/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spørgsmål angående reklamation - et eksemp~
Fra : Carsten Matzon


Dato : 24-09-03 19:02

:)

Vi er nogle gutter der sidder og diskuterer den nye købelov og speciel
rettigheder ved reklamation...

Her er lige et uddrag jeg fandt...

Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare, der har
fejl eller mangler, som var til stede da varen blev solgt. Kunden har to år
til, at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt er sælgerens
ansvar. Bevisbyrden ligger hos kunden. Reklamationsret er kundens lovfæstede
ret.


Så er det vi gerne vil have skåret det ud i pap...

Hvordan ser det ud hvis man har en harddisk der går istykker efter et år?

På forhånd tak...

Carsten



 
 
Soeren Nielsen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 24-09-03 19:22

"Carsten Matzon" <carsten@matzon.dk> skrev i en meddelelse
news:L_kcb.541$m%7.499@news.get2net.dk
> :)
>
> Vi er nogle gutter der sidder og diskuterer den nye købelov og
> speciel rettigheder ved reklamation...
>
> Her er lige et uddrag jeg fandt...
>
> Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare,
> der har fejl eller mangler, som var til stede da varen blev
> solgt. Kunden har to år til, at finde fejl eller mangler på
> varen, som beviseligt er sælgerens ansvar. Bevisbyrden ligger hos
> kunden. Reklamationsret er kundens lovfæstede ret.
>
>
> Så er det vi gerne vil have skåret det ud i pap...
>
> Hvordan ser det ud hvis man har en harddisk der går istykker
> efter et år?

Min erfaring siger at det ikke er et problem at få byttet en harddisk,
så længe køberen ikke har pållet ved harddisken (fjernet mærkater eller
skiftet print osv.) Hvis butikke ikke vil, kan man ofte få den byttet
direkte ved producenten, men det tager jo lidt tid med pakkepost over
atlanten.

Har fået byttet harddiske et par gange Shg, Proconsult og Zitech.
1 gang total død harddisk
2 gange testet med producentens software, da der var områder som jeg
ikke kunne bruge.

Mit indlæg bygger ikke på jura, men mine erfaringer.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den


bem (24-09-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 24-09-03 20:03

Carsten Matzon wrote:
> :)
>
> Vi er nogle gutter der sidder og diskuterer den nye købelov og speciel
> rettigheder ved reklamation...
>
> Her er lige et uddrag jeg fandt...
>
> Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare, der
> har fejl eller mangler, som var til stede da varen blev solgt. Kunden
> har to år til, at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt
> er sælgerens ansvar. Bevisbyrden ligger hos kunden. Reklamationsret
> er kundens lovfæstede ret.

Uddraget er *hjemmelavet*, hvilket du kan se af flere ting:

- der skal ikke komma før det første og det andet "at"
- det hedder ikke beviseligt men bevisligt
- Bevisbyrden ligge ikke hos kunden det første halve år. Der findes en
"formodningsregel", der forudsætter, at fejl fundet inden for det første
halve år, også eksisterede ved købet.
Desuden er det vist almindeligt antaget, at kravene til "bevis" i de sidste
1,5 år, for så vidt angår forbrugere, vil være så lempelige, at bevisbyrden
ikke er særligt vanskelig at løfte. Hvis man naturligt kan forvente at det
købte kan holde 2 år, så kan man vel også antage, at fejl, der gør at det
købte ikke holder 2 år, var der fra starten.

> Så er det vi gerne vil have skåret det ud i pap...
>
> Hvordan ser det ud hvis man har en harddisk der går istykker efter et
> år?

Jf. ovenstående, bør der ikke være problemer med at få disken repareret på
sælgers regning.

/Bo


Ukendt (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-03 20:52

bem wrote:

[klip]

> - Bevisbyrden ligge ikke hos kunden det første halve år. Der findes en
> "formodningsregel", der forudsætter, at fejl fundet inden for det første
> halve år, også eksisterede ved |købet|.

Risikoens overgang.

[klip]

> Desuden er det vist almindeligt antaget, at kravene til "bevis" i de sidste
> 1,5 år, for så vidt angår forbrugere, vil være så lempelige, at bevisbyrden
> ikke er særligt vanskelig at løfte.

Det er en svært verificerbar antagelse. Jeg tror ikke, man skal
forvente, at man bliver så gunstigt stillet. Man må vel først og
fremmest belave sig på, at løfte en bevisbyrde, der har civilprocessens
almindelige tyngde (hvis en sådan overhovedet kan fastsættes).

/Rune Wold


--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


bem (24-09-2003)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 24-09-03 20:55

Rune Wold" <"Rune Wold wrote:
>> Desuden er det vist almindeligt antaget, at kravene til "bevis" i de
>> sidste 1,5 år, for så vidt angår forbrugere, vil være så lempelige,
>> at bevisbyrden ikke er særligt vanskelig at løfte.
>
> Det er en svært verificerbar antagelse. Jeg tror ikke, man skal
> forvente, at man bliver så gunstigt stillet. Man må vel først og
> fremmest belave sig på, at løfte en bevisbyrde, der har
> civilprocessens almindelige tyngde (hvis en sådan overhovedet kan
> fastsættes).

Jeg skal ikke gøre mig særligt klog på denne antagelse - jeg kan ikke engang
huske, hvor jeg læste den, men min umiddelbare tanke er, at det virker
logisk, hvis man antager, at en genstand, der helt naturligt skal kunne
holde mere end to år, men ikke gør det, har haft en fejl fra risikoens
overgang. (ja, ja, jeg lytter skam til din belæring Når man så ydermere
betænker den beskyttelse, som forbrugere her i landet nyder, så virker det
til overflod sandsynligt, at det vil være udgangen af en eventuel sag.

/Bo


Ukendt (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-03 21:03

bem wrote:

[klip

> Jeg skal ikke gøre mig særligt klog på denne antagelse - jeg kan ikke engang
> huske, hvor jeg læste den, men min umiddelbare tanke er, at det virker
> logisk, hvis man antager, at en genstand, der helt naturligt skal kunne
> holde mere end to år, men ikke gør det, har haft en fejl fra risikoens
> overgang. (ja, ja, jeg lytter skam til din belæring Når man så ydermere
> betænker den beskyttelse, som forbrugere her i landet nyder, så virker det
> til overflod sandsynligt, at det vil være udgangen af en eventuel sag.

Jeg er faktisk ikke helt uenig i spådommen, og det kunne jeg også godt
have udtrykt lidt klarere i mit indlæg.
Men det er dog vigtigt at holde fast i, at der blot er tale om en
spådom. Og på den baggrund, står enhver sig bedst ved at sikre sin egen
bevisbyrde til overflod end blot at regne med forbrugerbeskyttelse også
ved bevisvurderingen.

/Rune Wold


--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Ukendt (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-03 21:11

Carsten Matzon wrote:

[klip]

> Vi er nogle gutter der sidder og diskuterer den nye købelov og speciel
> rettigheder ved reklamation...
>
> Her er lige et uddrag jeg fandt...
>
> Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare, der har
> fejl eller mangler, som var til stede da varen blev solgt. Kunden har to år
> til, at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt er sælgerens
> ansvar. Bevisbyrden ligger hos kunden. Reklamationsret er kundens lovfæstede
> ret.

Uddraget er misvisende.

Ifølge købeloven sondres mellem den 2-årige reklamations*periode* (den
som nogen ganske fejlagtigt kalder en reklamationsret), reklamations-
fristen (eller pligten).

Den 2 årige reklamationsperiode er ikke andet og mere end en periode,
der løber fra overgivelsen af varen, inden for hvilken reklamationer,
hvis disse skulle opstå, kan afgives. Den beskytter sælger, idet han kan
regne med, at han står frit ift. køber 2 år efter købet.
Man har ved lov fastslået, at inden for det første halve år af denne
periode, er det som udgangspunkt sælger, der skal bevise, at en given
fejl ved produktet ikke er en mangel. Almindeligvis er bevisbyrden for
mangler købers, og i overensstemmelse hermed vendes byrden også efter
det halve år er gået. Denne lovmæssige foranstaltning har derfor intet
med garanti at gøre, hvilken nogen igen fejlagtigt antager. Det er kun
en proccesuel beskyttelse af køber.

Reklamationsfristen (eller pligten), er den kortere frist, der løber fra
det tidspunkt, hvor du har eller burde have opdaget manglen, og som skal
overholdes, hvis du vil have muligheden for at gøre manglen gældende.
Fristens længde er forskelligt fra hver type køb, men i forbrugerkøb vil
en reklamation, afgivet inden to måneder efter manglen er opdaget, være
rettidig.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste