Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vidvinkel
Fra : Sunnyboy Williamson

Dato : 24-09-03 18:15

Kan nogen give mig eller linke til en beskrivelse af vidvinkl objektiver?
Punkter:

- Hvornår bliver et objektiv til en vidvinkel?
- Hvilken vidvinkel bruges til hvad? 30, 28, 20mm, super vidvinkel etc.
- Hvad er fordele/ulemper ved f.eks. at købe en 28-70mm istedet for en ren
vidvinkel?
- Hvilket mærke skal jeg gå efter; Sigma, Nikon osv. Hvor stor forskel er
der på dem?

Altså mere eller mindre en gennemgang af vidvinkel objektivet.

Fra : Pico

Dato : 24-09-03 20:37

Sunnyboy Williamson wrote:
> [...]
> forskel er der på dem?
>
> Altså mere eller mindre en gennemgang af vidvinkel objektivet.

Ja det kunne vi jo skrive om i mange dage, men jeg vil istedet
råde dig til at gå på bibiloteket og låne nogle fotobøger, der er
tingene forklaret af "profer". Prøv at læs omslagene for at være
sikker på der er afsnit om objektiver.

Canon har udgivet et hæfte/bog der heder Alt om Objektiver. Det jeg
har er fra 1981, jeg ved ikke om der er kommet et nyere, det forklare
og viser med masser af billedeksempler hvad de forskellige brændvider
kan og hvordan de bruges. Du skal bare abstrahere fra at de selvfølgelig
bruger Canon objektiver, reglerne gælder for alle mærker.
Pico

Fra : Jacob Waage

Dato : 24-09-03 21:17

"Sunnyboy Williamson" <ssohlREMOVE@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen give mig eller linke til en beskrivelse af vidvinkl objektiver?
> Punkter:
>
> - Hvornår bliver et objektiv til en vidvinkel?

Når brændvidden er under 50 mm.

--
Jacob Waage
http://jacobwaage.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 21:26

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> skrev :

>Når brændvidden er under 50 mm.

Afhænger da af billedeformatet.
--
Knud

Fra : Jeppesen

Dato : 24-09-03 21:42

> Afhænger da af billedeformatet.

At dømme udfra spørgsmålet tales der nok ikke om storformat ;)

Mvh Kim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-03 00:41

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev :

>At dømme udfra spørgsmålet tales der nok ikke om storformat ;)

Hvad så med et halvformatkamera?
(18*24 mm).

Eller andre mindre formater?

(Barefor at tvære i det).
--
Knud

Fra : Jan

Dato : 25-09-03 04:48

> Hvad så med et halvformatkamera?
> (18*24 mm).
>
> Eller andre mindre formater?
>
> (Barefor at tvære i det).

Det er åbenlyst for enhver at vi taler 24x36 mm.
Prøv bare for en gangs skyld at komme med et brugbart svar.

Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-03 04:02

"Jan" <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev :

>Prøv bare for en gangs skyld at komme med et brugbart svar.

Herregud...

Iøvrigt er der jo ingen, der stort set har svaret på spørgsmålene
i news:bksjb9$fo1$1@sunsite.dk, men det er også lidt svært, skal
man vælge Sigma eller Nikon eller noget helt andet?

Det ville jo nok være en fordel at oplyse om, hvilket kamera det
skal bruges på, men man må vel formode, at det er et Nikon.

Jeg kan evt. tilføje, at jeg aldrig ville anbefale Sigma, men det
er på grundlag af erfaringer for omkring 20 - 25 år siden.

Tilsyneladende er de blevet bedre i mellemtiden, for de fleste
lader jo til at være tilfredse med dem.

Men dengang, var det nogenlunde sikkert, at et objektiv så godt
som aldrig gik i stykker mekanisk, mens omkring halvdelen af de
Sigma obj., der blev solgt gik i stykker.

Men det kan jo sagtens have ændret sig.
--
Knud