Madvaner kontra dyreetik
Fra : Peter Fleinert

Dato : 24-09-03 17:55

Hvad er jeres mening derude om produkter som f.eks fois gras.
Nogen foragter det, da de mener det er svineri at tvangsfodre dyr og vil
derfor ikke spise det.
Personligt spiser jeg det gerne, men skal da indrømme at det ikke er er den
optimale måde at opdrætte et dyr på.
Venlig hilsen Peter

Fra : .J.S...

Dato : 24-09-03 18:48

"Peter Fleinert" <ultimator@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor ikke spise det.
> Personligt spiser jeg det gerne, men skal da indrømme at det ikke er er

Tja, der er jo så mange ting inden for den industri man kan have svært ved
at acceptere.
Burhøns f.eks eller hvad med sødmælks kalve som står i en bås med tyndskid
hele deres liv så vi kan få ekstra magert kød.
Der findes også nogle kvægracer som er så 'muskuløse' at de ikke kan kælve,
der skal kejsersnit til hver gang, det er også for perverst.

Jeg mener der skal lovgivning til, det er for indviklet for den enkelte
forbruger at gennemskue hvordan forskellige produkter er kommet frem.

mvh/JS

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 24-09-03 20:16

Peter Fleinert <ultimator@hotmail.com> skrev:
> [...]

-- Ja det er vel lige så problematisk med flæskestegen, som er en
traditionel dansk spise. Det er da heller ikke dyrevenligt, at den
stakkels so står bundet hele livet og bare fungerer som en
slags "fødemaskine". Lykkelig er den so, der
producerer "englandssvin" der er nemlig krav om, at søerne ikke må
stå bundet. Det er nemt nok at klandre
landmanden/fødevareproducenten for metoderne, men vi skal vel selv
være villige til at betale en højere pris for varen, hvis
produktionsmetoderne skal være anderledes ? Din anmeldelse af
spisestedet var flot og jeg synes det er fint, du nu følger op med
denne debat.
Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-09-03 23:26

Peter Fleinert wrote:
> [...]
> Personligt spiser jeg det gerne, men skal da indrømme at det ikke er
> er den optimale måde at opdrætte et dyr på.

....man kan jo blive vegetar...
Hans
....vegetar gennem 10+ år...

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 24-09-03 23:40

Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev:
>Peter Fleinert wrote:

>...man kan jo blive vegetar...
>--
> Med venlig hilsen
> Hans
>...vegetar gennem 10+ år...

-- Ja det var da den nemme måde at undgå at diskutere madvaner
kontra dyreetik, bare at spise dyrenes mad Nu bliver jeg så
nysgerrig og spørger, hvad fik dig til at blive vegetar ?
Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 25-09-03 13:53

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> ...man kan jo blive vegetar...
> --
Hvad så med alle de stakkels dyr, der har det meget bedre efter det er
blevet slagtet!

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-09-03 23:54

Jørgen Flainard wrote:

> Hvad så med alle de stakkels dyr, der har det meget bedre efter det er
> blevet slagtet!

....alternativt kunne man jo sluse dem ud i naturen igen...
Hans

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-09-03 05:23

"Peter Fleinert" <ultimator@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> derfor ikke spise det.
> Personligt spiser jeg det gerne, men skal da indrømme at det ikke er er

Jeg vil helst have at de dyr, jeg spiser, har haft et godt liv inden de blev
slagtet. Det betyder ikke nødvendigvis at det skal være økologisk (omend
chancerne for et godt dyreliv ofte er større) men at producenten har respekt
for at det er levende væsner han/hun har med at gøre. Tvangsfodring hører
efter min mening ikke med til at dyret har et godt liv så jeg spiser ikke
længere foie gras.

Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-03 07:13

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

> økologisk (omend chancerne for et godt dyreliv ofte er større) men at
> producenten har respekt for at det er levende væsner han/hun har med

Jeg har besøgt en 'økologisk' kyllingefarm. Jeg kan love dig at det gode
dyreliv der ikke var indlysende for mig som læg tilskuer.

vh
Jan

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-09-03 13:57

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message news:<3f728571$0$83054$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Jeg har besøgt en 'økologisk' kyllingefarm. Jeg kan love dig at det gode
> dyreliv der ikke var indlysende for mig som læg tilskuer.

Det er det såmænd heller ikke for professionelle. En af vore venner er
dyrlæge, lektor på KVL (Landbrughøjskolen). Da hun besøgte en
økologisk ægproducent bemærkede hun at det udendørsområde, der skal
være, overhovedet ikke blev brugt af hønsene. Det var hul i væggen men
det var lavet på en sådan måde at hønsene ikke turde gå ud (kan ikke
huske præcist hvordan, noget med lyset). Siden har hun - og vi - købt
æg fra fritgående høns.

Så ja, der er økologi og økologi. Indtil videre er det bedste nok at
finde en producent man kan besøge og ved selvsyn se om det foregår på
ordentlig vis. Sådan en har indtil videre kun fundet for oksekød.

Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-03 15:49

> Så ja, der er økologi og økologi. Indtil videre er det bedste nok at
> finde en producent man kan besøge og ved selvsyn se om det foregår på
> ordentlig vis. Sådan en har indtil videre kun fundet for oksekød.

Fuld fart frem for gårdbutikkerne. Jeg synes også det er herligt at opleve
hvorfra bøfferne og æggene kommer. Men det er jo nok mere praktisk heroppe i
Vendsyssel end på Østerbro. På den anden side så har vi jo så heller ikke så
meget andet end smuk natur, højt til loftet og blæsevejr sammenlignet med
den store by så nogle fordele bør der vel være.

vh
Jan

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-09-03 12:48

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message news:<3f72fe5c$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
> meget andet end smuk natur, højt til loftet og blæsevejr sammenlignet med
> den store by så nogle fordele bør der vel være.

Ja da. Jeg var til familiefest i Vester Jermitslev sidste weekend. Min
kones fætter og hans kone synes osse at mad skal smage godt (han er
iøvrigt biavler, gæt hvor vi får honning fra og de anbefaler
slagteren i Saltum når det gælde pålæg. Det, vi har fået deroppe ved
dem, har godt nok osse været rigtig godt. Så den anbefaling er hermed
givet videre - omend jeg jo ikke rigtig ved hvor langt du bor fra
Saltum

Ebbe

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 11:48

Passer det at kød fra glade svin smager bedre?

Kan smagspanel konstatere forskel om plads og livsglæde og normal
naturlighed i svinets korte liv?

Min mormors fjerkræ fra naboens gård var bedst - men måske min nostalgi
bedrager mig.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-09-03 12:51

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<Kzzcb.62846$kj1.42974@fe13.atl2.webusenet.com>...
> Passer det at kød fra glade svin smager bedre?

Det passer ihvertfald at kød fra stressede svin smager ringere.
Ydermere blæiver kødet ofte hårdt når det tilberedes.

> Min mormors fjerkræ fra naboens gård var bedst - men måske min nostalgi
> bedrager mig.

Ikke nødvendigvis - omend mange oplevelser bliver bedre med årene

Ebbe

Fra : www.ttdown.com

Dato : 26-09-03 22:33

On Thu, 25 Sep 2003 12:47:39 +0200, "Bo Warming"
> [...]

>naturlighed i svinets korte liv?
>
>Min mormors fjerkræ fra naboens gård var bedst - men måske min nostalgi

Hej Bo:
Hvor kommer smagspanelet ind i billedet? At jeg for mig selv (og
blandt venner) betegner burhønseæg som "æg-fra-høns-der-har-lidt" har
ikke meget med smagsoplevelsen at gøre, men er vel bare en slags
common-sense etik. Det er lidt som min ungdoms grønspejderlejr, hvor
små unger med lidt for få kræfter, og uden instruktion, skulle fange
og aflive en flok høns: Kødet smagte sikkert fint efter at være blevet
sejpint ihjel med en kæp og efterfølgende tilberedt, men derfor _kan_
man jo godt ha' en dårlig smag i munden, ikke?

PS: Mit hold "kom til" at slippe hønen løs (i protest), og blev som
logisk grønspejderkonsekvens heraf diskvalificeret...

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-03 22:54

On Fri, 26 Sep 2003 23:33:06 +0200, www.ttdown.com
<tlaugesen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>PS: Mit hold "kom til" at slippe hønen løs (i protest), og blev som
>logisk grønspejderkonsekvens heraf diskvalificeret...
PPS: Glemte at tjekke mit newsprogram, som angav mit navn til
ttdown.com...Ups.