Andet multimedie
bentjuul 3670
Problem med pixlede fonte på Mac
Fra : KNL DtP

Dato : 24-09-03 17:56

Hej!

Jeg sidder for tiden og arbejder med en folder i Quark-Express på Mac.
Problemer er at skolens computere ikke har de samme fonte installeret - og
værre er, mange af dem der ligger på maskinerne, vises som grimme pixlede
udgaver. Det drejer sig f.eks. om PostScript udgaven af fonte som Frutiger
og Myraid.

Efter konsultation med skolens IT-ansvarlig var svaret, at skærmudgaven af
fonten var i stykket, men at den skulle komme rigtigt ud på printeren
(kopimaskine koblet op via en RIP). Desværre holdt dette ikke stik, og mit
dejligt Bauhaus-design så ikke så smart ud med hakkede overskrifter...

Sjovt nok kommer TrueType fonte som Verdena og Impact fint ud - også med
ÆØÅ. Andre maskiner, hvor Frutiger m.fl. vises korrekt, kommer pænt nok ud.
Spørgsmålet er blot hvad der er galt og hvordan man kan undgå at dette sker.
Bør man have kopier af de mest brugte fonte i ens mappe på netværksdrevet og
så kopiere dem efter behov?

MVH

Kristian

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-09-03 04:50

In article <bksian$6og$1@sunsite.dk>, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> Bør man have kopier af de mest brugte fonte i ens mappe på netværksdrevet og

Har du checket at ATM Light er installeret og er aktiveret?
Dette kræves for at Type 1 fonte fungerer i alle str.
Hvis skærm/printer udgaven af fonten er i stykker skal den selvf.
skiftes ud. Den gør netop at fonten vises- og printes korrekt i alle
str.
True Type fonte kræver ikke ATM - sa mon ikke....

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : KNL DtP

Dato : 25-09-03 12:07

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse

> Har du checket at ATM Light er installeret og er aktiveret?

Nej, jeg ved at den findes på mange af maskinerne, men det kunne da tyde på,
at den ikke ligger på de omtalte computere.

> Hvis skærm/printer udgaven af fonten er i stykker skal den selvf.
> skiftes ud. Den gør netop at fonten vises- og printes korrekt i alle
> str.

Hvilke af filerne under Systemmappe > Skrifter skal man så overskrive? Der
findes nogle filer, hvor ikonet er et A med røde streger bagved. Derudover
er der til nogle fonte en skriftmappe, som indeholder f.eks. 10, 12, 14
punkts udgaver af fonten i de forskellige snit (light, black, bold ect.).

> True Type fonte kræver ikke ATM - sa mon ikke....

OK - jeg havde egentlig den opfattelse, at Mac og TT slet ikke gik sammen -
og at TT ikke kunne printes ud på en PS-printer.

MVH

Kristian

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-09-03 22:49

In article <bkui7s$mpk$1@sunsite.dk>, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> er der til nogle fonte en skriftmappe, som indeholder f.eks. 10, 12, 14
> punkts udgaver af fonten i de forskellige snit (light, black, bold ect.).

Det er dem med A´et der kan være galt med.

> OK - jeg havde egentlig den opfattelse, at Mac og TT slet ikke gik sammen -
> og at TT ikke kunne printes ud på en PS-printer.

Jo, de medfølgende fonte til Mac er alle TrueType og de printer fint på
en PS printer.
Det er kun ved trykning at man skal undgå True Type . men det er en
anden historie

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen