Glødende dæmperuld ?
Fra : anders majland

Dato : 24-09-03 13:33

Jeg blev lidt overrasket i nat. Efter 40km med bundgas på "knallerten"
opdagede jeg et rødt skær fra potten. Den var helt rødglødende
indvendigt,og lyste i mere end 5 minutter. Er det normalt ?

/A

Fra : Mads Stetter

Dato : 24-09-03 14:33

anders majland wrote:
> [...]
> opdagede jeg et rødt skær fra potten. Den var helt rødglødende
> indvendigt,og lyste i mere end 5 minutter. Er det normalt ?

Det var da en sankt-hans orm på afveje!

Men ved ikke om det er normalt!

MVH Mads Stetter

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 24-09-03 14:38

> Det var da en sankt-hans orm på afveje!
>
> Men ved ikke om det er normalt!

Skt. Hans orme burde da ikke forekomme længere. Medmindre de har mistet
tidsfornemmelsen groft.

Fra : Keld

Dato : 24-09-03 16:44

Henrik Steen Larsen wrote:

> Skt. Hans orme burde da ikke forekomme længere. Medmindre de har
> mistet tidsfornemmelsen groft.

Nogen kører med uld i potten , andre gør ikke.............
Hvis inderrøret ligefrem bliver rødglødende hvordan tror du så dine stempler
har følt det !!!
Det kunne tyde på at den går lidt for magert, prøv at få den rullet på et
værksted og se hvad de siger til det.

--
Keld R1

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-09-03 12:56

Keld wrote:
> Det kunne tyde på at den går lidt for magert, prøv at få den rullet på et
> værksted og se hvad de siger til det.

Temperatur på udstødningsrør kan absolut ikke sammenlignes med
stemlernes ...

Det kunne iøvrigt også tyde på så meget andet, som fx. for høj
tænding.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 14:11

> Temperatur på udstødningsrør kan absolut ikke sammenlignes med
> stemlernes ...
>
> Det kunne iøvrigt også tyde på så meget andet, som fx. for høj
> tænding.

Nu antager i alle at der er noget galt... Da maskinen var et år gammel
lykkedes det mig at antænde et par sidetasker der kom for tæt på
udstødningen (den originale). Så det er ikke noget nyt i at udstødningen
bliver meget varm ...

her er et billed taget ned i udstødning i aftes - Det var efter bykørsel
så deb var ikke helt så lysende som forleden
http://www.majland.org/tmp/IMG_1362.JPG

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 62000km

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 14:21

> [...]

her er et billed taget ned i udstødning i aftes - Det var efter bykørsel
så deb var ikke helt så lysende som forleden

Billedet er ikke vendt rigtigt så op er mod venste og den orange steg i
billedet er vejen der er oplyst er gadelygter

Fra : anders majland

Dato : 24-09-03 14:37

> Det var da en sankt-hans orm på afveje!

Så har det godtnok været mange af dem ... Jeg har set bremsekiver (på
biler) og forrør lyse så rødt men aldrig en udstødning (dvs når jeg ser
bort fra da jeg havde ild i mine sidetasker
http://www.majland.org/leo/blinker.html )

/A

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-03 17:06

anders majland wrote:

> Så har det godtnok været mange af dem ... Jeg har set bremsekiver (på
> biler) og forrør lyse så rødt men aldrig en udstødning

Turboen på min storebrors gamle Nissan Patrol kunne blive næsten
hvidglødende ved frisk kørsel
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-09-03 16:53

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg blev lidt overrasket i nat. Efter 40km med bundgas på "knallerten"
> opdagede jeg et rødt skær fra potten. Den var helt rødglødende
> indvendigt,og lyste i mere end 5 minutter. Er det normalt ?

Er det ikke måske fordi der er katalysator i udstødningen på din scooter?
Det er ihvertfald problemet på en del nye piaggio scootere, som er
rødglødende som du beskriver.

> /A

Thomas

---

Fra : Mikkel Kring

Dato : 24-09-03 16:57

> [...]
> opdagede jeg et rødt skær fra potten. Den var helt rødglødende
> indvendigt,og lyste i mere end 5 minutter. Er det normalt ?

Hvis du kan se ind til udlen og du er sikker på at det ikke er dit inder rør
som gløder kan det bare være at det er tid at putte nyt uld i potten. Hvis
det er en slip on eller noget i den stil bliver ulden stille og rolig brugt
op.

Fra : anders majland

Dato : 24-09-03 19:12

>Er det ikke måske fordi der er katalysator i udstødningen på din
scooter?
>Det er ihvertfald problemet på en del nye piaggio scootere, som er
>rødglødende som du beskriver.

Det er en uoriginal potte. Den ligner i opbygningen en alm. mc
effekt-potte. Den har endda det samme 3bolt system som bruges af mange.

> [...]
Hvis
> det er en slip on eller noget i den stil bliver ulden stille og rolig

Det er en helt ny potte - Kun 2-3000km gammel

>Hvis inderrøret ligefrem bliver rødglødende hvordan tror du så dine
stempler
> har følt det !!!

Det er nu kun et enkelt - og det har da helt sikkert haft travlt

>Det kunne tyde på at den går lidt for magert, prøv at få den rullet på
et
>værksted og se hvad de siger til det.

Tændrøret ser nu pænt ud. Forrøret er godt nok blevet lidt blå, men det
bliver ikke så varmt at det lyser - men det er nok også bedre kølet ...
Men en rulning ville jo nok ikke være helt dumt... Det kunne jo være at
den her efter 60000km kunne trænge til en justering.

/A

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 04-10-03 09:09

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in message
> [...]
> Men en rulning ville jo nok ikke være helt dumt... Det kunne jo være at
> den her efter 60000km kunne trænge til en justering.

Jeg havde problemet for 30 år siden på en veteran motorcykel, en BSA 500 fra
1938. Efter at have købt den og gående i gang med at istandsætte, og kørte
til og fra mit "værksted" på prøveplade, opdagede jeg at dens kobber
udstødningsrør blev rødglødende. Det viste sig at tændingen flyttede sig
igen og igen efter at jeg hver gang havde stillet den tilbage til de
korrekte. Grunden dertil var at svingklodssystemets konusflade gled på
akslens konus, indtil jeg fik slebet det til så friktionsfladerne blev ok.
Så man kan godt komme ud for rødglødende udstødningsrør.

Gert Thorgersen