Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
tyskmanual i æsken ??
Fra : kfc

Dato : 24-09-03 12:34

hey

har lige købt et canon A70..her i dk www.digital4u.dk

men det kan da ikk være rigtigt var' ??

der skal da vel være en DK manual i ikk'

og hvad siger lovgivningen evt. ang det ??

kfc :)

Fra : Thore Sorensen

Dato : 24-09-03 13:34

On Wed, 24 Sep 2003 13:33:58 +0200, "kfc" <kfc@ofir.dk-FJERNDETTE->
wrote:

>hey
>
>har lige købt et canon A70..her i dk www.digital4u.dk
>
>men det kan da ikk være rigtigt var' ??
>
>der skal da vel være en DK manual i ikk'

Se deres Handelsbetingelser.

Især under punktet Forbehold:

'Der tages forbehold for tryk-/tastefejl samt for udgåede varer. Det kan
forekomme at der ikke er danske manualer i kasserne.

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : kfc

Dato : 24-09-03 13:31

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Se deres Handelsbetingelser.
>
> Især under punktet Forbehold:
>
> 'Der tages forbehold for tryk-/tastefejl samt for udgåede varer. Det kan
> forekomme at der ikke er danske manualer i kasserne.

Fik lige læst der efter sendt news.. men kan det passe..

han vil have 375.- derinde for dansk manual til cam

kfc :)

Fra : Møller

Dato : 24-09-03 14:13

"kfc" <kfc@ofir.dk-FJERNDETTE-> wrote in message

> "Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Fik lige læst der efter sendt news.. men kan det passe..
>
> han vil have 375.- derinde for dansk manual til cam
>
> kfc :)

Jeg er ikke sikker på, at han kan tage forbehold der holder i byretten:
http://www.flere-penge.dk/Brugsanvisninger.htm

Citat:
"Hvis en brugsanvisning er nødvendig for at betjene eller vedligeholde varen
korrekt, kan det være en mangel ved varen, hvis brugsanvisningen ikke
medfølger. "Se om Deres rettigheder, hvis varen er mangelfuld "

Det er dog Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hvis der er behov for en
skriftlig brugsanvisning, så bør den også være på dansk. (der står dog kun
"bør", men hvis bruger nu ikke kan tysk, så er det vel at betragte som en
mangel)

Selvom der ikke kræves nogen grundig undersøgelse, kan det være en fordel at
se sig lidt nøjere for.
Hvis De fx har brug for, at der medfølger en brugsanvisning på dansk, er det
en god ide at sikre sig før købet, at der faktisk er en dansk
brugsanvisning. Så slipper De for at gå tilbage for at klage. Det samme
gælder andre funktioner eller egenskaber, De har brug for, og hvor en lidt
grundigere undersøgelse vil kunne afsløre, om det, der står på pakken, eller
som ekspedienten oplyser, faktisk passer.
Citat slut.

og da det nu er konstateret, at der ikke er en dansk manual med varen, så
kan jeg ikke se andet, end forretningen er forpligtet til at levere en
sådan,
Med mindre forbeholdet gælder, og køber skulle havde betinget sig ved køb,
at forbeholdet kunne falde bort, men det ligner en sag for
forbrugerstyrelsen
--
Møller

Fra : Thore Sorensen

Dato : 24-09-03 15:28

On Wed, 24 Sep 2003 15:13:15 +0200, "Møller" <eamslet@sletget2net.dk>
wrote:

> [...]

Billigt....Canon skal vist have mere...

> [...]
>"bør", men hvis bruger nu ikke kan tysk, så er det vel at betragte som en

....ved varen eller kunden...?

Det er 'almindelig anerkendt' at IT-udstyr ikke nødevendigvis har
DK-manual. Jeg har vist aldrig set en sådan til et motherboard (engelsk
for moderbræt)..:)

Fra : Møller

Dato : 24-09-03 16:26

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er 'almindelig anerkendt' at IT-udstyr ikke nødevendigvis har
> DK-manual. Jeg har vist aldrig set en sådan til et motherboard (engelsk

Nej men her må det også forventes, at køber er bekendt med det udstyr
han/hun køber, der er vel ingen der køber et motherboard og forventer, at
det er en fuld funktionsdygtig PC.

Så vidt jeg ved, forventes det af en køber af et fotografiapparat, at det
kan bruges / betjenes af hele familien uden at skulle have taget tysk,
engels eller et japansk sprogkursus, så jeg vil stadig mene, at
fotografiapparater går under forbrugerkøb, hvor en dansk
betjeningsvejledning kan forlanges/forventes medleveret.

Min mor vil være ilde stedt med et digitalkamera, hvis der ikke er en dansk
betjeningsvejledning med.
--
Møller

Fra : jo

Dato : 26-09-03 15:56

">
> "Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
.. Jeg har vist aldrig set en sådan til et motherboard (engelsk
Det hedder vist en "måtter fågger" på godt dadansk
JO

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-09-03 21:35

Nej du tænker nok på "motherfucker" i stedet.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 26-09-03 14:02

Møller wrote:
> [...]
> for en skriftlig brugsanvisning, så bør den også være på dansk. (der
> står dog kun "bør", men hvis bruger nu ikke kan tysk, så er det vel

Jeg mener at have hørt at der SKAL være en "brugsanvisning på et
letforståeligt nordisk sprog (dansk, svensk eller norsk)".

Jeg er dog på ingen måde sikker, og kan ikke henvise til noget

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Møller

Dato : 24-09-03 14:24

> [...]
>
> Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
> Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

http://www.fi.dk/faq/faq204/
2003-05-20

Spørgsmål
Jeg har over nettet købt et kamera. Da det ankom, viste det sig, at der ikke
var nogen dansk brugsanvisning. Jeg klagede til sælgeren, men han siger, at
jeg ikke har krav på en dansk brugsanvisning. Hvis jeg ville have sådan en,
kunne jeg købe den for 400 kr. Har han ret i det.

Svar
Hvis en dansk brugsanvisning er nødvendig for at kunne bruge apparatet, har
du også krav på at få en. Man kan dog godt aftale med forhandleren, at der
medfølger en brugsanvisning på et andet sprog, eller at der slet ikke er
nogen, men det skal altså være aftalt på forhånd. Da den danske
brugsanvisning åbenbart eksisterer, må han udlevere den til dig uden
yderligere omkostninger. Vil han ikke det, kan du gå til
Forbrugerklagenævnet med sagen.

http://www.fi.dk/faq/faq128/

http://makeashorterlink.com/?D2F963EF5
--
Møller

Fra : kfc

Dato : 24-09-03 16:37

"Møller" <eamslet@sletget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugsanvisning åbenbart eksisterer, må han udlevere den til dig uden
> yderligere omkostninger. Vil han ikke det, kan du gå til

Hey

har lige afprøvet hvad de sage til den..

"citat"

det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med da vi har andre oplysninger omkring
dette både fra forbrugerombudsmanden
og vores advokat

beklager

"citat slut "

lidt til grin det svar der.. mangler jo former for savelige info..

måske man skulle afproøve den hos Forbrugerklagenævnet :)

kfc :)

Fra : Møller

Dato : 24-09-03 18:35

> "Møller" <eamslet@sletget2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> lidt til grin det svar der.. mangler jo former for savelige info..
>
> måske man skulle afproøve den hos Forbrugerklagenævnet :)

Du har da fået en sludder for en sladder.

Hvorfor oplyser de ikke hvad det er for oplysninger de har, og hvorfor deres
advokat er indblandet i det.
Det er jo slet ikke sikkert at det drejer sig om dansk brugsanvisning

Mystisk,

Så når jeg skal købe skal det måske være et andet sted, hvor jeg har fået
følgende svar:

Citat:

"Tak for henvendelsen / Thank you for the mail / Danke für Ihre frage.

Det er dem der kommer over fra DFA og disse har dansk manual med sig fra
start, Sprogene inde i kameraet, her kunne jeg ikke forstille mig at de
ikke er på Dansk, men du kan altid ringe til DFA www.dfa.dk og spørge
direkte til hvordan Kameraet er."

på mit sp:

"Emne: Nikon Coolpix 5700

DETTE ER IKKE EN BESTILLING
Kun en forespørgsel.

Er Nikon Coolpix 5700 med dansk manual?
Display sprog er vel engelsk eller ?"

www.digital4u.dk har konkurrenter på det danske markede der kan, f.eks.
IT-BUTIKKEN A/S
De er også med i www.edbpriser.dk der altid er god for en opdateret
sammenligning.

--
Møller

Fra : Benja

Dato : 24-09-03 19:43

"kfc" <kfc@ofir.dk-FJERNDETTE-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men det kan da ikk være rigtigt var' ??
>
> der skal da vel være en DK manual i ikk'
>
> og hvad siger lovgivningen evt. ang det ??

Send skidtet tilbage og køb et andet sted. Det er den bedste måde at vise
hvad man mener om et firma og deres "metoder". Jeg har set at
http://www.pris-baskeren.dk/ har det til 2849 (samme pris som
www.digital4u.dk) og her er det inkl. dansk manual.

Mvh.
Benja