E-Mail
webnoob 5265
Hvorfor må jeg ikke poste i en ng?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 24-09-03 12:15

Hej.

Firmaet jeg arbejder for er blevet overtaget af et stort amerikansk firma.
Vores kontor er så koblet på Internettet via noget switched netværk i
England. Mit problem er at jeg ikke må poste til nyhedsgrupper overhovedet.
Jeg ved man ikke kan poste til f.eks. tdc hvis man ikke har sin fobindelse
hos tdc, men jeg må heller ikke poste til news.auc.dk, som jeg bruger
hjemmefra. Firmaets ISP er Global Path, og jeg kan heller ikke poste til
deres news server. IT folkene i USA er ikke for kvikke og kan ikke hjælpe
mig, derfor dette nødråb.

Kan I gætte hvilke rettigheder jeg skal have i vore firewall for at måtte
poste til en ng?
Det skal lige nævnes, at jeg godt kan læse nyhedsgrupper fra arbejdet, jeg
kan bare ikke poste til dem.

mvh
Stefan

Fra : Calle.

Dato : 24-09-03 12:40

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> måtte poste til en ng?
> Det skal lige nævnes, at jeg godt kan læse nyhedsgrupper fra
> arbejdet, jeg kan bare ikke poste til dem.

de har nok spærret port 119

--
Calle

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 24-09-03 12:59

> de har nok spærret port 119
Ja, det siger de. Men hvorfor kan jeg så læse grupperne?
Og nu påstår de, de har åbnet, men jeg får stadig at vide, at jeg ikke har
rettigheder til at poste i gruppen.
Er det så simpelt som adgang til port 119, eller skal der mere til?

Stefan

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-09-03 13:36

On Wed, 24 Sep 2003 13:58:30 +0200, "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk>
wrote:

> [...]
>rettigheder til at poste i gruppen.
>Er det så simpelt som adgang til port 119, eller skal der mere til?

For at poste til sunsite skal du komme fra en dansk ip adresse og
email adresse hvis du ikke har oprettet en konto.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-03 14:27

Hej!

Martin Schultz wrote:

> For at poste til sunsite skal du komme fra en dansk ip adresse og
> email adresse hvis du ikke har oprettet en konto.

Der er da en person i dk.fritid.bil som poster lystigt via Sunsite.auc.dk, og
han bor i San Francisco...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 15:14

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Der er da en person i dk.fritid.bil som poster lystigt via Sunsite.auc.dk, og
>han bor i San Francisco...

Ja, men han sikkert registreret sig som bruger, det kan du se
indlæggets header om han har eller ej.

Du har ikke registreret dig, derfor står der i headeren

Havde du registreret dig, så havde din mailadresse stået der.

http://sunsite.dk/node/id/31
--
Knud

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-03 16:05

Hej!

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Du har ikke registreret dig, derfor står der i headeren

Ok, jeg var slet ikke klar over, at man kunne registrere sig. Det forklarer jo
en del :)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 17:50

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Ok, jeg var slet ikke klar over, at man kunne registrere sig. Det forklarer jo
>en del :)

Og så lige en tilføjelse: vælger du at lade dig registrere, så
får du adgang til lidt flere grupper, men stadig ingen binære og
ingen alt.*-grupper.
--
Knud

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 18:14

Wed, 24 Sep 2003 18:49:51 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Og så lige en tilføjelse: vælger du at lade dig registrere, så
> får du adgang til lidt flere grupper, men stadig ingen binære og

Hvilke grupper er det?

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 24-09-03 18:38

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote in
newsrv0ktkz8hcymfo@news.sunsite.dk:

> Hvilke grupper er det?

Tja, hvis du er studerende ved AAU får du adgang til diverse auc.* grupper

Derudover kan jeg se at jeg også har adgang til rigtig mange alt.* grupper.
Der er faktisk rigtig mange grupper (6661) totalt.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 18:56

Wed, 24 Sep 2003 17:38:07 +0000 (UTC), Andreas Haugstrup Pedersen
<usenet@solitude.dk> skrev:

> Tja, hvis du er studerende ved AAU får du adgang til diverse auc.*

Sidespor: Ja, AUC har sgu været smarte udi kunsten forvirring
De hedder AAU, har domænet AUC.dk, mens AU har AU.dk /og/ AAUs AAU.dk.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 24-09-03 19:31

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote in
newsrv0mrcnlhcymfo@news.sunsite.dk:

> Sidespor: Ja, AUC har sgu været smarte udi kunsten forvirring
> De hedder AAU, har domænet AUC.dk, mens AU har AU.dk /og/ AAUs AAU.dk.

Ja, det er ret irriterende (der er værre: Humanistisk Fakultet bruger
hum.auc.dk og humfak.auc.dk i én skøn blanding). Navneproblemet her bunder
i at Aalborg Universitet indtil for nyligt hed Aalborg UniversitetsCenter.

Heldigvis ser jeg at aau.dk bliver overdraget til Aalborg Universitet per
1. januar.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 19:05

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :

>Derudover kan jeg se at jeg også har adgang til rigtig mange alt.* grupper.
>Der er faktisk rigtig mange grupper (6661) totalt.

Det var jeg ikke klar over, med din stofanetopkobling?
--
Knud

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 24-09-03 19:34

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Det var jeg ikke klar over, med din stofanetopkobling?

Nej gennem Aalborg Universitet (vi bruger sunsite til de interne
nyhedsgrupper). Det er nok fordi jeg er:

at jeg har adgang til det hele.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-09-03 19:04

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev :

>Hvilke grupper er det?

Ved jeg faktisk ikke, det er blot noget, der tidl. er blevet
oplyst i div. ng-indlæg.
--
Knud

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 24-09-03 14:55

Således skrev Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Wed, 24 Sep 2003 15:27:12 +0200:

>or at poste til sunsite skal du komme fra en dansk ip adresse og
>
>Der er da en person i dk.fritid.bil som poster lystigt via Sunsite.auc.dk, og
>han bor i San Francisco...

"hvis du ikke har oprettet en konto." er det springende punkt her.
Kommer man ikke fra en ip, der resolver til *.dk, skal man
registreres.

Forresten bør sunsite.dk bruges istedet for *.auc.dk-adresserne.

Knud
--
The Odyssey LITE(tm) by Homer:
After working late, a valiant warrior gets lost on his way home.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-09-03 19:12

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> rettigheder til at poste i gruppen.
> Er det så simpelt som adgang til port 119, eller skal der mere til?

Kommentar:
Jeg ville også som arbejdsgiver blokere for nyhedsgrupper. Også at kunne
læse.! Du kan bruge meget god tid på det, uden at få noget retur.

Min erfaring er: Hvis du bare læser nogle få indlæg vil du finde ud af
at nyhedsgrupper er for amatører.

Det er ikke et diskussionsforum for "professionelle". Dvs. jeg kan ikke
bruge det på mit arbejde.

Det er vel også de færreste der vil diskutere detaljer om et eller andet
man har problemer med i firmaet, offentligt.? Vel.?

Mvh. Jørgen

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-09-03 21:41

On Wed, 24 Sep 2003 20:12:12 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Min erfaring er: Hvis du bare læser nogle få indlæg vil du finde ud af
>at nyhedsgrupper er for amatører.
>
>Det er ikke et diskussionsforum for "professionelle". Dvs. jeg kan ikke
>bruge det på mit arbejde.

Det kommer meget an på hvilke grupper man frekventere. Hvis men fx.
kigger på dk.edb.system.unix er der et meget professionelt niveau.
(self. med undtagelser.)

Martin

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-09-03 15:45

Knud Winckelmann skrev:

> Kommer man ikke fra en ip, der resolver til *.dk, skal man
> registreres.

Jeg har aldrig rigtig fortået hvad resolver betyder. Er der en der
gider at forklare mig det eller henvise til en side hvor det er
beskrevet?

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 24-09-03 16:36

Thomas Madsen, du skrev:

> Jeg har aldrig rigtig fortået hvad resolver betyder. Er der en der
> gider at forklare mig

Et IP nummer henviser til \ stammer fra \ tilhører en udbyder i
Danmark.
--
Henrik
AAAAA american association against acronym abuse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-09-03 16:50

Henrik K Hansen skrev:

> Et IP nummer henviser til \ stammer fra \ tilhører en udbyder i
> Danmark.

Nå på den måde. Tak.

Madsen.

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-09-03 20:38

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> writes:

> Sidespor: Ja, AUC har sgu været smarte udi kunsten forvirring De
> hedder AAU, har domænet AUC.dk, mens AU har AU.dk /og/ AAUs AAU.dk.

Det er ikke AUCs skyld. Århus Universitet har siden tidernes morgen
brugt domænet aau.dk og Ålborg Universitet domænet auc.dk.

For nogle år siden var der så nogle halvhjerner fra
Undervisningsministeriet, der fik den geniale idé at nu skulle Århus
pludselig hedde au.dk og Ålborg aau.dk.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-09-03 21:40

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> posting:

>Undervisningsministeriet, der fik den geniale idé at nu skulle Århus
>pludselig hedde au.dk og Ålborg aau.dk.

Var det ikke AUC, der selv fik den ide, at de ville doppe "center"?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-09-03 21:57

Martin Schultz skrev:

> Det kommer meget an på hvilke grupper man frekventere.

Helt enig. Det overrasker f.eks. ofte mig at man i Adobes interne
bruger til bruger-grupper og i f.eks. comp.graphics.apps.*-hierakiet
jævnligt ramler ind i programmørene af programmerne. Så kan det vist
ikke blive ret meget mere professionelt. Jeg vil vove at påstå at man
kan få hurtigere og bedre hjælp den vej end at gribe knoglen og ringe
til firmaets supportafdeling.

Forleden købte jeg f.eks. to tykke bøger om farvestyring og opdager
senere at forfatterne af bøgerne er meget aktive i flere grupper på
usenettet. Så begynder det da at blive sjovt vil jeg mene.

Madsen.

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-09-03 23:57

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> writes:

> Jesper Harder <harder@myrealbox.com> posting:

> Var det ikke AUC, der selv fik den ide, at de ville doppe "center"?

Jo. Men hvis de ville ændre domænenavn i den forbindelse, kunne de jo
have skiftet til au.dk, som ikke var i brug.

Det tåbelige er at _både_ Ålborg og Århus skulle skifte domæne.

Fra : Jesper Harder

Dato : 25-09-03 00:09

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Helt enig.

Ditto. I flere af de grupper jeg læser deltager udviklere af de
programmer det drejer sig om, folk der har skrevet standarderne, folk
der har skrevet bøger om emnet.