/ Forside / Teknologi / Internet / E-Mail / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
E-Mail
#NavnPoint
o.v.n. 20481
miritdk 16341
Klaudi 15149
refi 14168
dk 5555
tedd 5322
webnoob 5265
BjarneD 5014
emesen 4154
10  bentjuul 3460
Hvorfor må jeg ikke poste i en ng?
Fra : Stefan Kristensen


Dato : 24-09-03 12:15

Hej.

Firmaet jeg arbejder for er blevet overtaget af et stort amerikansk firma.
Vores kontor er så koblet på Internettet via noget switched netværk i
England. Mit problem er at jeg ikke må poste til nyhedsgrupper overhovedet.
Jeg ved man ikke kan poste til f.eks. tdc hvis man ikke har sin fobindelse
hos tdc, men jeg må heller ikke poste til news.auc.dk, som jeg bruger
hjemmefra. Firmaets ISP er Global Path, og jeg kan heller ikke poste til
deres news server. IT folkene i USA er ikke for kvikke og kan ikke hjælpe
mig, derfor dette nødråb.

Kan I gætte hvilke rettigheder jeg skal have i vore firewall for at måtte
poste til en ng?
Det skal lige nævnes, at jeg godt kan læse nyhedsgrupper fra arbejdet, jeg
kan bare ikke poste til dem.

mvh
Stefan



 
 
Calle. (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 24-09-03 12:40

Stefan Kristensen wrote:
> Hej.
>
> Firmaet jeg arbejder for er blevet overtaget af et stort amerikansk
> firma. Vores kontor er så koblet på Internettet via noget switched
> netværk i England. Mit problem er at jeg ikke må poste til
> nyhedsgrupper overhovedet. Jeg ved man ikke kan poste til f.eks. tdc
> hvis man ikke har sin fobindelse hos tdc, men jeg må heller ikke
> poste til news.auc.dk, som jeg bruger hjemmefra. Firmaets ISP er
> Global Path, og jeg kan heller ikke poste til deres news server. IT
> folkene i USA er ikke for kvikke og kan ikke hjælpe mig, derfor dette
> nødråb.
>
> Kan I gætte hvilke rettigheder jeg skal have i vore firewall for at
> måtte poste til en ng?
> Det skal lige nævnes, at jeg godt kan læse nyhedsgrupper fra
> arbejdet, jeg kan bare ikke poste til dem.
>
de har nok spærret port 119

--
Calle



Stefan Kristensen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Stefan Kristensen


Dato : 24-09-03 12:59

> de har nok spærret port 119
Ja, det siger de. Men hvorfor kan jeg så læse grupperne?
Og nu påstår de, de har åbnet, men jeg får stadig at vide, at jeg ikke har
rettigheder til at poste i gruppen.
Er det så simpelt som adgang til port 119, eller skal der mere til?

Stefan



Martin Schultz (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 24-09-03 13:36

On Wed, 24 Sep 2003 13:58:30 +0200, "Stefan Kristensen" <stk@mad.dk>
wrote:

>> de har nok spærret port 119
>Ja, det siger de. Men hvorfor kan jeg så læse grupperne?
>Og nu påstår de, de har åbnet, men jeg får stadig at vide, at jeg ikke har
>rettigheder til at poste i gruppen.
>Er det så simpelt som adgang til port 119, eller skal der mere til?

For at poste til sunsite skal du komme fra en dansk ip adresse og
email adresse hvis du ikke har oprettet en konto.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Kim Voss Schrader (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 24-09-03 14:27

Hej!

Martin Schultz wrote:
>
> For at poste til sunsite skal du komme fra en dansk ip adresse og
> email adresse hvis du ikke har oprettet en konto.

Der er da en person i dk.fritid.bil som poster lystigt via Sunsite.auc.dk, og
han bor i San Francisco...

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Knud Gert Ellentoft (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 24-09-03 15:14

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Der er da en person i dk.fritid.bil som poster lystigt via Sunsite.auc.dk, og
>han bor i San Francisco...

Ja, men han sikkert registreret sig som bruger, det kan du se
indlæggets header om han har eller ej.

Du har ikke registreret dig, derfor står der i headeren
X-Authenticated: <anon>@<dk>

Havde du registreret dig, så havde din mailadresse stået der.

http://sunsite.dk/node/id/31
--
Knud

Kim Voss Schrader (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 24-09-03 16:05

Hej!

Knud Gert Ellentoft wrote:
>
> Du har ikke registreret dig, derfor står der i headeren
> X-Authenticated: <anon>@<dk>

Ok, jeg var slet ikke klar over, at man kunne registrere sig. Det forklarer jo
en del :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

"Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Knud Gert Ellentoft (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 24-09-03 17:50

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Ok, jeg var slet ikke klar over, at man kunne registrere sig. Det forklarer jo
>en del :)

Og så lige en tilføjelse: vælger du at lade dig registrere, så
får du adgang til lidt flere grupper, men stadig ingen binære og
ingen alt.*-grupper.
--
Knud

Christian Bohr-Halli~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 24-09-03 18:14

Wed, 24 Sep 2003 18:49:51 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Og så lige en tilføjelse: vælger du at lade dig registrere, så
> får du adgang til lidt flere grupper, men stadig ingen binære og

Hvilke grupper er det?

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Andreas Haugstrup Pe~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Haugstrup Pe~


Dato : 24-09-03 18:38

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote in
newsrv0ktkz8hcymfo@news.sunsite.dk:

> Wed, 24 Sep 2003 18:49:51 +0200, Knud Gert Ellentoft
> <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:
>
>> Og så lige en tilføjelse: vælger du at lade dig registrere, så får du
>> adgang til lidt flere grupper, men stadig ingen binære og
>
> Hvilke grupper er det?

Tja, hvis du er studerende ved AAU får du adgang til diverse auc.* grupper


Derudover kan jeg se at jeg også har adgang til rigtig mange alt.* grupper.
Der er faktisk rigtig mange grupper (6661) totalt.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Christian Bohr-Halli~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 24-09-03 18:56

Wed, 24 Sep 2003 17:38:07 +0000 (UTC), Andreas Haugstrup Pedersen
<usenet@solitude.dk> skrev:

> Tja, hvis du er studerende ved AAU får du adgang til diverse auc.*

Sidespor: Ja, AUC har sgu været smarte udi kunsten forvirring
De hedder AAU, har domænet AUC.dk, mens AU har AU.dk /og/ AAUs AAU.dk.

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Andreas Haugstrup Pe~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Haugstrup Pe~


Dato : 24-09-03 19:31

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote in
newsrv0mrcnlhcymfo@news.sunsite.dk:

> Wed, 24 Sep 2003 17:38:07 +0000 (UTC), Andreas Haugstrup Pedersen
> <usenet@solitude.dk> skrev:
>
>> Tja, hvis du er studerende ved AAU får du adgang til diverse auc.*
>
> Sidespor: Ja, AUC har sgu været smarte udi kunsten forvirring
> De hedder AAU, har domænet AUC.dk, mens AU har AU.dk /og/ AAUs AAU.dk.

Ja, det er ret irriterende (der er værre: Humanistisk Fakultet bruger
hum.auc.dk og humfak.auc.dk i én skøn blanding). Navneproblemet her bunder
i at Aalborg Universitet indtil for nyligt hed Aalborg UniversitetsCenter.


Heldigvis ser jeg at aau.dk bliver overdraget til Aalborg Universitet per
1. januar.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Knud Gert Ellentoft (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 24-09-03 19:05

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :

>Derudover kan jeg se at jeg også har adgang til rigtig mange alt.* grupper.
>Der er faktisk rigtig mange grupper (6661) totalt.

Det var jeg ikke klar over, med din stofanetopkobling?
--
Knud

Andreas Haugstrup Pe~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Haugstrup Pe~


Dato : 24-09-03 19:34

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in
news:e4n3nvgg9defkn7lggt3g5kgu5cfe2q1b1@dtext.news.tele.dk:

> Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :
>
>>Derudover kan jeg se at jeg også har adgang til rigtig mange alt.*
>>grupper. Der er faktisk rigtig mange grupper (6661) totalt.
>
> Det var jeg ikke klar over, med din stofanetopkobling?

Nej gennem Aalborg Universitet (vi bruger sunsite til de interne
nyhedsgrupper). Det er nok fordi jeg er:

X-Authenticated: ahpe01@hum.auc.dk

at jeg har adgang til det hele.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Knud Gert Ellentoft (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 24-09-03 19:04

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> skrev :

>Hvilke grupper er det?

Ved jeg faktisk ikke, det er blot noget, der tidl. er blevet
oplyst i div. ng-indlæg.
--
Knud

Knud Winckelmann (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 24-09-03 14:55

Således skrev Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Wed, 24 Sep 2003 15:27:12 +0200:

>or at poste til sunsite skal du komme fra en dansk ip adresse og
>> email adresse hvis du ikke har oprettet en konto.
>
>Der er da en person i dk.fritid.bil som poster lystigt via Sunsite.auc.dk, og
>han bor i San Francisco...


"hvis du ikke har oprettet en konto." er det springende punkt her.
Kommer man ikke fra en ip, der resolver til *.dk, skal man
registreres.

Forresten bør sunsite.dk bruges istedet for *.auc.dk-adresserne.

Knud
--
The Odyssey LITE(tm) by Homer:
After working late, a valiant warrior gets lost on his way home.
-- Fortune file

Jørgen Rasmussen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 24-09-03 19:12

Stefan Kristensen wrote:
>>de har nok spærret port 119
>
> Ja, det siger de. Men hvorfor kan jeg så læse grupperne?
> Og nu påstår de, de har åbnet, men jeg får stadig at vide, at jeg ikke har
> rettigheder til at poste i gruppen.
> Er det så simpelt som adgang til port 119, eller skal der mere til?
>

Kommentar:
Jeg ville også som arbejdsgiver blokere for nyhedsgrupper. Også at kunne
læse.! Du kan bruge meget god tid på det, uden at få noget retur.

Min erfaring er: Hvis du bare læser nogle få indlæg vil du finde ud af
at nyhedsgrupper er for amatører.

Det er ikke et diskussionsforum for "professionelle". Dvs. jeg kan ikke
bruge det på mit arbejde.

Det er vel også de færreste der vil diskutere detaljer om et eller andet
man har problemer med i firmaet, offentligt.? Vel.?



Mvh. Jørgen


Martin Schultz (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 24-09-03 21:41

On Wed, 24 Sep 2003 20:12:12 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Min erfaring er: Hvis du bare læser nogle få indlæg vil du finde ud af
>at nyhedsgrupper er for amatører.
>
>Det er ikke et diskussionsforum for "professionelle". Dvs. jeg kan ikke
>bruge det på mit arbejde.

Det kommer meget an på hvilke grupper man frekventere. Hvis men fx.
kigger på dk.edb.system.unix er der et meget professionelt niveau.
(self. med undtagelser.)

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Thomas Madsen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 24-09-03 15:45

Knud Winckelmann skrev:

> Kommer man ikke fra en ip, der resolver til *.dk, skal man
> registreres.

Jeg har aldrig rigtig fortået hvad resolver betyder. Er der en der
gider at forklare mig det eller henvise til en side hvor det er
beskrevet?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Henrik K Hansen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik K Hansen


Dato : 24-09-03 16:36

Thomas Madsen, du skrev:

> Jeg har aldrig rigtig fortået hvad resolver betyder. Er der en der
> gider at forklare mig

Et IP nummer henviser til \ stammer fra \ tilhører en udbyder i
Danmark.
--
Henrik
AAAAA american association against acronym abuse

Thomas Madsen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 24-09-03 16:50

Henrik K Hansen skrev:

> Et IP nummer henviser til \ stammer fra \ tilhører en udbyder i
> Danmark.

Nå på den måde. Tak.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Jesper Harder (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 24-09-03 20:38

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> writes:

> Sidespor: Ja, AUC har sgu været smarte udi kunsten forvirring De
> hedder AAU, har domænet AUC.dk, mens AU har AU.dk /og/ AAUs AAU.dk.

Det er ikke AUCs skyld. Århus Universitet har siden tidernes morgen
brugt domænet aau.dk og Ålborg Universitet domænet auc.dk.

For nogle år siden var der så nogle halvhjerner fra
Undervisningsministeriet, der fik den geniale idé at nu skulle Århus
pludselig hedde au.dk og Ålborg aau.dk.

Christian Bohr-Halli~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 24-09-03 21:40

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> posting:

>Undervisningsministeriet, der fik den geniale idé at nu skulle Århus
>pludselig hedde au.dk og Ålborg aau.dk.

Var det ikke AUC, der selv fik den ide, at de ville doppe "center"?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.
--Unknown

Thomas Madsen (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 24-09-03 21:57

Martin Schultz skrev:

> Det kommer meget an på hvilke grupper man frekventere.

Helt enig. Det overrasker f.eks. ofte mig at man i Adobes interne
bruger til bruger-grupper og i f.eks. comp.graphics.apps.*-hierakiet
jævnligt ramler ind i programmørene af programmerne. Så kan det vist
ikke blive ret meget mere professionelt. Jeg vil vove at påstå at man
kan få hurtigere og bedre hjælp den vej end at gribe knoglen og ringe
til firmaets supportafdeling.

Forleden købte jeg f.eks. to tykke bøger om farvestyring og opdager
senere at forfatterne af bøgerne er meget aktive i flere grupper på
usenettet. Så begynder det da at blive sjovt vil jeg mene.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Jesper Harder (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 24-09-03 23:57

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> writes:

> Jesper Harder <harder@myrealbox.com> posting:
>
>>Undervisningsministeriet, der fik den geniale idé at nu skulle Århus
>>pludselig hedde au.dk og Ålborg aau.dk.
>
> Var det ikke AUC, der selv fik den ide, at de ville doppe "center"?

Jo. Men hvis de ville ændre domænenavn i den forbindelse, kunne de jo
have skiftet til au.dk, som ikke var i brug.

Det tåbelige er at _både_ Ålborg og Århus skulle skifte domæne.

Jesper Harder (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 25-09-03 00:09

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Martin Schultz skrev:
>
>> Det kommer meget an på hvilke grupper man frekventere.
>
> Helt enig.

Ditto. I flere af de grupper jeg læser deltager udviklere af de
programmer det drejer sig om, folk der har skrevet standarderne, folk
der har skrevet bøger om emnet.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste