Defekt grafikkort?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 24-09-03 10:29

Et par gange har jeg oplevet at WindowsXP skifter til 640x480 i 16
farver. Følgende fejl registreres i event viewer:

"Event ID: 108
The driver ati2dvag for the display device \Device\Video0 got stuck in an
infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or
with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check
with your hardware device vendor for any driver updates."

Efter det skete første gang, får jeg endvidere følgende fejl ved boot:

"Event ID 1003, category: 102
Error code 000000ea, parameter1 80fa4468, parameter2 81d06a70, parameter3
81e942f8, parameter4 00000001."

Kan det skyldes et hardwareproblem (defekt grafikkort) eller kan det være
driverne alene? Hvordan tester man om det er en hardwarefejl, før kortet
evt. sendes til ombytning?

System:
Windows XP SP1a
Sapphire Radeon 9500 pro
Catalyst 3.7

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Kim Larsen

Dato : 24-09-03 14:02

Prøv med en anden driver, hvis du har den nyeste, så find en ældre og se om
det ikke skulle rette op på problemet. Det er ikke ofte et grafikkort ryger
hvis man bare lader være med at pille med det.

Kim Larsen

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 24-09-03 14:56

> [...]
> driverne alene? Hvordan tester man om det er en hardwarefejl, før kortet

Hej Kasper.
Jeg har netop returneret et Radeon 9600 pro med bl.a. næsten samme fejl, dvs
at min skiftede til 4-bit farve og 640x480, men også en masse andre fejl.
Se min tråd fra 20.09.
Jeg har talt med Midt-Data ,hvor jeg købte kortet, idag, og de har
konstateret fejl på kortet så jeg får et nyt imorgen.
Ud fra min fejlbeskrivelse mente deres telefon-support at det var en
ram-fejl på kortet, så mit råd til dig er , at se at få det byttet eller
repareret, hvis du da stadig har garanti på det.
Held og lykke.
Mvh Niels

Fra : Claus Madsen

Dato : 26-09-03 17:21

Kasper Damkjær wrote:
> [...]
> driverne alene? Hvordan tester man om det er en hardwarefejl, før kortet

Det kan også være en BIOS-indstilling - mange af ATI-kortene har det
småskidt med "Fast Writes" - prøv at slå det fra...

/CM