Told&Skats dom: 1.4 8V -> 1.4 16V
Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 24-09-03 10:09

Hej

Så kom der svar fra T&S.

Udgangspunkt:
Renault Clio 1.4S, 8V, 80hk, 247tKm, anslået markedsværdi (af mig selv)
20KKr.

Projekt:
Udskifte med 1.4 16V motor fra Megane/Clio, 98hk, 60tKm, købspris ca.
8000Kr.
Arbejde gøres selv eller til en anslået værdi af 8000Kr.

T&S:
80hk -> 98hk = 2hk for meget. 20% overskredet og *kachiing* .. at betale
22000Kr

Summa sumarum:
Motor + arbejde = 16000
T&S = 22000
Total = 38000

Så for en bil der som udgangspunkt er 20000Kr værd vil en motorudskiftning
skulle koste mig 38 af de store. T&S må sgu da ha spist søm. Så frem for en
mere økonomisk og mere miljøbevist motor kan jeg pullere rundt med min gamle
symaskine i mange år endnu.

Jo jo .. 2hk for meget er 2 for meget .. men 22000 synes jeg sgu da er helt
vildt ! Og køber jeg motoren i Tyskland og laver det hele selv vil de
sikkert forlange endnu mere .. svinepelse :)

/Jan

Fra : Peter G C

Dato : 24-09-03 10:22

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> vildt ! Og køber jeg motoren i Tyskland og laver det hele selv vil de
> sikkert forlange endnu mere .. svinepelse :)

Husk på, hvem der laver reglerne. Det er jo ikke T&S....

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 10:25

> [...]
> vildt ! Og køber jeg motoren i Tyskland og laver det hele selv vil de
> sikkert forlange endnu mere .. svinepelse :)

Hvilket blot beviser, at hvis du gerne vil have flere hk, så sælg din bil, og
køb en som standard opfylder dine behov.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 24-09-03 12:31

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message

> Hvilket blot beviser, at hvis du gerne vil have flere hk, så sælg din bil,
og
> køb en som standard opfylder dine behov.

Nu var de ekstra hk lissom kun en ekstra bonus .. der er jo ligesom ikke
meget fidus ved at skifte motoren ud med en der alligevel har gået over
150tKm .. hvilket langt de fleste 1.4S har efterhånden ... skal jeg have en
motor med omkring 50tKm så skal det være en af de nyere 16V .. Den har
iøvrigt også en bedre brændstoføkonomi. Var det flere heste jeg var efter
kunne jeg sgu snildt få mere end 98hk til de 38tKr som dette ellers ville
koste mig !!!

/Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 13:12

> Den har iøvrigt også en bedre brændstoføkonomi.

Så sæt en diesel i.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 25-09-03 08:30

> "Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så sæt en diesel i.

Blah ;)

/Jan

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 24-09-03 22:41

med så meget mere effekt skal du nok også skrifte bremsesystem, det er
påkrævet ved størrer motor, medmindre det er det samme !!!!

johnny

--
slet FJERN for direkte mail

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 25-09-03 08:29

"Johnny B [2000]" <johnnyb2000@FJERNsol.dk> wrote in message
> med så meget mere effekt skal du nok også skrifte bremsesystem, det er
> påkrævet ved størrer motor, medmindre det er det samme !!!!
>
> johnny

Klart, klart .. men det er der taget hånd om fra Renault side idet min
undervogn modsvarer RSi modellen som vist havde 107hk eller noget i den
stil. I hvert fald er undervognen også identisk med den der er på den nye
clio hvori motoren allerede ligger.

/Jan

Fra : N/A

Dato : 29-09-03 12:01

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-03 12:01

<Christian Bak> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke bare skifte motoren, og så drosle den 2hk ned, så du slipper for
> afgiften?

Nej. Det er ikke faktiske hk, der er tællende, men fabriksoplysninger. Svjh må
kan ikke lægge en anden motor i, og tune på den.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 30-09-03 13:54

> Nej. Det er ikke faktiske hk, der er tællende, men fabriksoplysninger.
Svjh må
> kan ikke lægge en anden motor i, og tune på den.

Ja og nej .. eller omvendt. Jeg må gerne ligge en anden motor i og så tune
den efterfølgende. Men T&S går efter fabriksoplysninger .. så hvis Renault
siger at min nuværende yder 80 og den anden yder 98 .. thjaa så klapper
fælden. Hvis jeg kan skaffe et officielt dokument fra renault der siger 96hk
eller mindre så er det ok.

/Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-09-03 14:48

> [...]
> fælden. Hvis jeg kan skaffe et officielt dokument fra renault der siger 96hk

Og hvis du så har en, som yder 80 hk, ligger en i, som yder 30 hk og tuner den
til 200 hk, hvad så?

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 01-10-03 08:54

> Og hvis du så har en, som yder 80 hk, ligger en i, som yder 30 hk og tuner
den
> til 200 hk, hvad så?

Ingenting .. sålænge bilen ikke skifter identitet ved den efterfølgende
tuning er der velsagtens ingen problemer.

/Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-10-03 16:29

> Ingenting .. sålænge bilen ikke skifter identitet ved den efterfølgende
> tuning er der velsagtens ingen problemer.

He. Så fandt jeg det:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=110565&ov_id=15036
Motortuning.

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere
ilagt tilsvarende motor.
--

Så du må ikke ligge en anden motor i, og tune på den...
Så fik vi vist det afgjort eller er du stadig ikke enig?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-10-03 16:30

> Ingenting .. sålænge bilen ikke skifter identitet ved den efterfølgende
> tuning er der velsagtens ingen problemer.

Jo, der er så...

Du mener altså, at en bil med 100 hk, ikke må få lagt en 121 hk motor i, men at
den gerne må få lagt en i med 120 hk, som efterfølgende tunes til 200 hk?

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 02-10-03 08:41

"Morten Fruergaard" <morten @ fruergaad . com> wrote in message

> Du mener altså, at en bil med 100 hk, ikke må få lagt en 121 hk motor i,
men at
> den gerne må få lagt en i med 120 hk, som efterfølgende tunes til 200 hk?

Genau .. sådan vil jeg i hvert fald gerne forstå det kære regelsæt :)
Jeg kan dog godt se mit argumentationsproblem jf. din anden postering :)

Hmm .. i hvert fald synes jeg det er træls at jeg skal betale så meget for
den ombytning. Nå .. men på den anden side .. Hvis det er prisen så ka jeg
jo ligeså godt putte de 37KKr i en turbo-tuning istedet .. det giver skiseme
nok lidt mere en 18 pruheste mere .. :)

Så en nyere "tilsvarende" motor fra tyskland og så på med en mølle.

/Jan