Sælger reagere ikke ved henvendelse
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 07:42

Jeg købte for ca. 4 md siden en bil af et firma på Sjælland, som ikke lever af
at sælge biler.

Bilen havde nogle ting, som skulle laves på sælgers regning. Købssummen blev
indsat på en spærret konto, som først skal frigives, når sælger har betalt for
de ting, som skulle laves på hans regning.

Tingene er blevet lavet, regningerne sendt til sælger, men sælger betaler ikke,
og reagerer ikke på mails, og når jeg ringer til ham, siger han, at han vil
kigge på det, men intet sker.

Hvad skal jeg gøre?
Og lad være med bare at skrive, at jeg skal henvende mig til en advokat, selvom
det måske er den eneste løsning.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Rune Wold

Dato : 24-09-03 08:10

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in

[klip]

> Hvad skal jeg gøre?

Hvad er problemet? Du tilbageholder jo stadig købesummen.

Du må iøvrigt hellere skynde dig at finde advokat at rådføre dig med. ;->

Fra : bem

Dato : 24-09-03 08:16

Rune Wold wrote:
> "Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in
>
> [klip]

> Hvad er problemet? Du tilbageholder jo stadig købesummen.

Jo, men reparatøren vil nok også have penge, og han kræver vel pengene af
Morten, som så har endnu flere penge ude at stå.

> Du må iøvrigt hellere skynde dig at finde advokat at rådføre dig med.

Jamen en advokat (in spe) synes jo ikke, at der *er* noget problem

/Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 24-09-03 08:27

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in

[klip]

> Jo, men reparatøren vil nok også have penge, og han kræver vel pengene af
> Morten, som så har endnu flere penge ude at stå.

Åhh ja, han kan selvfølgelig være så illikvid, at han ikke kan betale
reparatørens regninger. Men i det omfang han lægger ud for sælger, har han
jo verdens bedste sikkerhed for fordringen, nemlig sikkerhed i sin egen
gæld til sælger, altså købesummen.

/Rune Wold

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 08:36

"Rune Wold" <NOSPAM@KILLSPAMMERS.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo verdens bedste sikkerhed for fordringen, nemlig sikkerhed i sin egen

Ja, men hvis jeg ikke har de 25-30.000 kr, hvad gør jeg så?

Jeg er enig i, at hvis jeg havde pengene, ville det ikke være noget problem, da
sælger ikke får pengene før hele købssummen før han har betalt regningerne.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 08:34

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> Jo, men reparatøren vil nok også have penge, og han kræver vel pengene af
> Morten, som så har endnu flere penge ude at stå.

Korrekt. Penge jeg ikke har. Der er tale om 25-30.000 kr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 09:44

Rune Wold skrev:

>Hvad er problemet? Du tilbageholder jo stadig købesummen.

Hvis Morten havde rådighed over købesummen, kunne han så ikke
bare betale regningen derfra?

Hvis pengene er spærret (som han skriver), kan han så med aftalen
og regningerne i hånden få banken (går jeg ud fra) til at frigive
penge til regningen?

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 24-09-03 11:09

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

[klip]

> Hvis pengene er spærret (som han skriver), kan han så med aftalen
> og regningerne i hånden få banken (går jeg ud fra) til at frigive
> penge til regningen?

Umiddelbart må det bero på aftalen med banken, men jeg kan ikke se, hvorfor
han ikke skulle formå banken til at lade dem modregne fakturaerne direkte i
købesummen.

Hvis Banken ikke er til at tale med, er de hverken legitimeret eller
berettiget til at udbetale købesummen til sælger, hvis Morten betaler
regninger. I så fald kan de alene udbetale pengene til Morten.

Umiddelbart skriver Morten, at han ikke har penge til at betale
reparatøren. Det forstår jeg ikke, fordi enhver må da være interesseret i
låne ham pengene, når han kan stille sikkerhed, der svarer til bilens
købesum.

/Rune Wold

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 12:51

"Rune Wold" <NOSPAM@KILLSPAMMER.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reparatøren. Det forstår jeg ikke, fordi enhver må da være interesseret i
> låne ham pengene, når han kan stille sikkerhed, der svarer til bilens

Tror mig. Det er ikke alle der bare kan skaffe 30.000 kr. - uanset sikkerhed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 13:24

Rune Wold skrev:

> [...]
>reparatøren. Det forstår jeg ikke, fordi enhver må da være interesseret i
>låne ham pengene, når han kan stille sikkerhed, der svarer til bilens

Jeg tror heller ikke at det vil være svært at låne pengene. Men
den slags er aldeles ikke gratis, og han kan næppe kræve
gebyrerne godtgjort af sælger eller hvad? Og der er i forvejen
nok at slås med sælger om.

Jeg ville presse banken i hans sted.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 13:31

> Jeg ville presse banken i hans sted.

Jeg har snakket med dem, og de ville undersøge, om det var muligt at hæve betale
regninger via pengene på den spærret konto.

Fra : Rune Wold

Dato : 24-09-03 14:00

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

[klip]

> [...]
> den slags er aldeles ikke gratis, og han kan næppe kræve
> gebyrerne godtgjort af sælger eller hvad? Og der er i forvejen

Der er vist ingen tvivl om, at sælger er i misligholdelse. Misligholdelsen
beror på manglende betaling af en udgift som hani ifllge aftalen skulle
bære. Dermed er han objektivt ansvarligt for det tab Morten lider ved denne
misligholdelse. Dette tab omfatter klart udgiftrne til et forsvarligt
optaget lån således, at reparatørens krav indfries.

/Rune Wold

Fra : Jonas Hansen

Dato : 25-09-03 17:16

"Rune Wold" <NOSPAM@KILLSPAMMERS.dk> wrote:

> [...]
> beror på manglende betaling af en udgift som hani ifllge aftalen skulle
> bære. Dermed er han objektivt ansvarligt for det tab Morten lider ved

Med hvilken hjemmel statuerer du objektivt ansvar. Ikke at jeg på måde (er i
stand til at) betvivle din udtalelse, men jeg sidder og kæmper (en ulige)
kamp med obligationsretten, og har indtil fået bræget ind i hovedet at,
udgangspunktet er culpa og strengere ansvar kræver konkret hjemmel (som for
eksempel kbl. § 59, vanhjemmel). Så jeg er bare nysgerrig :)

Mvh
Jonas

Fra : Rune Wold

Dato : 25-09-03 17:37

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> wrote in

[klip]

> [...]
> hovedet at, udgangspunktet er culpa og strengere ansvar kræver konkret
> hjemmel (som for eksempel kbl. § 59, vanhjemmel). Så jeg er bare

Misligholdelse med pengeforpligtelser er, hvis ikke objektivt, så særdeles
strikt, jf. princippet i KBL § 30.

/Rune Wold

Fra : Jonas Hansen

Dato : 25-09-03 17:47

"Rune Wold" <KILL@SPAMMERS.dk> wrote:

> Misligholdelse med pengeforpligtelser er, hvis ikke objektivt, så særdeles
> strikt, jf. princippet i KBL § 30.

Aahhh, det er det Lookofsky (Lærebog i Obligationsret I) kalder "objektivt
ansvar undtagen 'kvalificerede omstændigheder'". Tak for uddybningen.

Mvh
Jonas

Fra : Peter G C

Dato : 25-09-03 19:05

In news:3f731c09$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jonas Hansen <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> typed:

[klip]

> Aahhh, det er det Lookofsky (Lærebog i Obligationsret I) kalder
> "objektivt ansvar undtagen 'kvalificerede omstændigheder'". Tak for
> uddybningen.

Penge er en genusydelse - penge skal man ha'. Princippet i § 30 er i
overensstemmelse hermed.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonas Hansen

Dato : 25-09-03 20:44

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>
> [klip]

> Penge er en genusydelse - penge skal man ha'. Princippet i § 30 er i

Ekstrem generisk vel?

Men alligvel rubricerer Lookofsky princippet i § 30 under "objektiv ansvar
undtagen kvalificerede omstændigheder" s. 249. Dermed må han vel mene, at
særlige omstændigheder, som dem i kbl. § 24, også kan undskylde pengedebitor
i tilfælde af misligholdelse?

Mvh
Jonas

Fra : Peter G C

Dato : 25-09-03 21:18

In news:3f73455e$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jonas Hansen <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> typed:

[klip]

> Ekstrem generisk vel?

Ja. De kan jo købes alle vegne.

> [...]
> vel mene, at særlige omstændigheder, som dem i kbl. § 24, også kan
> undskylde pengedebitor i tilfælde af misligholdelse?

Det kan der måske være noget om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com