beskadet .pm6 fil.
Fra : Rasmus

Dato : 09-04-01 21:02

hej.

jeg sidder med en fil på 110 sider (starten på en bog) lavet med Pagemaker.
(.pm6) der pludselig ikke kan åbnes og får hele systemet til at crash'e
jeg har prøvet på andre mac, tilsvarende min egen, men uden held.

er denne fil til at rede på nogen måde, og i så fald, hvordan.? eller kan
man overhovedet ikke "genskabe" filer.?

jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg næsten ikke kan bære tanken om at starte
forfra. (næsten, min seneste backup er temmelig gammel)

/razz/

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-01 21:11

> [...]
>
> jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg næsten ikke kan bære tanken om at starte
> forfra. (næsten, min seneste backup er temmelig gammel)

Jeg kender ikke noget til PageMaker filer, og om det er muligt at reparere
filen. Jeg vil dog mene, at der er gode chancer for at du kan hente selve
teksten ud af filen. Prøv at åbne filen i et program som f.eks. BBEdit, og
se om teksten er i filen endnu. Er den det, er det bare et spørgsmål om at
filtrere alt det der ikke har med teksten at gøre fra.

Mvh
Jakob

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 09-04-01 21:31

> [...]
> se om teksten er i filen endnu. Er den det, er det bare et spørgsmål om at
> filtrere alt det der ikke har med teksten at gøre fra.

"Bare" i den sammenhæng er defineret som "mange timers frustreret arbejde,
først med søg og erstat, siden manuelle enkeltsags botanik".

Jeg har ofte prøvet at redde opgaver, som var blevet beskadiget (Word 98
filer sendt via Hotmail og åbnet med en forældet version af word på en
forældet Compaq, der har en forældet version af NT kørende virker kun ca 40%
af gangene). Det vildeste jeg har gjort var at genskabe en eksamensopgave på
baggrund af den fil, hvor Word gemmer "fortryd og gendan" data. Den bestod
mest af sætninger som var blevet rettet i den endelige version og af
dobbelte sætninger flettet ind imellem hinanden. ET HELVEDE når man har en
dag tilbage og 15 sider at genskabe og alle ens fodnoter er røget til
bloksbjerg.

Ups fik lige drejet opmærksomheden over på mig selv;). Held og lykke Rasmus.
Jeg er ked af at sige det, men du får brug for det. Jeg kender ikke
Pagemakers måde at lagre på og hvor svært det er at skille tekst og sno for
sig (gætter på meget mere formatering-snot ind imellem teksten end Word),
men hvis du har et udprint så overvej om det ikke er nemmere at scanne og
OCR det og så lave formateringen af teksten fra grunden igen.

Anders

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-04-01 22:15

> "Bare" i den sammenhæng er defineret som "mange timers frustreret arbejde,
> først med søg og erstat, siden manuelle enkeltsags botanik".

Det kommer nu lidt an på hvordan PageMakers format er strukturet og hvor god
man er til sin BBEdit. Man kan for eksempel spare masser af tid hvis man
forstår at bruge regular expressions. Men du har ret -- det kan også være
ret bøvlet. F.eks. er word dokumenter noget værre rod så vidt jeg husker.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-04-01 21:21

Rasmus <rasmusbirck@dak.k64.dk> wrote:

> er denne fil til at rede på nogen måde, og i så fald, hvordan.? eller kan
> man overhovedet ikke "genskabe" filer.?

Du vil kunne redde selve teksten, ved at åbne dokumentet som tekst i
f.eks. BBEdit, men al formatering ryger en tur, så det er nok sidste
udvej.

> jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg næsten ikke kan bære tanken om at starte
> forfra. (næsten, min seneste backup er temmelig gammel)

Du er dermed en rigtig mand

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Rasmus

Dato : 09-04-01 21:24

hej igen.

jeg bruger mac os 8.6 og har for nylig sat 32MB ram i, så jeg har 64 ialt,
det er godt nok ikke al verden, men det burde være nok.

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-04-01 07:42

Rasmus <rasmusbirck@dak.k64.dk> wrote:

> hej igen.
>
> jeg bruger mac os 8.6 og har for nylig sat 32MB ram i, så jeg har 64 ialt,
> det er godt nok ikke al verden, men det burde være nok.

Ja, måske. Og dog ...
Kunne der være sket det at dit dokument efterhånden har vokset sig så
stort at programmet kræver mere RAM end du har kunnet tildele det, for
at det kan åbne filen?

v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-04-01 21:29

> [...]

> jeg har prøvet på andre mac, tilsvarende min egen, men uden held.
>
> er denne fil til at rede på nogen måde, og i så fald, hvordan.? eller kan

Hvilken Pagemaker version helt præcist?

Og: Er den lavet med det samme program/samme version som nu ikke kan
åbne den?

Har du prøvet at åbne den med "åbn" fra arkivmenuen i PM?

(Sikkert elementære spørgsmål, men på den anden side må man jo prøve alt
i sådan en situation ...)

Jeg har PageMaker 6.5 her. Hvis det kan være til nogen hjælp, er du
velkommen til at maile den hertil, så kan jeg se om jeg kan "få den op".

Martin

Fra : Søren Straszek

Dato : 10-04-01 06:32

> [...]

> jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg næsten ikke kan bære tanken om at starte
> forfra. (næsten, min seneste backup er temmelig gammel)

Måske Indesign kan redde den, den er god til at fikse sine egne ødelagte
filer, og da den kan importerer indesign filer, var det måske et forsøg
vær.

SØren

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-04-01 16:48

In article <1ern0ul.mzqmnr1b61dymN%straszek@mail1.stofanet.dk>,
straszek@mail1.stofanet.dk (Søren Straszek) wrote:

> Måske Indesign kan redde den, den er god til at fikse sine egne ødelagte
> filer, og da den kan importerer indesign filer, var det måske et forsøg
> vær.

Har nogen overvejet at spørge Adobe?

//Peter