Ingen parkering af MC i Århus
Fra : TheHobbit

Dato : 23-09-03 13:23

Den 18/9 - 2003 sendte jeg følgende brev til Århus Politi:

-- BREV START --
Spørgsmål: Hvilke muligheder har man for at parkere en motorcykel i Århus?

Følgende er uddrag af: Politibekendtgørelse om parkering i Århus politikreds
af 8. okt 1991 ("http://www.politi.dk/p42/vedtaegter/parkering_aarhus.htm")

I §2 står der: På parkeringsplads med afmærkede områder eller båse må
parkering ikke finde sted uden for disse.

I §2 stk. 3: Solomotorcykler må ikke henstilles i båse, der er beregnet til
4-hjulede køretøjer.

I §4 står der: Det er forbudt at standse eller parkere på fortov, helt eller
delvis, medmindre det ved afmærkning på stedet er tilkendegivet, at
standsning eller parkering kan finde sted.

Kombinationen af disse 3 regler gør at det bliver vanskeligt for mig at se
hvor jeg nøjagtig må holde med min motorcykel. Det er klart at båse der er
lavet specielt til motorcykler kan bruges - men sådanne findes jo ikke alle
steder. Ud fra min iagttagelse findes de kun meget få steder. Er der ingen
undtagelse for reglen i §2 stk 3 - så en motorcykel kan parkeres på
almindelige p-plads?

I §5 står der: [..] parkeringskort eller andre former for
parkeringstilladelse skal anbringes bag køretøjets frontrude, således at de
let kan læses udefra.

En motorcykel har jo som bekendt ingen frontrude og en eventuel
parkeringsbillet ville let kunne blæse væk eller fjernes af en tilfældig
forbipasserende. Lad os antage at man er heldig at finde en P-plads med
motorcykelparkering - hvorledes takler man så reglen i §5?

Skal reglerne forståes således at en motorcykel i denne sammenhæng regnes
for et "lavere" køretøj i stil med en knallert eller en cykel med
hjælpemotor?
Hvis "ja" - gælder der så helt andre pakerings-regler for motorcykler end
for "rigtigte" motorkøretøjer og hvor kan man i så fald finde oplysninger om
disse regler?

Venlig hilsen
Stephan Thierry Hansen
-- BREV SLUT --

* Jeg har lige fået førlgende svar:

-- BREV START --
Til Stephan T. Hansen.
Mulighederne for parkering af en mc. i Århus er ringe, hvilket jeg tror, at
du selv har fundet ud af.
Som du selv skriver, er det ikke tilladt at parkere på alm. p-pladser,
medmindre der er indrettet sepcielle pladser for mc.ere., og disse pladser
er der kun ganske få af i byen.
Der bliver ikke brug for muligheden for at anbringe en parkeringsbillet på
mc.en , idet der ikke findes betalingspladser eller anden form for
tidsbegrænsning for mc.ere.
Parkering skal ske efter færdselslovens § 28 og 29, hvilket gør det noget
svært at finde en lovlig plads indenfor Ringgaden.

Med venlig hilsen
S.Kvistholm
Færdselspolitiet i Århus.
-- BREV SLUT --

Hvad kan man stille op overfor det???

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : Mikael Skaaning Søre~

Dato : 23-09-03 13:36

Flytte til en anden by!!
Eller bare parkere hvor man vil, og betale prisen, hvis man er uheldig!
mikael

Fra : TheHobbit

Dato : 23-09-03 14:06

Mikael Skaaning Sørensen wrote:
> Flytte til en anden by!!
Jeg bor i Horsens - så hvad skulle det hjælpe?

> Eller bare parkere hvor man vil, og betale prisen, hvis man er
> uheldig! mikael
Hmmm

Stephan

Fra : Brian W.

Dato : 23-09-03 13:49

TheHobbit wrote:
> Den 18/9 - 2003 sendte jeg følgende brev til Århus Politi:

HEj Stephan....

JA det er noget svært at finde et sted at holde.. Jeg kender til 2 steder
( Ved Salling, og på Europaplads) Dog har jeg uden problemer altid parkeret
min mc på fortorvet således at det er muligt at færdes uforstyrret forbi
motorcyklen... Ingen bøder endnu.. og jeg tror nu heller ikke jeg får
nogen...... DEr er nok ikke så meget at gøre, anden end at tage " chancen"
hver gang på fortorvet....

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

YZF for sale ....
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Morten Skriver

Dato : 23-09-03 13:52

On Tue, 23 Sep 2003 14:49:19 +0200, Brian W. wrote:

> JA det er noget svært at finde et sted at holde.. Jeg kender til 2
> steder ( Ved Salling, og på Europaplads)

Der er også MC parkering på Åboulevarden nede ved Magasin.

/Morten

--
Morten Skriver
Email: morten@skriver.dk

Fra : TWL

Dato : 23-09-03 18:03

>I §4 står der: Det er forbudt at standse eller parkere på fortov, helt eller
>delvis, medmindre det ved afmærkning på stedet er tilkendegivet, at
>standsning eller parkering kan finde sted.

Dejligt, jeg troede jeg havde læst Politibekendtgørelsen, men §4 havde
jeg overset.
Nu må jeg jo hellere ringe til min udlejer og få sat et
MC-parkeringsskilt op udenfor
vores opgang.

>Hvad kan man stille op overfor det???

Man burde vel kontakte alle supermarkeder og indkøbscentre og bede dem
markere et område til MC parkering.

Thomas

Fra : Schlæger

Dato : 23-09-03 19:11

TheHobbit wrote:

> Den 18/9 - 2003 sendte jeg følgende brev til Århus Politi:

<snippe snippe>

> [...]

> Parkering skal ske efter færdselslovens § 28 og 29, hvilket gør det noget
> svært at finde en lovlig plads indenfor Ringgaden.

Det er ret simpelt.

Du kan ignorere hvad politiet mener om dette spørgsmål.

P-korpset i Århus er et kommunalt foretagende, og hører ikke under
politiet.

Det kommunale P-korps har en ganske fornuftig holdning til parkerede
MC'ere. Jeg parkerer ofte på fortovet - men altid hvor fortovet er så
bredt, at gående og barnevogne (ledsaget af gående) uhindret kan passere.
F.eks. er der masser af P-plads omkring domkirken, i begge ender af
gågaden, ved P-pladsen på den gamle Ford-grund på havnen, og på mange
andre steder, som rent teknisk er "fortov".

Du kan desuden parkere din MC på alle P-pladser som kontrolleres af
CarPark og EuroPark, da det ikke er muligt at sætte en P-tilladelse på en
MC. Dette har jeg selv gjort adskillige gange uden at blive noteret (og
gud nåde trøste dem, hvis de skulle vove det en dag).

Endelig ER der rent faktisk temmelig mange officielle MC P-pladser i Århus:

1. Skovbrynet ved Friheden
2. Odensegade ved Hans Broges Gade
3. Max Müllers Gade
4. Ryesgade/Sønder Allé
5. Østergade ved Salling
6. Åboulevarden ved BP-huset
7. Bispetorv ved Skolegade
8. Åboulevarden over for Magasins P-hus
9. Hovedbiblioteket
10. Bissensgade
11. Vesterbro Torv
12. Borggade ved Elbæk
13. Vennelyst Boulevard
14. Århus Kommunehospital
15. Århus Amtssygehus
16. Skejby Sygehus
17. Eugen Warmingsvej
18. Salonvejen
19. Kommunekontorer

MEN - hvis du bruger "fortovsreglen", og samtidig opfører dig fornuftigt,
løber du ikke ind i problemer - tro mig. En bunke uheldigt parkerede
MC'ere kan dog tvinge P-kortset til at skifte holdning. Lad os derfor
nyde, at vi MC'ister rent faktisk har rigtig gode vilkår i Århus og opføre
os ansvarligt og hensynsfuldt.

Mvh Schlæger

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 23-09-03 21:10

Jeps, du har ret Schlæger, men som du selv skriver, P vagterne i Århus er
kommunale, dvs. at de kun har hjemmel til at udskrive afgifer på de dertil
indrettede p-pladser, og IKKE hvis en bil eller MC holder i 2. række eller
på et fortov. Så er det en politimæssig opgave, og så skal man nok bære sig
uheldig ad for at det ligefrem bliver anmeldt.

Med sund fornuft kommer man rigtigt langt..........

Venligst,
Lars

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 23-09-03 22:59

<snip brev til århus politi om håbløse modstridende parkeringsbestemmeler fo
MC'er i Århus, samt negativt svar herfra>

Lars Rasmussen wrote:
> [...]
> bliver anmeldt.
>
> Med sund fornuft kommer man rigtigt langt..........

Imidlertid er det ganske sygt at man skal løbe an på diverse p-vagter/
polifolks goodwil !
Hvis en af dem ser sig sur på dig kan det blive et sandt mareridt

Det er ganke utåleligt at MC'ister skal gøres fredløse på den måde.

Er det ikke en oplagt sag form DMC ?

Det er endnu et skridt på vejen til den politistat hvor 1000 vis af
indbyrdes modtridende regler gør,
at myndighederne til enhver tid vil kunne knalde enhver person i landet for
et eller andet hvis de har lyst
(som også det omtalte DNA register vil bære hen mod med syvmileskridt . Du
er skyldig indtil det modsatte er bevist)

Undskyld at jeg hidser mig op, men grundloven tages godtnok ikke særlig
højtidelig mere.

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Gert Schlaeger

Dato : 24-09-03 10:16

Bent Erik Thomsen wrote:

> Imidlertid er det ganske sygt at man skal løbe an på diverse p-vagter/
> polifolks goodwil !

Det handler ikke om goodwill, men konduite. Jeg tror ikke at nogle af os
er interesseret i et samfund som er så specifikt regelreguleret, at der
ikke længere er behov for konduite. I en sådant samfund vil reglerne
nemlig blive skrevet ud fra "laveste fællesnævner".

> Hvis en af dem ser sig sur på dig kan det blive et sandt mareridt

Vås - de er også mennesker, men de har bare et andet job end dig og mig.

> Det er ganske utåleligt at MC'ister skal gøres fredløse på den måde.

Hvis du læser mit svar ordentligt, kan du se, at der rent faktisk ikke er
P-problemer for MC'ere i Århus. Derfor er vi ikke fredløse, men lever i
god sameksistens med P-korpset (tro på mig !!!)

> Er det ikke en oplagt sag form DMC ?

Måske - hvis vi gerne vil have reglerne strammet op. Det er nemlig - tror
jeg - eneste mulige resultat af at bede om regelregulering i stedet for
konduite.

> [...]
> (som også det omtalte DNA register vil bære hen mod med syvmileskridt . Du
> er skyldig indtil det modsatte er bevist)

Det er da en eller anden form for påstand.......... Set i lyset af de
seneste ulækre voldtægtssager vil jeg undlade at kommentere nyttigheden af
et DNA register.

> Undskyld at jeg hidser mig op, men grundloven tages godtnok ikke særlig
> højtidelig mere.

Du er velkommen til at hidse dig op, men jeg må lige korrigere dig: Der
står intet i grundloven om MC'isters særlige rettigheder

> mvh

Mvh Schlæger

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-09-03 18:48

"Bent Erik Thomsen" <use_address_in_signature@poet.dk> wrote:

>Er det ikke en oplagt sag form DMC ?
Jeg ved at Per P har været ved at kigge på sagen.

Peeeeeer! Hvor langt er sagen kommet?

--
Kåre

Fra : Hekto

Dato : 23-09-03 21:14

In article <3f703b47$0$83043$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, TheHobbit
says...

> Hvad kan man stille op overfor det???

Tjaaa ... det er vel ligesom med København.

Jeg kører bil/motorcykel, og Kbh. vil helst have bilerne ud af byen =
mig. Når jeg ikke er ønsket, så belemrer jeg dem skam ikke med mit
selskab!
På et eller andet tidspunkt begynder de nok at klynke lidt over
faldende indtægter, når vi er mange nok.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 23-09-03 23:24

> [...]
> Parkering skal ske efter færdselslovens § 28 og 29, hvilket gør det noget
> svært at finde en lovlig plads indenfor Ringgaden."

Det er en kold konstantering omkring de tilsyneladende faktiske forhold; men
jeg vil foreslå dig at tage kontakt til teknisk forvaltning og gøre
opmærksom på dit
daglige(?) problem samt fremlægge insisterende foreslag om etablering af en
MC-plads inærheden.
Derefter er der kun at afventehvilke vage argumenter der måtte blive
fremført imod et sådant konstruktivt foreslag!

--
Armand.

Fra : Kim Nygaard

Dato : 25-09-03 00:21

Når du møder et par P-vagter næste gang, så spørg om den folder de
render rundt med ang. mc parkering i Århus.
De udleverer den gerne og svarer på alle mulige åndsvage
spørgsmål - mine.

Parker du bare mc`en på fortorvet i Århus. Bare den ikke er til
gene og sørg så for at, der kan gå en tvillingebarnevogn forbi.
Så vil du ikke få probs. med P-vagterne, tro mig.
--
Mvh.
Nygaard