Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F4 vs Canon
Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 23-09-03 18:20

Jeg er tæt på at invistere i et Nikon F4, som man kan få til en rimelig
pris. Hvad har Canon og tilbyde i samme klasse. Eos3 eller Eos5. Det skal
være rubust da jeg altid går rundt med det.
Kan i anbefale noget?
Hvordan ligger priser i forhold til hinanden?
Håber i kan hjælpe.
Tak
--
Thomas Mose Thomsen
tmose@thomsen.tdcadsl.dk

Fra : Fam. Andersen

Dato : 24-09-03 09:26

Hej Thomas.

Ikke fordi jeg tilfældigvis har sat mit f4s til salg, men da jeg skiftede
system fra Canon FD kiggede jeg lidt på hvad de professionelle bruger. Hvis
man ser billeder af pressefotografer i arbejde er det meget svært at få øje
på et Canon kamera. Dette samt det store udvalg af brugt tilbehør til Nikon
gjorde udfaldet, mit f4 har aldrig svigtet mig.

Niels

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-03 13:28

"Fam. Andersen" <alwaysin@heaven.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>man ser billeder af pressefotografer i arbejde er det meget svært at få øje

Så skal du vist have pudset brillerne. Canon har en meget stor
markedsandel blandt i hvert fald danske pressefotografer. Specielt
sportsfotografer foretrækker Canon (kig efter de hvide linser ved
større sportsarrangementer).

Det var Canon, der var først med professionelle digitalkameraer (eller
rettere: Kodak, der udviklede kamera på grundlag af et EOS 1-hus),
hvilket sikkert også fik en del fotografer (heriblandt mig selv) til
at skifte mærke.

Men man skal være varsom med se på, hvad de professionelle anvender.
Selvom Canon (måske) har førertrøjen på i forhold til de
professionelle digitalkameraer, så er det jo langt fra sikkert, at det
kamera, der passer til ens eget behov, er et Canon-kamera.

Og så er det _perfekte_ kamera desværre ikke bygget endnu...

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 24-09-03 09:26

Det var ikke for at starte en ord krig mellem Nikon og Canon fans. Jeg har
selv Nikon og er glad for det, men jeg er intresseret i at vide hvilke Canon
kamera der svare til nikon's F4.
Det er samtidig for at sammenligne priser på objektiver og kameraer.
Så please, start ikke denne krig....
Thomas

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-03 16:42

"Thomas Mose Thomsen" <tmt@c.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>kamera der svare til nikon's F4.
>Det er samtidig for at sammenligne priser på objektiver og kameraer.

Jeg håber sandelig ikke, at du opfattede mit indlæg som et forsøg på
at føre krig mod Nikon. Mit indlæg var et svar til Fam. Andersen, som
mente, at man skulle se, hvad de professionelle bruger. Det mener jeg
generelt, at man skal passe på med.

Du spørger så, hvad der i Canons program svarer til Nikons F4. Her er
jeg dig svar skyldig. Jeg har kun begrænset kendskab til Canons
filmbaserede kamerahuse, da jeg tidligere var glad Nikon-bruger.

Men EOS-3 er i hvert fald noget mere avanceret end Nikons F4, der så
vidt jeg husker kun havde ét autofokus-punkt, nemlig i midten.
Aldersmæssigt er F4'eren jo fra slutningen af 80'erne, så du skal nok
sammenligne det med Canons flagskib fra samme periode, dvs. deres EOS
1 fra 1989.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 24-09-03 16:47

Der var noget jeg kunne bruge.
Tak skal du ha' Jens

Fra : Per M

Dato : 24-09-03 17:44

Hej Jens
Nu er det ikke fordi, jeg ikke tror på dig, men er du sikker på at Kodak
startede med at lave digitalkameraer på basis af et EOS-1-hus? Så vidt jeg
ved, var det et Nikon F3, derefter diverse Nikon-huse N8008, N90 og N90S, og
først da begyndte de at lave en tilsvarende digital linie af Canon-huse,
eller tager jeg helt fejl? Og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg er Nikon-mand,
men jeg har faktisk et Canon digitalkamera (A70)

mvh
PerM

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-03 18:29

"Per M" <ondeaagefjerndette@galnet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>først da begyndte de at lave en tilsvarende digital linie af Canon-huse,

Nej, du tager slet ikke fejl.

Jeg fik det formuleret lidt kluntet: De første digitalkameraer fra
Kodaks hånd var ganske rigtigt bygget på Nikon-huse (N90s), men det
var med Kodaks DCS 520 (bygget på Canons EOS 1N), at det digitale
udstyr for alvor rykkede ind på avisredaktionerne i Danmark. Og så kom
1D'eren...

DPReview har en glimrende tidslinie her:
http://www.dpreview.com/reviews/timeline.asp

I bund og grund er det ligegyldigt, hvem der kommer først eller hvem,
der har det bedste kamera på markedet p.t. Der venter jo altid en mere
spændende model lige om hjørnet. Udviklingen sker jo ligesom i ryk.

Med Nikons D2H er det blevet sjovt at være digital Nikon-fotograf igen
- det kan vi Canon-folk så gå at sukke efter, indtil 'vores' mærke
kommer med noget nyt. Og så fremdeles.

Det eneste, vi kan glæde os over, er at udstyret bliver billigere og
billigere for hver ny model, der sendes på gaden.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Per M

Dato : 25-09-03 07:03

Hej Jens
Du har ganske ret: det er ligemeget, hvem der kom først, og at der hele
tiden venter en ny og mere spændende model lige om hjørnet. I bund og grund
er det vel først og fremmest manden eller kvinden bag kameraet og motivet,
der afgør resultatet i sidste ende, ikke?
- og tak for linket.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-09-03 17:28

"Thomas Mose Thomsen" <tmt@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være rubust da jeg altid går rundt med det.
> Kan i anbefale noget?
> Hvordan ligger priser i forhold til hinanden?

Hej Thomas

Hvis du spørger mig, en masse bøvl og brok. Samt et gratis medlemsskab i
foreningen " Aldrig mere Canon ".

M.V.H.....Benny..