Soltek SL-75KAV + PixelView Geforce MX 64 ~
Fra : Torben

Dato : 09-04-01 20:33

Hejsa, jeg har store problemer med ovenstående konfiguration.
Desuden har jeg 256 MB ram + Duron 800 på en Windows 98 SE.

Mit problem består i følgende:
Maskinen fryser i 3d spil (Quake3, Unreal, McRae Rally osv) efter ca. 10
minutters spil. Jeg har prøvet ALT (næsten):

- opdateret til nyeste version af BIOS
- hentet de nyeste Detonate 11.0 drivers
- prøvet at disable 4*AGP
- geninstalleret Win98
- hentet de nyeste VIA 4in1 drivers

Er der nogen der har en idé til nye tiltag, da jeg er ved at blive småtosset
over at mit nye system ikke kører ?

Gode forslag modtages med kyshånd!
På forhånd tak!
Torben

Fra : DaWizeGuy

Dato : 09-04-01 20:54

"Torben" <morten_kenneth@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> - geninstalleret Win98
> - hentet de nyeste VIA 4in1 drivers
>
> Er der nogen der har en idé til nye tiltag, da jeg er ved at blive

Hvilket lydkort har du? Soundblaster Live! kort er kendt for at skabe
problemer med VIA chipset bundkort.

----
Mvh
Anders

Fra : Torben

Dato : 09-04-01 20:59

DaWizeGuy <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en

> Hvilket lydkort har du? Soundblaster Live! kort er kendt for at skabe
> problemer med VIA chipset bundkort.

Jeg benytter det Onboard lydkort - men jeg glemte at fortælle, at når
maskinen crasher, kører lyden i baggrunden i loop!

Fra : DaWizeGuy

Dato : 09-04-01 21:21

> DaWizeGuy <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en

> Jeg benytter det Onboard lydkort - men jeg glemte at fortælle, at når
> maskinen crasher, kører lyden i baggrunden i loop!

Køb dig et PCI lydkort i stedet. Det er helt sikkert on-board lydkortet der
giver dig problemer. Mit forslag er Terratec XG XFire 1024, som har fået
rigtigt gode anmeldelser. Kortet er bedre end Soundblaster Live 1024, idet
det belaster CPU'en mindre, og understøtter EAX, Aureal A3D, samt 4 point
digital lyd. Desuden er der så vidt jeg ved heller ingen kendte
hardwareproblemer med Terratec.

----
Mvh
Anders

Fra : Thomas Bowers

Dato : 09-04-01 21:10

Måske et skud i tågen, men har du disablet AGP fastwrite ?
Hvad har du ellers enheder i dine PCI-slots ? (prøv evt. at hive dem ud, så
du kun har grafikkortet i)
Prøv at disable dit onboard lydkort i bios !

Er systemet ellers 100 % stabilt i alt andet end 3D-spil ?

Har du en 300 W PSU ?
Hvad med køling af CPU'en ?

Hilsen Thomas

Fra : Thomas Bowers

Dato : 09-04-01 21:12

Så først lige nu at din computer ikke fryser (lyden kører i loop)
Så du kan godt se bort fra PSU'en og kølingen, som det mulige problem !

Hilsen Thomas

Fra : Torben

Dato : 09-04-01 21:23

Thomas Bowers <Bowers@ostervold.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9at4ut$9dm$1@news.net.uni-c.dk...
> Måske et skud i tågen, men har du disablet AGP fastwrite ?

Nej, kan det hjælpe (eller var det en mulig fejlkilde) ?

> Hvad har du ellers enheder i dine PCI-slots ? (prøv evt. at hive dem ud,

> du kun har grafikkortet i)

Jeg har et gammelt ISA SCSI kort, samt TeleDk's ATM netkort.

> Prøv at disable dit onboard lydkort i bios !
>
> Er systemet ellers 100 % stabilt i alt andet end 3D-spil ?

100% - kører helt perfekt, selv spil kører perfekt (indtil nedbrud)

Fra : Thomas Bowers

Dato : 09-04-01 22:01

Jeg ved ihvertfald at en del systemer ikke kan klare fast-write, og at det
netop medfører nedbrud.(bør ikke være tilfældet med Soltek og et Geforce,
men det skader ikke at prøve
Men jeg må nok indrømme at det mest lyder som en hardware konflikt i
forbindelse med dit lydkort, så prøv at disable det og se hvad der sker !

Hilsen Thomas

Fra : Torben

Dato : 09-04-01 22:19

Thomas Bowers <Bowers@ostervold.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9at7vb$9h2$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> Men jeg må nok indrømme at det mest lyder som en hardware konflikt i
> forbindelse med dit lydkort, så prøv at disable det og se hvad der sker !

Ok, det vil jeg prøve - jeg har lige haft disabled mit onboard lydkort, og
spillede en hel time før skidtet gik ned (skal lige pointere at det er RET
kedeligt at spille uden lyd). Det er da et fremskridt, men maskinen gik jo
ned alligevel ?

Torben

Fra : Thomas Bowers

Dato : 09-04-01 22:33

> [...]
> kedeligt at spille uden lyd). Det er da et fremskridt, men maskinen gik jo

Det er da et fremskridt på 50 min. ...og jeg vil nok mene at du kan
konkludere at onboard lydkortet konflikter med en af dine pci-enheder. Prøv
at flytte netkortet !
Når den går ned, har du så mulighed for CTRL-ALT-DELETE eller hedder reset
på kabinettet ?
Hvis det sidste er tilfældet, tænker jeg på at du måske også et
varmeproblem, så prøv evt. at pille låget at kabinettet, for at se om prob.
ligger der !

Hilsen Thomas

Fra : Torben

Dato : 09-04-01 22:57

Thomas Bowers <Bowers@ostervold.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9at9re$mj4

Ja, jeg troede faktisk at problemet var løst, men så sagde det "BUM" :(

> Når den går ned, har du så mulighed for CTRL-ALT-DELETE eller hedder reset
> på kabinettet ?

Reset er eneste mulighed!

> Hvis det sidste er tilfældet, tænker jeg på at du måske også et
> varmeproblem, så prøv evt. at pille låget at kabinettet, for at se om
prob.
> ligger der !

Hmm, det vil jeg også prøve...

Torben

Fra : Torben

Dato : 10-04-01 10:36

> [...]

> Hvis det sidste er tilfældet, tænker jeg på at du måske også et
> varmeproblem, så prøv evt. at pille låget at kabinettet, for at se om

Jeg har nu prøvet at fjerne netkortet (fysisk), taget kabinettet af og
testet med 3D Mark2001. Testen fuldførte 1 gang, men anden gang sagde det
igen "BUM". Er det muligt at det er en hardware defekt, eller er det
udelukkende opsætning ?

Torben (er snart ved at blive vanvittig)

Fra : Thomas Bowers

Dato : 10-04-01 16:19

> [...]
> igen "BUM". Er det muligt at det er en hardware defekt, eller er det
> udelukkende opsætning ?
>
> Torben (er snart ved at blive vanvittig)

Det virker lidt mystisk ?!
Umiddelbart virker det som om den er lidt ustabil, fordi cpu'en bliver ikke
kølet nok. Hvilken køler bruger du og har du husket kølepasta ? Har du rodet
med Vcore på noget tidspunkt ?
Hvis ovenstående er ok, er jeg stadig mest tilbøjelig til at tro at
problemet er opsætningsrelateret.
Der er som skrevet ingen tvivl om at lydkortet har været årsag til en
konflikt, med dit netkort. Har du prøvet at køre med netkortet sat i en
anden pci-slot og enable lyden ? (selvom det jo ikke hjælper, i forhold til
at hive netkortet ud)
Hilsen Thomas

Fra : Thomas Bowers

Dato : 10-04-01 16:47

> [...]
> konflikt, med dit netkort. Har du prøvet at køre med netkortet sat i en
> anden pci-slot og enable lyden ? (selvom det jo ikke hjælper, i forhold

+ hvor mange watt er din strømforsyning på ?

Fra : SuneF

Dato : 10-04-01 17:07

> + hvor mange watt er din strømforsyning på ?

Jeg tror ikke PSU'en spiller nogen rolle her.
Hvis en moderne PSU overbelastes så slukker den bare, og det medfører et
reboot og ikke en frosset maskine.

-S.

Fra : SA

Dato : 10-04-01 08:21

Hej Torben.

Forleden dag ville jeg lige prøve at teste min PC med 3DMark2000! Jeg havde,
siden sidste gang jeg testede med 3DMARK, sat et SL-75KAV i og tilføjet
ekstra RAM, så total memory nu hed 512MB. Mit grafikkort er en CLAP.
Allerede i den 2. eller 3. test¨(den med helikopteren), så frøs den!! Så
begyndte det store eksperimenteren...

Jeg fandt ud af, at min "AGP Aperature Size" i BIOS, SKULLE stå på 256,
altså halvdelen af min totale system RAM, før at 3DMark kunne køre. Men, mit
fps-rate var utrolig dårligt!
Ved så at eksperimentere med Blastercontol programmet, og vha. dette stille
værdien for Cache(System) for Direct3D. Problemet var, at værdien for
Cache(System) plus mængden af Ram på grafikkortet IKKE måtte overstige
indstillingen af AGP Aperature Size, for ellers frøs skidtet. Og
hvorfor....tja.

SA

Fra : Torben

Dato : 10-04-01 08:43

SA <buffalo_bill@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4vyA6.38$X22.677@news.get2net.dk...
> [...]
> Cache(System) plus mængden af Ram på grafikkortet IKKE måtte overstige
> indstillingen af AGP Aperature Size, for ellers frøs skidtet. Og

Ok tak for hjælpen - lyder interessant, men hvad er "Blastercontrol" ?

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 10-04-01 09:15

Blastercontrol er et tweaking program til creatives lydkort. Du kan hente et
lignende til alle generelle grafikkort på www.tweakup.dk.
Det bruges bla. til at indstillle core og ram frekvens på grafikkortet (OC)
samt div. direct3d indstillinger mm.

Fra : N/A

Dato : 10-04-01 15:33

Fra : SuneF

Dato : 10-04-01 15:33

> Jeg spekulere efterhånden på om det er de VIA drivere. Jeg har også de
> nyeste og oplever også for første gang at spillene fryser. Det er der også
> flere på de amerikanske nyhedsgrupper der oplever.

Det skal jeg da love for, det er ikke drivere - det er VIRUS!!!

Det skulle man da i hvert fald tro, jeg har måtte geninstallere OS to gange
på grund af det 4in1 bras, jeg skal ikke røre dem med en ildtang.

Inden du roder med noget andet og køber nyt lydkort osv., så ville jeg prøve
at fjerne de VIA drivere...

Just my two cents worth,
-S.

Fra : Torben

Dato : 10-04-01 15:48

SuneF <noluck@nowhere.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9av5ib$11u6$1@news.cybercity.dk...

> Det skal jeg da love for, det er ikke drivere - det er VIRUS!!!

Hehe, jeg er tilbøjelig til at tro dig ;)

> [...]
> på grund af det 4in1 bras, jeg skal ikke røre dem med en ildtang.
>
> Inden du roder med noget andet og køber nyt lydkort osv., så ville jeg

Fjerne, og geninstallere ? Eller mener du fjerne dem helt. Isåfald, kan det
køre UDEN ?

Torben

Fra : Thomas Bowers

Dato : 10-04-01 16:06

Du skal ikke fjerne driverne medmindre du gerne vil have et system der kører
med under ½ kraft !
Prøv evt. at opgradere dem (de kan godt give problemer hvis du har
installeret en beta)

Fra : SuneF

Dato : 10-04-01 16:47

> [...]
kører
> med under ½ kraft !
> Prøv evt. at opgradere dem (de kan godt give problemer hvis du har

Jeg har faktisk ikke installeret andet end windows (og linux), alle mine
benchmarks viser de tal man kan forvente af en T-rex 1 gig.

Jeg har jo ligesom heller ikke noget valg eftersom 4in1 driverne crasher
systemt fuldkommen. Jeg ved ikke hvorfor, men det ser ud til at
installationen forløber fint, og når man så genstarter.... tjaaa så fryser
windows bare ved sin splash screen.

Mao. ved jeg altså ikke hvilke drivere jeg kører med, men det er ikke 4in1.
Hvis andre har problemer med de 4in1 skulle de seføli' ikke undre mig ;)
Personligt rører jeg aldrig ved drivere hvis det ikke er absolut nødvendigt,
tag nu f.eks. da jeg opgraderede til DirectX 8....
DirectX 8 skodder for vildt, men kan man fjerne det... neeej.

Jeg installerer 4in1 når jeg får et jagtgevær i ryggen, men I andre skal da
være velkommen til at lege beta-testere

-S.

Fra : Torben

Dato : 11-04-01 08:58

Hvordan afinstallere jeg de drivere ?

Torben

Fra : Torben

Dato : 23-04-01 20:00

Hejsa, tak til alle der har hjulpet - jeg har fået byttet mit Geforce kort,
da der åbenbart var en defekt...
Nu kører det

Torben