pirelli drago - dæktryk?
Fra : Claus Nielsen

Dato : 23-09-03 19:11

Hej NG

Jeg kører rundt på 4 stk. pirelli drago 195/50/r15. Hvad skal dæktrykket
være i dem? Ifølge bilens (95'er vw polo) instruktionsbog skal det være på
2,1 med bilen halv lastet. Men er der ikke noget med at trykket skal være
højere i dæk med alufælge, eller er det noget vrøvl? Eller skal man bare
prøve sig frem?

med venlig hilsen og på forhånd tak
claus nielsen

Fra : Møller

Dato : 23-09-03 20:03

"Claus Nielsen" <clausn@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> højere i dæk med alufælge, eller er det noget vrøvl? Eller skal man bare

Er instruktionsbogens oplysninger til den dækdimension? så ret dig efter
det, du kan hæve trykket lidt når du får fuld last.

Dæktryk er uafhængig af om du har alu,-stål- eller magnesiumfælge.

Hvorfor skulle det være anderledes,
Det er nok en vandrehistorie der kommer af, at de der sætter alu-fælge på i
stedet for originale stålfælge vælger anden dækstørrelse, har mere
"sports"-kørsel og derfor vil have en bedre føling med bilen ved højere
tryk, men igen det er komplet uafhængig af fælgmateriale, så det er bilens
og dækfabrikantens oplysninger du skal rette dig efter.

Du kan se lidt her:
http://www.sds.dk/sider/tips.html
lavprofildæk skal have højere tryk end standard, og du kører med /50 altså
et lavprofil, det er derfor jeg spørger, er det standard montering.
--
Møller

Fra : Claus Nielsen

Dato : 23-09-03 20:30

"Møller" <eamslet@sletget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er instruktionsbogens oplysninger til den dækdimension? så ret dig efter
> det, du kan hæve trykket lidt når du får fuld last.

Instruktionsbogens tal er for 175/65/r15 mod mine dæk på 195/50/r15

> Dæktryk er uafhængig af om du har alu,-stål- eller magnesiumfælge.

Jeg har aluminiumsfælge

> Du kan se lidt her:
> http://www.sds.dk/sider/tips.html
> lavprofildæk skal have højere tryk end standard, og du kører med /50 altså
> et lavprofil, det er derfor jeg spørger, er det standard montering.

Tak for det