Stærkere bagfjedre til Escort
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 18:06

Hej!

Jeg er efterhånden blevet træt af de bløde fjedre der er bag i min Escort '96 og
nu skal de altså udskiftes! Bliver fjedre blødere med alderen eller har de mon
altid været lige bløde?

Kan man købe nogle stivere fjedre til min bil (3 dørs) *uden* at det bliver
sænkningsfjedre?

Jeg kører nemlig regelmæssigt med 90+110+120+90+75 kg + ca. 50kg i baggagerummet
og det gør at min stakkels bil skraber mod de lidt høje vejbump

PS: Tallene ovenfor refererer til mennesker

Fra : A. K.

Dato : 23-09-03 18:21

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mon
> altid været lige bløde?
>
> Kan man købe nogle stivere fjedre til min bil (3 dørs) *uden* at det

Du kan få nogle progressive fjedre, enten som erstatning af de originale,
eller som hjælpefjedre, de hedder MAD og er i en sort kasse med blå skrift,
de kan købes hos Østergård Dansk Automateriel som nu hedder Mekonomen, men
der er sikkert også andre grossister der har dem, de virker og prisen plejer
at ligge på ca 1000 kr. for et sæt til bagenden.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 18:52

Hej!

"A. K." wrote:

> Du kan få nogle progressive fjedre, enten som erstatning af de originale,

Progressive? Altså de-interlacede?

Spøg til side, hvad betyder det i denne sammenhæng?

> [...]
> der er sikkert også andre grossister der har dem, de virker og prisen plejer
> at ligge på ca 1000 kr. for et sæt til bagenden.

Dvs. for et sæt erstatningsfjedre? Ok... Hvor hård skal jeg regne med, at
bagenden i så fald bliver? Den skal jo ikke være heeelt massiv

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-09-03 19:01

> Progressive? Altså de-interlacede?
>
> Spøg til side, hvad betyder det i denne sammenhæng?

At de bliver hårdere og hårdere, jo mere de bliver presset sammen.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 19:32

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> At de bliver hårdere og hårdere, jo mere de bliver presset sammen.

Okay, det lyder da smart. Må se at investere i et par stykker til bilen!

Fra : Tom

Dato : 23-09-03 18:38

> [...]
'96 og
> nu skal de altså udskiftes! Bliver fjedre blødere med alderen eller har de

De synker mere sammen med tiden. Derfor kan man se MANGE mondeo fra 94-95
som ser ud som om de er sænket 30 mm

> Kan man købe nogle stivere fjedre til min bil (3 dørs) *uden* at det
bliver
> sænkningsfjedre?

Du kan bare købe std. nye så skal du se hvor højden stiger.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-09-03 18:45

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> De synker mere sammen med tiden. Derfor kan man se MANGE mondeo fra 94-95
> som ser ud som om de er sænket 30 mm

Discount sænkningsfjedre sælges til Mondeo.
Standard fjedre, men da de er 7 år gamle og har kørt ca. 150.000 km, er de
sunket ca. 30 mm i forhold til normalt.
Så hvis du har en nyere Mondeo, og ønsker den sænket er disse fjedre en billig
løsning.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 18:53

Hej!

Tom wrote:

Jeg skrev:

> Du kan bare købe std. nye så skal du se hvor højden stiger.

Ja, men de bliver vel ikke hårdere af dén grund?

Fra : Tom

Dato : 23-09-03 19:03

> Ja, men de bliver vel ikke hårdere af dén grund?

Det skal de da heller ikke.
Det eneste fjedrene skal er hæve bilen fra vejen. Det er støddæmperne som
skal varetage det med blød hat eller hårdhed.
Måske er dine dæmper også klar til udskiftning?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 19:33

Hej!

Tom wrote:

> Det skal de da heller ikke.

Tja, en stiv fjeder vil da nødvendigvis også gøre affjedringen hårdere? Selvom
du selvfølgelig har ret i at dæmpningen kommer fra støddæmperen.

> Måske er dine dæmper også klar til udskiftning?

Monroe Sensatrac som er under 2 år gamle og har kørt 30kkm. Hope not :)

Fra : Tom

Dato : 23-09-03 19:41

> Tja, en stiv fjeder vil da nødvendigvis også gøre affjedringen hårdere?
Selvom
> du selvfølgelig har ret i at dæmpningen kommer fra støddæmperen.

Jo fjederen har også noget indflydelse på hårdheden, så måske kan en
progressiv være lige det du søger.

> Monroe Sensatrac som er under 2 år gamle og har kørt 30kkm. Hope not :)

Hmmm, så er der nogen der siger at du ikke kan sænke den.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 19:45

Hej!

Tom wrote:

> Hmmm, så er der nogen der siger at du ikke kan sænke den.

Ikke forstået. Den skal da ikke sænkes?!

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 23-09-03 19:53

> Ikke forstået. Den skal da ikke sænkes?!

Ork,jo mand. Bare 40 mm, jeg kender en der har et sæt 16" Speedline fælge
til at ligge, dem smider vi lige på. Det vil se herregodt ud! :)

-M

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 19:56

Hej!

Morten Lorenzen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ork,jo mand. Bare 40 mm, jeg kender en der har et sæt 16" Speedline fælge
> til at ligge, dem smider vi lige på. Det vil se herregodt ud! :)

Ja, klart nok - det vil sikkert se ganske smart ud. Men det praktiske aspekt i
en sænknin? Hmmmmm, bilen ligger kun ca. 10cm over vejfladen som den er nu...

Så praktiske gris (mig :)) lader den være rimelig standard.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 23-09-03 20:14

> Ja, klart nok - det vil sikkert se ganske smart ud. Men det praktiske
aspekt i
> en sænkning?

Lavere tyngdepunkt = bedre styring :)

-M

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 20:30

Hej!

Morten Lorenzen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> aspekt i
>
> Lavere tyngdepunkt = bedre styring :)

Ja, men det er skisme ikke "praktisk" i samme forstand som "at have mulighed for
at besøge en daglivarebutik med lejlighedsvis bensinsalg" uden at bilen skraber
imod underlaget... Butikken er iøvrigt også kendt som en "bensinstation"

Fra : Tom

Dato : 23-09-03 19:56

> Ikke forstået. Den skal da ikke sænkes?!

Nu har jeg aldrig gidet sætte mig ind i hele fjedermarkedet, men mit indtryk
er at de fleste progressive fjedre er progressive, men der findes vel også
progressive i standard højde?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 19:57

Hej!

Tom wrote:

> Nu har jeg aldrig gidet sætte mig ind i hele fjedermarkedet, men mit indtryk
> er at de fleste progressive fjedre er progressive, men der findes vel også

"Sænkningsfjedre" vel? :)

> progressive i standard højde?

Hope so... Det var ihvertfald standardfjedre jeg efterlyste i det originale
indlæg.

Fra : Tom

Dato : 23-09-03 19:59

> Nu har jeg aldrig gidet sætte mig ind i hele fjedermarkedet, men mit
indtryk
> er at de fleste progressive fjedre er progressive, men der findes vel også
> progressive i standard højde?

ARRRGH der skulle have stået
Nu har jeg aldrig gidet sætte mig ind i hele fjedermarkedet, men mit indtryk
er at de fleste progressive fjedre er SÆNKNINGSFJEDRE, men der findes vel

Fra : A. K.

Dato : 23-09-03 20:46

> [...]
indtryk
> er at de fleste progressive fjedre er SÆNKNINGSFJEDRE, men der findes vel

Ja, de progressive fjedre jeg omtalte i første omgang er standard højde, og
jeg har god erfaring med dem, vi har selv camperet en del, og jeg har haft
dem monteret i 3 af mine biler, både som erstatnings fjedre, og som ekstra
hjælpefjedre, derudover har jeg monteret i en nogle af medcampisternes
biler, og stadig med gode resultater.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-03 21:39

Hej!

"A. K." wrote:

> [...]
> dem monteret i 3 af mine biler, både som erstatnings fjedre, og som ekstra
> hjælpefjedre, derudover har jeg monteret i en nogle af medcampisternes

Og til sidst, jeg får vel ikke problemer ifbm. syn med sådanne fjedre vel? Skal
jeg medbringe papirer til synet såsom TÜV godkendelse oder?

Fra : Tom

Dato : 24-09-03 06:47

> Og til sidst, jeg får vel ikke problemer ifbm. syn med sådanne fjedre vel?
Skal
> jeg medbringe papirer til synet såsom TÜV godkendelse oder?

I PRINCIPPET skal du på have dok. på alt hvad bilen ikke er typegodkendt
med, men SÅ emsige er bilassistenterne sjældent mere.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-03 06:53

Hej!

Tom wrote:

> I PRINCIPPET skal du på have dok. på alt hvad bilen ikke er typegodkendt
> med, men SÅ emsige er bilassistenterne sjældent mere.

Okay, så tager jeg det roligt. Jeg har faktisk kun haft positive oplevelser med
de to syn jeg har haft bilen til... :)

Fra : A. K.

Dato : 24-09-03 06:01

> Hej!

> Og til sidst, jeg får vel ikke problemer ifbm. syn med sådanne fjedre vel?
Skal
> jeg medbringe papirer til synet såsom TÜV godkendelse oder?

Jeg har aldrig hørt om problemer med fjedrene, og den ene af de biler jeg
selv har haft med sådanne fjedre, har jeg da synet 4 gange med fjedrene
monteret.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-09-03 23:18

> [...]
baggagerummet
> og det gør at min stakkels bil skraber mod de lidt høje vejbump
>

> PS: Tallene ovenfor refererer til mennesker

Skift de tunge elementer ud til nogle lettere.
Sørg for at de nye elementer er af et andet køn.
Dette forandrer bilen totalt.

Spøg til side

Har du overvejet fjedre fra en anden model i samme serie.
Det er muligt at en 'hurtigere' model kører med hårdere fjedre.
Spørg ved Ford eller en god pusher, de burde kunne guide dig på vej.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (sænket ab fabrik

Fra : phk

Dato : 23-09-03 13:55

> [...]
'96 og
> nu skal de altså udskiftes! Bliver fjedre blødere med alderen eller har de

Prøv at spørge hos Ford. Da jeg skulle have fjedre i Mondeo´en til brug for
campingvogn havde Ford nogle der var perfekte ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-03 14:12

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at spørge hos Ford. Da jeg skulle have fjedre i Mondeo´en til brug for
> campingvogn havde Ford nogle der var perfekte ...

Står din dato korrekt, eller har dit indlæg været holdt tilbage
Jeg modtager det nemlig først nu - tiden passer nogenlunde, men dato siger, at
det blev sendt i går..

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-03 14:23

Hej!

phk wrote:

> Prøv at spørge hos Ford. Da jeg skulle have fjedre i Mondeo´en til brug for
> campingvogn havde Ford nogle der var perfekte ...

Jeg har netop været nede hos Ford i Kgs. Lyngby. De kan ikke skaffe kraftigere
fjedre til min Escort (Mark V). Til nød kunne de skaffe mig et sæt
camping-fjedre, men de vil koste 1300,- alene og jeg ville egentligt gerne
skifte de originale (7 år gamle) fjedre samtidigt...

A.Østergaard kunne heller ikke skaffe bedre fjedre :(

Hvad gør man så?

Fra : A. K.

Dato : 24-09-03 20:44

> [...]
> skifte de originale (7 år gamle) fjedre samtidigt...
>
> A.Østergaard kunne heller ikke skaffe bedre fjedre :(

Det kan jeg da ikke forstå de ikke kan, det er da der jeg har købt de 6 -7
sæt jeg har monteret, jeg spørger lige i morgen, hvis ikke de kan, prøver
jeg nogle af de andre grossister vi handler med.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-03 22:03

Hej!

"A. K." wrote:
> Det kan jeg da ikke forstå de ikke kan, det er da der jeg har købt de 6 -7
> sæt jeg har monteret, jeg spørger lige i morgen, hvis ikke de kan, prøver
> jeg nogle af de andre grossister vi handler med.

Det må du meget gerne! Iflg. både Ford/Scaniadam og A.Østergaard er det vist
noget med, at man kun kan skaffe disse fjedre til modellen før min (dvs. en Mk.
4).

Meeeeen der må da være lavet noget til min også. Mon fjedrene fra en Cossie
passer?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-09-03 16:57

Hej!

Nu har jeg snakket med en gut i en brian-specialbutik på Frederiksberg og han
anbefalede mig et sæt hårdere støddæmpere af mærket Bilstein... Skulle vist
koste noget med 1500,- for to stk. Er det mon kvalitet?

Ikke-sænkningsfjedre er åbenbart umulige at opdrive til Escort Mk. 5

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-09-03 07:49

> [...]
> koste noget med 1500,- for to stk. Er det mon kvalitet?
>
> Ikke-sænkningsfjedre er åbenbart umulige at opdrive til Escort Mk. 5

Der må s** da være en eller anden løsning.....................

Køb noget stål i den rigitige tykkelse og vikl fjedrene selv.
Hvad skal jeg sige ?
Boller fra xxxxxxx (reklame i indlæg ikke tilladt, kun i signatur)

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-03 12:00

> [...]
> anbefalede mig et sæt hårdere støddæmpere af mærket Bilstein... Skulle vist
> koste noget med 1500,- for to stk. Er det mon kvalitet?

Det er i hvert fald mange penge...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-09-03 14:26

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Det er i hvert fald mange penge...

Ja, men er det dyrt? De koster ca. det samme som to Monroe Sensatrack
støddæmpere...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-09-03 14:45

> Ja, men er det dyrt? De koster ca. det samme som to Monroe Sensatrack
> støddæmpere...

Arh... De kan da vist fås lidt billigere...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-09-03 15:29

Hej!

Morten Fruergaard wrote:

> Arh... De kan da vist fås lidt billigere...

Nu gav jeg altså også kun en ca. pris på dæmperne :)