skifteretten
Fra : Nette

Dato : 23-09-03 08:57

Hej igen gruppe.

Jeg spurgte for et par uger siden ang. tinglysning osv. ang. en arv, som
egentligt ikke er en arv.

Jeg aner intet om dødsfald og arv og den slags, ved kun at min mor engang
har sagt til mig at man altid skal frasige sig at overtage arv og gæld.
Men har jeg ret, når jeg skriver at samtlige børn vil få besked om en fars
død via skifteretten? Også selvom faderen har testamenteret alt det væk, som
han overhovedet kunne fjerne?

Og i så fald, hvor længe plejer der at gå fra dødsfald, og indtil de får
besked? Snakker vi om dage? Uger? Måneder? År?

Jeg vil ikke ulejlige jer mere end højst nødvendig, så hvis der bare er en,
der har et link vil være rigeligt. Jeg aner virkelig ikke, hvor jeg skal
lede?

PFT

Nette

Fra : Else Holm

Dato : 23-09-03 10:40

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil ikke ulejlige jer mere end højst nødvendig, så hvis der bare
> er en, der har et link vil være rigeligt. Jeg aner virkelig ikke,

Reglen om ikke at vedgå arv og gæld er lempet med den nye
skiftelov. Du kan læse mere her
http://www.advokaten-online.dk/Skifteformer-filer/Privat%20skifte.htm

--
Else

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-09-03 20:53

> Men har jeg ret, når jeg skriver at samtlige børn vil få besked om en fars
> død via skifteretten?

Nej, de får ikke besked - det gjorde min søn i hvert fald ikke, da hans far
døde.

Mvh Maria

Fra : Nette

Dato : 23-09-03 21:57

"Maria Frederiksen" skrev i en meddelelse
> Nej, de får ikke besked - det gjorde min søn i hvert fald ikke, da hans
far
> døde.

Jamen så forstår jeg ikke noget? Hvad er begrebet "tvangsarvinge" så til
for?
Hvis man har noget stående hos sin far, som er død, skal man så selv
kontakte skifteretten?

Nette

Fra : Frans Jensen

Dato : 23-09-03 22:53

On Tue, 23 Sep 2003 22:57:19 +0200, "Nette"
<nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

>"Maria Frederiksen" skrev i en meddelelse
>far
>

>Jamen så forstår jeg ikke noget? Hvad er begrebet "tvangsarvinge" så til
>for?
sakset fra:
http://www.advokat-jdk.dk/brevkasse.htm
<Tvangsarvinger udgøres af ægtefælle og livsarvinger>

>Hvis man har noget stående hos sin far, som er død, skal man så selv
>kontakte skifteretten?

sakset fra:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-800/b800-18.html
<Når dine biologiske forældre dør, skal skifteretten og en
eventuel bobestyrer forsøge at finde frem til alle arvinger>

min far døde d. 12./9. så nu må jeg jo se om Skifteretten
kontakter mig

--
statistik for dk.politik
http://home10.inet.tele.dk/f_jensen/statistik.htm

http://www.retsliberal.dk/pdf/jordrenten.pdf

Fra : Else Holm

Dato : 24-09-03 13:30

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eventuel bobestyrer forsøge at finde frem til alle arvinger>
>

> min far døde d. 12./9. så nu må jeg jo se om Skifteretten

Normalt indgives der en begæring til skifteretten om boets
behandling på den ene eller den anden måde -

i begæringen om udlevering til privat skifte står der f. eks.

"1) Afdøde/de afdøde efterlod sig ikke andre arvinger
(livsarvinger eller arvinger i henhold til testamente) end
nedennævnte:
Navn, adresse, cpr.nr. og slægtskabsforhold bedes angivet

2) Afdøde/de afdøde efterlod sig ikke testamente/andet
testamente end vedlagte, oprettet den:
3) Jeg/vi antager, at boets aktiver er tilstrækkelige til at
dække boets passiver
4) Jeg/vi bemyndiger den mødende eller den til hvem
henvendelse om boet kan ske til at få udleveret eller tilsendt
de aktiver, som er indleveret i skifteretten
5) Jeg/vi har stillet sikkerhed for boafgifternes betaling eller
de(n) udenlandske arving(er) har givet fuldmagt til en arving,
der bor i Danmark
6) Henvendelse om boet kan ske til:
Navn Telefonnr. Adresse
Under henvisning hertil anmoder jeg/vi om at få boet udleveret
til privat skifte.
Jeg/vi bekræfter under strafansvar, at ovennævnte oplysninger
er rigtige."

I den slags tilfælde går skifteretten - så vidt jeg ved - ikke
af sig selv i gang med at undersøge, om der skulle være
en arving mere, som familien enten har udeladt eller måske
slet ikke har kendt til.
Hvis man oplyser, at der vist er en arving mere, men ikke
kender vedkommende, kan skifteretten via folkeregisteret
sagtens finde frem til vedkommende, men det sker altså
ikke automatisk.

--
Else

Fra : Frans Jensen

Dato : 24-09-03 19:38

On Wed, 24 Sep 2003 14:29:56 +0200, "Else Holm"
<holm_49@hotmail.com> wrote:

> [...]

>kender vedkommende, kan skifteretten via folkeregisteret
>sagtens finde frem til vedkommende, men det sker altså

så er det måske ikke korrekt hvad der oplyses på
http://www.familieadvokaten.dk

der oplyses det jo, at skifteretten(bobestyrer) _skal_ forsøge at
finde frem til arvinger,

det opfatter jeg således at dette er noget skifteretten har pligt
til at gøre

Fra : Nette

Dato : 24-09-03 23:51

"Else Holm" skrev i en meddelelse
> I den slags tilfælde går skifteretten - så vidt jeg ved - ikke
> af sig selv i gang med at undersøge, om der skulle være
> en arving mere, som familien enten har udeladt eller måske
> slet ikke har kendt til.

Jamen så kan man jo virkelig snyde helt vildt med det?
Jeg ved godt, det kan komme dårligt tilbage til een senere, men lad mig lave
et eksempel:

Min nye mand døde, jeg skrev under på, at han ingen børn fra tidligere
forhold havde, da jeg vidste han ikke havde haft kontakt med dem i årevis.
Jeg arver derfor det hele, også det der var fra min mands barndomshjem og
hans første ægteskab og testamenterer det hele til mine egne børn. Jeg dør
så, og mine unger arver det hele rub og stub. To år senere finder min afdøde
mands børn ud af, at han er død..så er det jo for sent at gøre noget ved det
???

Dette ligner faktisk det tilfælde som jeg er ret bange for kunne ske i min
familie pt. Kun hovedpersonerne er byttet ud.

Nette

Fra : Else Holm

Dato : 25-09-03 09:39

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Else Holm" skrev i en meddelelse
>
> Jamen så kan man jo virkelig snyde helt vildt med det?
> Jeg ved godt, det kan komme dårligt tilbage til een senere, men lad
> mig lave et eksempel:

Hej Nette

Jeg har lige checket med den lokale skifteret. Min antagelse
er rigtig - man undersøger ikke, om der er yderligere arvinger,
når man har fået en underskrevet begæring - så stoler man
på det, der er oplyst.

I Lov om skifte af dødsboer
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19960038330-REGL
kap. 29 kan du læse om, hvad der sker, hvis et dødsbo skal
genoptages - f. eks. hvis en arving finder ud af, at man er
blevet holdt ude.

- og man skal ikke vente for længe. I en afgørelse fra Vestre
Landsret, sagde man:

"Privat skiftet bo ikke genoptaget 11 år efter
UfR 2001.2529 VLK (FM 2001.145 VLK): Adoptivbarn fra 1946 blev
i 1994 klar over, at hans biologiske far var død i 1988. Boet var
udleveret til enken som eneste arving til privat skifte, som
afsluttedes
i 1989. Han henvendte sig i 2000 til skifteretten i Thisted, som
fandt,
at sønnen havde udvist en sådan grad af passivitet, at genoptagelse
måtte nægtes. VL stadfæstede."
Den kan læses på
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Praksis_vedr_DSL.asp

--
Else

Fra : Nette

Dato : 25-09-03 10:28

> [...]
> er rigtig - man undersøger ikke, om der er yderligere arvinger,
> når man har fået en underskrevet begæring - så stoler man

Mange tak for hjælpen - også til Frans. Normalt bliver jeg mere forvirret af
at læse den slags ting, fordi det står i et for mig frygtelig skriftsprog.
Dejligt når nogen kan og vil hjælpe.

Jeg kan godt se, vi er nød til at kontakte skifteretten inden længe. Dejligt
at vide, men synd for dem, der ikke er klar over, de selv skal opsøge
oplysningerne eller selv kontakte for at være på den sikre side...

Nette