Hvilket Nvidia er hurtigst ???
Fra : Jensn

Dato : 23-09-03 08:55

Hej

Jeg er lidt forvirret efter at ha' kigget på Nvidia's side ?!

Hvis man (min søn) skal ha' et hurtigt grafikkort til spil - hvilket
er så det hotteste for øjeblikket ???

Og ja - jeg ved godt at nu vil nogen sige ATI osv. - men det
skal være Nvidia

(Bundkortet understøtter AGPx8)

Prisen spiller selvfølgelig ind, men er ikke afgørende

Mvh.
Jensn

Fra : Nic

Dato : 23-09-03 09:06

> Og ja - jeg ved godt at nu vil nogen sige ATI osv. - men det
> skal være Nvidia
>
> (Bundkortet understøtter AGPx8)
>
> Prisen spiller selvfølgelig ind, men er ikke afgørende

Bedst til prisen er imho stadig ti4200 for ca. 8-900,- - men skal det være hurtigere skal vi en del længere op i serien,
både pris og hastighedsmæssigt...

Finder lige et link - giv mig 5 mins:

Fra : Nic

Dato : 23-09-03 09:08

http://www.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-02.html

Dette link er inden FX serien kom på - og afslører en del. MEN - køber du et FX kort så pas på, da mange af dem er r i n
g e ....

mener du skal temmelig højt op prismæssigt inden det leverer varen.

Fra : Jensn

Dato : 23-09-03 09:10

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> g e ....
>
> mener du skal temmelig højt op prismæssigt inden det leverer varen.

Hej Nic

Jeg kan se at Geforce 4 Ti4200 koster ca. det samme som et GeForce FX-5600

gør man da klogest i at vælge Ti'ern ?

Mvh.
Jensn

Fra : Nic

Dato : 23-09-03 10:24

> Jeg kan se at Geforce 4 Ti4200 koster ca. det samme som et GeForce FX-5600
Hmm - mener at vi skal helt op i det store FX inden det leverer varen - jeg har selv 4200 og det spiller bare.

Prøver lige at finde et link på FX...

> gør man da klogest i at vælge Ti'ern ?
Den var svær - giv mig 5 mins :)

Fra : Nic

Dato : 23-09-03 10:28

> Den var svær - giv mig 5 mins :)

Tomshardware siger:

"However, we can already give you some of our first impressions about the performance of the new cards. In the standard
tests without FSAA and anitotropic filtering, the FX 5600 Ultra seems to be just about the same or slower than a
GeForce4 Ti4200 8x and Radeon 9500 PRO. "

Og her er det tydeligt:

http://www.tomshardware.com/graphic/20030311/geforcefx-5600-5200-03.html#unreal_tournament_2003

Altså 4200 hurtigere end 5600 - endda i 5600ULTRA versionen.

Så 4200 til prisen - medmindre du har penge nok ;)

(jeg har endnu ikke haft framerateprobs i NOGEN spil...)

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 17:41

>Og her er det tydeligt:
>
>http://www.tomshardware.com/graphic/20030311/geforcefx-5600-5200-03.html#unreal_tournament_2003
>
>Altså 4200 hurtigere end 5600 - endda i 5600ULTRA versionen.
Jeg er også lige opgraderet mit gamle GF4 4200 til noget større.
Men det gamle var virkeligt stærkt og kan klare det meste, så ja,
til pengene, er et godt køb.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : MKH1

Dato : 23-09-03 09:45

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote:

> Og ja - jeg ved godt at nu vil nogen sige ATI osv. - men det
> skal være Nvidia

Hvorfor?
ATI har pt. de mest effektive kort, og alt tyder på at fremtidige
spil, (for det er vel det, det drejer sig om?), yderligere vil favorisere
ATI, når der sammenlignes nuværende kort.
Jeg tænker her på at Pixel Shader 2, som er en DirectX 9 ting,
formentlig vil bruges meget i kommende spil, og det er en feature,
som Nvidia kort har svært ved at afvikle i fornuftigt tempo.
Især budgetkort.

Venligst,
Martin.

Fra : Jensn

Dato : 23-09-03 09:53

"MKH1" <mkhenrichsen_@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formentlig vil bruges meget i kommende spil, og det er en feature,
> som Nvidia kort har svært ved at afvikle i fornuftigt tempo.

Efter mange år i branchen er jeg af den opfattelse at ATI's kort
er mere "besværlige" at ha' med at gøre - dvs. nogle bundkort
kører de ikke i, hvis man snakker ældre kort, så er driverne
ikke nemme at få fat på (i forhold til Nvidia's, ihvertfald) - generelt
har jeg bare en negativ opfattelse af ATI - men det er jo selvfølgelig
bare min mening

Derimod har jeg aldrig haft problemer med Nvidia's kort - så derfor
er jeg villig til at "ofre" lidt hastighed på den konto

Mvh.
Jensn

Fra : /morten

Dato : 23-09-03 10:34

> [...]
>
> Derimod har jeg aldrig haft problemer med Nvidia's kort - så derfor
> er jeg villig til at "ofre" lidt hastighed på den konto

Nvidias nuværende hardware har store problemer med visse dx9
funktionaliteter -
og det ser p.t. ikke ud til at være noget der rigtig kan reddes med driver
updates.
Tag chancen og prøv noget nyt - jeg er p.t. på mit første ati kort
(radeon9800) og har
>ingen< problemer haft med det...

mvh.

Morten Olsson

Fra : MKH1

Dato : 23-09-03 10:44

"/morten" <molsson_spammer@vip.cybercity.dk> wrote
> Tag chancen og prøv noget nyt - jeg er p.t. på mit første ati kort
> (radeon9800) og har

Den hopper jeg med på; har haft mange 3 Nvidia kort, og har nu for
første gang investeret i et ATI. Udover at være det hurtigste, og med
bedste 3D grafik (Især med AA og AF), har det været nemt at installere
og at bruge.

Martin.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-09-03 17:09

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]
generelt
> har jeg bare en negativ opfattelse af ATI - men det er jo selvfølgelig

Med hensyn til drivere, så er Catalyst(ATI) driverne lige så nemme at få
fat på som nVidia driverne. Fremgangsmåden er stort set ens på
www.ati.com og www.nvidia.com og med hensyn til besværlige så tror jeg
nu ikke at et ATI kort giver flere problemer end et nVidia kort. (*)

> Derimod har jeg aldrig haft problemer med Nvidia's kort - så derfor
> er jeg villig til at "ofre" lidt hastighed på den konto

Jeg tror ikke du har ret meget at have din negative opfattelse af ATI i
mere. Før i tiden måske, men de har nu forbedret sig siden. nVidia har
tidligere leveret meget gode grafikkort, men ATI har altså overhalet
dem, specielt hvis man vil spille nyere spil.

mvh Bernhard

*: Jeg har dog 1 problem med mit ATI 9700 kort. Overlay vises med nedsat
kvalitet i 1600x1200@85Hz. Måske et luksusproblem, men når man betaler
over 5000kr for en 19" skærm og 1800kr for et grafikkort, så skal det nu
også vise video overlays rigtigt. Dette KAN dog godt være et windows
problem. Jeg har ikke prøvet at geninstallere, mest fordi jeg kunne omgå
problemet ved at bruge powerstrip.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 18:22

Glem det, drenge, har har tydeligt skrevet han ønsker et Nvidia.
Og han har jo også ret med hensyn til drilske driverer osv.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 23-09-03 18:42

<wera> wrote in message news:3f7277ee.1423750@dtext.news.tele.dk...
> Glem det, drenge, har har tydeligt skrevet han ønsker et Nvidia.
> Og han har jo også ret med hensyn til drilske driverer osv.

Men han er ikke den eneste der læser tråden

Det kunne jo være der var andre som var i samme båd, men ikke havde
sådan et krav.

Og han har ikke ret mht. til drilske drivere. Double-click driver exe
filen og vent. Reboot. All done. Det er da ikke særlig drilsk?

Meb du mener måske at nvidia har drilske drivere? Det synes jeg nu
heller ikke de har, men de snyder i driverne for at få kortet til at
syne bedre i benchmarks end det egentligt er.

mvh Bernhard

Fra : /morten

Dato : 23-09-03 19:46

Ingen grund til at "glemme" noget - han søger råd ifm. med indkøb af et
nyt grafikkort, og mit råd er, efter min bedste overbevisning, til mandens
eget bedste.
Drilske drivere m.v. er næsten en religiøs diskussion - jeg oplever ingen
problemer med ati's drivere - det fungerer helt fint...

/morten

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 23-09-03 19:16

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke nemme at få fat på (i forhold til Nvidia's, ihvertfald) - generelt
> har jeg bare en negativ opfattelse af ATI - men det er jo selvfølgelig

Hvis du har været mange år i branchen, burde du vel ikke have brug for at
spørge andre til råds? Vi/jeg vil meget gerne hjælpe, men igen, hvorfor
spørge os, når du selv har kendskab til brancen?

> Derimod har jeg aldrig haft problemer med Nvidia's kort - så derfor
> er jeg villig til at "ofre" lidt hastighed på den konto

Det kan jeg da godt forstå. Men som mange andre påpeger, er Nvidia i svær
modvind for tiden. Specielt mht Dx9.

Men held og lykke med dit valg af kort. Hvis du _vil_ have det ypperste, er
der kun en vej: Ati 9800 Pro.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : klander

Dato : 23-09-03 19:36

Gudfader bevarer mig vel for en religions krig
nogen elsker datteren andre moderen.
Alt det ævl og kævl var ikke det Jensn bad om.
Køb dig evt som sagt før et GF4200TI eller et GF 4800TISE
Det hurtigste Nvidia kort er GFX 5900 Ultra, men koster en herregård.
Hold dig fra de andre GFX kort de er ikke pengene værd.
Mvh
Kurt

Fra : /morten

Dato : 23-09-03 19:48

"klander" <klander@lite.dk> wrote in message
> [...]
> Det hurtigste Nvidia kort er GFX 5900 Ultra, men koster en herregård.
> Hold dig fra de andre GFX kort de er ikke pengene værd.

Kurt for dælen - tag fat i google og søg på noget i stil med "ati nvidia
dx9" eller
"ati nvidia half life 2" og meld så tilbage når du ved hvad du taler om...
/morten

Fra : klander

Dato : 23-09-03 19:58

> [...]
> dx9" eller
> "ati nvidia half life 2" og meld så tilbage når du ved hvad du taler om...

Ja det ved jeg da godt, men der er "undskyld" sku da ikke nødvendig at
starte en krig vel? Manden bad om et råd om Nvidia kort og ikke ATI.
Jeg ved også godt hvad for grafikkort jeg skal have næste gang.
Det er ikke Nvidia.

Kurt

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 23-09-03 23:22

"klander" <klander@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> starte en krig vel? Manden bad om et råd om Nvidia kort og ikke ATI.
> Jeg ved også godt hvad for grafikkort jeg skal have næste gang.

Klap lige hesten. Der er ingen der har startet en "krig". Jensn stillede et
spørgsmål, og det har han fået flere glimrende svar på.

Heldigvis er der nogle venlige mennesker som gør opmærksom på nogle
problemer ved at det skal være Nvidia. Jensn kan jo selv vælge om han vil
følge de råd _og_ kommentarer der er knyttet til hans spørgsmål.

Det her er Usenet. Det er skabt til diskussion.

Fra : /morten

Dato : 24-09-03 16:29

"klander" <klander@c.dk> wrote in message

> [...]
> starte en krig vel? Manden bad om et råd om Nvidia kort og ikke ATI.
> Jeg ved også godt hvad for grafikkort jeg skal have næste gang.

Så har jeg misforstået dig - når du skrev "Hold dig fra de andre GFX kort
de er ikke pengene værd." gik
jeg ud fra, at "andre" betød ati...
Og jeg mener stadig jeg gør noget godt når jeg forsøger at overbevise ham
der startede tråden om, at nvidia
ikke er det rigtige at investere i...

/morten

Fra : klander

Dato : 24-09-03 18:07

> Så har jeg misforstået dig - når du skrev "Hold dig fra de andre GFX kort
> de er ikke pengene værd." gik
> jeg ud fra, at "andre" betød ati...

Hej
Øh Nu hedder Nvidia mange nye gf kort
jo GFX 5200 GFX 5800 osv. i daglig forkortelse

> Og jeg mener stadig jeg gør noget godt når jeg forsøger at overbevise ham
> der startede tråden om, at nvidia
> ikke er det rigtige at investere i...
Ja hvis han var Interesseret i det, det er heller ikke sikkert han kan lide
Jehovas vidner ;)

Kurt

Fra : /morten

Dato : 25-09-03 07:28

"klander" <klander52@hotmail.com> wrote in message

> Hej
> Øh Nu hedder Nvidia mange nye gf kort
> jo GFX 5200 GFX 5800 osv. i daglig forkortelse

Der er ingen af nvidias kort der hedder "gfx"...

> Ja hvis han var Interesseret i det, det er heller ikke sikkert han kan
lide
> Jehovas vidner ;)

??????????????

/morten

Fra : Brian Lund

Dato : 25-09-03 15:07

> Der er ingen af nvidias kort der hedder "gfx"...

Geforce FX - GFX - :)

MEN, GFX er en meget ofte brugt forkortelse for Grafik kort generelt.... Mon
det er med vilje at nvidia har kaldt det FX ;)?

Brian

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-09-03 16:57

Brian Lund wrote:
> Geforce FX - GFX - :)
>
> MEN, GFX er en meget ofte brugt forkortelse for Grafik kort
> generelt.... Mon det er med vilje at nvidia har kaldt det FX ;)?

Præcis. Og forkortelsen for et GeForce kort hat alle dage været GF. Derfor
må et GeForce FX forkortet være: GF FX!

--
Martin K

Fra : Nic

Dato : 23-09-03 19:59

> [...]
> Det hurtigste Nvidia kort er GFX 5900 Ultra, men koster en herregård.
> Hold dig fra de andre GFX kort de er ikke pengene værd.

H Ø R T

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 23-09-03 20:38

> Hej
>
> Jeg er lidt forvirret efter at ha' kigget på Nvidia's side ?!
>
> Hvis man (min søn) skal ha' et hurtigt grafikkort til spil - hvilket
> er så det hotteste for øjeblikket ???

Det hurtigste Nvidiakort er aktuelt GeForceFX 5900 Ultra med 256 MB DDR-RAM
som koster godt og vel 4000. Det næsthurtigste Nvidia grafikkort er
GeForceFX 5900 med 128 MB DDR-RAM som ligger på ca. 3000 kr.

> Og ja - jeg ved godt at nu vil nogen sige ATI osv. - men det
> skal være Nvidia

Personligt vil jeg ligesom en del af de andre også anbefale dig et Radeon
kort fra ATI, men hvis du vil have Nvidia, er det ovenstående kort de
hurtigste.

Som de andre allerede har oplyst, har GeForceFX kortnene desværre problemer
med at levere ordentlig ydelse i en del kommende DirectX 9 spil, bl.a.
Halflife 2 og Halo. Grunden til dette er, at Nvidia undervejs i udviklingen
af DirectX9 valgte at træde ud af det direkte samarbejde (ligesom Intel), da
det ikke lykkedes dem, at opnå enigend med Microsoft og de andre
kortproducenter (ATI, Matrox) omkring specifikationerne. Nvidia arbejdede
videre med deres egen teknologi, og resultatet CineFX som er implementeret i
GeForceFX kortene afviger en del fra DirectX 9's endelige specifikationer.
Den vigtigste forskel er i forhold til de såkaldte Floating Point enheder
for GPU'ens Pixel Shaders. DirectX 9 kører 24 bit fuld præcision, mens
Nvidia har valgt at understøtte 32 bit fuld præcision, 16 bit halv præcision
og 8 bit præcision, idet de ikke mente, at man behøvede at køre fuld
præcision for hele den overflade der skal hæftes textures på. Ydermere er
der forskelle i selve arkitekturen, hvor Nvidia's floating point enheder
operer optimalt med parvise instruktioner og få temp registeres, hvorimod
DirectX 9 er skrevet til at køre instruktioner over en pipeline med flere
temp registeres. Nvidia's implementering er uheldig, idet det giver markant
lavere ydelse i spil der følger DirectX 9's specifikationer nøje, idet den
jo ikke er optimeret herfor. Det kræver med andre ord speciel programmering
for at få det maksimale ud af GeForceFX, ellers bliver resultatet dårlig
ydelse og sub par billedkvalitet. Desværre er det ikke samdsynligt, at ret
mange spilproducenter har tid eller økonomiske ressourcer til dette (med
mindre Nvidia selv betaler). Aktuelt er de enste undtagelser Doom 3 og
Stalker, som Nvidia har betalt spioludviklerne en ordenlig røvfuld penge for
at optimere for GeForceFX. Det sikreste valg er derfor helt klart Radeon
9800 Pro fra ATI som er specielt bygget til at køre DirectX 9 efter den
endelige SDK's specifikationer, særligt HLSL (higher level shading
language).
---
Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 23-09-03 23:26

"Anders Albrechtsen" <noname@noplace.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 9800 Pro fra ATI som er specielt bygget til at køre DirectX 9 efter den
> endelige SDK's specifikationer, særligt HLSL (higher level shading

Et indlæg som dette ville vi gå glip af, hvis alle mente vi skulle holde os
inden for det der bliver spurgt om...

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 25-09-03 22:50

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> wrote in message

(...)

> Et indlæg som dette ville vi gå glip af, hvis alle mente vi skulle holde
os
> inden for det der bliver spurgt om...

Til de teknisk interesserede er her en bedre og mere udybende artikel
omrking forskellene i shaderarkitektur mellem nVidia og ATI:
http://www.3dcenter.org/artikel/cinefx/index_e.php.
---
Anders

Fra : Jensn

Dato : 24-09-03 05:21

> [...]
>
> Jeg er lidt forvirret efter at ha' kigget på Nvidia's side ?!
>
> Hvis man (min søn) skal ha' et hurtigt grafikkort til spil - hvilket

Jamen dog ! Det var jo ligefør jeg startede en krig

1. Jeg har bestilt et GeForce4 Ti4200 til knægten OG et ATI 9800 til
"test"

2. Jo, jeg har været mange år i branchen, men interesserer mig ikke
så meget for spil - vidste dog godt at det nok enten var FX5900
eller Ti4200'ern - men regnede med at det var her at gutterne med
"real-life experience" skulle findes - og det var det

3. Korrekt at mit "negative" syn på ATI stammer fra nogle år siden, men
som i ved så skal der meget til at vende et negativt synspunkt til et
positivt
- men jeg vil da ved lejlighed prøve de nye ATI'er af

Tusind tak for alle svar - vender tilbage når jeg (sønnen) har prøvet
kortene af

Mvh.
Jensn

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-09-03 08:32

> Jamen dog ! Det var jo ligefør jeg startede en krig

Ja, hehe. Grafikkortsområdet er næsten lige så slemt som cpu området.

> 1. Jeg har bestilt et GeForce4 Ti4200 til knægten OG et ATI 9800
til
> "test"

Jeg tror da knægten bliver glad nok. Og vedkommende som tester ati
kortet vil nok blive positivt overrasket. Nogle få råd i tilfælde af at
du skifter fra nvidia til ati uden at reformattere:

1. Husk at afinstallere nvidia driverne inden du lukker ned for at pille
kortet ud. Dette gælder faktisk uanset hvilket kort du måtte have lige
nu.
2. Afinstaller via Tilføj/fjern - Add/Remove i control panel så også
nvidia's control panel Display extension bliver fjernet.
3. Kør evt. en driver cleaner. Jeg gjorde det ikke selv, men nogen
stoler ikke på at nvida fjerner sig selv godt nok. Det gjorde den dog i
mit tilfælde (se dog punkt 7)
4. Luk ned, skift kort, boot up igen.
5. Installer ATI Catalyst 3.7 driverne. Her vil jeg anbefale at du
installerer den 24MB alt-i-en pakke som ATI har liggende. Det bliver
ikke nemmere end den.
6. Reboot når den sit den vil.
7. Når du er færdi med at boote, så læg mærke til om skærmen lige bliver
sort i et kort stykke tid (2-3 sekunder eller deromkring). Dette gør den
på min windows xp med mit 9700np kort og det sker 1 gang så driveren kan
tilpasse sig systemet bedst muligt. Jeg oplevede dog at først gang jeg
installerede Catalyst efter nvidia driverne at det sorte blink ikke
skete. Resultatet var at kortet ikke kørte i acceleret tilstand (du vil
IKKE være i tvivl hvis det sker, al skærm opdatering er temmelig
langsom. Vent dog lige 1 minut før du prøver at løse problemet selv, kan
være en indbygget forsinkelse.). Løsningen var at gå ind i windows xp's
control panel->administrative tools->services og leder efter ATI
services og starte dem manuelt. Skærmen vil så blinke sort 1 gang og alt
er færdigt. Dette var enten en fejl i Catalyst 3.4 (de først jeg
prøvede) eller pga af en rest efter nvidia driverne. Det er dog hurtigt
løst skulle du få det problem.

> Tusind tak for alle svar - vender tilbage når jeg (sønnen) har prøvet
> kortene af

Ok. Vi venter spændt imens

mvh Bernhard

Fra : Tony

Dato : 24-09-03 20:13

> 1. Jeg har bestilt et GeForce4 Ti4200 til knægten

Hvilket, hvis jeg må være så fri?

Tony

Fra : Jensn

Dato : 25-09-03 05:06

"Tony" <mynsterman@NOSPAMhotmail> skrev i en meddelelse

> Hvilket, hvis jeg må være så fri?
>
> Tony

Chaintech - - med Video in/out

Jensn

Fra : Tony

Dato : 25-09-03 21:39

> Chaintech - - med Video in/out

mig igen - pris og muligt link? findes ikke på edbpriser

Tony