? om "mange km"
Fra : vmx

Dato : 22-09-03 20:28

Nu har jeg set det en hel del gange:

Der skrives "mange km".

( google siger 620 forekomster i dfm )

Typisk når der spørges på en brugt
maskine; pris, stand og antal km.

Her bruges udtrykket ofte. Men hvornår
har en maskine gået "mange km"

Er det bedre eller værre at maskinen har gået
mange km på "kort tid", eller omvendt eller hvad?
- er 50.000 = mange km?.. afhængig af modellen?

De fleste ( nyere ) maskinen kan vel klare 100.000 km
uden at alt falder fra hinanden.. eller er det forkert?

( ja, jeg har set det; Med "nyere" menes der alder
under 10 år )

--
Robert
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-09-03 20:32

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden at alt falder fra hinanden.. eller er det forkert?
>
> ( ja, jeg har set det; Med "nyere" menes der alder

Det er meget svært at sige noget generelt om.
Sikkert er det dog at det til en vis grad er modelafhængigt. 50.000 km kan
være "mange" for en maskine, mens først 150.000 km er "mange" for en anden.
Ofte, men ikke altid kan en MC med lav literydelse klare flere km end en med
høj.
For en moderne MC vil jeg ikke betegne 50.000 km som "mange".

Asger
ZX-10

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-09-03 23:02

> [...]
med
> høj.
> For en moderne MC vil jeg ikke betegne 50.000 km som "mange".

Det vil måske sige at min ER5 fra `98 da den har rundet de 150.000 km uden
at blive åbnet
ja måske skal der snart skiftes en knastkæde, men det er goså det.
--
Med Venlig Hilsen
Lars Hansen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 23-09-03 01:02

Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en

> [...]
med
> høj.
> For en moderne MC vil jeg ikke betegne 50.000 km som "mange".

Nu om dage siger man normalt at maskiner kan klare over 100.000 km, men man
må ikke glemme at slitagen jo skyldes hvordan maskinen køres. For vel nu
over 20
år siden lod en tysk bilfabrik en model køre vist 150.000 før man skilte den
ad og
kiggede den igennem, den var da f.eks. slidt under1/100 mm på stemplerne.
Man
havde nemlig ladet den køre uafbrudt, altså uden koldstarter. Altså med
førere på
skift og skiftning af olien i en kort pause før viderekørselen.

Slitagen er jo koldstarter og kørselen lige derefter, samt hvor hårdt den i
almindelighed
køres (samt for varm olie). Jeg kan se det på min egen BMW R100/S fra
"1976",
optimalt tunet, som jeg konstant starter og kører med maksimale
accelerationer og
op til de 10.000 RPM hvor tændingen først stoppes. For med den kørsel holder
den
til mellem 20 - 50.000 km før ny boring og nye stempler. Indtil nu har jeg
måtte
renovere den inden de 20.000 km, i de 7 år jeg har kørt den årligt ca. 9.000
km.

Gert Thorgersen

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-09-03 20:45

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det bedre eller værre at maskinen har gået
> mange km på "kort tid", eller omvendt eller hvad?
> - er 50.000 = mange km?.. afhængig af modellen?

Nå er jeg ikke expert på området, men nej 50Kkm er ikke mange kilometer for
langt de fleste maskiner.
Som du selv er inde på afhænger det meget af hvilken model der er tale om.
Et par af de modeller som nemt klarer 100Kkm uden at blive åbnet er bl.a
cbr600 VFR750 og vel til dels også nogle af zukis gamle GS-modeller(correct
me if Im wrong). Min egen GSX250 EX fra 82 har snart rundet de 100Kkm og
motoren er stadig fin, jeg skal dog ikke kunne sige om den er blevet skiftet
på et tidspunkt. Min egen tommelfinger-regel er at nyere maskiner (90 og
frem) ikke er slidt ved 100Km for 4-cylindrede og 75Kkm for 2-cylindrede.
Mange maskiner kan jo kører utroligt langt, så længe de bliver kørt
ordentligt, og vedligeholdt godt.

> De fleste ( nyere ) maskinen kan vel klare 100.000 km
> uden at alt falder fra hinanden.. eller er det forkert?

Nææh,, det vil jeg da også mene

> ( ja, jeg har set det; Med "nyere" menes der alder
> under 10 år )

Tjaa nyere er i min terminologi fra 90 og frem

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : anders majland

Dato : 23-09-03 09:35

> Min egen GSX250 EX fra 82 har snart rundet de 100Kkm og
> motoren er stadig fin

Kender også en med en senfirser GSX250ESD der har rundet de 100kkm uden
motoren har behøvet at blive åbnet.

> Min egen tommelfinger-regel er at nyere maskiner (90 og
> frem) ikke er slidt ved 100Km for 4-cylindrede og 75Kkm for
2-cylindrede.

62000km må så være meget langt for en 1cylindret 4takter efter din logik

(hvor de få hypper har fået lov at bestille noget stort set hele tiden
ved maks rpm)

/A

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-09-03 17:55

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in message
> 2-cylindrede.
>
> 62000km må så være meget langt for en 1cylindret 4takter efter din logik
>
> (hvor de få hypper har fået lov at bestille noget stort set hele tiden
> ved maks rpm)

Nej,, hvis du læser,,skriver jeg IKKE er slidt ved,,,, ok da måske lidt dumt
formuleret. Det jeg mener er, at det er på det tidspunkt hvor det måske kan
komme på tale inden alt for mange flere km, at åbne motoren og tjekke den
igennem.

Fra : Allan

Dato : 22-09-03 21:56

> De fleste ( nyere ) maskinen kan vel klare 100.000 km
> uden at alt falder fra hinanden.. eller er det forkert?

Kommer an på modellen...
eks 1: Min Jawa 350 fra '96 har gået 70.000 km. Det er mange kilometer.
eks 2: Min Honda CB1100F fra '82 har gået 41.000 km. Det er få km.

Det er meget afhængig af cyklen. Der findes f.x. CX500'ere der har gået
100.000 km og hvis de bliver kørt pænt sagtens kan gå det samme igen. Hvor
imod jeg har set den selv samme CX model, der havde gået 60.000 km - og lød
helt forfærdeligt og virkelig trængte til en overhaling...

Men tit kan du ved at tjekke cyklens skruer og bolte for "mo'sling" finde ud
af hvad du står med. Ser cyklen pæn ud og alle bolte - specielt dem på
motoren ikke er kammet over etc. - kan du sagtens regne med at det er en
okay cykel/tidligere ejer..

Mvh
Allan