baghjulslejer groet fast!
Fra : Jesper Hillerup

Dato : 22-09-03 18:26

hej, ng
så er tiden inde til udsk. af baghjulslejer på den gamle cb500 men de
har sq næsten slået rod dvs. jeg kan ikke rokke dem!
har prøvet med lidt forskellige aftrækkrer,dorne ect , skal der måske
varme på? har i nogle guldkorn?
--
Mvh - Jesper Hillerup
CB 500 Four

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-09-03 19:12

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> wrote in message

> [...]
> har sq næsten slået rod dvs. jeg kan ikke rokke dem!
> har prøvet med lidt forskellige aftrækkrer,dorne ect , skal der måske

Jeg havde præcis de samme problemer da jeg skulle udskifte mit bagdæk. Det
er nok svært at varme på det, uden at ødelægge både lejer og aksel. Det
endte med at jeg blev nødt til at bruge vold (som i stor muggert), og endte
aligevel med at ødelægge både aksel og lejer . Men der er nok ikke andet
for en bare at klø på,, og så HUSK at give det rigeligt med smørelse inden
du samler det hele igen

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Kent K. Klinggaard

Dato : 22-09-03 19:15

Hej.

Prøv lige at soppe lejet ind i WD40, og lad det stå et stykke tid, evt.
natten over. Brug så en god tung hammer og en solid dorn, så skal det leje
slippe sit tag.
Skulle du vælge varme, så brug en varmepistol, det er mere sikkert for dit
nav, og rigeligt til at varme et leje ud.
God fornøjelse.

MVH Kent

Fra : Armand

Dato : 22-09-03 22:23

> [...]
> har sq næsten slået rod dvs. jeg kan ikke rokke dem!
> har prøvet med lidt forskellige aftrækkrer,dorne ect , skal der måske

Jup!
Forudsat at det kun er lejerne (og ikke akslen som Anders er inde på), så er
her hele smøren om udskiftning af hjullejer:

Når man spænder akslen må lejernes inderringe ikke blive trykket sidelæns,
så kuglebanerne ødelægges - Derfor er der altid et afstandsrør imellem
lejernes inderringe, således at man spænder imod noget fast når akslen
spændes!
Dette rør er sikret imod at falde ned i navet igennem en påsvejst ring/skive
næsten midtpå. Når jeg skriver "næsten" er det fordi den sidder forskudt for
midten á ca. 1/3 hhv. 2/3, således at den ene(!) ende vil kunne vippes ned
så man, fra den anden side, kan få en solid dorn ind og ligge an på det ene
lejes inderring. Prøv derfor lige at vippe afstandsrøret fra begge sider!
Derefter er det kun et spørgsmål om beslutsom brug af hammer&dorn!!

Når først det ene leje er kommet ud på denne måde, er det ligetil at gå til
det tilbageværende!

Man ødelægger lejebanen under denne operation, så er man først begyndt, er
der under alle omstændigheder kun én vej frem: Nye lejer - Og de må af samme
grund IKKE slåes/presses på plads v.h.a. inderringen; men derimod kun v.h.a.
yderringen!
For at spare lejets pakring (for du har da skaffet lukkede lejer, ikke?) for
risikoen for slagmærker, er det en ubetinget fordel hvis man kan fremstille
en dorn med en tap, á akseldiameter, der styrer i inderringens hul, mens
dornens største diameter svarer til yderringens minus ½-1mm.
Til nød kan en kraftig spændeskive af ca. samme str. som lejet bruges som
"slå-plade"!

Husk endelig også atter at få placeret tidl. nævnte afstandsrør imellem
lejerne inden montering af sidste leje - Og få linet det op så det passer
med begge inderringe inden lejet preses det sidste stykke på plads (og
derved klemmer om afstandsrøret)!

Klø på!

--
Armand.

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 22-09-03 23:24

Armand wrote:
> [...]
> så det passer med begge inderringe inden lejet preses det sidste
> stykke på plads (og derved klemmer om afstandsrøret)!

hej, igen det var "kun" lejerne, men de sad GODT, ang. afstandsrøret så
sidder der 3 små bliktapper i hver ende,således at det ikke lige kunne
vippes men en dorn, der er lidt hul i spidsen+lægtehammer stor
kaliber,kunne klemme et par af kuglerne ud, så jeg fik syn for sagen
jeg satser på, den lokale lejedealer kan klare et par lukkede lejer,
måske endda billiger/bedre end mc-nøglen
jeg har nu tænkt mig ,og bruge de gamle lejeskåle til, at slå/presse de
nye lejer i med
FYRAFTEN
jesper
cb500four, der har masser af klø!

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-09-03 06:15

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> wrote in message
<SNIP>

> [...]
> måske endda billiger/bedre end mc-nøglen
> jeg har nu tænkt mig ,og bruge de gamle lejeskåle til, at slå/presse de

Nu tror jeg ikke der er mange kr du sparer ved det, da lejer i forvejen ikke
koster alverden (mener jeg gav omkring 30-40kr pr. leje) og igennem en
forhandler burde du være sikker på at få nogle lejer der er beregnet til
formålet.

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 23-09-03 07:43

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> wrote in message
[snip]
> jeg satser på, den lokale lejedealer kan klare et par lukkede lejer,
> måske endda billiger/bedre end mc-nøglen

Nogle køber hjullejer her
http://www.danskkuglelejecenter.dk/

Jeg har ikke selv handlet der, men det skulle være rimeligt billigt - nok
mest fordi alment anvendte dele (som kuglelejer)
bliver lidt dyrere, når der skal stå "motorcykelreservedel" på indpakningen.
Til gengæld skal man selv vide mere om hvad man skal bruge, så man får lejer
der ikke alene har de rigtige dimensioner,
men også kan tåle belastningen.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Dun@nt

Dato : 23-09-03 08:42

Så var det lige at Flemming Nyboe Skrev
> [...]
> indpakningen. Til gengæld skal man selv vide mere om hvad man skal
> bruge, så man får lejer der ikke alene har de rigtige dimensioner,

Det er i virkeligheden ikke så vanskeligt.
På lejets yderring, står lejets betegnelse, og denne er "næsten
standard". Med denne oplysning er det muligt at erhverve sig netop de
lejer der passer og i den kvalitet der ønskes.

Her selv monteret SKF lejer på min XJ'er - og til forskel fra dem jeg
købte hos MC forhandler for 3 år siden, er SKF lejerne de "rigtige".
Det kan sagtens betale sig at gå til en grossist - der er ved de
annerkendte firmaer god rådgivning, hvis man ikke selv er 100m-mester
på området.
Jeg kte hos Scani-Stål, de havde de lejer med nøjagtig de specs. jeg
skulle bruge. (Lejet ved kædehjulet skal være et .C2 leje)
--
Dun@nt
XJ600 - 51J (der kan erhverves)

Fra : Armand

Dato : 23-09-03 23:20

Jesper Hillerup <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en

> .........ang. afstandsrøret så sidder der 3 små bliktapper i hver ende,
> således at det ikke lige kunne vippes

Jup!
Det ser jeg så først nu i Haynes .-(
Gad vide hvad dét system er til for og hvorledes det er tænkt brugt? :-/
Det er ikke sådan at de tre tappe hviler på tre modsvarende knaster i navet,
og at man ved at dreje røret 1/6 omgang således vil få røret til at miste
sin fixering??

Haynes kommer ikke ind på leje-udskiftning

> jeg har nu tænkt mig ,og bruge de gamle lejeskåle til, at slå/presse de
> nye lejer i med

Absolut en god ide!!

--
Armand.

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 25-09-03 11:33

Armand wrote:>>

> Jup!
> Det ser jeg så først nu i Haynes .-(
> Gad vide hvad dét system er til for og hvorledes det er tænkt brugt?

det er sq, ik til at sige hvad de tænkte på for snart 30 år siden
men systemet er, som du selv er inde på, helt sikkert til og holde
afstandsrøret/distanzbuchse på plads

> :-/ Det er ikke sådan at de tre tappe hviler på tre modsvarende
> knaster i navet, og at man ved at dreje røret 1/6 omgang således vil
> få røret til at miste sin fixering??

nej, men hvis man er lidt forsigtig, kan de bøjes

> Haynes kommer ikke ind på leje-udskiftning

> Absolut en god ide!!

opgaven er fuldført, samt nyt kædekit mont. og den kører super
jesper
cb500four

Fra : Gynex

Dato : 24-09-03 17:02

Hejsa
Lejrne er langt de billigste ved din lokale Jern og Stål, sanistål, el.
lign.

Würth har lavet en spray, som heder Rost off ice, det er en spray som er
is-kold og som samtidig smører ligesom WD40.
Jeg ved godt du har fået lejerne ud, men til en anden gang, eller til andre
i NG.

MVH
Gynex