Andet multimedie
bentjuul 3670
Pixel-spørgsmål
Fra : cogco

Dato : 22-09-03 18:12

Hej NG

Jeg skal lave en plakat, som skal være ca. 90x60 cm.
Motivet indeholder et stort logo. Baggrunden er en himmel med lidt bløde
aflange skyer på.

Spørgsmålet:
Er det nødvendigt at lave et billede, der er 90x60 cm og 300 dpi?
Det kommer jo til at fylde kolosalt meget (ca. 300 MB).
Kan jeg nøjes med en lavere dpi (f.eks. 150)?
Eller en lavere dpi OG et billede, der kun er 50% eller 25% af den endelige
størrelse og så sætte det op til 100% i Quark?
Det er mest den himmel-baggrunden, jeg tænker på. Den har ingen skarpe
konturer. Men størrelse er kun 9x6 cm.
Selve logoet er vektor-grafik, så der er ikke noget problem i at skalere
det.

Hvad er Jeres erfaringer?

Claus

Fra : Thomas²°°³

Dato : 22-09-03 19:07

"cogco" <cogco@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet:
> Er det nødvendigt at lave et billede, der er 90x60 cm og 300 dpi?

Det afhænger af hvordan det skal trykkes/printes. Det bedste er at spørge
producenten. Skal det f.eks. laves på en storformat printer som HP5000 så er
det nok med 72 dpi, men hvordan det er på andre maskiner ved jeg ikke.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : cogco

Dato : 22-09-03 23:50

> [...]
er
> det nok med 72 dpi, men hvordan det er på andre maskiner ved jeg ikke.

Takker for svaret.
Jeg går ud fra at den skal køres ud på en HP5000, Sherpa? e.lign.
Så vil jeg hører producenten helt præcist.

Claus

Fra : Morten M. Kaastrup

Dato : 04-10-03 19:44

> Kan jeg nøjes med en lavere dpi (f.eks. 150)?

Jeg har for ca. 2 måneder siden fået printet et billede i 50x75cm. Jeg
lavede det i 150dpi, fordi det er alt for svært at arbejde med så store
billeder ellers. Resultatet blev rigtig godt, jeg spurgte også herinde da
jeg skulle have printet. Et godt råd jeg fik.

Hvis dit billede er 150dpi, så bliver billedet bedre hvis det bliver printet
på en 150dpi printer, end hvis det blev printet på 300dpi (eller flere dpi).
Fordi så bliver printeren nødt til at lave noget "kunstige" prikker der hvor
der ikke er nogen.

--
mvh. Morten
- Mangler du en hjemmeside? --> www.Mortenmk.tk