Modregning, husleje <-> depositum
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-09-03 12:39

Hej gruppe

Spørgsmålet er kort og simpelt:
Kan man modregne et depositum for en lejlighed i huslejebetalingen?

Den kvikke læser vil bemærke, at når man får depositummet, skal man jo ikke
betale husleje mere, for da er lejemålet ophørt. Sagen er at depositummet
stammer fra et lejemål og huslejen vedrører et andet lejemål hos samme
udlejer (en boligforening).

Mit svar er ja, bygget på følgende betragtninger:
- Fordringerne er udjævnelige - de består begge i penge og er således også
delelige.

- Fordringerne er afviklingsmodne. Jeg er ikke så stærk i lejeret, men må gå
ud fra at et depositum for en lejlighed forfalder umiddelbart efter udløbet
af 14 dages-fristen i LL § 98 stk. 2. Huslejen forfalder d. 1 og der kan
selvfølgelig ikke modregnes før denne dato.

- Der er gensidighed - lejer er debitor m.h.t. huslejen og kreditor m.h.t.
depositummet. Det omvendte gælder for udlejeren.

- Begge fordringer er retskraftige og uomtvistede, så dette giver heller
ikke problemer.

Godt nok er fordringerne ikke konnekse, men det er jo ikke noget krav.

Har jeg ret i min antagelse?
Er der nogle lejeretlige smuthuller, man skal passe på?

Alle svar - positive som negative er meget velkomne.

mvh
/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 13:01

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB94ABD8.21DC8%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Hej gruppe
>
> Spørgsmålet er kort og simpelt:
> Kan man modregne et depositum for en lejlighed i huslejebetalingen?

Kender mange, der har gjort det, som har været lejet ind, hos private.

Ved dog ikke, hvor smart det er hos en boligforening. De plyndrer dig gerne
for hele dit depositum + 10000 kr. oven i, hvis de kan komme til det, lige
meget, hvor fint stedet er, når du aflevere det.

Om du kan modregne alligevel ? Prøv at spørg hos boligforeningen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-09-03 13:23

"Buffy" skrev:

> Ved dog ikke, hvor smart det er hos en boligforening. De plyndrer dig gerne
> for hele dit depositum + 10000 kr. oven i, hvis de kan komme til det, lige
> meget, hvor fint stedet er, når du aflevere det.

Løbet er kørt for dem mht. til krav ifm. udflytningen, så det skulle ikke
være noget problem.

> Om du kan modregne alligevel ? Prøv at spørg hos boligforeningen.

Nu er det ikke mig, der er lejer. Men med det kendskab jeg har til
boligforeningen, så svarer de "nej" til alt hvad man spørger om.

/kristian

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-09-03 14:18

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BB94B644.21DD9%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Nu er det ikke mig, der er lejer. Men med det kendskab jeg har til
> boligforeningen, så svarer de "nej" til alt hvad man spørger om.

Så skal man blot spørge "Har I noget imod, at ....... ?"
Og så er den hjemme

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 22-09-03 21:12

Jeg råder altid klienter til aldrig under nogle omstændigheder at
modregne i lejeforhold mod udlejers protest.

(Derimod kan man selvfølgelig altid i god tid før forfaldsdato afgive
modregningserklæring (er man for tæt på, kan man afgive
modregningserklæring for den næste husleje), men hvis udlejer
protesterer, bør man betale og forfølge sit krav på anden vis.

MEN: Hvis udlejer mener, at han skylder pengene, og vil tillade
modregning, så vil han også betale. Og lejern står sig bedst ved at
have betalt sin husleje, og at udlejer så har betalt, hvad han skal
betale. Derfor er der egentligt aldrig nogen fornuftig grund til at
modregne i lejeforhold.)

Selv i den situation, at du har en retskraftig dom eller
huslejenævnskendelse (og sagen er slut), hvor du roligt kan modregne,
råder jeg alligevel altid til at betale.

Der er nogle ret skrappe og indviklede betingelser for modregning, og
man kan meget nemt, komme til at indtage et forkert standpunkt.

Omvendt kan man også, netop for at være på den sikre side, meget nemt
komme til at snyde sig selv. En fornuftig lejer vil jo kun modregne
for 1000% sikre krav. Så sikker behøver man ikke være i sin sag for at
prøve sit formodede krav i boligret/huslejenævn/whereever.

Prisen for at modregne med urette er meget stor: Man mister sin bolig,
en erhverslejer mister både sit lejemål og goodwill/afståelse. Hans
investering i nøglepenge er tabt.

Omvendt er gevinsten ved at modregne med rette lig nul: Du får nogle
penge her og nu (den modregnede husleje), som du kunne få få
Fogedretten til at hente om et års tid med procesrente og
omkostninger.

Der skal meget store likviditetsvanskeligheder til, for at der kan
være fornuft i at overveje modregning.

Modregning kan også være fornuftigt, hvis man ved, at man snart skal
flytte, og derfor er ligeglad med, at udlejer kan hæve lejemålet. Hvis
man tror, at udlejer ikke har pengene, kan det være en god idé at få
sine penge hjem så hurtigt, som muligt.

Men har man tænkt sig at blive boende, er der ingen grund til at
modregne, så længe man ikke i Fogedretten har konstateret, at udlejer
er insolvent.

Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-09-03 08:38

"Ulrik Guldbæk" skrev:

> Jeg råder altid klienter til aldrig under nogle omstændigheder at
> modregne i lejeforhold mod udlejers protest.

Det er sikkert også et godt råd.

> (Derimod kan man selvfølgelig altid i god tid før forfaldsdato afgive
> modregningserklæring (er man for tæt på, kan man afgive
> modregningserklæring for den næste husleje),

Nej, det kan man ikke, for så er huslejen (hovedkravet) ikke
afviklingsmoden, og dermed er modregningsbetingelserne ikke opfyldt.

> men hvis udlejer
> protesterer, bør man betale og forfølge sit krav på anden vis.

Det kan man gøre, men nu er protest ikke ensbetydende med at modregningen er
uberettiget.

> [...]
> have betalt sin husleje, og at udlejer så har betalt, hvad han skal
> betale. Derfor er der egentligt aldrig nogen fornuftig grund til at

Jeg synes nu der er temmelig meget fornuft i modregning frem for at sende de
samme penge frem og tilbage.

[klip]
> Der er nogle ret skrappe og indviklede betingelser for modregning, og
> man kan meget nemt, komme til at indtage et forkert standpunkt.

Modregningsbetingelserne er efter den almindelige formueretlige litteratur
dem jeg har opregnet. Om de er særligt skrappe eller indviklede ved jeg
ikke.

> [...]
> for 1000% sikre krav. Så sikker behøver man ikke være i sin sag for at
> prøve sit formodede krav i boligret/huslejenævn/whereever.

Jeg forstår ikke hvad du mener?

> Prisen for at modregne med urette er meget stor: Man mister sin bolig,
> en erhverslejer mister både sit lejemål og goodwill/afståelse. Hans
> investering i nøglepenge er tabt.

Ja - hvis det er med urette.

[klip]

Vil du ikke prøve at skrive under det du svarer på og klippe det unødige
væk, så bliver det meget nemmere at læse og forstå. Læs evt. på:

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-03 19:57

Kristian Storgaard wrote:

[klip]

> Nej, det kan man ikke, for så er huslejen (hovedkravet) ikke
> afviklingsmoden, og dermed er modregningsbetingelserne ikke opfyldt.

Ifølge betingelsen om afviklingsmodenhed skal frigørelsestiden for
hovedkravet være kommet, og modkravet skal være forfalden til betaling.
Eftersom du antager, at kravet om tilbagebetaling af den resterende del
af deposita er forfalden til betaling, kan der godt ske modregning for
næste måneds husleje, hvis lejer allerede i denne måned har ret til at
frigøre sig.

Den almindelige regel er dog vistnok, at man ikke har ret til at frigøre
sig før den aftale ydelsestid. Formodningen er dog næppe særlig stærk.
At der ingen ulemper er for udlejer i at modtage næste måneds leje før
tid, hvilket der næppe vil være ved modregning, er vel et moment der
tale for at fravige hovedreglen.
Hvis der slet ikke er aftalt noget om ydelsestiden, har skyldner ret til
at frigøre sig når som helst, jf. GBL § 5. Bestemmelsen er sjældent
relevant.

[klip]

> Det kan man gøre, men nu er protest ikke ensbetydende med at modregningen er
> uberettiget.

Er du helt sikker? Der gælder vistnok et særligt stærkt materielretligt
krav om modfordringens likviditet, når den skal bruges til modregning
overfor udlejers hovedkrav, jf. Gomard, 3. DEL, p. 189

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-09-03 21:24

"Rune Wold" skrev:

> Ifølge betingelsen om afviklingsmodenhed skal frigørelsestiden for
> hovedkravet være kommet, og modkravet skal være forfalden til betaling.

Enig.

> [...]
> af deposita er forfalden til betaling, kan der godt ske modregning for
> næste måneds husleje, hvis lejer allerede i denne måned har ret til at

Korrekt - men har han det? I øvrigt kan man vel godt stille spørgsmålstegn
ved min antagelse om hvornår depositummet forfalder. Er der nogle der har
andre gode bud?

> [...]

> At der ingen ulemper er for udlejer i at modtage næste måneds leje før
> tid, hvilket der næppe vil være ved modregning, er vel et moment der

Korrekt, men måske næppe nok i sig selv. Der er jo heller ikke særlig
ulemper for lejer ved at vente til det bliver den 1. med at afgive
modregningserklæringen.

> Hvis der slet ikke er aftalt noget om ydelsestiden, har skyldner ret til
> at frigøre sig når som helst, jf. GBL § 5. Bestemmelsen er sjældent
> relevant.

Ydelsestiden er aftalt i lejekontrakten.

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 23-09-03 22:33

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in

[klip]

> Korrekt - men har han det? I øvrigt kan man vel godt stille
> spørgsmålstegn ved min antagelse om hvornår depositummet forfalder. Er
> der nogle der har andre gode bud?

Lejelovens § 98, stk. 2 vedrører efter ordlyden, alene den periode inden
for hvilken udlejer skal reklamere for at erhverve vedligholdelse krav
mod en fraflyttet tidligere lejer. Hvis der ikke er aftalt noget om
betalingstiden, kan bestemmelsen efter min mening ikke tages til indtægt
for en fravigelse af princippet i GBL § 5, hvorefter fordringer iøvrigt
forfalder ved påkrav. Men i en modregningserklæring kan der vel
indlægges et påkrav i GBL § 5's forstand. Således vil deposita være
forfalden til betaling, når modregningserklæringen kommer frem.

[klip]

> Korrekt, men måske næppe nok i sig selv. Der er jo heller ikke særlig
> ulemper for lejer ved at vente til det bliver den 1. med at afgive
> modregningserklæringen.

Det er nemlig her, hvor jeg er lidt uenig. Der gælder et materielretligt
likviditetskrav, når lejer forsøger at modregne en modfordring i
udlejers hovedfordring, som er huslejen. Derfor er der særdeles
formålstjenstligt, at lejer afgiver modregningserklæring i god tid før
hovedkravets forfaldstid. På den måde gives udlejer mulighed for at gøre
lejer bekendt med de indsigelser, han måtte have overfor modkravet. På
denne måde risikere lejer ikke hus og hjem, idet udlejer kan være
berettiget til at se bort fra en modregning, selv om modkravet er
berettiget, når modkravet ikke fremstod med den fornødne klarhed.

/Rune Wold

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-09-03 22:53

"Rune Wold" skrev:
> [...]
> indlægges et påkrav i GBL § 5's forstand. Således vil deposita være
> forfalden til betaling, når modregningserklæringen kommer frem.

Enig. Modregningserklæringen kan sagtens "indeholde" påkravet.

> [...]
> berettiget til at se bort fra en modregning, selv om modkravet er
> berettiget, når modkravet ikke fremstod med den fornødne klarhed.

Bestemt en fornuftig betragtning, som jeg på sin vis ikke er uenig i. Men
det må være klart at modregningen i hvert fald ikke effektueres før huslejen
er betalingsmoden.

/kristian

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 24-09-03 18:25

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in message news:<BB95C4F8.21E35%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>...

> Det er sikkert også et godt råd.

> Nej, det kan man ikke, for så er huslejen (hovedkravet) ikke
> afviklingsmoden, og dermed er modregningsbetingelserne ikke opfyldt.

Når ikke andet er aftalt, har man altid ret til at erlægge. Man har
ikke uden aftale herom pligt til at afvente forfaldstid.

Min erfaring er, at den slags indvendinger findes i den virkelige
verden, og at det er et symptom på, at parterne ikke kan snakke
sammen, eller at udlejer usagligt forsøger at slippe af med lejer. Når
det er tilfældet, er der så meget mere grund til at afstå fra
risikofyldt modregning.

Det er de samme slags "mennesker", der kan få sig selv til at afvise
en betaling i svenske kroner, og som under højlydt påberåbelse af
møntloven nægter at modtage et beløb i 100 1000kr.sedler og 26
20kr-mønter. (hvilket de ikke har pligt til, men de har pligt til at
modtage 25 20kr.-mønter og 2 10kr.-mønter)

Jeg tror ikke den udlejer, der returnerer en huslejebetaling foretaget
d. 31.8. under anbringende af, at huslejen først kan betales d. 1.9.,
vil blive mødt med specielt meget sympati, når han udnytter lejerens
bortrejse til at returnere beløbet sammen med et påkrav om ny betaling
og forsøge lejeren udsat på det grundlag. (eksempel fra det virkelige
liv, andelsboligforening)

Men hvis en kreditor (med rette fordi det er aftalt) indtager det
standpunkt, at debitor ikke har ret til at erlægge, indtager kreditor
også det standpunkt, at han har modtaget en ydelse, som han ikke har
ret til at beholde. Derfor returnerer kreditor ydelsen.

Hvis ydelsen er en modregningserklæring, og kreditor ikke mener, at
hans fordring består (fordi debitor ikke må betale endnu, men pænt må
vente), så må kreditor forholde sig til, om han enten vil anderkende
den fordring, som debitor gør gældende, eller om han vil protestere,
eller om han vil forholde sig passivt og stilel sig uden for
indflydelse for, hvilken viljeerklæring omverden vil lægge i det.

Det er dumt at forholde sig passivt. (Mange mennesker er dumme) Hvis
debitor (i hovedforholdet) har rimelig grund til at tro på sit krav
(det han vil bruge til mdoregning), har kreditor (i hovedforholdet)
pligt til loyalt at bringe debitor (i hovedforholdet) ud af denne
vildfarelse. Ellers risikerer han at få skudt passivitet i skoene.

> [...]
> uberettiget.

> Jeg synes nu der er temmelig meget fornuft i modregning frem for at sende de

Der er ingen fornuft i modregning som inddrivelsesmiddel.

> [...]
> dem jeg har opregnet. Om de er særligt skrappe eller indviklede ved jeg

Jeg mener følgende: Lad os antage, at lejer og udlejer er uening, om
udlejer har ret til fx et påkravsgebyr på kr. 150,-

Lad os antage, at udlejer er en plattenslager, som konsekvent med
urette sender påkravsskrivelser til sine lejere.

Ingen fornuftig lejer vil kunne få sig selv til at undlade at betale
dette påkravsgebyr: Det det er for dumt at sætte sin bolig på spil for
kr. 150.

På den anden side vil ingen fornuftig lejer accepterer at betale et
urigtigt påkravsgebyr: Det er en almenmenneskelig erfaring, at giver
man først efter for usaglige trusler, kommer der flere. Den slags skal
stoppes, inden det tager overhånd.

Derfor vil den fornuftige lejer anlægge en retssag mod udlejer med
påstand om tilbagebetaling af påkravsgebyret, som lejeren selvfølgelig
har betalt med forbehold for tilbagesøgning. Taber lejeren denne sag,
mister han sit påkravsgebyr og måske 10K i omkostninger, men han har
stadig et sted at bo. (Hvis lejeren føler sig ordentligt behandlet,
vil han selvfølgelig aldrig anlægge en sag om kr. 150,- i et løbende
forhold, hvor han hver måned erlægger 4-5K. Det gør man kun, når man
indtager det standpunkt, at modparten er et dumt svin.)

Vinder lejeren sagen, får han sine kr. 150 tilbage, og udlejeren gider
nok ikke en anden gang have omkostninger i størrelsesordenen 10K for
at prøve på at platte en lejer for et mindre beløb.

At der ikke er grund til påtage sig en større standpunksrisiko
(risikoen for at ens standpunkt er forkert) end højeste nødvendigt.

Man skal også kunne få prøvet sit krav, selv om man ikke er 100%
sikker i sin sag. Ingen er ufejlbarlige, og et krav kan bero på et
principielt afklaret spørgsmål. Det må ikke være sådan, at folk reelt
er afskåret fra at få prøvet deres krav, fordi prisen for at tabe sin
sag er for høj

Har man fri proces eller retshjælpsforsikring eller no cure no fee
aftale, kan der være god fornuft i at prøve et krav i Retten, selvom
man kun er 99.99& eller 50& på sikker på at få noget ud af det.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-03 19:40

Ulrik Guldbæk wrote:

[klip]

> Når ikke andet er aftalt, har man altid ret til at erlægge. Man har
> ikke uden aftale herom pligt til at afvente forfaldstid.

Har du nogen sinde set en lejeaftale, hvor der intet er aftalt om
betalingstiden?
Hvis blot ydelsestiden er aftalt eller efter omstændighederne må anses
for aftalt, så kan man *ikke* erlægge når som helst.
Obligationsrettens almindelige regel går ud på, at skyldner ikke har ret
til frigørelse før den aftalte forfaldstid.
GBL § 5 vedrører kun de undtagelsesvise tilfælde, hvor man hverken ved
noget om forfaldstid eller frigørelsestid.

/Rune Wold

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 25-09-03 16:03

"Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote in message news:<3f71e461$0$20892$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> Ulrik Guldbæk wrote:
>
> [klip]

> Har du nogen sinde set en lejeaftale, hvor der intet er aftalt om
> betalingstiden?

Er du nogensinde stødt på formuleringen: "Huslejen betales TIDLIGST d.
x. i hver måned og må ikke betales før. Sker dette, er lejeaftalen
væsentligt misligholdt, og lejeren er pligtig at fraflytte omgående."?

Det er vistnok mere almindeligt, at der står noget i retning af:
"Huslejen betales senest d. X. hver måned."

Og jeg vil jo mene, at min betaling i dag af 12 x huslejebeløbet pr.
måned, er sket senest d.1. i de næste 12 måneder.

mvh
Ulrik Guldbæk
FATAH REKURS K/S

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-03 16:11

Ulrik Guldbæk wrote:

[klip]

> [...]
>

> Det er vistnok mere almindeligt, at der står noget i retning af:
> "Huslejen betales senest d. X. hver måned."

Helt enig i, at denne formulering er den almindelige. Men det betyder
også, at man, ifølge de udfyldende regler om frigørelsestiden for
pengeforpligtelser, ikke har ret til at frigøre sig før den x. i måneden.
Det er som jeg også har sagt tidligere i tråden en hovedregel, der i det
konkrete tilfælde kan fraviges. Men udgangspunktet er dog klart.

/Rune Wold