Bol´dor
Fra : Møllerskov

Dato : 09-04-01 18:39

Hej!

Er der nogle her i gruppen der har erfaring med olieforbrug på Bol´dor
modellerne....Det jeg tænker på er hvorfor de ofte bruger olie og om det er
"farligt"?!

BM

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-04-01 19:11

> Er der nogle her i gruppen der har erfaring med olieforbrug på Bol´dor
> modellerne....Det jeg tænker på er hvorfor de ofte bruger olie og om det
er
> "farligt"?!

Hej, jeg ved ikke hvorfor, eller om det er farligt, men min mini-Bol d' or
bruger vel omkring en liter pr 2.500 km ved blandet kørsel - mere ved hurtig
motorvejskørsel. Det bekymrer mig ikke meget.

Jeg gætter på, at der er tale om slid eller unøjagtigheder i konstruktionen,
f.eks. ridser i cylindervæggene el.lign., hvor olien så kan passere
stempelringene og blive brændt af sammen med benzinen. Men det er blot et
gæt. I så fald er det vel "lidt" farligt, da det må formodes at sode
tændrørene til ,så de ikke holder så længe som ellers.

--
Jørgen

Fra : Sand

Dato : 10-04-01 10:02

"Møllerskov" <bhtrold@wanadoo.dk> wrote in message
> Er der nogle her i gruppen der har erfaring med olieforbrug på Bol´dor
> modellerne
Olieforbruget hænger jo ofte samen med slitage, og derfor afhænger det
meget af ,hvordan motoren er blevet behandlet/vedligeholdt/tilkørt.
Min egen Bol d'Or brugte en del olie sidste sæsson, hvilket tydeligt
kunne ses af den tåge der tit lå bag mig, specielt når den blev luftet
ud. :0)
Det viste sig at det var pakdåserne ved stammerne på
udstødningsventilerne der var blevet hårde og samtidig skiftede jeg
stempelringene. Jeg har nu kørt den til de første 1000km i år og indtil
nu har den ikke brugt noget olie og der er klart vejr i spejlene.

>Det jeg tænker på er hvorfor de ofte bruger olie og om det er
> "farligt"?!
Det man blot skal sørge for er, at der er nok olie på, specielt hvis man
kører meget ved de høje omdrejninger. Bol d'Or-motoren er nemlig
underkvadratisk og kører deraf med høje stempelhastigheder (<21,5m/sek
AFAIK), derfor er det røde felt faktisk ret kritisk, da man faktisk ikke
er i stand til at smøre ordentligt oppe omkring 9.500 o/m..
Så hvis oliestanden er for lav og omdrejningerne for høje, vil man nok
hurtigt opnå et stort olieforbrug.

Mvh. Sand
endnu"

Fra : Armand

Dato : 10-04-01 12:00

Sand <a.pedersen@tricon.dk> skrev i en news:9aui9s$gjg$1@sunsite.dk...

>[ ............Bol d'Or-motoren er nemlig underkvadratisk og ....... ]

Langslaget!!
"Underkvadratisk" er samme fejl som dengang da Søren Clauding på
Eurosport snakkede om "small-bang" motorer, som en naturlig følge af at
opponenterne kaldtes "big-bang" (de kaldes: "screamere")

--
Armand (teknikfreak)

Fra : N/A

Dato : 10-04-01 12:10

Fra : Armand

Dato : 10-04-01 12:10

Claus Bjerre <claus.bjerre@altavista.net> skrev i en

> Dengang jeg også gik og bekymrede mig fik jeg at vide at Bol d'Or'erne
> brugte olie fra den dag de blev solgt, og det skal såmænd også nok
passe.

Jup!
Måske p.g.a. at Bol d'Oren var et skridt i modsat retning af tidens
norm, deri at den var langslaget, bevægede man sig tilsyneladende på
grænsen af hvad man selv troede på af stempelhastigheder, hvorfor man
øjensynligt havde udstyret motoren med en rigelig løs stempeltolerence
fra ny af.
Akkurat det samme skete med den luftkølede GPZ1100'er, hvis originale
tolerencer er meeget løse i forhold til hvad man har set både før
(lavere ydelse)og siden (vandkøling)!
Løsere fabriks-tolerencer => kortere tid inden at slidgrænsen, der
medfører stigende olieforbrug, nåes!!

For såvel Bol d'Oren, som for GPZ'en dækker 1liter/1000 km stadig som
service, og ikke mindst komfort -limit!

--
Armand.