rødvin
Fra : Andropov

Dato : 22-09-03 12:34

Jeg har lige kigget i føtex tilbudsblad for den her uge.

Jeg kan bedst lide sød rødvin. Det må endelig ikke være sur (tør).

Om Mandra Rossa rødvin står der følgende: "lidt sødme i eftersmagen"

Om Baron de Ley rødvin står der følgende: "et element af sødme i den
bløde frugtrige smag"

Hvilken rødvin er sødest Mandra Rossa eller Baron de Ley ?

Fra : M. Andersson

Dato : 24-09-03 16:51

Hejsa,
Kender ingen af de to omtalte vine, men hvis du ved hvor meget retssukker,
der er i dem, er den sødeste den med mest restsukker.
mvh
Morten

Fra : Anders

Dato : 25-09-03 07:22

"M. Andersson" <m.andersson@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
> Kender ingen af de to omtalte vine, men hvis du ved hvor meget retssukker,
> der er i dem, er den sødeste den med mest restsukker.
> mvh

Den sødeste er altså den med mest sukker i ?

Oh hvilken visdom

Anders

Fra : Andropov

Dato : 24-09-03 21:31

Andersson skrev:

>Kender ingen af de to omtalte vine, men hvis du ved hvor meget
retssukker,
>der er i dem, er den sødeste den med mest restsukker.

Kan man læse sådan noget i deklarationer på rødvine eller hvor finder
man sådanne oplysninger ?

Fra : Anders

Dato : 25-09-03 07:23

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> retssukker,
>
> Kan man læse sådan noget i deklarationer på rødvine eller hvor finder
> man sådanne oplysninger ?

Det er sjældent angivet for rødvine.
Baron de Ley er lagret på amerikansk eg, der giver mere sødme og vanillepræg
end fransk eg.
Så den er forholdsvis "jammy". Om den er sød nok til dig, skal jeg ikke
kunne sige.
Den anden kender jeg ikke.
Men prøv dog at købe en af hver, og lad os høre resultatet.

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-03 15:56

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> Det er sjældent angivet for rødvine.

Kombinationen af anprisningen 'fyldig' og lav pris plejer at pege i
retningen af ribena-vin, og det er vel der, vi skal hen.

I øvrigt: Er der nogen, der har smagt Kviklys tilbud på nogle cru-vine til
100 kr/fl.
Det ser faktisk rigtigt fornuftigt ud. Et gammelt råd plejer at være at der
er gode køb ved:
Store vine i sløje årgange
og
Mindre vine i gode årgange.
Og her er der tale om cru-vine i årgang 97 - hvilket jo netop lever op til
første påstand.

vh
Jan

Fra : Anders

Dato : 25-09-03 18:56

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mindre vine i gode årgange.
> Og her er der tale om cru-vine i årgang 97 - hvilket jo netop lever op til

Jeg har i dag købt Camensac og La Tour Carnet, men ikke smagt dem.
Vinavisen.dk gav dog alle tre fem stjerner.
Jeg har for nylig smagt Camensac 99 og Carnet 2001, og de var begge
glimrende, så de kan
godt, på begge slotte.
Jeg tror at 97érne først er ved at vågne op til dåd nu. Jeg har ihvertfald
gemt mine sidste Belgrave til nu og fremefter, da de for et par siden var
småkedelige og lukkede.........

Anders

Fra : Andropov

Dato : 26-09-03 15:50

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message news:<3f72fff9$0$83068

> Kombinationen af anprisningen 'fyldig' og lav pris plejer at pege i
> retningen af ribena-vin, og det er vel der, vi skal hen.

Vil det sige en fyldig ribena-vin er sød som jeg godt kan lide....

> I øvrigt: Er der nogen, der har smagt Kviklys tilbud på nogle cru-vine til
> 100 kr/fl.

Kan man ikke få god sød vin til 50-60kr. ?

Er der nogen som kan nævne nogle af ovennævnte type man kan købe i føtex/bilka ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-09-03 15:05

> Er der nogen som kan nævne nogle af ovennævnte type man kan købe i
> føtex/bilka ?

Kig efter vin fra Sicilien eller Abruzzio i den billige ende - de plejer at
kunne levere frugtmonstre med en let sødme.

vh
Jan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-09-03 09:52

Andropov wrote:

> Jeg kan bedst lide sød rødvin. Det må endelig ikke være sur
> (tør).

Jeg har fulgt med i tråden, og jeg tror at du vil synes om noget
så sjældent som tysk rødvin. Prøv at gå efter betegnelsen
"Spätburgunder". Det er længe siden jeg har smagt den, men jeg
husker den som 'sød og venlig'. Mest velegnet til gløgg tror jeg
var dommen :)

Et andet bud kunne være vine produceret på druesorten "Merlot".
Det er generelt 'bløde og venlige' vine.

Et lille fif:
Når du smager en rødvin du godt kan lide, så læg mærke til
druesorten og væksbetingelserne (sol/temp.). Det er ofte en god
rettesnor.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Andropov

Dato : 27-09-03 15:22

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:<3f75500d$0$32429

> Et andet bud kunne være vine produceret på druesorten "Merlot".
> Det er generelt 'bløde og venlige' vine.

I bilka avisen denne uge er der 4 fl. Montgras merlot fra Chile til 149 kr.

Jeg har tidligere købt hvidvin fra Chile som var efter min smag.
Så måske man skulle købe den Mongras merlot.

Ja ok.