Central-støvsuger
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 22-09-03 12:02

Er der nogen der har erfaringer med subj.
I forbindelse med nybyggeri overvejer vi det sonm en muighed.

Men hvordan fungerer det i praksis, at 'slæbe' rundt på en la-a-ang slange?
Hvor lang slange er håndterbar/hvormange sugesteder er nødvendige i et hus
på 170 m2?
Hvordan med suge effekten i forhold til en alm. støvsuger?
Er der nogen der kender sider på nettet med beskrivelse af sådanne anlæg.
Hvad koster det typisk at få etableret?

Mange spørgsmål, - forhåbentligt kommer der også nogle brugbare svar

/Tommy

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-09-03 15:45

Tommy Bøgeskov wrote:
> Er der nogen der har erfaringer med subj.

Jep

> I forbindelse med nybyggeri overvejer vi det sonm en muighed.
Ok

> Men hvordan fungerer det i praksis, at 'slæbe' rundt på en la-a-ang slange?

Det fungerer for så vidt ok, den er ikke så tung. Og er rimeligt fleksibel.

> Hvor lang slange er håndterbar/hvormange sugesteder er nødvendige i et hus
> på 170 m2?

Jeg mener de anbefaler et stik pr. ca. 80 kvm. Slangen er ca. 10 meter
så man kan jo regne lidt på hvor stikkene skal være for at de kan nå
hele vejen rundt. Det der er lidt smart er at maskinen (der f.eks. er
placeret i bryggerset) starter automatisk når du sætter slangen i
stikket forskellige steder i huset.

> Hvordan med suge effekten i forhold til en alm. støvsuger?
Se link.

> Er der nogen der kender sider på nettet med beskrivelse af sådanne anlæg.
> Hvad koster det typisk at få etableret?

www.frithiof.dk
Der står ovenstående beskrevet incl. sugeeffekt. på lavpris-vvs.dk kan
du finde nogle priser (5000-7000 kr)

> Mange spørgsmål, - forhåbentligt kommer der også nogle brugbare svar

Det eneste vi havde af problem var: Hvordan renser man et stoppet rør
inde i væggene? Svar: Jeg har ikke helt fundet løsningen men et
kloakrensesæt på 7 m. kunne ihvertfald nå det den skulle for mig. Lad
være med at tro du kan suge bygningsaffald rundt i systemet, jeg tror
det var det jeg lavede forkert

Mvh

Jesper

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-09-03 15:49

Btw.

Jeg fandt lige denne Faq:

http://www.lavprisvvs.dk/valgfri/stovsuger/sporgsmal.htm

Jesper.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-09-03 17:42

> Er der nogen der har erfaringer med subj.

Ja, det har vi.

> Men hvordan fungerer det i praksis, at 'slæbe' rundt på en la-a-ang
slange?
> Hvor lang slange er håndterbar/hvormange sugesteder er nødvendige i et hus
> på 170 m2?

Vi har to på 140 kvm, så mon ikke du skal regne med 3?

> Hvordan med suge effekten i forhold til en alm. støvsuger?

Meget bedre. Dels suger den bedre, og dels har du ikke en masse meget fint
støv i huset bag efter.

> Er der nogen der kender sider på nettet med beskrivelse af sådanne anlæg.
> Hvad koster det typisk at få etableret?

Vi har givet 6.000 alt incl., heraf halvdelen i rørdele til væggen. Disse er
lige billige om du køber dem her i landet eller i Sverige, men motor og
slange er MEGET billigere i Sverige. Vi fik et tilbud på 9.000 excl. moms
her i landet (uden montering), og nøjagtigt det samme sæt købt i Sverige
kostede som sagt 6.000 danske kroner med moms. Ved du hvad forhandleren
sagde, da jeg ringede? "Det er der flere, der er hoppet på, og som så
opdager at det halve af delene mangler". Men det gjorde de nu ikke. Det hele
fungerer fint og til vores fulde tilfredshed - de 6.000 er i øvrigt incl
brobillet til Malmø.

Køb en slange med afbryder på. Det er langt det mest behagelige. Vi har
valgt en motor med poser, men du kan også få en cyklon, som kun er en spand,
der skal tømmes. Det er dog lidt dyrere.

Mvh Maria

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 23-09-03 08:05

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
spand,
> der skal tømmes. Det er dog lidt dyrere.

Se det lyder interessant, hvilket mærke har I valgt og hvor i Sverige fandt
i den? (adresse/web-adresse)?

/Tommy

Fra : Ninett Green

Dato : 24-09-03 07:21

> [...]
> her i landet (uden montering), og nøjagtigt det samme sæt købt i Sverige
> kostede som sagt 6.000 danske kroner med moms.

Øv, det kunne du godt ha fortalt, så skulle vi ha haft en med hjem. Men tak
for tippet, det er mange penge at spare.

Mvh. Ninett