Det minder mig om min fototid i folkeskolen...jeg kunne ikke for alt i
verden få den forbandede film op på den forbandede spole, så det tog mig
gerne op til 20 min. Eller dengang, hvor man skulle ryste beholderen, men
jeg vendte den også om, så al væsken løb ud. Eller dengang, hvor vi tog op i
Rådhustårnet i Århus for at fotografere byen og jeg skød en hel film for at
opdage på vejen ned, at jeg havde glemt at fjerne objektivdækslet foran. Al
dette kombineret med lejlighedsvise slagsmål i fotorummet gjorde min
fotofolkeskoletid til et helvede.
Bortset fra det, så er jeg rigtig rigtig glad for min digitalkamera. Aldrig
mere analoge kameraer, aldrig mere sidde i mørkekammeret og rode med sig
selv (!) . Kald mig bare idiot, jeg er ligeglad, erfaringen af næsten
øjeblikkeligt at se forskellene i lukkerhastighed, blænde og ISO er
uvurderlig.
"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> wrote in message
news:bknhcl.2ho.1@fotobase.dk...
> "Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@nospamskjoldhoej.dk> skrev i
> dk.fritid.foto:
>
> >1: Filmen spoles op på en spiral - belysning er en rød mørkekammerlampe.
> >Skulle dette være sket i total mørke?
>
> Ja.
>
> Lad mig supplere med en historie fra min elevtid. Den er ikke
> selvoplevet, men det var sådan en historie, man yndede at underholde
> eleverne med: På avisen fremkaldte man film i hænge-dyppetanke. De var
> ca. en halv filmlængde dybe og filmene blev hængt op på bøjler med et
> lod i bunden og så dyppet ned i fremkalderen. 4 minutter her, så
> videre i stop, fixér og til sidst skyl.
>
> Det var rimeligt simpelt og man lærte hurtigt at gøre det, selv med
> lukkede øjne.
>
> Og det var netop problemet: En kær kollega havde nemlig engang
> fremkaldt fire film med al lys tændt i mørkekammeret. Forklaringen var
> simpel: Han lukkede helt automatisk øjnene, når han stod inde i rummet
> og skulle fumle med filmene.
>
> --
> Jens Tønnesen -
http://www.pressefoto.dk