?: Speedometer - problemer - hjælp
Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 09-04-01 17:33

Hej Alle

Jeg har et problem med mit speedometer. Når jeg kører, følger nålen ikke
ordentligt med. Den er meget langsom og kommer ikke over 60 kmt (og når jeg
stopper igen - kører jeg ca. 40 kmt - 2 min. efter er den nede på 0 kmt
).

Kilometertælleren og triptælleren kører rigtig - dvs kabel + gearing er ok .

Maskinen er en Yamaha XS 400 Sega '85 - med instrumenter fra XS 400 (fra
'80 - ikke orginalt - købt fra ophug).

Er der nogen, som har nogle gode råd? - Hvad kan jeg gøre?
Har du nogle gode råd, Armand!

Hilsen Michael - 2015 9049 - hvis det er nogle hurtige råd

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-04-01 18:03

> Jeg har et problem med mit speedometer. Når jeg kører, følger nålen
ikke
> ordentligt med. Den er meget langsom og kommer ikke over 60 kmt (og
når jeg

Er du sikker på at du ikke kommet til at tage naboens knallert
45))

Allan Bojesen

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 09-04-01 19:24

Allan Bojesen skrev i meddelelsen <9aspof$q50$1@news.inet.tele.dk>...

>ikke
>når jeg
>
>Er du sikker på at du ikke kommet til at tage naboens knallert
>45))
>
>Allan Bojesen

Nååå - det var det der var galt - så forstår jeg det bedre.
Nej spøg til side - Har du slet ingen bud på hvad der er galt - så må du i
tænkeboksen og komme tilbage igen

Hilsen Michael

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-04-01 21:21

> Nej spøg til side - Har du slet ingen bud på hvad der er galt - så
må du i
> tænkeboksen og komme tilbage igen
>
> Hilsen Michael

Jow - "Hvis" det er lavet på samme måde som min omdrejningstæller,
hvor nålen sidder på en skål der bliver drevet af en magnet med
forbindelse til kablet. Min omdrejningstæller havde samme problem, og
jeg fandt ud af at skålen, p.gr.a. slør, kunne røre ved "huset"
hvilket bremsede den lidt i udfoldelsesmulighederne. Ved forsigtigt at
presse lidt på skålen, der samtidig var lidt skæv, fik jeg den rettet
så meget op at den gik fri hele vejen rundt. Men pas på fjederen, den
er lidt hysterisk. Om ovennævnte kan bruges i din situation, ved jeg
ikke:-/, men jeg håber det.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : boe

Dato : 10-04-01 07:44

"Michael Svarre Hansen" <mick@silkeborg.bib.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> stopper igen - kører jeg ca. 40 kmt - 2 min. efter er den nede på 0 kmt

Ja, nu skal jeg forklare!!! Jeg er tidligere blevet moppet her i gruppen
fordi jeg udbredte mig om speedometre af ikke-elektronisk tilsnit, men her
har vi altså et eksempel på, at der stadig er behov for den type viden, som
jeg besidder (snøft, snøft).
Nålen på dit speedometer sidder på en skål oooogg går gennem et hul i pladen
med tallene, som Allan skriver. Enten er der slør i skålen, som Allan også
skriver, nålen blevet lidt skæv eller (og det tror jeg er det rigtige) der
sidder noget silicone/fedt et-eller-andet-sted, jeg kan ikke huske præcist
hvor, som sørger for "dæmpning" af nålens bevægelser. Dette silicone/fedt er
blevet gammelt og trist og derfor "hænger" din nål.
Hvis du er heldig, så kan dit speedometer skrues fra hinanden, hvis du er
mindre heldig, så skal det åbnes med en dåseåbner

Bo, VF1000F

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 10-04-01 23:17

Nedenstående forklaring ligner noget, som jeg tidligere har oplevet på
Suzuki fra 80'erne.
Desuden kan magneten ved et slag (styrt mv. - kan optræde ved stumper fra
ophug) miste noget at den nødvendige kraft og smøringen - eller mangel på
samme har jeg oplevet ved ældre Suzuki GT modeller tilbage i 80'erne.
M.a.o.: Skil ad smør og saml igen - og med lidt held virker skidtet igen.

Rolf Skovløkke

Fra : røde

Dato : 10-04-01 19:08

Prøv at skifte kablet...

Hilsen røde SJUKKERNE MC HORNBÆK

Fra : Armand

Dato : 11-04-01 01:12

Michael Svarre Hansen <mick@silkeborg.bib.dk> skrev i en

> [...]
kmt
> Kilometertælleren og triptælleren kører rigtig - dvs kabel + gearing

Tryn det en med en behandsket knytnæve og se om der ikke er noget der
sætter sig i positiv retning :-/

Indkøbt i ophug? For nyligt? = reklamation!!

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 11-04-01 23:17

> Tryn det en med en behandsket knytnæve og se om der ikke er noget der
> sætter sig i positiv retning :-/

HA !!!
Det var da helt rart at læse, fra én der (med rette) kalder sig teknikfreak.
Så kan vi andre også være med !!!

Ole Baun

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-04-01 01:50

On Wed, 11 Apr 2001 02:12:17 +0200, Armand wrote:

> Tryn det en med en behandsket knytnæve og se om der ikke er noget der
> sætter sig i positiv retning :-/

Siden mit sidste styrt for et par år siden, så har speedometeret
ikke virket over 100 km/t. Det "sætter sig" på 100, men kan dog
sommetider lokkes til at lave vilde sving op over 100. Under 100
virker det fint!

Er det samme "kur" her? Jeg mener at kunne huske hvilken side jeg
smed cyklen til, så jeg kan måske knalde huset en fra modsatte
side som kompensation.

--
Stig
Yamaha XJ650

Fra : Armand

Dato : 12-04-01 13:18

Stig H. Jacobsen <nzaa7en001@sneakemail.com> skrev i en

> [...]
> Er det samme "kur" her? Jeg mener at kunne huske hvilken side jeg
> smed cyklen til, så jeg kan måske knalde huset en fra modsatte

Tjaeh!?

Hvad har du at miste??

--
Armand.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 12-04-01 16:26

On Thu, 12 Apr 2001 14:17:49 +0200, Armand wrote:

> Tjaeh!?
> Hvad har du at miste??

Ovenstående - så jeg lader det være i fred

(omdrejningstælleren er fin som speedometer på motorvej, men det
bliver lidt indviklet at holde rede på hastigheden i alle de
andre gear)

--
Stig