Hvad er en politivedtægt?
Fra : BPS

Dato : 19-09-03 07:40

Hej
Hvem laver politivedtægter? Jeg mener selv, det er byrådet der laver en
lokal "lov" der kun gælder i kommunen, er det rigtigt opfattet?
Hilsen BJ

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-03 09:52

BPS wrote:

> Hej
> Hvem laver politivedtægter? Jeg mener selv, det er byrådet der laver en
> lokal "lov" der kun gælder i kommunen, er det rigtigt opfattet?

Nej. Det er ikke en byrådsbeslutning. Det er faktisk den lokale
politimester, der har kompetence til at udfylde en politivedtægt som
gælder for den politikreds som han nu sidder i.

Du kan på retinformation selv søge politivedtægten for din
politi-/retskreds.

Politivedtægten bliver så af nogen beskyldt for at være de
"gummiparagraffer" som politiet altid kan bruge, når de ikke kan finde
på noget andet at sigte en person for....Men det er vist mere en
politisk diskussion.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Citatteknik, signatur...hvad er nu det for noget?
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-03 10:16

BPS skrev:

> Hvem laver politivedtægter? Jeg mener selv, det er byrådet der laver en
> lokal "lov" der kun gælder i kommunen, er det rigtigt opfattet?

Politivedtægterne og ændringer til disse udfærdiges i dag af politiet, der
forelægger udkastet for kommunalbestyrelserne (i København for
borgerrepræsentationen). Vedtægten sendes efter kommunalbestyrelsens
godkendelse fra politiet til Justitsministeriet, der endelig godkender
forslaget. Reglerne om bekendtgørelse af vedtægterne findes i
bekendtgørelse nr. 171 af 16. december 1871.

--
Reino