Patenter i USA/Europa/DK?
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-09-03 15:38

Hej alle, hvis en "opfindelse" allerede er patenteret i USA hvordan er
så lovgivningen omkring producering "herhjemme" (EU/DK) uden
patentholderens tilladelse?

Og hvis nu "opfindelsen" er enormt simpel og består af 3-4 dele der kan
købes uden problemer forskellige steder her i DK, ville det så være
ulovligt f.eks. at lægge en samle-vejledning på nettet sammen med links
til hvor tingene kan købes? Hvis ikke, vil det så være ulovligt at sælge
disse små-ting som en slags "samlesæt" så folk ikke behøver at køre land
og rige rundt for at købe tingene?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-09-03 07:52

> Hej alle, hvis en "opfindelse" allerede er patenteret i USA hvordan er
> så lovgivningen omkring producering "herhjemme" (EU/DK) uden
> patentholderens tilladelse?

Hvis ikke der er udstedt et DK patent kan du gøre som du vil - så lang tid
du ikke sælger til et land hvor der er udtaget patent. En del opfindelser
patentere i US men ikke i Europa; på denne side af Atlanten kræves der ofte
sørre "opfindelseshøjde". I USA er politikken (næsten) "udsted patentet og
overlad resten til domstolene".

Hvis der senere udstedes et DK patent vil det muligvis stoppe dine
aktivitet - men det er en anden historie.

mvh

Martin

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 19-09-03 09:42

Martin Sorensen[2840] wrote:
> [...]
> sørre "opfindelseshøjde". I USA er politikken (næsten) "udsted patentet og

OK, det var også hvad jeg troede. Betyder det så at hvis det er
udstedt i Europa men ikke specifikt DK kan jeg stadig gøre det? Kan man
overhovedet få et generelt patent i Europa?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-09-03 11:31

> OK, det var også hvad jeg troede. Betyder det så at hvis det er
> udstedt i Europa men ikke specifikt DK kan jeg stadig gøre det? Kan man
> overhovedet få et generelt patent i Europa?

Kort sagt nej. European Patent Office (EPO) fungerer som en central
institution hvor man kan indsende patentansøgninger, men patenter udstedes
af nationale organisationer.

Når man indsender en ansøgning specificeres hvilke lande man ønsker patentet
udstedt i. Hvis man ser et begrænset potentiale, kan man godt finde på at
droppe mindre lande såsom Andorra, Luxembourg, Island, eller evt nøjes med
DE, FR, UK. Man kan da også nøjes med at søge Dansk patent. Sagen er, at det
koster for hvert land og stort set det samme pr land, uanset om det har 80
millioner indbyggere eller 250.000.

mvh

Martin Sørensen

Der er ingenør og har arbejdet med patentansøgninger.