Anstaltsprincippets rækkevidde
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-03 14:30

Hej gruppe

I Familieadvokatens brevkasse kan man læse fælgende:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-236.html

"Har skolen på nogen måde lovhjemmel til at konfiskere telefonen og beholde
den til den følgende dag; altså have den liggende på skolens kontor efter
eleven er gået hjem ? Hvis den har lovhjemmel, hvilken lov omhandler så
emnet ?
Jeg er af den opfattelse, at skolen nok ikke har ret til dette iflg. nogen
lov, men at det blot er en 'regel' de selv har indført uden de egentlig har
ret til det. Jeg mener ikke en folkeskole kan konfiskere og beholde privat
ejendom. Er det korrekt ?

Svar:
Skolen har ret til at indføre den omtalte regel, hvor den konfiskerer en
mobiltelefon og først vil udlevere den næste dag. Retten til at udforme
sådanne regler følger af det såkaldte anstaltsprincip."

Jeg er lidt i tvivl om rigtigheden af svaret.

Jeg er med på at anstaltsprincippet er gældende, og at det bl.a. medfører at
der ikke kræves lovhjemmel til at indføre visse ordensregler (erindrer bl.a.
Dommen om Niels Hundeven). Men kan anstaltsprincippet være hjemmel for
beslaglæggelse (som der jo er tale om - ikke konfiskation)?

Er det evt. I strid med proportionalitetsprincippet, at skolen beholder
telefonen til dagen efter, i stedet for at give den tilbage efter timen?

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 16-09-03 15:39

Kristian Storgaard wrote:

[klip]

> Men kan anstaltsprincippet være hjemmel for beslaglæggelse ?

Beslaglæggelse eller konfiskation (hvad er iøvrigt forskellen?) er næppe
velegnede begreber i denne situation. Det vel mere rigtigt blot at
snakke om en slags tilbageholdelse (ikke fordi det formueretlige indhold
af begrebet tilbageholdelse har nogen betydning i denne sag).
En midlertidig tilbageholdelse kan efter min mening godt have hjemmel i
anstaltsforholdet, men kun efter en afvejning ud fra
proportionalitetsprincippet. Proportionalitetsprincippet indeholder et
krav om nødvendighed og forholdsmæssighed.
At tilbageholde en mobiltelefon i skoletiden, pga. af elevens misbrug af
telefonen, er efter min mening det mindst indgribende middel for at
anstaltsformålet tilgodeses. Desuden kan jeg ikke se, hvis eleven for
mobiltelefonen tilbage efter skoletid, at der ikke er rimelighed mellem
midlet og målet.
Men hvis telefonen tilbageholdes også efter skoletid er ingen af kravene
i proportionalitetsprincippet opfyldt, idet anstaltsformålet jo slet
ikke kan tilgodeses uden for skoletid. Man kan måske endda tale om
magtfordrejning, idet der varetages hensyn det efter loven slet ikke er
deres at varetage (alm. opdragelseshensyn).
Hvis betragtningerne bag reglen et døgns tilbageholdes er af pønal
karakter, kan det i hvert fald ikke hjemles i anstaltsbetragtninger.
Straffeaktioner må have hjemmel i lov.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : bem

Dato : 16-09-03 16:35

Rune Wold wrote:

> Beslaglæggelse eller konfiskation (hvad er iøvrigt forskellen?)

Beslaglæggelse er en midlertidig foranstaltning, konfiskation er endelig.

/Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 16-09-03 16:45

bem wrote:

[klip]

> Beslaglæggelse er en midlertidig foranstaltning, konfiskation er endelig.

Tak skal du have.

/Rune Wold

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-03 20:53

"Rune Wold" skrev:

> [...]
> anstaltsformålet tilgodeses. Desuden kan jeg ikke se, hvis eleven for
> mobiltelefonen tilbage efter skoletid, at der ikke er rimelighed mellem

Ja, det er også de betragtninger jeg har haft med i mine overvejelser

> [...]
> magtfordrejning, idet der varetages hensyn det efter loven slet ikke er
> deres at varetage (alm. opdragelseshensyn).

Håndhævelse af en skoles ordensreglement og almindelige opdragelseshensyn er
efter min mening ikke modsatte hensyn. Ikke når man henser til at
folkeskolens opgaver vel i dag også inkluderer opdragelse. Jeg tror derfor
ikke helt at magtfordrejningsbetragtningen holder.

> Hvis betragtningerne bag reglen et døgns tilbageholdes er af pønal
> karakter, kan det i hvert fald ikke hjemles i anstaltsbetragtninger.
> Straffeaktioner må have hjemmel i lov.

Tjah, jo - det er der jo noget om.

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 16-09-03 21:28

Kristian Storgaard wrote

[klip

> [...]
> folkeskolens opgaver vel i dag også inkluderer opdragelse. Jeg tror derfor
> ikke helt at magtfordrejningsbetragtningen holder.

Det kan godt være at magtfordrejningbetragtninger for vidtløftig. Men
der kan efter min mening ikke være tvivl om, at tilbageholdelse af
mobiltelefonen helt til næste dag vil være i strid med
proportionalitetsprincippet, i hvert fald hvis dette begrundes af hensyn
til anstaltsformålet i "snæver" forstand, dvs. hensynet til et
"uhindret" undervisningsforløb. Hensynet til et uhindret
undervisningsforløb kan jo kun tilgodeses i skoletiden.
Hvis, som du siger, at anstaltsformålet også inderholder hensyn af alm.
opdragelsesmæssig karakter, da kan reglen om en dags tilbageholdelse
være nødvendigt. Men der er efter min mening ikke rimelighed mellem mål
og middel, og kravet om forholdmæssighed er derfor ikke opfyldt.--

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-03 22:08

"Rune Wold" skrev:

> [...]
> "uhindret" undervisningsforløb. Hensynet til et uhindret
> undervisningsforløb kan jo kun tilgodeses i skoletiden.

Det har du jo ret i.

> [...]
> være nødvendigt. Men der er efter min mening ikke rimelighed mellem mål
> og middel, og kravet om forholdmæssighed er derfor ikke opfyldt.

Det kan jeg godt følge dig i. Jeg tror jeg er ret enig i denne konklusion.
Dog kan der også være hold i det, som Peter har anført.

Måske skulle man bare slå op i sin store røde...

/kristian

Fra : D.u.n.k.

Dato : 16-09-03 15:50

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB8CDD14.2178C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
har
> ret til det. Jeg mener ikke en folkeskole kan konfiskere og beholde privat

Hvis man undlod at gøre denne bagatel til et juridisk problem kunne man jo
betragte det hele ud fra sund fornuft.

Er det ikke helt rimeligt, at en skole eller enhver anden institution, har
et ordensreglement. Hvis nogen ikke kan finde ud af at overholde et simpelt
reglement, må det jo naturligvis have konsekvens.

Derfor er det da helt OK et 'snotungen' kan hente sin telefon på
inspektørens kontor på et tidspunkt, hvor han/hun ikke kan forstyrre
undervisningen yderligere med sine grænseoverskridende handlinger.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Rune Wold

Dato : 16-09-03 16:22

D.u.n.k. wrote:

[klip]

> Venlig hilsen
> Dunk

Vær venlig at holde din underlige betragtninger for det selv.

/Rune Wold

Fra : D.u.n.k.

Dato : 16-09-03 16:45

"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> skrev i en meddelelse
> Vær venlig at holde din underlige betragtninger for det selv.

Er det nu blevet underligt at anvende indersiden af hovedet ???

I de fleste praktiske situationer er det en langt bedre fremgangsmåde end at
fortolke paragraffer fra en eller anden tilfældig lovsamling.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Thomas W.

Dato : 16-09-03 17:16

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> wrote in message

> [...]
at
> fortolke paragraffer fra en eller anden tilfældig lovsamling.

Da det ikke er dit første indlæg i denne gruppe, bør det ikke komme som en
overraskelse for dig, at du er gået forkert med den holdning. Læs fundatsen.

/Thomas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-03 21:06

"D.u.n.k." skrev:

> I de fleste praktiske situationer er det en langt bedre fremgangsmåde end at
> fortolke paragraffer fra en eller anden tilfældig lovsamling.

Det er meget muligt, men nu befinder vi os i en jura-gruppe. Som det fremgik
af indlægget, så spurgte jeg om nogle juridiske problemstillinger.

Hvis du ikke forstår indlægget, så lad være med at svare.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 16-09-03 16:38

In news:3f672324$0$97267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
D.u.n.k. <slet091255@iname.com> typed:

[klip]

> Hvis man undlod at gøre denne bagatel til et juridisk problem kunne
> man jo betragte det hele ud fra sund fornuft.

Tjek lige fundatsen for dette forum. Tak

/Peter

Fra : D.u.n.k.

Dato : 16-09-03 17:12

> Tjek lige fundatsen for dette forum. Tak

Den siger i hvert fald ikke noget om, at man skal koble sin sunde fornuft
fra for at deltage i debatten - men noget tyder på nogen har den opfattelse.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Thomas W.

Dato : 16-09-03 17:20

> [...]
> >

> Den siger i hvert fald ikke noget om, at man skal koble sin sunde fornuft
> fra for at deltage i debatten - men noget tyder på nogen har den

Kan vi bruge din sunde fornuft som retskilde? Og hvem siger den overhovedet
er sund?

/Thomas

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 16-09-03 19:14

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Den siger i hvert fald ikke noget om, at man skal koble sin sunde fornuft
> fra for at deltage i debatten - men noget tyder på nogen har den

Den siger i hvert fald noget om at du ikke har læst
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura eller også har du
misforstået det der står:

Næsten alle dine indlæg i gruppen hører til i "Ønskes-ikke"-kategorien og
jeg har seriøst flere gange overvejet at putte dig i mit kill-filter (selvom
jeg er modstander af den slags) nu hvor du gentagne gange, over længere tid,
konsekvent har kommet indlæg fra "ønskes-ikke"-kategorien fra OSS´en for
gruppen (ihvertfald hvis du spørger mig):

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Eksempler på uønskede svar:

Nej!!!

Jeg ved ikke hvad loven siger men det er under alle
omstændigheder umoralsk at [...] ville du selv have
det hvis du var isenkræmmer og der så pludselig [...]
min sympati ligger klart hos offeret.

Du skal bare blæse det brev et stykke. Advokater er
allesammen [...] narre den lille mand til at betale
uden at der [...] typisk forsøg på at skræmme din
mor til at tilstå.

Sådan er det - desværre. Det skyldes at den forrige
regering [...] forlig som skulle have løbet i 4 år,
men pludselig fik ministeren en [...] som er dem man
altså IKKE skal stemme på medmindre man synes at den
slags er fair.

Selvfølgelig er det ulovligt. Det ville jo svare til
at man gik ind på en parkeringsplads og [...] rent
tyveri! [...] ved ikke hvilken paragraf det falder
under, men det er der sikkert nogen af de kloge her
der gør?

Prøv derudover at læse eksempler på ønskede svar og tag ved lære. Jeg har
postet linket flere gange i gruppen, men hver gang må du jo have overset
det... Hvad du tænker om hvad der burde være bedre i dansk lovgivning og
hvad du betegner "sund fornuft" hører vist for det meste hjemme i dk.politik
eller en anden relateret gruppe som bruger såkaldt "sund fornuft".

FUT: dk.admin.netikette

(ovenstående indlæg, baseres på såkaldt "sund fornuft" - skal vi nu også
igen-igen bruge tid på at diskutere såkaldt "sund fornuft" eller diskutere
jura?)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-09-03 19:49

"D.u.n.k." wrote:

> Den siger i hvert fald ikke noget om, at man skal koble sin sunde fornuft
> fra for at deltage i debatten - men noget tyder på nogen har den opfattelse.

Næ, derfor får du den debat du indbyder til...

Og da det er sjældent, at der er noget jeg kan bruge i min hverdag,
og jeg er også "sundfornuft" deltager, med lidt arbejdsskade,
så er jeg her sjældent, og skriver endnu mindre.

Forstod du meldingen ?
Afgivet i den tro, at du virker som en resonabel person.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 16-09-03 16:38

In news:BB8CDD14.2178C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> typed:

[klip]

> [...]
> udforme sådanne regler følger af det såkaldte anstaltsprincip."
>
> Jeg er lidt i tvivl om rigtigheden af svaret.

Og det kan man da sikkert også med god grund diskutere.

> [...]
>
> Er det evt. I strid med proportionalitetsprincippet, at skolen
> beholder telefonen til dagen efter, i stedet for at give den tilbage

Næh. Det er ikke min opfattelse. Man kunne jo i stedet beholde eleven ind
til denne afhentes af forældrene..... Indgrebet forekommer meget lidt
indgribende. Indgreb af den karakter har været praktiseret i utallige år.
Før i tiden var det nok ikke mobiltelefoner, men jojo'er, legetøj osv. Så
dels for fordi indgrebet der meget lidt indgribende, dels pga den langvarige
praksis finder jeg, at der ikke er noget problematisk ved reglen. Også
pædagogiske har reglen et godt sigte - det hjælper vel også på
proportionalitetsspørgsmålet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peder Porse

Dato : 16-09-03 18:07

> Også
> pædagogiske har reglen et godt sigte - det hjælper vel også på
> proportionalitetsspørgsmålet

Der blev den gode jurist da vist OT!!!

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 18:44

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der blev den gode jurist da vist OT!!!

Men ikke desto mindre er Peter inde på noget fundamentalt.

Jeg husker (med et smil) tydeligt, når hans morfar nappede vores bold i
skolegården, når vi ikke kunne styre os eller blive indenfor
regelsættet.

At nogen forældre er komplet renset for pædagogiske evner og mener der
skal klages over alt, er blot en sørgelig udvikling og mangel på
proportionalitetssans.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 16-09-03 18:49

In news:3f674bd4$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Bjørn Jørvad <hrbjoern_AT_post.tele.dk> typed:

KLIP

Begrundelsen mangler, Porse.

> Men ikke desto mindre er Peter inde på noget fundamentalt.

Tak.

- resten er historie

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 18:50

KLIP

> Begrundelsen mangler, Porse.

> Tak.
>
> - resten er historie

Jep .... og det ringer heller ikke mere for mine ører..))

Hr. Bjørn

Fra : Peder Porse

Dato : 16-09-03 20:39

Om en foranstaltning virker pædagogisk godt er vel ikke et juridisk
argument for at proportionalitetsprincippet er tilgodeset.

Proportionalitetsprincippet skal vel ikke ses i relation til om
indgrebet hjælper, men om det står i rimelig relation til forseelsen.

Og hvis ungerne ved at skoleinsp. ikke smider dem i søen allesammen på
vej hjem fra skole, men at de får "navlestrengen" igen næste morgen,
finder jeg faktisk det er i rimeligt forhold til at man har forstyrret
undervisningen i løsning af 2..gradsligninger, hvis det ellers er pensum
i folkeskolen i dag, ...
pp

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-03 21:04

"Peter G C" skrev:

> Og det kan man da sikkert også med god grund diskutere.

Ja, ellers ville jeg jo ikke gøre det

> Næh. Det er ikke min opfattelse. Man kunne jo i stedet beholde eleven ind
> til denne afhentes af forældrene..... Indgrebet forekommer meget lidt
> indgribende.

Det har du ret i. Men ikke desto mindre er det så indgribende, at noget
tilsvarende kræver hjemmel, hvis det fx. var indenfor strafferetten.

> [...]
> dels for fordi indgrebet der meget lidt indgribende, dels pga den langvarige
> praksis finder jeg, at der ikke er noget problematisk ved reglen.

Ja, der er ingen tvivl om, at det sikkert ikke er noget enestående tilfælde.
Men er det hjemmel nok? Er den langvarige praksis nok?

> Også
> pædagogiske har reglen et godt sigte - det hjælper vel også på
> proportionalitetsspørgsmålet.

Det kan der være noget om.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 16-09-03 21:15

In news:BB8D3943.217E0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk,
> [...]

> Det har du ret i. Men ikke desto mindre er det så indgribende, at
> noget tilsvarende kræver hjemmel, hvis det fx. var indenfor

Men husk, at det ikke er en permanent konfiskation. Det er jo kun
midlertidigt.

> Ja, der er ingen tvivl om, at det sikkert ikke er noget enestående
> tilfælde. Men er det hjemmel nok? Er den langvarige praksis nok?

Det er efter min mening en heldhedsvurdering. Ikke mindst formålet med
reglen er vigtig - foruden det jeg har nævnt så mener jeg, at hjemlen er ok.

Du må jo argumentere imod, hvis du er uenig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-03 22:04

"Peter G C" skrev:

> Men husk, at det ikke er en permanent konfiskation. Det er jo kun
> midlertidigt.

Det er korrekt, men beslaglæggelse (midlertidig inddragelse af fx.
bevismidler) kræver også hjemmel. Se fx. rpl. § 802 (ikke at den i øvrigt
kan anvendes i dette tilfælde).

> Det er efter min mening en heldhedsvurdering. Ikke mindst formålet med
> reglen er vigtig - foruden det jeg har nævnt så mener jeg, at hjemlen er ok.

Ok. Jeg kan godt følge din argumentation.

> Du må jo argumentere imod, hvis du er uenig.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Jeg prøver bare at få klarlagt grundlaget.
Tak for kommentarerne - so far!

/kristian

Fra : Annette Skovbon

Dato : 17-09-03 00:25

Det er faktisk et godt spørgsmål...Lad os så køre den videre. De
konfiskerer lille Peters Mobi-mobi. Dagen efter når han får den igen, er
der ikke mere taletid. Der er gforsvundet 85,00 kr. fra hans
taletidskonto. Hvem hæfter for dem?

Vh. Annette

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 00:34

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> der ikke mere taletid. Der er gforsvundet 85,00 kr. fra hans

Det er vel nemt at efterprøve, hvor opkaldet er gået til.

Derefter er man tæt på at have indkredset "tyven".

Denne betaler gildet.

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-09-03 06:49

"Bjørn Jørvad" skrev:

> Denne betaler gildet.

....samt tiltales for overtrædelse af strfl. § 293 stk. 1 (eller er det § 276
i dette tilfælde?)

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 17-09-03 08:10

> [...]
> konfiskerer lille Peters Mobi-mobi. Dagen efter når han får den igen, er
> der ikke mere taletid. Der er gforsvundet 85,00 kr. fra hans

Opbevaren er erstatningsansvarlig, hvis der er handlet uagtsomt: dvs. ikke
opbevaret telefonen på en passende og betryggende måde, der hindrer misbrug
eller bortkomst.

/Peter

--
http://www.grauslund.com