er det tilladt?
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 16-09-03 04:17

er det tilladt hvis jeg på min hjemmeside laver en lille forklaring til
hvordan man kan finde passwords til de fleste prono hjemmesider? altså ikke
linker til dem men bare laver en forklaring til hvor man skal spørge efter
dem!

eller er det ulovligt?

Mvh.

Nikolai R. jensen

Fra : Kasper Christensen

Dato : 16-09-03 08:41

> [...]
ikke
> linker til dem men bare laver en forklaring til hvor man skal spørge efter

Nu vil jeg lige starte med at sige, at jeg ikke er jurist, men jeg tror ikke
det er lovligt.

Det er lidt det samme som at beskrive et bankrøveri, så andre bare kan
printe det ud og bruge det i en given sammenhæng. Så er du jo medskyldig i
hændelsen.

Fra : vmx

Dato : 16-09-03 08:44

"Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> linker til dem men bare laver en forklaring til hvor man skal spørge efter

Tillægsspørgsmål:

Er det lovligt at tdc / cybercity mfl. lægger serverplads til
et forum ved navn: alt.dk.warez hvor der i fuld offentlighed
diskuteres hvordan man gør piratkopieret software brugbart
/ omgår beskyttelse af software / henviser til steder hvor
software kan downloades illegalt / udveksler serienumre
og licenser der muliggør brugen af software på flere maskiner
end softwaren er licensieret til... og meget mere af samme
skuffe ? - er det lovligt når "A" og "B" mødes på baren
og bliver enige om prisen på et ( f.eks.) b&o anlæg der
skal stjæles næste nat ?

---
Mvh
Robert
www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977 - Planet Claire
has pink air, All the trees are red, No one ever dies there,
No one has a head... www.sexmate.dk

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 16-09-03 08:50

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og licenser der muliggør brugen af software på flere maskiner
> end softwaren er licensieret til... og meget mere af samme

Ligesom når de ligger plads til NG som de binare grupper, hvor 99 % af alle
indlæg krænker ophavsretten. *S*
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 16-09-03 18:36

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
> ikke

Såkaldt "dybe links" er ulovligt (ihvertfald med mp3´ere), da du bliver en
slags "medskyldig". Google sagde bl.a. til mig:
http://www.dona.dk/magazine/lovligelinks/lovligelinks.htm (nederst)

> Tillægsspørgsmål:
>
> Er det lovligt at tdc / cybercity mfl. lægger serverplads til
> et forum ved navn: alt.dk.warez hvor der i fuld offentlighed

Ja, for navnet er jo bare et "navn" og...

> [...]
> og licenser der muliggør brugen af software på flere maskiner
> end softwaren er licensieret til... og meget mere af samme

.... jeg antager at brugerne selv hæfter for deres ulovlige handlinger, hvis
nogen gider at undersøge sagerne. TDC/cybercity osv. kan ikke på forhånd
vide hvad andre folk poster af ulovligheder (men de må nok ikke opfordre
folk til at komme med ulovligt materiale osv.) og de kan heller ikke
forhindre folk i at uploade ulovligt materiale, men hvis nogen gider at
sagsøge de enkelte brugere som begår ulovligheder, så kan man vel gøre
dette, individuelt.

> skuffe ? - er det lovligt når "A" og "B" mødes på baren
> og bliver enige om prisen på et ( f.eks.) b&o anlæg der
> skal stjæles næste nat ?

Jeg tror at det er ulovligt jvf. bl.a. straffelovens § 23:

§ 23. Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der
ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen. Straffen kan
nedsættes for den, der kun har villet yde en mindre væsentlig bistand eller
styrke et allerede fattet forsæt, samt når forbrydelsen ikke er fuldbyrdet
eller en tilsigtet medvirken er mislykkedes.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : vmx

Dato : 16-09-03 18:43

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhindre folk i at uploade ulovligt materiale, men hvis nogen gider at
> sagsøge de enkelte brugere som begår ulovligheder, så kan man vel gøre

ja.. og navnet oversat til noget vi alle forstår ( for det
gør vi jo ) = piratkopier. NG kunne lige så godt
have haft navnet "Gruppen for folk der benytter og
udveksler illegal software" ( læs Tyvstjålet software ),
hvilket svarer til at et givent værtshus opsatte et skilt
på et bord i hjørnet "hælerstambordet, velkommen"

- Jeg tror dybest set ikke det er lovligt at lægge
plads til ovennævnte ulovligheder. Ingen er i god
tro.. vel ?

> [...]
> styrke et allerede fattet forsæt, samt når forbrydelsen ikke er fuldbyrdet
> eller en tilsigtet medvirken er mislykkedes.

yes, selvfølgelig det var netop sammenligningen med
det der forgår i alt.dk.warez samt diverse binære grupper.

Fra : Jens

Dato : 17-09-03 16:47

vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hvilket svarer til at et givent værtshus opsatte et skilt
> på et bord i hjørnet "hælerstambordet, velkommen"

Uanset, hvad man mener om piratkopiering er det ikke "tyveri" i
straffelovens forstand, så sammenligningen halter.

Hint: Hvis ejermanden stadig har det, kan det ikke være blevet stjålet.

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 16-09-03 20:24

> [...]
>
> Såkaldt "dybe links" er ulovligt (ihvertfald med mp3´ere), da du bliver en
> slags "medskyldig". Google sagde bl.a. til mig:

jo men jeg laver INGEN links! men forklarer bare i hvilke chatrum de skal
henvende sig og hvordan de kan komme ind i de chatrum! altså ingen links! er
det så stadig ulovligt?

mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk

Fra : Jørgen

Dato : 17-09-03 16:54

> [...]
> henvende sig og hvordan de kan komme ind i de chatrum! altså ingen links!

Nej, det er ikke ulovigt... dem findes der da 1000000 af i forvejen.. man
kan da bare daffe ind på sin chat clients hjemmeside for at se hvordan man
kommer ind på en chatrum... så skal du da bare skrive hva de hedder..
hvorfor skulle det være ulovigt?

Fra : Peter K.

Dato : 17-09-03 22:11

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message

> Såkaldt "dybe links" er ulovligt (ihvertfald med mp3´ere), da du bliver en
> slags "medskyldig".

Jeg har set begrebet "dybe links" flere gange, men aldrig en forklaring. Er
en link ikke bare en link - hvad betyder "dybe"?

Men kan du forklarer mig, eller angiver en link til informationen?

mvh.
Peter

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 18-09-03 03:09

nu begiver jeg mig ud hvor jege r lidt på usikker grund...

så vidt jeg ved et et dybt link at man har noget på ens hp som folk kan
hente... men bare at det ser ud som om man henter det fra fx hanses hp men
at linket gør at man faktisk henter det fra fx microsofts hp! er det ikke
det man mener med dybe links?

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 18-09-03 08:30

"Peter K." skrev i en meddelelse...
> Jeg har set begrebet "dybe links" flere gange, men aldrig
> en forklaring. Er en link ikke bare en link - hvad betyder
> "dybe"?

Min hjemmeside har hovedadressen: http://www.sportslex.com/
På denne hjemmeside er fx beskrevet sporten orienteringsløb, som
der kan linkes direkte til via følgende link:
http://www.sportslex.com/dk/a/1/orienteringsloeb.htm

Hvis du så har en hjemmeside om fx løb, ønsker at linke til min
side om orienteringsløb og linker direkte til
http://www.sportslex.com/dk/a/1/orienteringsloeb.htm, så har du
linket dybt.

Og det er du i øvrigt velkommen til på min hjemmeside, men du må
ikke generelt linke dybt. Nogle store aviser har fået dømt en
nyhedsudsender for at linke dybt. Ikke primært fordi han linkede
dybt, men fordi han benyttede avisernes database, når han linkede
dybt.

At linke dybt er primært et problem, hvis siten er lavet, så dybe
link ikke medtager navigationen fra hovedsiden (fx ved sider
bygget over frames). Derfor er dybe link ikke noget problem på
min hjemmeside - og i øvrigt heller ikke på de pågældende avisers
hjemmesider, men det var altså brugen af avisernes databaser, der
er baggrunden for forbudet mod at linke dybt til deres
hjemmesider.

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-09-03 18:37

Scripsit "Grethe / Sportslex" <grethe@hotmail.com>

> Og det er du i øvrigt velkommen til på min hjemmeside, men du må
> ikke generelt linke dybt. Nogle store aviser har fået dømt en
> nyhedsudsender for at linke dybt.

Nej.

> Ikke primært fordi han linkede dybt, men fordi han benyttede
> avisernes database, når han linkede dybt.

Og her forklarer du selv hvorfor din påstand er forkert. Der er intet
i newsbooster-dommen som kan tages til indtægt for et generelt forbud
mod "dybe links" i sig selv.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."