forfordeling af børn ???
Fra : Thomas

Dato : 15-09-03 13:07

hejsa nyhedsgruppe

Jeg har en søn med en pige, han bor hos mig og hun er i nyt forhold hvor hun
også har fået en søn.

Nu Er hun kommet til penge og har bestemt at give den søn hun har i det
forhold hun er i en Million kr på en spærret konto.

Mens sønnen hun har med mig intet får.

Kan hun det ??? må hun det ??

og hvis ikke kan jeg så på min søns vegne bede en advokat ordne sagen ??

Thomas@4701.dk

Fra : Anders

Dato : 15-09-03 13:28

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu Er hun kommet til penge og har bestemt at give den søn hun har i det
> forhold hun er i en Million kr på en spærret konto.

JA fordi i ikke er gift i et ægteskab med hinanden men kun bor sammen som venner

Fra : Bettina Hansen

Dato : 15-09-03 13:34

Anders wrote:
> "Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse
> JA fordi i ikke er gift i et ægteskab med hinanden men kun bor sammen som venner

Om sønnen er født udenfor ægteskab eller ej er ligegyldigt... Han er
stadig tvangsarving! Moderen må vel ikke bare forære hele eller store
dele af sin formue til det ene barn når der er andre tvangsarvinge som
intet får?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : MAndersen

Dato : 15-09-03 13:40

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadig tvangsarving! Moderen må vel ikke bare forære hele eller store
> dele af sin formue til det ene barn når der er andre tvangsarvinge som

Det er der intet til hinder for, hun er jo ikke død.

Dog er der beskatning når beløbet er over ca. kr. 45.000,-

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Bettina Hansen

Dato : 15-09-03 13:58

MAndersen wrote:
> Det er der intet til hinder for, hun er jo ikke død.
OK Det vidste jeg ikke at man måtte - mener at min farfar fik nogle
problemer pga netop dette men der må så have været noget arv fra min
farmor eller lignende indblandet...

Men hvilken betydning har det om man er gift eller blot "bor sammen som
venner"?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Jan Baggesen

Dato : 15-09-03 14:02

> [...]
> farmor eller lignende indblandet...
>
> Men hvilken betydning har det om man er gift eller blot "bor sammen som

Hvis man er gift yder retsvirkningsloven en beskyttelse af den anden
ægtefælle som forhindrer at man forærer hele sin formue væk (Den beskytter
dog stadig ikke børnenes "krav" på en arv)

// Jan

Fra : Peter G C

Dato : 15-09-03 14:11

"Jan Baggesen" <spam@baggesen.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis man er gift yder retsvirkningsloven en beskyttelse af den anden
> ægtefælle som forhindrer at man forærer hele sin formue væk (Den beskytter
> dog stadig ikke børnenes "krav" på en arv)

Hvilken bestemmelse er det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan Baggesen

Dato : 15-09-03 14:32

> "Jan Baggesen" <spam@baggesen.net> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvilken bestemmelse er det?

§23, om vederlagskrav:
§ 23. Har en ægtefælle ved vanrøgt af sine økonomiske anliggender, ved
misbrug af sin rådighed over fælleseje eller ved anden uforsvarlig adfærd i
væsentlig grad formindsket den del af fællesboet, hvorover han råder, kan
den anden ægtefælle eller dennes arvinger forlange vederlag herfor af det
beholdne fællesbo eller i fornødent fald for halvdelen af det manglende
beløb af den førstnævnte ægtefælles særeje.

// Jan

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-09-03 14:39

> [...]
>beholdne fællesbo eller i fornødent fald for halvdelen af det manglende
>beløb af den førstnævnte ægtefælles særeje.

Gælder retsvirkningsloven også når de ikke er ægtefæller?

Fra : Jan Baggesen

Dato : 15-09-03 14:48

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev i en
meddelelse news:o5gbmv4ad0hmhoukp5kvlr7ek39d7sim03@4ax.com...

> Gælder retsvirkningsloven også når de ikke er ægtefæller?

Nej, det er netop derfor at forskellen på om de er gift eller samboende
kommer til udtryk her. (Bettina Hansen spurgte hvilken forskel det gjorde om
man var gift eller blot "boede sammen som venner".

// Jan

Fra : Peter G C

Dato : 15-09-03 13:54

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Om sønnen er født udenfor ægteskab eller ej er ligegyldigt... Han er
> stadig tvangsarving!

Enig.

> Moderen må vel ikke bare forære hele eller store
> dele af sin formue til det ene barn når der er andre tvangsarvinge som
> intet får?

Jo hun må da. Det har intet med arveret at gøre.

/Peter