Må man advare mod svindlere?
Fra : ole thofte

Dato : 15-09-03 09:16

I nyhedsgrupperne dukker der med jævnlige mellerum advarsler mod navngivne
personer op. Fx personer, der angiveligt snyder i private handler eller
lignende. Advarslerne kan være dækket ind, så der står mistanke om snyderi
mm. Hvordan er de retslige forhold omkring sådanne advarsler? Det kan være
forståeligt at der advares, fordi der rent faktisk synes atvære tale om
folk, der er uærlige i handler og der har måske været frustrerende forsøg på
at få politiet til at tage affære over for 'disse småtterier'. Men er det
lovligt og hvad kan en evt konsekvens af en modanklage for krænkelse af
privatlivets fred være?

vh ole thofte

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-09-03 11:34

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> at få politiet til at tage affære over for 'disse småtterier'. Men er det
> lovligt og hvad kan en evt konsekvens af en modanklage for krænkelse af

Mna skal passe på ikke at komme i konflikt med straffeloven:
§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.

Stk. 2. Er fornærmelsen fremsat mod nogen af de i § 119, stk. 2, nævnte
personer i anledning af udførelsen af deres tjeneste eller hverv, uden at
bestemmelserne i straffelovens § 121 kommer til anvendelse, bliver dette ved
straffens udmåling at betragte som en skærpende omstændighed, og straffen
kan da stige til fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 3. Ved straffens udmåling bliver det at betragte som en skærpende
omstændighed, at fornærmelsen er fremsat i trykt skrift eller på anden måde,
hvorved den får en større udbredelse, eller på sådanne steder eller til
sådanne tider, at det i høj grad forøger det krænkende i ytringen.

(Personerne nævnt i §119 er personer i offentlig tjeneste eller hverv)

Som regel står man sig bedst ved udelukkende at gengive uigendrivelige
fakta, og ikke konkludere i retning af de omtalte personers hæderlighed el.
lign.. Anklager man nogen for feks. bedrageri, kan man nemlig komme til at
skulle føre sandhedsbevis for det:

§ 269. En sigtelse er straffri, når dens sandhed bevises, såvel som når den,
der i god tro fremsætter sigtelsen, har været forpligtet til at udtale sig
eller har handlet til berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller
af eget eller andres tarv.

Stk. 2. Straf kan bortfalde, når der oplyses omstændigheder, som gav
føje til at anse sigtelsen for sand.

/Per

Fra : ole thofte

Dato : 15-09-03 19:57

"Per Christoffersen" skrev:

> [...]
eller
> af eget eller andres tarv.
>
> Stk. 2. Straf kan bortfalde, når der oplyses omstændigheder, som gav

Hej Per,
tak for udførligt svar. Jeg forstår §269 på den måde, at først skal man
kunne dokumentere sin udtalelse, i fx en nyhedsgruppe hvor det handler om
manglende levering af en vare efter forskudsbetaling. Det ville betyde at
der skulle foreligge skriftlig eller bevidnet dokumentation for en
forhåndsaftale om forskudsbetaling og for at betaling har fundet sted og at
en vis tidsfirst for levering af varen er overtrådt. Når dette foreligger
vil det kunne anses som 'varetagelse af åbenbar almeninteresse', hvis man
advarer mod den person, der ikke har opfyldt aftalens forpligtelser. Stk. 2
kunne forstås derhen, at oplysninger om at andre har udtrykt advarsler
omkring samme person i andre nyhedsgrupper ville kunne få en straf for ikke
at overholde stk 1 til at bortfalde. Eller har jeg misforstået
paragrafferne.

vh ole thofte

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-09-03 08:51

> [...]
ikke
> at overholde stk 1 til at bortfalde. Eller har jeg misforstået

Jeg er ikke særlig meget med i den præcise fortolkning af paragrafferne, men
jeg opfatter dem som at ordet sigtelse er det væsentlige. Hvis man sigter
nogen for noget, så beskylder man dem for en eller anden form for
lovovertrædelse. Derfor er det problematisk at kalde nogen for en svindler
eller bedrager, hvis ikke man kan føre bevis for det.

En beretning om et konkret hændelsesforløb (typisk i retning af: Den x/x
overførte jeg pengene til kontoen, men har endnu ikke modtaget varen. Jeg
har sendt tre mails siden som lyder således: bla, bla, bla) er ikke en
sigtelse, men udelukkende en opregning af fakta (hvis man taler sandt altså
. Man skal undlade at udtale sig om modpartens bevæggrunde eller mål med
at gøre, som han har gjort, fordi man der er på gyngende grund al den stund,
at man ikke har grundlag for at udtale sig om det.

Sådan har jeg indtilvidere forstået juraen i den slags ting (ud fra
tidligere diskussioner her i gruppen).

/Per