5 års forældelse på renter
Fra : Martin Andersen

Dato : 14-09-03 15:52

Jeg ser i tråden "En gælds levetid" at en gæld har
20 års forældelse, mens renterne kun har 5 år.
Er der nogen der kan uddybe det lidt nærmere ?
Lade os sige at en gæld fra 1984 bliver krævet betalt
i 2001, altså indenfor 20 år, og renter fra 1984 til 1989 kræves
betalt, er disse renter så forældet eller er det OK ?

Martin.

Fra : Rune Wold

Dato : 14-09-03 18:47

Martin Andersen wrote:
> [...]
> i 2001, altså indenfor 20 år, og renter fra 1984 til 1989 kræves
> betalt, er disse renter så forældet eller er det OK ?

Læs selv Lov om forældelse af visse fordringer alias 1908 loven

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19080027430-REGL

I det følgende antages, at der er stiftet en gæld i 1984, som der
overhovedet ikke er afdraget på, hverken på selve låneprovenuet eller
renterne.
Det følger herefter af 1908-lovens § 1, nr. 2, at de forfaldne renter
forældes efter 5 år regnet fra det tidspunkt, hvor de kan kræves betalt,
jf. 1908-lovens § 2, pkt. 1. En undtagelse til dette er hvis fristen
afbrydes, jf. § 2, 2. pkt., hvorved der herefter begynder at løbe en ny
frist. En anden undtagelse er, hvis der for rentefordringen udstedes et
gældsbrev eller der for rentefordringen tilvejebringes et særligt
retsgrundlag jf. § 1, stk. 2. I sådanne tilfælde forældes
rentefordringerne iht. den alm. 20 års frist.
Dvs. hvis gælden stiftes i 1984 uden at der samtidig aftales andet mht.
de fremtidige rentefordringer, og der herefter ikke sker noget som
helst, da vil rentefordringer forfaldet før den 14 september 1998 være
forældede.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Rune Wold

Dato : 14-09-03 18:53

Rune Wold wrote:

> [...]
> de fremtidige rentefordringer, og der herefter ikke sker noget som
> helst, da vil rentefordringer forfaldet før den 14 september 1998 være

Det er her lagt til grund, at gælden kræves betalt imorgen. Undskyld
afvigelsen fra dit spørgsmål.

/Rune Wold

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-09-03 19:30

Rune Wold wrote:

> Det er her lagt til grund, at gælden kræves betalt imorgen. Undskyld
> afvigelsen fra dit spørgsmål.
>
> /Rune Wold

Mange tak for svaret.

Martin.