Varmeregnskab
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 14-09-03 00:32

En af mine venner har fået et problem. Hun står til "udsmidning" af sin
lejlighed den 19/9-2003. Eller rettere sagt, udlejer har opsagt lejemålet.
Dette sker for manglende betaling af varmeregnskab.

Kort om sagen:
Min veninde og hendes kæreste boede begge i lejligheden. Det var hendes
kæreste der var lejer. Det gik ikke så godt, så på et tidspunkt slog de op
og skulle flytte hver til sit. Hendes kæreste havde fundet et nyt sted at
bo, så min veninde overtog lejemålet. Hun blev altså den nye lejer af
lejligheden pr. 28/05-03

For 2 måneder siden kom så varmeregsnkabet. Der var blevet brugt mere end
acconto beløbet og der skulle betales x antal kr. Regnskabsperioden er fra
1/5-02 - 30/04-03. Altså i den periode hvor hendes kæreste stod som lejer
af lejligheden. Regningen kom da også i hans navn.

Nu er min veninde et ordentligt menneske så hun får fat i sin ex og tilbyder
at betale halvdelen af regningen. Hun har jo også boet der i den tid hvor
varmen er blevet brugt. Men han er ikke villig til at betale en øre. Min
veninde har ikke råd til at betale regningen alene.

Nu kommer mit spørgsmål så.
Er hun overhovedet forpligtiget til at betale regningen? (altså udover
moralsk at betale halvdelen til sin ex-kæreste, men det er vel en sag mellem
ham og hende.)

/Jógvan Lindenskov

Fra : Annette Skovbon

Dato : 14-09-03 00:40

Hvis hun på papiret har overtaget lejligheden efter regnskabsperioden er
slut, så hæfter hun ikke for den gamle regning. Det gør den som stod
på lejekontrakten for den periode.
Din veninde skal blot informere udlejer om at hun ikke er klar over hvor
ex-en er flyttet hen - eller fortælle udlejer hvor ex-en bor, hvis hun
ved det og bede udlejer om at sende ham sin regning.

Havde en anden end hendes ex boet der før hende, havde hun heller ikke
hæftet for en tidligere lejers forbrug.

Vh. Annette

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 14-09-03 02:22

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> ved det og bede udlejer om at sende ham sin regning.
>
> Havde en anden end hendes ex boet der før hende, havde hun heller ikke

Det var også sådan jeg mente det var. Dette ved boligselskabet da også.
Irriterende at de ikke opfører sig ordentligt og nu har opsagt hendes
lejemål.

Nogen der kan referere til lidt § eller lign. Det kan måske hjælpe hende
lidt hvis hun f.eks. skal udforme et brev.

/Jógvan Lindenskov

Fra : Sigrun

Dato : 14-09-03 08:58

Situationen er ikke så enkel.
Hvis der uden tvivl er tale om to selvstændige lejeaftaler - dvs. at
kæresten har opsagt lejemålet, har fået opgørelse af depositum mv, og der
derefter er indgået en ny lejeaftale med din veninde, så skal hun
selvfølgelig ikke betale.
Hvis hun har forsat lejemålet (jf Lov om leje §77a eller Lov om leje af
almene boliger §74) overtager hun alle forpligtelser - og dermed også
pligten til at betale efterregningen.

Jeg vil råde jeg til at søge rådgivning istedet for at forsøge jer på egen
hånd. Det er jo rimeligt alvorligt, hvis hun mister sin bolig.
I kan henvende jer i den lokale lejerforening (se http://ww.lejerneslo.dk)
eller ved advokatvagten (se
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358)

Med venlig hilsen
Sigrun Mønnike-Hald
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-09-03 19:25

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev...
> [...]
> ved det og bede udlejer om at sende ham sin regning.
>
> Havde en anden end hendes ex boet der før hende, havde hun heller ikke

Undskyld mig, men det er altså noget sludder!

Veninden har overtaget det fælles lejemål, og hæfter derfor også for krav,
som er opstået i den fælles lejeperiode - uanset hvem, der oprindeligt stod
på kontrakten. Sigrun har henvist til alle relevante paragraffer.

Hvis det derimod er sådan, at ex'en har opsagt lejemålet, fået
fraflytningsrapport/-afregning osv., og veninden derefter er flyttet ind
igen på ny kontrakt, så var sagen en ganske anden. I det tilfælde ville det
nemlig udelukkende være den tidligere lejer, som hæftede for restancen.

Mvh. Camilla