To Groupwise systemer !
Fra : Martin Lindemann Fre~

Dato : 05-01-01 17:10

Hejsa !

Er det muligt at køre to groupwise domains på samme server ??

Altså med 2 gwia'er, poa'er og mta'er ??

Jeg kører GW5.5 og NW5.1 !

Hvis dette kan lade sig gøre, hvorledes gør man så dette ??

Mvh. Martin Lindemann Frederiksen

E-Mail : martin@mlf.dk
WWW : www.mlf.dk

Fra : Christian Bering

Dato : 05-01-01 22:28

On Fri, 5 Jan 2001 17:09:38 +0100, "Martin Lindemann Frederiksen"
<martin@mlf.dk> wrote:

>Er det muligt at køre to groupwise domains på samme server ??

Tjah.

>Altså med 2 gwia'er, poa'er og mta'er ??

Du kan godt loade to POA'er og to MTA'er ved at lade dem lytte på
forskellige porte. Det bliver straks sværere med en GWIA, da du ikke
vil få meget glæde ud af en SMTP-server, der ikke lytter på port 25.

/Christian

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 08-01-01 00:50

Uden at jeg kender noget til groupwise, kan en løsning på de to gwia'er ikke
være at binde to ip adresser til det samme netkort på serveren??

Fra : Christian Bering

Dato : 08-01-01 19:59

On Mon, 8 Jan 2001 00:50:29 +0100, "Karsten Svenningsen"
<kbsdtf@po.ia.dk> wrote:

>Uden at jeg kender noget til groupwise, kan en løsning på de to gwia'er ikke
>være at binde to ip adresser til det samme netkort på serveren??

Kan ikke huske nogen sinde at have set en option til at angive,
hvilken IP-adresse et GroupWise-model skal lytte på, men jeg vil
bestemt ikke udelukke, det er muligt. :)

/Christian

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 08-01-01 21:36

Det kan man nu nemt sætte inde på gwia objeket i NDS'en, under Network
Address.
Men hvorfor have to gwia'er på samme server, man kan jo nemt hoste flere
domains på samme server. Hvis man skal hoste rigtigt mange domain'er skulle
man måske overveje NIMS'en i stedet.

/Kasper

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 06-01-01 18:34

Hvad vil du bruge den konfiguration til ???

/Kasper

Fra : Martin Lindemann Fre~

Dato : 09-01-01 20:03

Hej Kasper + jer andre !

Det jeg vil bruge det til er simpelthen at hoste en kammerats domæne på min
server, både hans email og hans hjemmeside.

Men hvordan gør man det med Groupwise, altså den MAIL-mæssige del af opgaven
??

Og hvis du skulle vide det, så hvordan kan jeg evt. løse at få min NES til
at køre for hans domæne osse ??

Fra : Christian Bering

Dato : 09-01-01 23:06

On Tue, 9 Jan 2001 20:03:19 +0100, "Martin Lindemann Frederiksen"
<martin@mlf.dk> wrote:

>Det jeg vil bruge det til er simpelthen at hoste en kammerats domæne på min
>server, både hans email og hans hjemmeside.

Det er ikke noget problem.

>Men hvordan gør man det med Groupwise, altså den MAIL-mæssige del af opgaven
>??

I Groupwise 5.5 kan du sagtens køre flere Internet-domæner i samme
Groupwise-system. Du skal bare på GWIA-agenten angive, hvilke domæner,
den skal svare for.
Du kan så lave et Groupwise-domæne til jer hver eller evt. bare et
posthus. Det er så muligt at gå ind på enten domænet eller posthuset
og sætte en "addressing rule" op (mener jeg, det heder), hvor du
angiver hvilket afsender-domæner, der skal tilføjes e-mail adresser
for hvert Groupwise-domæne/posthus.

>Og hvis du skulle vide det, så hvordan kan jeg evt. løse at få min NES til
>at køre for hans domæne osse ??

Tilføj en IP-adresse mere til din server (add secondary ipaddress
<ip-adresse>).
Opret så en ny virtuel hardware-server i administrationsdelen.
Alternativt kan du lave en software virtual server, hvis du kun har én
IP-adresse til rådighed.

HTH,
/Christian

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 09-01-01 23:17

Hej igen
Du kan lave virtuel servere nøjagtigt som man kan med IIS, dvs. du binder en
ekstra IP på det public interface og opretter et ekstra dir under /docs som
denne ip referere til. Du skal selvfølgelig lave en DNS resource record som
pege på ip'en.
http://www.novell.com/documentation/lg/nw51/esvgdenu/data/a2fesyv.html
PS. hvis du ikke har flere ledige ip addr. kan du lave Software Virtual
server.

Ang. mail sætter du bare en ekstra gwia op f.eks. bundet på den samme ip som
du i ovenstående har add'et. Og ellers opretter et Groupwise domaine mere,
hvilken du så linker med den nye gwia. Husk at ændre port numre på mta'en
samt poa'en 1677 -> 1678 og 7100 -> 7101.

Mvh.

Fra : Christian Bering

Dato : 09-01-01 23:34

On Tue, 9 Jan 2001 23:17:02 +0100, "Kasper M. Ibsen" <kmi@get2net.dk>
wrote:

>Ang. mail sætter du bare en ekstra gwia op f.eks. bundet på den samme ip som
>du i ovenstående har add'et.

Den option har jeg aldrig set. Tværtimod kan man læse på
<http://support.novell.com/cgi-bin/search/tidfinder.cgi?10008171&header=yes>
at "Currently, it is not possible to bind two GWIA agents to two
different IP addresses on the same server. "

Så det tror jeg ikke lige umiddelbart kan bringes til at virke.

/Christian

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 12-01-01 18:13

Hejsa
Først til Christian:
Hvis du angiver hvilken ip addr. som gwia'en skal køre på under network
settings kan man altså godt hoste på gwia'er på samme server, det kræver
selv. noget statisk NAT med f.eks. Bordermanager samt en mx record på begge
Idomains. Det er ikke altid korrekt hvad Novell skriver desvære.

En anden løsning vil være at køre med to Internet Domæne navne på gwia'en
det sættes automatisk til default. Alt efter om i ønsker at bruge som
Groupwise domain og posthus vil man enten på brugeren eller domainet kunne
vælge "override preferred internet domain" og her vælge det domaine som din
kammerat skal bruge.

/Kasper

Fra : Martin Lindemann Fre~

Dato : 01-02-01 16:54

Ok, jeg har nu hørt fra flere at det ikke er tilrådigt, muligvis kan det
godt køre hen i starten, men efter nogen tid har hørt det kan gå i
kage...Hvorfor ved jeg ike, men jegtror jeg smider en ekstra putter op

Tak til jer alle for hjælpen, det har absolut IKKE været forgæves

--

Mvh. Martin