Virtuel huk. eller RamDoubler = ingen star~
Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 16:51

Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig med det her. Jeg har netop købt
en grå G3 Tower, der ikke kan starte hvis virtuel hukommelse eller
RamDoubler er slået til.

Jeg får også jævnligt en meddelelse "der er ikke hukommelse nok fordi
arkivet (navnet kan jeg ikke se, det falder ud af boksen) er i brug", det
sker under indlæsningen af udvidelser og kuren er for det meste blot at
starte igen, men nogen gange kræver det flere genstarter.

Jeg har prøvet at slå udvidelser helt rfa, men den kan stadig ikke starte
med virtuel hukommelse eller RamDoubler.

Det haster lidt, for ham, jeg købte den af, rejser ud af landet den 25.
april, og jeg har desværre på fornemmelsen at han godt vidste at der er
noget galt.

Så dels vil jeg gerne prøve at indkredse problemet før jeg kontakter ham,
dels vil jeg gerne kunne nå at komme til at dunke ham i hovedet.

PFT
Tina

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-04-01 16:55

Tina Holm <tina@nehaia.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at slå udvidelser helt rfa, men den kan stadig ikke starte
> med virtuel hukommelse eller RamDoubler.

Kan det være fordi harddiscen næsten er fyldt? Virtual hukommelse bruger
jo harddiscplads, faktisk lige så meget som den SAMLEDE mængde
hukommelse (altså incl. Virtuel) mac'en er indstillet til at bruge.

v.h

Martin

Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 18:31

d. 09/04/2001 17:55 skrev Martin Petersen på martinmarius@petersen.mail.dk i
artiklen 1erlz14.1whtlqc1udv3i5N%martinmarius@petersen.mail.dk:

> Kan det være fordi harddiscen næsten er fyldt? Virtual hukommelse bruger
> jo harddiscplads, faktisk lige så meget som den SAMLEDE mængde
> hukommelse (altså incl. Virtuel) mac'en er indstillet til at bruge.

Nej, det er en 30 gb disk med kun 1.9 gb på. Og Ramdoubler som jo ikke
bruger disken giver det samme problem.

Undrer mig dog over at der i kontrolpanelt for virtuel hukommelse kun er 997
mb ledig på disken.

Tina

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-04-01 18:34

> [...]

> bruger disken giver det samme problem.
>
> Undrer mig dog over at der i kontrolpanelt for virtuel hukommelse kun er 997

Har du tjekket PRAM batteriet?
Har du prøvet at starte op fra en system cd og installere nyt system?

Jeg synes umiddelbart det lyder som en softwarefejl - så prøv først at
installere et nyt system på den.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 20:59

d. 09/04/2001 19:34 skrev Jesper Møller-Fink på jmfink@mac.com i artiklen
1erm3kp.u3g6rr2od1ziN%jmfink@mac.com:

> Har du tjekket PRAM batteriet?
> Har du prøvet at starte op fra en system cd og installere nyt system?
>
> Jeg synes umiddelbart det lyder som en softwarefejl - så prøv først at
> installere et nyt system på den.

Batteri ok, systemet helt friskt, hd'en grundformateret med nye nuller og
det hele.

Tina

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-04-01 21:18

> [...]

> 1erm3kp.u3g6rr2od1ziN%jmfink@mac.com:

> Batteri ok, systemet helt friskt, hd'en grundformateret med nye nuller og

Hmmm... Hvad 'siger' den når du starter uden udvidelser?

Har du prøvet at køre med en ramblok i ad gangen - er der forskel?

Prøv at resette mac'en med både cuda switch'en på bundkortet og skrive
'reset-all' i open firmware (alt+æble+o+f under opstart).

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 21:48

d. 09/04/2001 22:18 skrev Jesper Møller-Fink på jmfink@mac.com i artiklen
1ermb5u.1c86fm716j8e68N%jmfink@mac.com:

> Hmmm... Hvad 'siger' den når du starter uden udvidelser?

Det samme. Har osse prøvet RamDoubler uden nogen som helst andre udvidelser.

> Har du prøvet at køre med en ramblok i ad gangen - er der forskel?
> Prøv at resette mac'en med både cuda switch'en på bundkortet og skrive
> 'reset-all' i open firmware (alt+æble+o+f under opstart).

Øhm... Længere historie.

Ja, jeg besluttede mig osse for cuda knappen (fordi jeg har hevet SCSI
kortet med samt scsi disk ud af den), men det hjalp ikke, så jeg tog "reset
logicboard" rutinen fra service manualen.

Bagefter gav den mig "knust glas", ville ikke starte fra en cd, -"ukendt
instruktion".

Så ud med alle dimm'erne, i med en af gangen. Den første fik dyret til at
starte (pyh), men stadig intet held med VH eller RD.

De to andre gav mig "ikke hukommelse nok fordi arkivet (navnet falder ud af
boksen) er i brug", under indlæsning af udvidelser, så de er ikke kommet i
igen.

Og jeg har givet 7.000 kr. for dyret, så jeg er pissesur.

Tina

*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*
Tina Holm, Pederstrup Djurs, DK. MacTivist.
Skandinavisk Mac mailingliste.
Tilmelding: mailto:mac-skan-on@mail.maclaunch.com
Bunker af Mac links: http://www.nehaia.dk/mac
*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-04-01 22:12

> [...]

> Så ud med alle dimm'erne, i med en af gangen. Den første fik dyret til at
> starte (pyh), men stadig intet held med VH eller RD.

Hvor meget fysisk ram er der i den nu? Jeg har altid synes det er
ekstremt dårligt med programmer som ram doubler - jeg kan ikke anbefale
det - og slet ikke med de rampriser der er nu.

Jeg har 32 MB DIMM PC66 (tror jeg - det er i hvert fald kvalitets
hyundai) fra min G3 liggende hvis du evt. er interesseret i at låne dem
- eller købe den for et symbolsk beløb.... Mail mig lige (bare reply).

> De to andre gav mig "ikke hukommelse nok fordi arkivet (navnet falder ud af
> boksen) er i brug", under indlæsning af udvidelser, så de er ikke kommet i
> igen.

Jeg vil foreslå du prøver et andet system, f.eks. OS 9 el. 9.1. Prøv
evt. at hive PRAM batteriet ud og nulstil 'det hele' ved at holde
teæns/sluk knappen inde (den på fronten af kabinettet).

Har du prøvet 'reset-all' i Open Firmware?
Og du har selvfølgelig resettet pram'en - og så den giver 3-4 blim efter
hinanden - ik'?

> Og jeg har givet 7.000 kr. for dyret, så jeg er pissesur.

Det er forståeligt! :-| Men det _er_ en herlig maskine - altså når den
virker!

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 22:48

d. 09/04/2001 23:11 skrev Jesper Møller-Fink på jmfink@mac.com i artiklen
1ermdfy.hah44g30u8qsN%jmfink@mac.com:

> Hvor meget fysisk ram er der i den nu?

128 mb

>Jeg har altid synes det er
> ekstremt dårligt med programmer som ram doubler - jeg kan ikke anbefale
> det - og slet ikke med de rampriser der er nu.

Jeg har nu kun gode erfaringer med RamDoubler. Om det er nødvendigt eller ej
er ikke hovedsagen i det her, den skal selvfølgelig bare kunne det, og
selvfølgelig skal den også kunne køre med virtuel hukommelse, ellers er der
noget galt, og det skal der bare ikke være, når jeg har betalt så mange
penge. Basta.

> Jeg har 32 MB DIMM PC66 (tror jeg - det er i hvert fald kvalitets
> hyundai) fra min G3 liggende hvis du evt. er interesseret i at låne dem
> - eller købe den for et symbolsk beløb.... Mail mig lige (bare reply).

I følge Apple specs skal Tower modellen bruge 100 mhz, altså PC100. Men
ellers ja, det ville være fedt, hvis der lige stod en anden i nærheden med
nogen gode ram, jeg kunne teste med.

>Prøv
> evt. at hive PRAM batteriet ud og nulstil 'det hele' ved at holde
> teæns/sluk knappen inde (den på fronten af kabinettet).

Det er lige det, "reset logicboard" går ud på. Man skal bare også huske at
hive kablet af strømforsyningen.

> Har du prøvet 'reset-all' i Open Firmware?
> Og du har selvfølgelig resettet pram'en - og så den giver 3-4 blim efter
> hinanden - ik'?

Så vidt jeg har læst mig til i Apple's TIL er der ikke noget Open Firmware i
grå G3. Det sidder i ROM'en og kan ikke ændres. Eller hvad?

Pram'en skulle blive slettet i forb. med "reset logicboard"

> Det er forståeligt! :-| Men det _er_ en herlig maskine - altså når den
> virker!

Ja, det er bestemt en fornøjelse af flyve rundt på nettet med Netscape 4.08
Standalone, og derfor afgjort meget surt at skulle annullere handlen igen.

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-04-01 22:58

In article <B6F7FAB3.31C%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Man skal bare også huske at
> hive kablet af strømforsyningen.

Det er altid en god ide inden man sætter nallerne på bundkortet.

> Så vidt jeg har læst mig til i Apple's TIL er der ikke noget Open Firmware i
> grå G3.

Der er i aller højeste grad OF i grå G3.

--
MVH
Martin Edlich (10)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-04-01 23:07

> [...]

> ellers ja, det ville være fedt, hvis der lige stod en anden i nærheden med

Nå?! Men der sker intet ved at sætte dem i. Din G3 har akkurat det samme
(jeg mener et magen til...) bundkort som min beige G3 (gossamer). Det
kører standard med 66 mhz og kan derfor tage 66 mhz ram. Men ok - med de
128 mb du har installeret skulle du jo kunne få det til at køre helt
fint med f.eks. OS 9.

> Så vidt jeg har læst mig til i Apple's TIL er der ikke noget Open Firmware i
> grå G3. Det sidder i ROM'en og kan ikke ændres. Eller hvad?

Jo - det er der! :-/ Ellers er det i hvert fald der fejlen ligger!!!
(alt - æble - o - f under opstart). Jeg vil stadig anbefale at du prøver
at taste reset-all.

Har du evt. mulighed for at prøve OS X på den?

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 04:44

d. 09/04/2001 22:06 skrev Jesper Møller-Fink på jmfink@mac.com i artiklen
1ermg3i.2frywogl39p0N%jmfink@mac.com:

> Jo - det er der! :-/ Ellers er det i hvert fald der fejlen ligger!!!
> (alt - æble - o - f under opstart). Jeg vil stadig anbefale at du prøver
> at taste reset-all.

Der må være nogen, der har større hænder end jeg har

Nå, jeg tog den på en genstart i stedet for og følte mig omgående bombet
tilbage til DOS alderen, adder!

Det virkede nu ikke, den siger "umknown word reset" ?

Og når jeg skriver det som du har gjort ovenfor, så kommer det til at se
sådan ud: reset/all

Har det nogen betydning?

> Har du evt. mulighed for at prøve OS X på den?

Det var der på, da jeg fik den. Men det er aldeles meget borte nu, så nej.
Hvor ville du hen med det?

Tina

*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 10-04-01 10:09

> [...]

> Det virkede nu ikke, den siger "umknown word reset" ?
>
> Og når jeg skriver det som du har gjort ovenfor, så kommer det til at se

Hmm - jeg glemte lige at der i open firmware er US lay out. I stedet
taster du reset+all - altså +/? er lig med -.

> Det var der på, da jeg fik den. Men det er aldeles meget borte nu, så nej.
> Hvor ville du hen med det?

Det kunne vel være interessant at se hvordan OS X ville få maskinen til
at køre. Bedre eller dårligere?! Jeg mener bare at alle
løsningsforslag/muligheder bør prøves.
--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 13:10

d. 10/04/2001 9:08 skrev Jesper Møller-Fink på jmfink@mac.com i artiklen
1ernat7.e9fhwh1jxa8buN%jmfink@mac.com:

> Hmm - jeg glemte lige at der i open firmware er US lay out. I stedet
> taster du reset+all - altså +/? er lig med -.

Okay, det prøver jeg så

> Det kunne vel være interessant at se hvordan OS X ville få maskinen til
> at køre. Bedre eller dårligere?! Jeg mener bare at alle
> løsningsforslag/muligheder bør prøves.

Det så da ud til at køre ganske udmærket, men altså det var ikke på længe,
så det blev heller ikke testet særligt meget.

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-04-01 18:37

In article <B6F7BE63.28D%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Undrer mig dog over at der i kontrolpanelt for virtuel hukommelse kun er 997
> mb ledig på disken.

Det er fordi du ikke kan tildele mere VM end det.

Hvilket OS bruger du?

--
MVH
Martin Edlich (10)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-04-01 18:41

> Det er fordi du ikke kan tildele mere VM end det.
>
> Hvilket OS bruger du?

På min beige G3 med OS 9.1 viser den 1400 mb tilrådighed, men man ganske
rigtig ikke tildele mere end 990 mb.
--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 21:01

d. 09/04/2001 19:37 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam2-D27F5A.19372009042001@tnews.inet.tele.dk:

> Det er fordi du ikke kan tildele mere VM end det.

Nå, så er det da opklaret, tak.

> Hvilket OS bruger du?

8.6

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-04-01 21:57

In article <B6F7E191.2AC%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> 8.6

Den disk du har i er tydeligvis ikke den originale, er den formmateret
med Apples diskværktøj?

Nu ved jeg ikke om du har mod på det, men prøv at omformater HD'en og
opret en seperat partition til VM på en 2-300Mb. Det vil alligevel give
en lidt mere stabil maskine, og du finder ud af om der er problemer med
Apples driver og din HD.

--
MVH
Martin Edlich (10)

Fra : Tina Holm

Dato : 09-04-01 22:20

d. 09/04/2001 22:57 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam2-61E7F4.22570409042001@tnews.inet.tele.dk:

> Den disk du har i er tydeligvis ikke den originale, er den formmateret
> med Apples diskværktøj?

Nej, jeg tror heller ikke den er original, det er en Samsung, men ja, den er
formateret med det diskværktøj, der ligger på 8.5 cd'en.

> [...]
> opret en seperat partition til VM på en 2-300Mb. Det vil alligevel give
> en lidt mere stabil maskine, og du finder ud af om der er problemer med

Ikke ligefrem overvældende motiveret, den fik en grundformatering for en
ugen siden, og der var ingen fejlmeldinger undervejs.

Bortset fra det, så har det vel ikke noget med RamDoubler at gøre?

Tina
*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-04-01 22:44

In article <B6F7F42B.2C3%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Nej, jeg tror heller ikke den er original, det er en Samsung, men ja, den er
> formateret med det diskværktøj, der ligger på 8.5 cd'en.

Prøv først at hente de seneste versioner af diskværktøj og
diskførstehjælp ned fra Apples hjemmeside, opdater driveren på HD'en med
diskværktøj og tjek HD'en med diskførstehjælp.

Hvis det ikke hjælper, så vil jeg foreslå en (ja, det er modbydeligt)
reformattering af HD'en.

Det kunne forresten være at du lige skulle se efter om kablerne til HD
og CD sidder ordentligt fast, samt at de er sat op til at være master
(eller single drive) begge to.

> Ikke ligefrem overvældende motiveret, den fik en grundformatering for en
> ugen siden, og der var ingen fejlmeldinger undervejs.

Det er en IDE disk ikke? Så har den vel forhåbentlig /ikke/ fået en
grundformattering.

> Bortset fra det, så har det vel ikke noget med RamDoubler at gøre?

Har du prøvet at smide noget på HD'en af samme størrelse som VM-filen?
Det kunne være at din HD har problemer med filer over en vis størrelse.

Er RamDoubler sat til kun Memory Mapping? Ellers laver RD også en VM-fil.

Forskellen på RD's og Apples håndtering af VM, er at RD kun bruger den
mængde disk plads man giver den i VM, hvor Apples bruger den mængde man
giver i VM plus den mængde RAM man har i maskinen:

RD Apple
Indbygget 64 64

VM 64 64

Total HD 64 128

--
MVH
Martin Edlich (10)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 09-04-01 23:09

> Det er en IDE disk ikke? Så har den vel forhåbentlig /ikke/ fået en
> grundformattering.

Jeg mener først det er fra den version af diskværktøj der følger med OS
9 hvor denne funktion er fjernet når det er en IDE disk. Selv om man før
skulle have sat kryds ved dette - er disken dog ikke blevet
grundformateret.

--
mvh Jesper (9)

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-01 22:51

Tina Holm <tina@nehaia.dk> wrote:

> Bortset fra det, så har det vel ikke noget med RamDoubler at gøre?

Hvilken systemversion bruger du, hvilken version af RamDoubler bruger
du?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 04:29

d. 09/04/2001 21:51 skrev Morten Reippuert Knudsen på reippuert@mac.com i
artiklen 1ermfh3.193ng151vtrffeN%reippuert@mac.com:

> Hvilken systemversion bruger du, hvilken version af RamDoubler bruger
> du?

8.6 og 8

Tina

*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-01 08:05

> 8.6 og 8

Så er det der problemet ligger! Du skal opgradere din RAM doubler, jeg
kan dog ikke på stående fod huske til hvilken version, men du kan jo
selv tjekke hos <http://www.connectix.com>.

Din Mac har det fint Det er tale om en simpel software konflikt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 08:35

In article <1ern4z6.9iaq6xgt8gn4N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Din Mac har det fint Det er tale om en simpel software konflikt.

Var der ikke problemer med alm VM også?

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-01 08:59

> Var der ikke problemer med alm VM også?

Jo det er fordi RAM doubler er instaleret, slået til men ikke loades -
så kan VM heller ikke loades.

Måske er det end ikke nødvendigt at opdatere Tina's RD, den kan evt.
blot trænge til en geninstallation.

Som rutineret RD bruger kan jeg sige at RD skal geninstaleres efter
_hver_ system opdatering, geninstallation osv. da linket til den
usynlige "Load Ramdoubler" fil forsvinder.

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 13:16

d. 10/04/2001 7:58 skrev Morten Reippuert Knudsen på reippuert@mac.com i
artiklen 1ern7fy.t0klcw1dpevgkN%reippuert@mac.com:

> Jo det er fordi RAM doubler er instaleret, slået til men ikke loades -
> så kan VM heller ikke loades.

Nej, selvfølgelig er den ikke slået til.

Og mens jeg nu er ved det, så prøvede jeg at sætte RD til kun Filemapping,
og det gør heller ingen forskel

> Som rutineret RD bruger kan jeg sige at RD skal geninstaleres efter
> _hver_ system opdatering, geninstallation osv. da linket til den
> usynlige "Load Ramdoubler" fil forsvinder.

Den prøver jeg da lige at finde.

Tina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-01 13:56

Tina Holm <tina@nehaia.dk> wrote:

> Den prøver jeg da lige at finde.

Slet den (den hedder noget i den retning, du kan finde den i roden af
syatemmappem med Sherlock eller lignende), slet kontrolpanelet RD.
Start igen, slå VM til, genstart - så skulle VM køre normalt.

Derefter kan du geninstalere RD 8.0x. Hvis du kun har RD 8.0, skal du
ikke genstarte før du opgraderer til RD 8.0x eller den version som nu
engang er kompatibel med Mac OS 8.6

Connectix har også en RD 9.0/9.01 opgradering som er gratis for RD 8.x
ejere (det var den i al fald da jeg opgraderede).

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 16:34

d. 10/04/2001 12:55 skrev Morten Reippuert Knudsen på reippuert@mac.com i
artiklen 1ernkjp.1h71m371ipcbkmN%reippuert@mac.com:

> Slet den (den hedder noget i den retning, du kan finde den i roden af
> syatemmappem med Sherlock eller lignende), slet kontrolpanelet RD.
> Start igen, slå VM til, genstart - så skulle VM køre normalt.

Den var der slet ikke. loadRamDoubler altså. Fandt en VM storage file fra RD
2 (meget mystisk), som jeg slettede, men nej, det virker stadig ikke.

Tina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-01 20:38

Tina Holm <tina@nehaia.dk> wrote:

> Den var der slet ikke. loadRamDoubler altså. Fandt en VM storage file fra RD
> 2 (meget mystisk), som jeg slettede, men nej, det virker stadig ikke.

Dvs at RAM doubler ikke er instaleret korrekt! RD består af både
kontrolpanelet og den usynlige fil (som er den egenlige ramdoubler).
Foelg nu min anvisning, din mac er ikke defekt!

Fra : Tina Holm

Dato : 11-04-01 01:11

d. 10/04/2001 19:38 skrev Morten Reippuert Knudsen på reippuert@mac.com i
artiklen 1ernzw4.1tnq74y1oarlhsN%reippuert@mac.com:

> Dvs at RAM doubler ikke er instaleret korrekt! RD består af både
> kontrolpanelet og den usynlige fil (som er den egenlige ramdoubler).
> Foelg nu min anvisning, din mac er ikke defekt!

Jeg må desværre skuffe dig Morten, det virkede ikke.

Og, Norton har lige meddelt mig at jeg har bad blocks og at han ikke kan
reparere dem. Disk Warrior vil slet ikke have med den at gøre, så...

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 23:21

In article <B6F9519C.3BB%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Og, Norton har lige meddelt mig at jeg har bad blocks og at han ikke kan
> reparere dem. Disk Warrior vil slet ikke have med den at gøre, så...

Nåede du at kaste rundt med maskinen inden du opdagede at du havde bad
blocks?

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 05:21

Hej Tina

OK, så tror jeg ikke, der er andet at gøre end at lave en omformattering med
Diskværktøj fra din OS 8.5/8.6 CD. Efter den 0-formattering, du skal bruge, -
kør så Norton DiskDoctor for at se, hvad den så siger. Hvis den stadig siger
'bad blocks', så tag en info med NU på den. Nederst vil du kunne se, hvor
mange 'blocks' det drejer sig om. Hvis tallet er over 30-40 stks. vil jeg
mene, at disken er så defekt, at den bør skiftes ud.

Jeg vil så tilråde dig at kontakte sælgeren og forelægge ham resultatet og
forlange en prisreduktion svarende til indkøb af en ny disk i samme
klasse/kvalitet. En sådan reduktion vil typisk udgøre 1400-1800kr. alt
afhængig af, hvor du kan få en ny og god disk.

mvh. Erik Richard

Tina Holm wrote:

> Og, Norton har lige meddelt mig at jeg har bad blocks og at han ikke kan
> reparere dem. Disk Warrior vil slet ikke have med den at gøre, så...

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-01 16:29

Hej Tina (og Morten)

Tina. Start op _helt_ uden udvidelser, og gå ind i indstillingsmappen og
slet følgende filer:
AppleTalk Preferences
Arkivudveksling-indstillinger
ASLM Preferences
ColorSync Cache
ColorSync-buffer
Dato & tid-indstillinger
Expansion Manager-indst.
Finder-indstillinger
Generelt-indstillinger
Hukommelse-indstillinger
Iomega Driver Preferences
Mac OS-indstillinger
Navigeringsfunktioner
QuickTime-indstillinger
Skift program-indstillinger
System-indstillinger
TSM Preferences
XTND Translator List
+ alle RD indstillinger

Genstart igen uden udv. slået til og genopbyg skrivebordet med COM+ALT
nede.

> [...]

> syatemmappem med Sherlock eller lignende), slet kontrolpanelet RD.
> Start igen, slå VM til, genstart - så skulle VM køre normalt.

Morten, - VM og især OS 8.6 er en særdeles dårlig blanding sammen med RD.
I det hele taget skal man holde sig langt væk fra brugen af VM. Jeg véd
godt, hvad du vil sige, men det er ikke desto mindre et faktum, som jeg
ikke vil diskutere. - Og lad for alt i verden være med at bruge hverken
RD eller VM, hvis man bruger Adobe programmer samtidig. Det vil ikke give
andet en bøvl.

Tina, - G3MT har nogle særheder, ja!, men at det skulle være en banal
usynlig fil, der gør det, tror jeg ikke helt, selvom det har indflydelse.
Det er højst sandsynlig en kombination af flere forskellige
indstillingsfiler, - synlige og usynlige, - der konflikter med hinanden.
Og som der var én, der skrev, så smid RD langt væk og køb noget mere
fysisk RAM til den. Det vil du få langt mere ud af.

En af de særheder, de beige MT'ere har, er, at de underligt nok vil køre
bedst med et US system. Jeg var ved at købe en i stedet for den G3, jeg
nu har, men blev frarådet det af min forhandler, fordi hav véd, jeg
(dengang) foretrak DK systemer.

Og med hensyn til det pre-monterede SCSI kort i en beige MT, så er det
normalt _ikke_ den, der giver problemer, så den kan du roligt sætte i
igen. Nogle beige MT'ere blev leveret med en SCSI HD og ikke ATA/IDE HD,
og hvis det er en af dem, du har købt, så sæt den originale HD tilbage og
tag IDE disken ud. Grundformater så SCSI disken og installer OS 8.6 på
den. Først herefter sætter du så igen IDE disken i og sletter den _helt_.
Husk at sætte den på ATA bus '0' ID '0'. Til formattering bør du bruge
Drive Setup / Diskværktøj 1.7.3.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 17:47

d. 10/04/2001 15:28 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3AD326A4.3C860294@mail1.stofanet.dk:

Ja, ja, jeg prøver at gøre som du siger, med alle de der filer.

> Og som der var én, der skrev, så smid RD langt væk og køb noget mere
> fysisk RAM til den. Det vil du få langt mere ud af.

Jeg har masser af fysisk ram til den, det virker bare ikke. Praghrammerne
slutter uventet i bunker og det samme gør finder og jeg ahr start probler,
hvor den siger ikke nok hukommelse osv. det var derfor jeg ville ha' RD
eller VM til at køre.

Og uanset hvor sær den er, så _skal_ den kunne det, ellers er der noget
galt, og så vil jeg f... ikke betale over 7.000 kr for den. den slags Mac'er
plejer jeg s'gu at få ganske gratis. Og det kan heller ikke være meningen,
med den pris, at jeg skal gå ud og købe ny ram.
Iøvrigt har jeg ikke flere penge, jeg brugte dem alle på det her stykke
skrammel, for jeg regnede jo med at den havde hvad jeg skulle bruge.

> [...]
> bedst med et US system. Jeg var ved at købe en i stedet for den G3, jeg
> nu har, men blev frarådet det af min forhandler, fordi hav véd, jeg

Min Mac skal tale dansk.

> [...]
> og hvis det er en af dem, du har købt, så sæt den originale HD tilbage og

Jeg tog ikke kortet ud fordi jeg troede der var noget galt med det, eller
med den hd, men fordi jeg havde en hd løs 8500, og der sidder den nu og
spinder veltilfreds.

Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-01 17:04

Hej Tina

Prøv at hente den her lille 'fyr'... DIMM FirstAid. - Jeg er ved at få en
mistanke om, at ham, du købte den af, har været inde og lege med
firmwareopdatering, - især da du ikke kan _læse_ den RAM du har installeret.
Husker jeg helt galt, når jeg mener, du nævnte noget om i et tidligere indlæg,
at der var OS X på den? - Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=10415/DIMMFirstAid.sit>.
DIMM FirstAid resetter tilbage til original firmware.

Tina Holm wrote:

> [...]
> Iøvrigt har jeg ikke flere penge, jeg brugte dem alle på det her stykke
> skrammel, for jeg regnede jo med at den havde hvad jeg skulle bruge.

Skulle det blive ved, så må du gerne tage den under 'armen' engang du kommer i
nærheden af Århus, så tror jeg nok, jeg kan få den til at køre. Hvis det bliver
aktuelt, aå ring lige eller mail i forvejen....

Og jeg er enig med dig... Den SKAL kunne køre!

> Min Mac skal tale dansk.

- ...jamen, så må du jo lære den det..-)))

> Jeg tog ikke kortet ud fordi jeg troede der var noget galt med det, eller
> med den hd, men fordi jeg havde en hd løs 8500, og der sidder den nu og
> spinder veltilfreds.

- Så er det ihvertfald ikke den HD, der er noget galt med.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 18:52

d. 10/04/2001 16:03 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3AD32ED3.A2E4F8FF@mail1.stofanet.dk:

> Prøv at hente den her lille 'fyr'... DIMM FirstAid. - Jeg er ved at få en
> mistanke om, at ham, du købte den af, har været inde og lege med
> firmwareopdatering, - især da du ikke kan _læse_ den RAM du har installeret.

Virker kun med system 9.

> [...]
> <http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=10415/DIMMFirstAid.sit>.
> DIMM FirstAid resetter tilbage til original firmware.

Ja, der var OS X på den, og ja, han har garanteret rodet med noget, for SCSI
kortet var opdateret.

Og hvad som er mere interessant, men som jeg desværre bare ikke lige tænkte
over, var at han specifikt sagde til mig at han ikke kørte med virtuel
hukommelse, for det var jo ikke nødvendigt med så meget rigtig ram!!!

> [...]
> bliver
> aktuelt, aå ring lige eller mail i forvejen....

Ja, der skal ikke gå mange timer mere med det her, før jeg ta'r i mod det
tilbud... For hvis han skal ha' den i hovedet igen, skal det være snart, han
rejser ud af landet d. 25.

> - Så er det ihvertfald ikke den HD, der er noget galt med.

Næ, men måske den dødsyge ATA/IDE, eller hvad det nu er for noget.

Tak
Tina

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-04-01 16:58

> [...]

> over, var at han specifikt sagde til mig at han ikke kørte med virtuel
> hukommelse, for det var jo ikke nødvendigt med så meget rigtig ram!!!

Det er garanteret den firmwareudate der "følger med X" (gør den?)

I hvert fald er det slået fast med syvtommersøm i bl.a. MacFixit at
denne update har været døden for MANGE "3d party"-firmaers ramblokke.
Apple har "strammet kravene" til RAM for at gøre systemet mere stabilt,
men samtidig har det så den virkning at RAM'en dør, hvis den altså er
fra et af de "uheldige" firmaer.
Mange af firmaerne tilbyder at udskifte RAM'en gratis, men det kan jo
nok være bøvlet i dit tilfælde.

v.h

Martin

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 19:08

d. 10/04/2001 15:57 skrev Martin Petersen på martinmarius@petersen.mail.dk i
artiklen 1erntq6.130icg43k9equN%martinmarius@petersen.mail.dk:

> Det er garanteret den firmwareudate der "følger med X" (gør den?)
>
> I hvert fald er det slået fast med syvtommersøm i bl.a. MacFixit at
> denne update har været døden for MANGE "3d party"-firmaers ramblokke.

Nej, lige præcist den er ikke til de grå, i flg. Apple TIL

Tina

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 18:03

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> fra et af de "uheldige" firmaer.
> Mange af firmaerne tilbyder at udskifte RAM'en gratis, men det kan jo

RAM'en dør da ikke! Den kan bare ikke bruges i den opgraderede maskine
mere, men virker fint i andre.

--
René

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-04-01 18:07

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> RAM'en dør da ikke! Den kan bare ikke bruges i den opgraderede maskine
> mere, men virker fint i andre.

Skindød, så!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-01 23:43

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Skindød, så!

Så lad gå da

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 03:29

Hej Martin

- Ikke engang det... Den er der stadig, men 'usynlig'. Den registreres ikke
som værende installeret af firmwaren.

Men som sagt, det skulle den 'DIMM FirstAid', jeg har henvist til et par
gange, kunne klare.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 03:43

Hej Tina

Tina Holm wrote:

> Virker kun med system 9.

Du har ikke muligheden for at låne en OS 9 CD, og så starte op fra den og køre
resetteren?

> [...]
> over, var at han specifikt sagde til mig at han ikke kørte med virtuel
> hukommelse, for det var jo ikke nødvendigt med så meget rigtig ram!!!

Hvis du får lånt og startet fra en OS 9 CD, kan du godt åbne kontrolpanelet
'Hukommelse' i den eksisterende mappe og se, om den står til at bruge VM. Og ellers
kan du trække den i papirkurven - uden at slette den. Gå så til mappen
indstillinger og fjern indstillingerne til hukommelse og RD, så laver de ikke flere
numre.

> Ja, der skal ikke gå mange timer mere med det her, før jeg ta'r i mod det
> tilbud... For hvis han skal ha' den i hovedet igen, skal det være snart, han
> rejser ud af landet d. 25.

Tilbuddet står stadig ved magt. Jeg har samtlige originale system CD'er, så den
skal nok komme igang!

> Næ, men måske den dødsyge ATA/IDE, eller hvad det nu er for noget.

Det tror jeg ikke. Samsung har et rimelig godt ry for kvalitet i udlandet. Det er
bare herhjemme, der ikke sælges så meget af det, men det er ved at komme.

Kan du starte fra OS 8.5 CD'en? - Så brug den Diskværktøj, der ligger dér i mappen
Hjælpefunktioner. Åbn den og marker disken. Gå til menuen 'Funktoner' og vælg
'Opdater driver'. Det vil 'nedgradere' driveren til den, der normalt bruges af OS
8.5.1 og 8.6.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Tina Holm

Dato : 11-04-01 12:48

d. 11/04/01 4:43 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3AD3C4AB.CB4806F5@mail1.stofanet.dk:

> Du har ikke muligheden for at låne en OS 9 CD, og så starte op fra den og køre
> resetteren?

Både og, den jeg kan komme i nærheden af er osse i Århus, så...

Tina

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-01 20:42

> [...]
> <http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=10415/DIMMFirstAid.sit>.
> DIMM FirstAid resetter tilbage til original firmware.

totalt udnødvendigt! Firmwaren sidder i ROM, ikke i EEP-ROM og kan ikke
opdateres paa en beige G3.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 04:29

Hej Morten

Har du ikke glemt, det er en MT og ikke en DT beige G3?
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-04-01 13:24

> Hej Morten
>
> Har du ikke glemt, det er en MT og ikke en DT beige G3?

næh, 333mt er en old-world beige G3 med 66MHz bus osv. lige som din -
dvs uimodtagelig for firmwareopgraderinger med mindre ROM kredsen
udskiftes.

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 11:21

In article <1ern7fy.t0klcw1dpevgkN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jo det er fordi RAM doubler er instaleret, slået til men ikke loades -
> så kan VM heller ikke loades.

SVJH loader RD ikke hvis VM er slået til, men VM fungerer alligevel. RD
burde slå VM fra under installationen.

Bortset fra det, så forstod jeg det som at RD var forsøgt slået fra da
VM blev prøvet.

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 13:29

d. 10/04/2001 10:20 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam2-C41AB9.12205010042001@tnews.inet.tele.dk:

> Bortset fra det, så forstod jeg det som at RD var forsøgt slået fra da
> VM blev prøvet.

Selvfølgelig! Og som du måske har set i et af mine andre svar, så har jeg
også prøvet at sætte RD til kun Filemapping.

Tina

*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 17:23

In article <B6F8AD05.342%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Selvfølgelig!

Jeg havde skam heller ikke regnet med andet, du lyder ikke som en total
novice

> Og som du måske har set i et af mine andre svar, så har jeg
> også prøvet at sætte RD til kun Filemapping.

Jeps, det noterede jeg mig.

Jeg læste mig også frem til at du havde en anden Mac kørende, har du
overvejet at prøve at snuppe HD'en fra den og smide i G3'eren og se om
det kører der?

Du har tjekket om hhv HD og CD sidder som master eller single drive,
ikke?

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 21:02

d. 10/04/2001 16:23 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam2-012A7F.18232110042001@tnews.inet.tele.dk:

> Jeps, det noterede jeg mig.
>
> Jeg læste mig også frem til at du havde en anden Mac kørende, har du
> overvejet at prøve at snuppe HD'en fra den og smide i G3'eren og se om
> det kører der?

Faktisk har jeg snuppet den hd ud af G3'en... Det er en scsi med kort og
så'n, og den spinder så velfonøjeligt derovre i min 8500. Den skal jeg lige
have sat op så jeg kan bruge den i stedet for, inden den her får kniven
igen, for det får den, reset whatever og formatering.

Og det er sidste chance!
Hvis det ikke virker med et helt barebones sytem og friskt formateret og alt
det der jeg er blevet foreslået, så ryger den lige tilbage hvor den kom fra.

> Du har tjekket om hhv HD og CD sidder som master eller single drive,
> ikke?

Næ, ikke rigtigt, jeg tror egentlig at de sidder på hver sin, -øjeblik...
Ja, det gør de.

Mvh
Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 20:57

In article <B6F91721.38E%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> [...]
> have sat op så jeg kan bruge den i stedet for, inden den her får kniven
> igen, for det får den, reset whatever og formatering.

Du burde kunne bruge SCSI-disken uden kort i G3'eren, du skal bare have
fladkablet med.

> Og det er sidste chance!
> Hvis det ikke virker med et helt barebones sytem og friskt formateret og alt
> det der jeg er blevet foreslået, så ryger den lige tilbage hvor den kom fra.

Og jeg kan efterhånden forstå på dig at den bliver afleveret et sted,
der får sælgeren til at gå mærkeligt

> Næ, ikke rigtigt, jeg tror egentlig at de sidder på hver sin, -øjeblik...
> Ja, det gør de.

Det var dælme hurtigt du kunne tjekke jumpere.

--
MVH
Martin Edlich (9)

Fra : Tina Holm

Dato : 11-04-01 01:09

d. 10/04/2001 19:56 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam2-E4F7F5.21563510042001@tnews.inet.tele.dk:

> Det var dælme hurtigt du kunne tjekke jumpere.

Ha-ha, Nej, de sidder på hver sin bus.

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 23:19

In article <B6F95114.3BA%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Ha-ha, Nej, de sidder på hver sin bus.

Det er også derfor både HD og CD skal sidde som enten master eller
single drive. Beklager hvis jeg udtrykte mig lidt for utydeligt.

Det /kan/ give nogen "sjove" fejl hvis en disk, konfigureret som slave,
sidder alene på bussen.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Tina Holm

Dato : 11-04-01 01:32

d. 10/04/2001 22:19 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i
artiklen newsspam2-1595AD.00192711042001@tnews.inet.tele.dk:

> [...]
> single drive. Beklager hvis jeg udtrykte mig lidt for utydeligt.
>
> Det /kan/ give nogen "sjove" fejl hvis en disk, konfigureret som slave,

Okay, så fortæl mig lige hvordan jeg finder ud af det, det her er min første
IDE ting.

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-04-01 23:47

In article <B6F95683.3C2%tina@nehaia.dk>, Tina Holm <tina@nehaia.dk>
wrote:

> Okay, så fortæl mig lige hvordan jeg finder ud af det, det her er min første
> IDE ting.

Find din disk på producentens hjemmeside, så kan du se hvordan jumperne
på netop din disk skal sættes for at de er konfigureret som enten master
eller single drive. Jeg har desværre set alt for mange forskellige
steder at sætte jumperne, til at jeg kan give dig et entydigt svar.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 04:32

Hej Martin

Jeg har en fornemmelse af, at hun sidder med sin 8500 på net, mens G'eren står
åben ved siden af...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Tina Holm

Dato : 11-04-01 12:43

d. 11/04/01 5:31 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3AD3D026.954B887A@mail1.stofanet.dk:

> Jeg har en fornemmelse af, at hun sidder med sin 8500 på net, mens G'eren står
> åben ved siden af...-)

Næ, det gjorde jeg ikke, men det gør jeg nu, den anden er ved at få nuller
på.

Tina

Fra : Tina Holm

Dato : 10-04-01 13:13

d. 10/04/2001 7:04 skrev Morten Reippuert Knudsen på reippuert@mac.com i
artiklen 1ern4z6.9iaq6xgt8gn4N%reippuert@mac.com:

> Så er det der problemet ligger! Du skal opgradere din RAM doubler, jeg
> kan dog ikke på stående fod huske til hvilken version, men du kan jo
> selv tjekke hos <http://www.connectix.com>.

Undskyld men 8.6 og RD 8 kører fint på mine andre Mac'er. Jeg har været på
Connectix og læst om deres opdatering, som mest går på at version 8 ikke var
kompatibel med visse UW SCSI kort. Men det kort er ikke i maskinen mere.

> Din Mac har det fint Det er tale om en simpel software konflikt.

Jeg håber virkelig meget at du har ret.

Tina

*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*^^*

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-01 13:56

> [...]

> kompatibel med visse UW SCSI kort. Men det kort er ikke i maskinen mere.

Opgrader alligevel til seneste RD 8.x eller 9.x version.

> Jeg håber virkelig meget at du har ret.

Skal vi væde en bolig i KBH, på at jeg har ret i, at det ikke er en
hardware fejl

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-01 07:13

Hej Tina

Er det en OS 9.0.x, der ligger på den?

Du skal have fat i FileBuddy 6 og så søge på de usynlige filer.... Det tyder
mest af alt på, at der ligger en (eller flere) 'Temporary Items folder', der
fylder det hele op. Slet alle usynlige filer med FB inkl. Desktop DB og DF
filerne, og genstart så. - Så skulle det have hjulpet....

mvh. Erik rihcard