Rækkevidde - kan det virkelig passe ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-03 17:35

Jeg har købt en TopCom Butler 2700 og er lidt forundret over dens
enormt dårlige rækkevidde... (trådløs).

Ifølge specifikationerne har den 50m indendørs og 300m udendørs
rækkevidde.
Hvis jeg går udenfor, ca. 30m fra min ydermur (+2m hen til basen
inden for muren) skal der være fri luftlinie hen til vinduet for at
jeg kan få en "ren" klartone uden skrat og udfald. Hvis der kommer så
meget som en busk imellem kommer der så meget skrat/udfald at det vil
være umuligt at gennemføre en samtale.
Kan det virkelig være rigtigt at der ikke er bedre rækkevidde på den
? Jeg vil da forvente at 50m/300m er det de giver sig ud for og ikke
1/10 af det... Man må da kunne regne med at kunne gennemføre en
samtale min. 100m fra basen.

Muren er normale mursten og der er ikke noget særligt andet i vejen
for basens signaler.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Sørensen

Dato : 17-09-03 19:52

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en TopCom Butler 2700 og er lidt forundret over dens
> enormt dårlige rækkevidde... (trådløs).

Udenfor er virkelig UDENFOR dvs. stiller du basen udenfor på dit havebord og
går 300 meter væk (i fri sigt) er der en chanche for at du kan gennemføre en
samtale.
Jeg havde en god Kirk trådløs hvor jeg monterede basen oppe på loftet, det
gav en brugbar rækkevidde på 100, meter.

Stil evt. basen i vindueskarmen ud mod den side af huset hvor du opholder
dig mest.

vh.
Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-09-03 21:39

"Sørensen" <no@i.dont> wrote in

> Udenfor er virkelig UDENFOR dvs. stiller du basen udenfor på dit
> havebord og går 300 meter væk (i fri sigt) er der en chanche for
> at du kan gennemføre en samtale.

Hmm, ja sådan er det jo ofte med markedsføringer :/

> Stil evt. basen i vindueskarmen ud mod den side af huset hvor du
> opholder dig mest.

Desværre passer det ikke så godt med telefonstik - og så tit er jeg
heller ikke ud hvor jeg har brug for at have telefonen med. (og hvis
jeg er, er der ingen buske mellem mig og vinduet).
Har jo også en mobiltelefon :)

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-09-03 20:42

Kære Henrik Stidsen.

>Ifølge specifikationerne har den 50m indendørs og 300m udendørs
>rækkevidde.

Disse værdier måles i fri sigt.

Men meget ofte kan de billige DECT-producerede OEM-produkter fra Østen
slet, slet ikke hamle op med de lovede rækkevidder, som de reklamerer
med, ikke selv i fri sigt. Det ser jeg desværre gang på gang med de
importede DECT-telefoner fra Østen. Derude i Østen går man ikke så
meget op i at udnytte de tekniske muligheder for rækkevidde eller tale
og lydkvalitet for den sags skyld. Man går mere op i blinkende lamper
og den slags. Der bliver tit sparet på en god antenne i base eller
håndsæt samt dårlig følsomhed i enhedernes radiomodtager. Disse ting
er med til at forringe rækkevidden betragteligt. DECT-telefonerne
bliver produceret kanonbilligt, men bliver solgt herhjemme med rigtig
god avance. Men så længe der er kunder til at aftage disse, så bliver
den onde cirkel ved med at køre rundt og rundt. Afskaffelsen af
typegodkendelserne har ligeledes heller ikke gjort det bedre for
forbrugeren, da DECT-producenterne, set med min øjne, stort set har
frit slag til at udgive alt muligt skrammet og skrot.

>Hvis jeg går udenfor, ca. 30m fra min ydermur (+2m hen til basen
>inden for muren) skal der være fri luftlinie hen til vinduet for at

Under disse forhold ser jeg mange gange at Østen-importerede
DECT-telefoner allerede falder ud efter 40 m og nogle gange endda kun
efter 20 meter.

Og med basen og håndsæt indendørs har jeg haft flere trådløse
telefoner, der hakker i lyden allerede efter kun 10 meter.

> [...]
>være umuligt at gennemføre en samtale.
>Kan det virkelig være rigtigt at der ikke er bedre rækkevidde på den

Ja, som sagt kan man oftest forvente disse tilstande med billige
importede DECT-telefoner fra Østen. Men dermed ikke sagt, at man ikke
kan være heldig og finde en Østen-telefon med længere rækkevidde. Men
det hører til undtagelserne.

> Jeg vil da forvente at 50m/300m er det de giver sig ud for og ikke
>1/10 af det.

50m/300m var/er mere realistisk opnåeligt for analoge trådløse
telefoner (CT1), men som desværre er på vej ud af markedet.
CT1 stopper i 2008, ifølge Telestyrelsen. CT1'ere må allerede ikke
længere importeres til landet, men evt. restlager må gerne afvikles og
sælges.

> Man må da kunne regne med at kunne gennemføre en
>samtale min. 100m fra basen.

Du kan helt sikkert komme højere op i rækkevidde, men så skal du op i
noget á la: Beocom 4, Beocom 6000, Kirk Sonate I el. II, Siemens
Gigaset 4015, Panasonic 700-serie eller nogle af Philips'
DECT-telefoner.

Med basen indendørs og håndsættet udendørs vil du med ovenstående
eksempler sandsynligvis kunne opnå en rækkevidde på omkring 80-150
meter. Det kan også være, du kan finde nogle DECT-telefoner af nyere
dato af de omtalte fabrikater, hvor du kan opnå en bedre rækkevidde
end med din nuværende TopCom Butler 2700.

Jeg håber, du finder en trådløs telefon, hvor du får lidt mere
rækkevidde til din rådighed.

Held og lykke til

Med venlig hilsen

TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
Bent Andersen
http://www.cordless.ninja.dk
http://www.cordless-testing.ninja.dk
http://cordlessphones.dk3.com
http://cordlesstesting.dk3.com
**********************************************************************************************
The struggle for non-"echo suppressor"-sound on DECT.
The struggle for non-"metallic"-sound on DECT.
The struggle for a longer and better range on DECT.
"Echo suppressor" is not neccessary on DECT phones in Denmark and
other countrires with a good regular networkning.
"Echo suppressor" depreciates the sound and talking quality on DECT
phones.
Metallic sound depreciates the sound and talking quality on DECT
phones.
The current DECT standards doesn't require an "echo suppressor" on
DECT.
Buy only DECT phones without an "echo suppressor".
Buy only DECT phones without metallic sound.
Make a demand to your DECT dealer and the DECT producers for clear and
pure DECT sound without metallic sound and without "echo
suppresor"-sound and with better and longer range.
The quality on DECT phones is still too bad and unacceptable.
The DECT producers still have to improve digital sound and range on
DECT phones.
***********************************************************************************************

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-03 21:53

Bent Andersen <none@none.dk> wrote in

> [...]
> op i noget á la: Beocom 4, Beocom 6000, Kirk Sonate I el. II,
> Siemens Gigaset 4015, Panasonic 700-serie eller nogle af

Hvad med AEG ? - er de noget som helst værd ?
Har kigget lidt på <http://www.elgiganten.dk/is-
bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/da_DK/-
/DKK/El_DisplayProductInformation-
Start;sid=ikXy2x2k3lby5SLL1aQxOheBs-
L8T98B8qQ=?ProductID=UPLD4QjolscAAADzLyuVwXpk&CatalogCategoryID=InAKB
0eyOMoAAADs48VJQ73x&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cpr
odtypes_vartypes_text> (langt link, sorry)

> Jeg håber, du finder en trådløs telefon, hvor du får lidt mere
> rækkevidde til din rådighed.

Ja det håber jeg også, bliver mere og mere tændt på at udnytte El-
Gigantens 30 dages tilfredshedsgaranti...

> Held og lykke til

Tak

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-09-03 23:21

Hej igen, Henrik.

>Hvad med AEG ? - er de noget som helst værd ?

Desværre har jeg endnu ikke nået at afprøve en AEG, så jeg ved ikke
lige hvordan, den har det med rækkevidde.

> .... bliver mere og mere tændt på at udnytte El-
> Gigantens 30 dages tilfredshedsgaranti...

Det synes jeg helt afgjort, du skal benytte dig af, så du får en
trådløs telefon, du bliver tilfreds med, både hvad rækkevidde, tale-
og lydkvalitet angår.

Rigtig god DECT-jagt til dig

Fra : telefonitis

Dato : 26-09-03 06:59

"Bent Andersen" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[snip]
> [...]
> noget á la: Beocom 4, Beocom 6000, Kirk Sonate I el. II, Siemens
> Gigaset 4015, Panasonic 700-serie eller nogle af Philips'

Prøv da lige at kigge indeni de omtalte telefoner - hvor er der produceret ?
Der bliver i dag produceret både skidt og godt i "Østen".
Det er nok nærmere som du skriver før ovenstående :

> [...]
> importede DECT-telefoner fra Østen. Men dermed ikke sagt, at man ikke
> kan være heldig og finde en Østen-telefon med længere rækkevidde. Men

Man får vel hvad man betaler for - eller ?
Mange steder i "Østen" er da faktisk temmelig "hardcore" mht teknologi.
Fx Japan, Hong Kong, Singapore - men i Europa er vi kun interesserede i at
købe de billige produkter,
hvilket da også er grunden til, at jeg ikke har hverken trådløs eller
avanceret mobil telefon.
Jeg vil simpelthen ikke betale den pris en ordentlig kvalitet koster -
eksempelvis på noget så ubrugeligt som en trådløs
telefon der kan række ud i haven.
Hvorfor går man i haven ? Nemlig - for at slippe for hverdagens stress og
>telefonopkald<....
Iøvrigt - hvis det er vigtigt ringer de vel igen...

Henning.

Fra : Bent Andersen

Dato : 04-10-03 18:16

Kære Henning.

>Prøv da lige at kigge indeni de omtalte telefoner - hvor er der produceret ?

Du har ret i, at det meste er samlet/fabrikeret i Østen.
Men der kan også være tilfælde hvor visse dele til telefonen er
designet, konstrueret eller udviklet i andre verdensdele.

>Der bliver i dag produceret både skidt og godt i "Østen".

Når vi taler om trådløse telefoner fra Østen, og hvor de selv står for
færdige løsninger, så er det som udgangspunkt mere skidt end godt. Man
skal være heldig for at finde noget hvor pris og kvalitet følges ad
hånd i hånd. Men det kan lade sig gøre. Det er i hvert fald sværere,
at finde en god DECT end at finde en god gammel analog trådløs telefon
i samme prisklasse.

Det kan godt være, at de i Østen er gode til at lave andre
elektroniske ting, men det er nok bedst, jeg kun forholder mig til dét
med trådløse telefoner

De fleste producenter i Østen har en helt forkert holdning til,
hvordan en trådløs telefon skal fungere. Især når vi taler om
DECT-telefoner: De går ikke et spor op i f.eks. hvordan lyden skal
være eller om den i det hele taget kan sende og modtage
tilfredsstillende. Hvis de bare kan give telefonen nogle knapper og
blinkende lamper, så er de godt tilfreds med det.

Men også herhjemme i DK har importørere og producenter en særdeles vag
og oldnordisk holdning til dét at lave en god trådløs telefon.

>Man får vel hvad man betaler for - eller ?

Ikke nødvendigvis. En høj pris betyder nødvendigvis ikke høj kvalitet.
Det går begge veje: Du kan betale en meget høj pris for en trådløs
telefon, men får dybest set noget skrammel eller hvor mange af de
tekniske faciliteter ikke virker ordentligt, fordi
producenten/udvikleren ikke ved eller ikke vil vide, hvordan tingene
skal skrues sammen for at få det optimale ud af det. Det kan også
være, at du stort set kun betaler for navnet på telefonen. Men du kan
også være heldig, at pris og kvalitet hænger sammen.

Modsat kan du også betale en lav pris for en trådløs telefon og være
heldig, at producenten/udvikleren har haft en god og dygtig viden med
stor entusiasme for det pågældende produkt, hvor pris og kvalitet går
op i en højere enhed.

>Mange steder i "Østen" er da faktisk temmelig "hardcore" mht teknologi.

Det er muligt, men indenfor trådløse telefoner er det mere "softcore",
hvis jeg må have lov at bruge det udtryk

>Fx Japan, Hong Kong, Singapore - men i Europa er vi kun interesserede i at
>købe de billige produkter,

De danske importører er i særdeleshed også med til at at holde den
dårlige kvalitetsspiral i gang. De gør ALT, hvad de overhovedet kan
for at de danske forbrugere skal købe de dårlige trådløse telefoner.
De fleste af importørerne stiller slet ingen kvalitetskrav til
producenterne i Østen, inden telefonerne bliver sendt til Danmark
eller andre lande i Europa. Der er kun nogle få importører som stiller
nogle enkelte krav til producenten, men som regel ender det altid med
kompromiser, fordi importøren kommer meget sendt ind i
produktionsøjeblikket. For at få et godt resultat burde der udvikles,
inden produktet sættes i produktion. Det er sværere at modificere på
et næsten færdigt produkt end at udvikle og konstruere det ordentligt
fra start af, når tingene ligger på tegnebrættet.

>hvilket da også er grunden til, at jeg ikke har hverken trådløs eller
>avanceret mobil telefon.

Der kan være mange gode og dårlige grunde til at have eller ikke have
en trådløs telefon el. mobiltelefon.

>Jeg vil simpelthen ikke betale den pris en ordentlig kvalitet koster -

Som sagt, så er det ikke altid at høj pris betyder høj kvalitet.

>eksempelvis på noget så ubrugeligt som en trådløs

Ja, man kan også komme ud for, at en trådløs telefon, kan være
ubrugelig. Den risiko er desværre også til stede.

>telefon der kan række ud i haven.
>Hvorfor går man i haven ? Nemlig - for at slippe for hverdagens stress og

Jeg må jo sige, at jeg selv har været meget glad for at have en
trådløs telefon med i haven i sommer. Det var jo helt ulideligt at
være indendørs pga. af hedebølgen. Og vil man være fri for opkald, så
kan man jo bare lade være med at besvare opkaldet

Fortsat en god week-end.

Med venlig hilsen - uanset MED eller UDEN en trådløs telefon

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-09-03 22:03

Hvis det må være mig tilladt at bryde ind med et ekstra spg.

Hvad er egentligt maks. rækkevidden i praksis for telefoner tilgængelige på
markedet - og hvilken er det/de?