minus acceleration
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-04-01 15:31

Øvv nu er der noget galt igen. Efter at havde skiftet kæde på cyklen, er
der bare minus acceleration. Når man lukker op for rullen, opfører den sig
fuldstændig ligesom koblingspladerne der slidte (max hastighed på ca.
90km/t).
hvorfor gør den dette?

Efter kædeskiftet, opdagede vi at den ene koblings kugle, var faldet ud.
Hvorpå vi gav den noget fedt og placerede den på rette plads.

Kan det være pga. vi gav kuglen fedt?

Martin Schjoldager
CB500F

Fra : Søren L Hansen

Dato : 09-04-01 15:48

Martin Schjoldager <f.u.c.k_htx@ofir.dk> wrote in article
<9asdpu$jee$1@sunsite.dk>...
> [...]
sig
> fuldstændig ligesom koblingspladerne der slidte (max hastighed på ca.

Er kæden mon for stram?

--
Søren

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-04-01 17:04

Nej kæden er ikke for slap. Det er ligesom koblingen ikke slipper helt. Når
der gives gas, opfører cyklen sig som om koblingen er trukken.

Fra : boe

Dato : 09-04-01 16:12

"Martin Schjoldager" <f.u.c.k_htx@ofir.dk> wrote in message

>Nej kæden er ikke for slap

Øhh - hvordan synes du selv det går
Gå nu ud og se efter, om kæden er for stram (stram) når cyklen står på
gulvet, klar til start ...

Bo, VF1000F

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-04-01 17:28

kæden kan gi sig over 2 cm, med to på cyklen. er den så for stram? og
hvorfor skulle dette medføre at den under acceleration tager mange
omdrejninger uden træk på hjulet.

Martin Schjoldager

Fra : boe

Dato : 09-04-01 16:38

> kæden kan gi sig over 2 cm, med to på cyklen. er den så for stram? og
> hvorfor skulle dette medføre at den under acceleration tager mange
> omdrejninger uden træk på hjulet.
>
> Martin Schjoldager

Din kæde er ikke for stram. Hvis den havde været meget stram, vil det gøre
det svært for motoren (og koblingen) at trække baghjulet rundt, hvilket
sammenholdt med en halvdårlig kobling kunne resultere i en opførsel som den,
du oplever. Kan du dreje baghjulet fint rundt uden nævneværdig modstand?
Hvis hjulet kan drejes rundt uden modstand, så er din kobling vel moden til
udskiftning?

Bo, VF1000F

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-04-01 17:36

> Hvis hjulet kan drejes rundt uden modstand, så er din kobling vel moden
til
> udskiftning?

hmm i gear kan det ikke drejes rundt uden modstand.
problemet var der jo heller ikke før udskiftningen af kæden.

Fra : boe

Dato : 09-04-01 16:45

> til
>
> hmm i gear kan det ikke drejes rundt uden modstand.
> problemet var der jo heller ikke før udskiftningen af kæden.

Nej, det er også derfor, at det kunne være et problem relateret til netop
kæden. Mcén skal stå i frigear - kan du så dreje baghjulet rundt?

Vil du ikke lige være rar at quote oven over svaret ligesom jeg gør, tak.

Bo, VF1000F

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-04-01 17:45

> Nej, det er også derfor, at det kunne være et problem relateret til netop
> kæden. Mcén skal stå i frigear - kan du så dreje baghjulet rundt?

ja, uden problemer.

> Vil du ikke lige være rar at quote oven over svaret ligesom jeg gør, tak.

er det, det du mener.

Fra : Armand

Dato : 09-04-01 16:36

Martin Schjoldager <f.u.c.k_htx@ofir.dk> skrev i en

> Efter kædeskiftet, opdagede vi at den ene koblings kugle, var faldet
ud.
> Hvorpå vi gav den noget fedt og placerede den på rette plads.
> Kan det være pga. vi gav kuglen fedt?

Næh, Snarere at kuglen (efter længere tid) er kommet i igen, hvilket at
koblingen ikke er justeret til :-/

Har du selv haft hånd på alle adskilleser i den ende af mc'en i hele
dens levetid?
Måske en tidl. ejer har set at kuglen tabtes, men ikke har kunnet finde
den og har isat en anden?
Måske han ikke har set det og blot efterspændt koblingen ?

Obs! Koblingen justeres ved at dreje den bøsning med den store kærv som
sidder på tandhjuls-dækslet -Og ikke(!) ved at spænde/løsne kablet, hvis
justerings-skruer kun er til at justere kablets spillerum med!

--
Armand.

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 09-04-01 18:01

> Næh, Snarere at kuglen (efter længere tid) er kommet i igen, hvilket at
> koblingen ikke er justeret til :-/

kuglen har været der heletiden, det var med sikkerhed os der tabte den.

> [...]
>den og har isat en anden?
> Måske han ikke har set det og blot efterspændt koblingen ?

det tror jeg ikke, der var jo ingen problemer før vi skiftede kæde.

> Obs! Koblingen justeres ved at dreje den bøsning med den store kærv som
> sidder på tandhjuls-dækslet -Og ikke(!) ved at spænde/løsne kablet, hvis
> justerings-skruer kun er til at justere kablets spillerum med!

koblingen har vi prøvet at justere, som man skal.

Jeg har lige fået at vide, at en af min venners cykel gjorde det samme,
efter han havde forsøgt at smøre koblingskablet. Problemet blev mindre med
tiden, for derefter helt af forsvinde.
Kan vi ha kommet fedt på noget dumt?

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-01 17:16

"Martin Schjoldager" <f.u.c.k_htx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter han havde forsøgt at smøre koblingskablet. Problemet blev mindre med

Hæ, det minder mig om en sjov situation med en bekendts kæreste som kørte
XJ600. På en tur begyndte den at glide fælt i koblingen. Hun indrømmede at
det gjorde den somme tider, men ikke altid, men nu var det da helt slemt.
Vi brugte lang tid på at lede efter fejl, men det viste sig at hun aldrig
havde smurt sit koblingskabel, så der var kommet nogle rust- og
smudsaflejringer i det, så det simpelthen bandt - men kun helt ude i
yderpositionerne! Prøve lige at afmontere kablet og tjek at det kan bevæge
sig uhindret.

Rittig

Fra : N/A

Dato : 09-04-01 20:54

Fra : kasper K.

Dato : 09-04-01 20:54

Er din ikke også hydraulisk? Bo

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-01 21:12

"kasper K." <kpk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er din ikke også hydraulisk? Bo

Jo, min KTM har også hydraulisk kobling.
Men min Honda har kabel.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 09-04-01 21:50

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> smudsaflejringer i det, så det simpelthen bandt - men kun helt ude i
> yderpositionerne! Prøve lige at afmontere kablet og tjek at det kan bevæge

Jeg havde samme oplevelse på min XT250 i tidernes morgen (1992). Kablet var
ikke smurt, og var længe om at glide på plads efter tilkobling.

Asger
ZX-10

Fra : Asger Steffensen

Dato : 09-04-01 21:50

Fra : martin Rudbeck Jepse~

Dato : 10-04-01 09:15

> [...]
> efter han havde forsøgt at smøre koblingskablet. Problemet blev mindre med

Ja, det kan I da godt. Hvis i har smurt koblingskablet med kædeolien!
Kædeolie er, og skal være, noget klistret stads der kan hænge på kæden ved
mange omdrejninger. Men sprøjtet i et kabel virker det som klister, og
kabelgangen kan blive træg, hvilket måske er årsagen til at din maskine
(muligvis) hænger i koblingen.

Martin
gsx750 1982