lampe i forskellige højder
Fra : Jane

Dato : 21-09-03 17:32

Hej folk

Jeg har en dejlig lampe som jeg vil bruge over mit kommende
sofabord efter en flytning, men jeg kunne godt tænke mig at
det var muligt at hejse den op (selve bordet er på hjul og
da pladsen er trang vil jeg nok ofte skubbe det til side og
bruge arealet som gang - og så vil jeg ikke gokke hovedet i
lampen alt for tit).

Er der nogen som kender til en smart metode til at hejse min
lampe op og ned - jeg plejer at binde knude på ledningen
og andre uvaner, men nu vil jeg gerne have noget fiksere.
Gerne noget som er nemmere end at rode med ledningen og ikke
en alt for dyr elektronisk avanceret løsning.

Desværre syntes alle de smarte ting at være indbygget i de
lamper man kan købe, og ikke noget jeg (min pedel) kan sætte
på min gamle lampe?

Lampen er en tung kobberskærm som hænger i noget metalkæde,
den kan absolut ikke hænge i en lending alene.

Jane - meget i tvivl om gruppevalg men i virker ret alsidige
herinde?

Fra : //zigge

Dato : 21-09-03 23:50

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Lampen er en tung kobberskærm som hænger i noget metalkæde,
> den kan absolut ikke hænge i en lending alene.

Hvis den ikke er alt for tung til at tage ned, kan du få en stikdåse med
bajonetfatning til lamper. De kan tage ca. 5 Kg. svjh. Hvis lampen er
tungere kan du sætte en krog i loftet til kæden og så tage stikket ud og
tage lampen ned fra krogen når du ikke gider den. Stikdåse og stik koster ca
50-100Kr.
En anden mulighed er at sætte en hejsependel-dims i krogen, det er en
fjederbalastet fætter med wire som gør lampen "vægtløs" og kan hejses op og
ned i alle højder. Ulempen ved den er at den fylder ca 10 cm i højden.
Dimsen koster ca 200 Kr.

> Jane - meget i tvivl om gruppevalg men i virker ret alsidige
> herinde?

Vi kan da alt

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-09-03 00:07

//zigge wrote:
> "Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

Måske et sytstem som dette:

o= rulle fastgjort i loft
\ = Kæde/wire
K = Kontravægt
L = Lampe

Ideen er at kontravægten udbalancerer lampen. Når lampen hæves
sænkes kontravægten og omvendt.

\ /|
\ / |
\ / |
K L

Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 14:46

Carsten Finn Rasmussen skrev i <news:3f6e2f68$0$13181
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Ideen er at kontravægten udbalancerer lampen. Når lampen hæves
> sænkes kontravægten og omvendt.

Nu er jeg ikke det store fysik geni, men vil det ikke kræve
at kontravægten dingler til lige så stor gene som lampen
ville have gjort, eller kan man have den helt inde ved væggen?

Er der nogen som har en idé til hvad jeg kan bruge som
en kontravægt? Må gerne se lidt dekorativt ud.

Jane

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-09-03 15:57

Jane wrote:
> [...]
> at kontravægten dingler til lige så stor gene som lampen
> ville have gjort, eller kan man have den helt inde ved væggen?

Jo sikkert. Den vil dog hænge i den halve afstand fra væggen.

> Er der nogen som har en idé til hvad jeg kan bruge som
> en kontravægt? Må gerne se lidt dekorativt ud.

Alt dekorativt fra loppemarkedet der har ca. samme vægt som
lampen.

Flere ideer:
Et 'hejseværk' ført langs loftet og ud til væggen. To kroge på
væggen i forskellig højde. En til 'sofahøjde' og en til 'gå
højde'.

En almindelig gardinstang i loftet. Lampen hænger i en glider og
'kan følge med bordet'.

Den dyre: Køb en billig hejselampe og skift lampen ud med din
egen.

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 16:58

Carsten Finn Rasmussen skrev i <news:3f6f0e25$0$13168
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> En almindelig gardinstang i loftet. Lampen hænger i en glider og
> 'kan følge med bordet'.

Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det selv?
Det lyder som det nemmeste. Jeg vil introducere min pedel
for løsningsmodellen (men har ikke helt glemt den med
dimsen heller) og lade det være hans problem at realisere
den. Super.

Tak for hjælpen allesammen.

Jane

Fra : Henrik Jensen

Dato : 22-09-03 21:23

On 22 Sep 2003 15:57:59 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

>Carsten Finn Rasmussen skrev i <news:3f6f0e25$0$13168

>Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det selv?
>Det lyder som det nemmeste.

Pas på med vægten. Jeg har set en lampe gå lige ned i et spisebord,
fordi den var for tung til at hænge i en alm. alu glideskinne.

Hvis bare det bliver solidt nok er det en god løsning.

/Henrik

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 22:41

Henrik Jensen skrev i <news:bbmumv46ksr0ndejv8ocatire6jn85m7nj@4ax.com>:

> Hvis bare det bliver solidt nok er det en god løsning.

Vægten er pedellens problem - han blir vel træt af det i
længden hvis han skal skrue stangen op alt for tit.
Tror også løsningen kan bruges selvom jeg gerne ville have
haft en vertikal løsning (har ikke helt sluppet drømmen
om dimsen).

Jane

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 14:52

//zigge skrev i <news:3f6e2b5d$0$134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvis den ikke er alt for tung til at tage ned, kan du få en stikdåse
> med bajonetfatning til lamper. De kan tage ca. 5 Kg. svjh. Hvis lampen

Lyder som en god idé, bortset fra jeg ikke ville ane hvor jeg skulle
gøre af lampen når jeg havde taget den ned. At sætte den på gulvet
ville være helt udelukket, da min kat får lyst til at tygge i *alle*
ledninger i den højde. Jeg får meget pladsmangel og lampen skal helst
blive i loftet, hvor den fylder mindst. Det er måske også lidt træls
at tage lampen op og ned et par gange om dagen.

> En anden mulighed er at sætte en hejsependel-dims i krogen, det er en
> fjederbalastet fætter med wire som gør lampen "vægtløs" og kan hejses
> op og ned i alle højder.

Det lyder som en super idé (vil gerne betale mere for at bruge mindre
end 10 centimeter da min loft er ret lavt der hvor lampen skal hænge).
Hvad hedder sådan en dims helt præcis. så jeg ikke blir' til grin i
byggemarkedet (kan lige se for mig jeg spørger efter "en dims", og de
ansatte straks dør af grin)?
Har i eventuelt nogle links til et billeder så jeg kan se hvordan den
ser ud sådan cirka (hvis jeg kunne finde den uden personalehjælp ville
jeg slippe for at blive tiltalt forovenstående mordforsøg)?

> Vi kan da alt

Det er rart nok at konstatere rygterne talte sandt om jer...

Jane

Fra : //zigge

Dato : 22-09-03 22:11

> [...]

Hej Jane

Jeg kunne ikke lige finde et billede af en hejsependel. Men her er sjovt nok
et af det system som Carsten snakkede om:
http://www.elgross.dk/products/productdetails.asp?id=313&Mode=36
En mulighed for at undgå vægten hænger i vejen er at sætte en trisse ude ved
væggen og på den måde have vægten hængende der. Du skal dog stadig tænke på
at en lampeledning ikke kan bære mere end 5 Kg.

> [...]
> Hvad hedder sådan en dims helt præcis. så jeg ikke blir' til grin i
> byggemarkedet (kan lige se for mig jeg spørger efter "en dims", og de

De har aldrig kommenteret det når jeg siger "dims", men det er måske fordi
de er bange for at få høvl med min tommestok
Det eneste jeg ved er at en komplet lampe med hejs hedder en hejse pendel:
En pendel (ledning med fatning) der kan hejses... Så dimsen hedder vel et
pendelhejs? (et hejs til en pendel?)

> Har i eventuelt nogle links til et billeder så jeg kan se hvordan den
> ser ud sådan cirka (hvis jeg kunne finde den uden personalehjælp ville
> jeg slippe for at blive tiltalt forovenstående mordforsøg)?

Jeg kunne ikke lige finde en på google, men den ligner en stor kridtsnor...
http://www.wareco.dk/katalog/products.asp?AvsID=18&KapID=19 (den til
venstre)
Men sådan en har du vel til når du skal lave lange lige streger?

Mvh
//zigge

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 22:48

//zigge skrev i <news:3f6f65c6$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> En mulighed for at undgå vægten hænger i vejen er at sætte en trisse
> ude ved væggen og på den måde have vægten hængende der. Du skal dog
> stadig tænke på at en lampeledning ikke kan bære mere end 5 Kg.

Jeg tror ikke lampeledningen skal bære noget da jeg altid har
haft lampen hængende i en metalkæde da jeg syntes den er for tung.
Heldigvis ligner min lampe et V på hovedet med en lille bolle i
toppen (foruden et hul til ledningen) som jeg kan fastgøre kæden
til (så kæden holder i lampeskærmen og ikke egentligt pæren-delen).

> De har aldrig kommenteret det når jeg siger "dims", men det er måske
> fordi de er bange for at få høvl med min tommestok

Jeg må tage en tommestok med. Får bare mindreværskomplekser af
de der alvidende hankønsvæsner.
Er stadig lidt nervøs for om en pendeltingest vil få ledningen ned
i en højde hvor en kat på sofaens ryg kan nå den med sine tænder.

> Men sådan en har du vel til når du skal lave lange lige streger?

Ser en kridtsnor sådan ud? jeg tænkte på noget i retning af en
snor eller et garnnøgle! Har aldrig set en før.

Men måske kan jeg bare overlade det til min pedel at finde en løsning.
Printe alt det her ud og så bare sige "hjælp" og se feminin ud.

Ihvertfald mange tak for alle jeres forslag. Måske kan jeg få en
kombi løsning der både skubber lampen vertikalt og ind mod væggen.

Jane

Fra : //zigge

Dato : 22-09-03 23:11

> [...]
> Er stadig lidt nervøs for om en pendeltingest vil få ledningen ned
> i en højde hvor en kat på sofaens ryg kan nå den med sine tænder.

Nå ja det snakkede jeg jo ikke noget om.
Men "pendeldimsen" er lavet sådan at der sidder en fjeder (og nogle dimser
inde i huset, det holder snoren stram. Styrken af fjederen kan reguleres
på ydersiden af huset med en skrue.

Og her kommer så det smarte: Med til hejse-anordningen er der en
spiralledning som sidder omkring snoren. Ledningen bliver altså også kortere
og længere når lampen flyttes op og ned

Hejset monteres så bare istedet for den gamle ledning og kæden.

Mvh
//zigge