Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Førstegangskøber: Sony DSC-V1 vs.
Fra : Peter Michael Jensen

Dato : 21-09-03 19:56

Hej

Jeg overvejer DSC-V1, men ville gerne høre om eventuelle alternativer.
Jeg har læst/hørt meget godt om Sony'en, men der er jo også kameraer som
Canon S50. Jeg ved også at G3/G5 er rigtig gode, men de virker også lidt
for klodsede til mig. Det er temmelig vigtigt at kameraet er til at tage
med "overalt" helst uden at gå på kompromis med billedkvaliteten

Hvordan er farverne på DSC-V1'eren? Jeg har hørt lidt forskelligt. Hvis
du/I har erfaringer med en justering/kompensation af disse på kameraet
hører jeg gerne om det.

Håber at få lidt erfaringer/input - det er MEGET besværligt at finde det
"bedste" kamera. Har tygget anmeldelserne igennem på blandt andet
dpreview.com mv.

mvh
Peter

Fra : Morten Bested

Dato : 21-09-03 20:40

Der fås ikke meget bedre ultra-kompakt kamera en sonys V1, men det kommer an
på hvilke ting du priotere højst:

batterilevetid (G3 meget bedre end sonys)
ekstraudstyr (G3 har mullighed for ekstra vid-vinkel, tele-foto, divese
filtre, makrolinse, fjernbetjening ... så hvis man er vild med udvidelse så
er det nok ikke V1 eller S50 man skal vælge)
størrelse (ja, her er er G3 som du også selv siger en del større end de 2
andre)

Ellers har V-1 nogle seje features som f.eks. at det kan tage i 100% mørke
og er... LILLE 5 megapixel kamera, men desværre bruger den memorystick.
Mindre display end de 2 andre og ingen mulighed for at tage i raw format.

G3 har et stort display som kan tages ud og roteres + masser af ekstra
udstyr. Lidt bedre og mere lysstærk optik, lidt stærkere flash, og makro der
kan gå lidt tættere på.

S50 tjaaa... lille og godt 5 megapixels kamera (god beskyttelse med klap
foran og plastik foran displayet bagpå).

Jeg ved ikke om det hjalp, men det er nogenlunde de samme kameraer jeg har
kigget på det sidste lange stykke tid jeg venter stadig på min G5

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-03 20:58

"Morten Bested" <morten@bested.net> wrote in message
> [...]

> er det nok ikke V1 eller S50 man skal vælge)
> størrelse (ja, her er er G3 som du også selv siger en del større end de 2

V1 kan også tage ekstralinser og filtre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 20:58

Peter Michael Jensen <pmj_no@spam_oncable.dk> wrote:

> [...]
> for klodsede til mig. Det er temmelig vigtigt at kameraet er til at tage
> med "overalt" helst uden at gå på kompromis med billedkvaliteten

Jeg har ikke læst nogen test, hvor Canons 5 megapixel kameraer fik mere
ros end 4 megapixel udgaverne (S50 kontra S45 og G5 kontra G3). Snarer
tværtimod. Spørgsmålet er derfor, om ikke 4 megapixel er nok. Jeg købte
selv et Canon PowerShot S45 for nogle måneder siden. Det var blevet rost
i anmeldelser, og jeg kunne lide testbillederne på nettet. Men så læste
jeg en norsk anmeldelse, hvor de rakkede det ned. Ville man have et godt
halvprofessionelt kamera, så skulle man vælge G3. Ville man have et
kompakt kamera, så skulle man vælge Ixus 400. S45 satte sig mellem to
stole: Ringere optik end G3 og mere klodset end Ixus 400.
Det fører mig til mit ærinde: Hvad med Canon Ixus 400? Ixus 400,
PowerShot S45 og G3 har samme indmad. De bliver bare gradvis større og
får flere muligheder for den avancerede bruger. Samtidig har G3 en lidt
bedre optik, der først og fremmest er mere lysfølsom. S50, som du
nævner, har altså samme optik som S45 og Ixus 400. Den er ganske god,
men ikke så lysfølsom. Selv om G3 er bedre, er de tre andre bestemt også
gode kameraer. Jeg har set en test, hvor S50 blev kritiseret kraftigt
for at være ringere end S45. Billeder på 5 megapixel fylder desuden mere
end dem på 4, og så bliver kameraet langsommere, da det skal bearbejde
flere data. Så hvis du vil have noget kompakt, så overvej da et Ixus
400. Billederne er de samme som S45 tager, og S50 har jeg kun læst
ringere ting om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : peter frederiksen

Dato : 21-09-03 21:26

jeg har canon s45 aog kan anbefale det
endda kraftigt,for billederne på s45 er i praksis ligeså gode som g3s
billleder
og så har s45 AIAF ,det har g serien ikke
i en test i digital fotografi vandt s45,og den har vundet flere andre tester
testholdet havde ikke et eneste uskarpt billede ,skrev de(thomas nykrog)
peter

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-09-03 21:26

Peter Michael Jensen wrote:

> [...]
> Jeg har læst/hørt meget godt om Sony'en, men der er jo også kameraer som
> Canon S50. Jeg ved også at G3/G5 er rigtig gode, men de virker også lidt

Hvad så med Canon A80? (Ny højre wing som lige er kommet ind på banen på
Canons hold

Hvis det stadig er for stort mener jeg til gengæld at det må være
Povershot S400 som er alternativet.

Det er temmelig vigtigt at kameraet er til at tage
> med "overalt" helst uden at gå på kompromis med billedkvaliteten

Det er jo meget relative begreber...

> Hvordan er farverne på DSC-V1'eren? Jeg har hørt lidt forskelligt.

Du har læst og set billeder på både
<http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscv1.asp>
og
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/v1_samples.html>

ikke?

> Håber at få lidt erfaringer/input - det er MEGET besværligt at finde det
> "bedste" kamera.

JA!

mvh og pøj pøj

Jesper Brunholm

Fra : pwa

Dato : 21-09-03 21:42

> [...]
>
> Håber at få lidt erfaringer/input - det er MEGET besværligt at finde det
> "bedste" kamera. Har tygget anmeldelserne igennem på blandt andet

....Kære Peter...
Det kan da være vanskeligt..at få alt i eet camera, størrelse så det
passer til brystlommen
har både dit og dat...men det er umuligt. Hvis det er billedkvalitet det
drejer sig om, og det er
vel det der er meningen med det hele, så kig engang mere på DSC F717. det
er fremragende
ypperlig farvegengivelse, hurtighed og ikke mindst den bedste lysstyrke
( F1:2) du kan få.
Snart kommer det nye DSC F828, det ser lovende ud
DSC F717 er set i "byen" til kr. 6000.
V/h pwa

Fra : pwa

Dato : 21-09-03 21:55

> [...]
>
> Håber at få lidt erfaringer/input - det er MEGET besværligt at finde det
> "bedste" kamera. Har tygget anmeldelserne igennem på blandt andet

kig her: http://www.goeckerprof.dk/juni_buchmannscorner.htm#sony717
og jeg har ingen kommerciel interesse...skulle have været med i mit forrige
indlæg.
V/h pwa