Re: Multi-klient server
Fra : Jonas Swiatek

Dato : 09-04-01 12:48

Hey igen...

Hvad er det helt præsic der er fordelen ved ArrayList, frem for Vector?
Hastigheden, eller hvordan?

Der står dether med unsynhcronized, og jeg har en tråd, som løbene kalder
metoder, der kalder get, add og remove fra min vectorliste...
Når en tråd kalder en metode, forsætter tråden så lige efter, eller venter
den til metoden er færdig?

--
Jonas

Fra: "Niels Bech Nielsen" <nbn@logical.nospam.dk>
Emne: Re: Multi-klient server
Dato: 9. april 2001 08:18

Jamen, det var dog en overskuelig opgave så. Bare husk at DB roundtrips er
lidt iiriterende, og så meget du kan cache som muligt er en fordel.

Mht. collections.

Collection er et overordnet interface for alle collectioner. Generelt set er
der tre typer:
Set - Hvor elementer er unikke (matematisk mængde)
Map - Hvor et element parres med en nøgle (key-value)
List - Hvor elementer specificeres i en rækkefølge.

Lists og Sets har add metoder, mens Map typisk har put metoder.
Den klasse, der ligner Vector mest (samme type implementering) er ArrayList.
Kig i den, og følg evt. metoderne baglæns via AbstractList til
AbstractCollection. Klassen implementerer både Collection og List interfacet
(plus Cloneable og Serializable).

Klassen Collections (bemærk s'et i enden) er en støtte klase til de
forskellig Collection klasser. Den indeholder lidt søgning og sortering,
samtidig med at den definerer nogle constante typer, som EMPTY_LIST,
EMPTY_SET, og EMPTY_MAP som kan spare en at oprette tomme collectioner.

Jeg kan iøvrigt anbefale, at man lige løber følgende igennem:
http://www.javasoft.com/docs/books/tutorial/collections/index.html

En udemærket lille tutorial om dette.

/Niels

--
/Niels Bech Nielsen -- Logical
SCJ2P - ** Sun Certified Java 2 Programmer **

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-04-01 13:58

For en vector er der kun en tråd der får lov at opdatere af gangen.

-dennis

Fra : Niels Bech Nielsen

Dato : 09-04-01 14:02

Hvis en tråd kalder en metode, ekskverer tråden denne metode, returnerer og
fortsætter.

Problemerne starter, hvis der kører to tråde samtidig og de tilgår nogle
fælles data.
Midt i udførslen af en tråd, afbrydes denne og en anden tråd får lov til at
fortsætte. Hvis de tilfældigvis arbejder på samme data samtidig kan der
optræde "race-condition".

Forestil dig to tråde, der eksekverer tre linier (meget simpelt scenario,
men ok). myClass er en reference til samme objekt for de to tråde.

Precondition: myClass.getAnInt() = 4

Tråd_1.doSomething() { Tråd_2.doSomething() {
int a = myClass.getAnInt(); int b =
myClass.getAnInt();
a = a+1; b = b-1;
myClass.setAnInt(a); myClass.setAnInt(b);
} }

Hvad er myClass.getAnInt() ??

Prøv samtlige kombinationer af afvikling, og se hvilke resultater du får. Du
skulle gerne kunne få 3, 4, og 5, hvoraf 4 burde have været det logisk
rigtige result (4+1-1 = 4).

Hvis man ikke vil have nogle tråde til at lave noget sådant, vil kan typisk
gøre metoderne synkrone. Dvs. at hvis en tråd er inde i doSomething(), vil
en anden tråd ikke få lov, før den første tråd er færdig. Det betyder reelt
set, at tråd 2 må vente lidt, men til gengæld undgåes "race conditions".

Hvis du kun har 1 tråd, som afvikler metoder på en Vector/ArrayList er der
ikke behov for synkronisering. Hvis du har mere end 1 tråd, skal du være
meget opmærksom på hvordan det evt. kan gå galt (Det er i orden fx, hvis de
andre tråde kun læser størrelsen eller sådan noget). Derfor som
tommelfingerregel. Er der kun en tråd, som tilgår denne Collection, brug en
ArrayList (ikke synkron = hurtigere). Er der mere end en tråd, brug en
Vector (synkron = robust). Bemærk, at det kun er visse former for
race-conditions der umiddelbart undgåes på denne måde. Multi-trådet
applikationer er altid "svære" at lave ordentligt.

/Niels

Fra : Lars

Dato : 10-04-01 16:50

Bemærk at der i Collections-klassen er static metoder til at wrappe Lists
mv., så de bliver synkroniseret - i stil med:

ArrayList myList = Collections.synchronizedList(new ArrayList);

Dette giver en synkroniseret ArrayList og som - såvidt jeg ved - er
hurtigere end Vector.

/Lars