/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Endnu et opklarende spørgsmål ...
Fra : Niels Peter


Dato : 20-09-03 15:01

... om voksendåb: hvordan afgøres det, om man er voksen i denne
sammenhæng?
To af mine niecer blev af forskellige grunde først døbt i forbindelse
med, at den ældste skulle konfirmeres. De har altså været ca. 12 og 14
år på det tidspunkt. Det var mit klare indtryk, at begge - også den
yngste - var særdeles bevidste om, hvad det var for en pagt, de indgik.
Så det afgøres måske fra sag til sag, så at sige?

Niels Peter


 
 
Mr. D (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 21-09-03 00:30


"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
news:3f6c5dac$0$48897$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> ... om voksendåb: hvordan afgøres det, om man er voksen i denne
> sammenhæng?

"Voksendåb" er det ord, man bruger om praksisen, hvorved dåben står i
modsætning til barnedåben. Men ordet er problematisk, dels fordi det ikke
kun er voksne, som bliver døbt, og dels fordi det ikke er det "voksne" som
er forudsætningen for dåben. Tilhængerne af denne dåbsform kalder den i
stedet ofte for "troendes dåb", fordi den udføres på mennesker, som er
kommet til tro, og har valgt at følge Jesus.

> To af mine niecer blev af forskellige grunde først døbt i forbindelse
> med, at den ældste skulle konfirmeres. De har altså været ca. 12 og 14
> år på det tidspunkt. Det var mit klare indtryk, at begge - også den
> yngste - var særdeles bevidste om, hvad det var for en pagt, de indgik.

De er begge et udtryk for troendes dåb, og du finder også blandt baptister
og pinsefolk børn i den alder, som bliver døbt. Det vigtigste er, at de selv
er bevidste om, hvilken handling, der foretages, og at de begge på baggrund
af deres bekendelse har ytret ønske om at gå dåbens vej.

Med baggrund i bl.a. Filips undervisning af hofmanden, hvor han spørger,
"tror du?" og fortsætter "...så kan det ske", spørger vi også kandidaten i
vandet; "Tror du at Jesus er Kristus, Guds søn?". Når kandidaten siger ja,
indgår ordene "På din egen tro og bekendelse døber jeg dig..."

> Så det afgøres måske fra sag til sag, så at sige?

Jeg kan ikke tale for alle menigheder rundt om i verden, men jeg tror ofte,
det afgøres fra sag til sag. Især når det drejer sig om børn, vurderes bl.a.
deres modenhed. Jeg ved at man nogen steder har en nedre aldersgrænse - ikke
så meget fordi der er regler om dette, men for at beskytte børnene lidt i
forhold til overivrige forældre, der gerne vil have de små poder døbt lidt
for tidligt.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Niels Peter (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels Peter


Dato : 21-09-03 07:37

Mr. D wrote:
>> ... om voksendåb: hvordan afgøres det, om man er voksen i denne
>> sammenhæng?
>
> "Voksendåb" er det ord, man bruger om praksisen, hvorved dåben står i
> modsætning til barnedåben. Men ordet er problematisk, dels fordi det
> ikke kun er voksne, som bliver døbt, og dels fordi det ikke er det
> "voksne" som er forudsætningen for dåben. Tilhængerne af denne
> dåbsform kalder den i stedet ofte for "troendes dåb", fordi den
> udføres på mennesker, som er kommet til tro, og har valgt at følge
> Jesus.

Eller man kunne måske sige, at voksen i denne sammenhæng er, at man er i
stand til at vide, hvad tro er og går ud på?

>> To af mine niecer blev af forskellige grunde først døbt i forbindelse
>> med, at den ældste skulle konfirmeres. De har altså været ca. 12 og
>> 14
>> år på det tidspunkt. Det var mit klare indtryk, at begge - også den
>> yngste - var særdeles bevidste om, hvad det var for en pagt, de
>> indgik.
>
> De er begge et udtryk for troendes dåb, og du finder også blandt
> baptister og pinsefolk børn i den alder, som bliver døbt. Det
> vigtigste er, at de selv er bevidste om, hvilken handling, der
> foretages, og at de begge på baggrund af deres bekendelse har ytret
> ønske om at gå dåbens vej.
>
> Med baggrund i bl.a. Filips undervisning af hofmanden, hvor han
> spørger, "tror du?" og fortsætter "...så kan det ske", spørger vi
> også kandidaten i vandet; "Tror du at Jesus er Kristus, Guds søn?".
> Når kandidaten siger ja, indgår ordene "På din egen tro og bekendelse
> døber jeg dig..."
>
>> Så det afgøres måske fra sag til sag, så at sige?
>
> Jeg kan ikke tale for alle menigheder rundt om i verden, men jeg tror
> ofte, det afgøres fra sag til sag. Især når det drejer sig om børn,
> vurderes bl.a. deres modenhed. Jeg ved at man nogen steder har en
> nedre aldersgrænse - ikke så meget fordi der er regler om dette, men
> for at beskytte børnene lidt i forhold til overivrige forældre, der
> gerne vil have de små poder døbt lidt for tidligt.
>
> Mr. D
>
> Simon Griis
> www.amen.nu

Mange tak! Så blev man det klogere!

Niels Peter


Mr. D (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 21-09-03 18:34


"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
news:3f6d46f3$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mr. D wrote:
>
> Eller man kunne måske sige, at voksen i denne sammenhæng er, at man er i
> stand til at vide, hvad tro er og går ud på?

Ja, det kunne man nok godt

> Mange tak! Så blev man det klogere!

Selv tak

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Knut Klaveness Heide~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knut Klaveness Heide~


Dato : 24-09-03 08:09

On Sun, 21 Sep 2003 19:34:20 +0200, Mr. D wrote:

> Simon Griis
> www.amen.nu

Jeg har kikket litt på hjemmesiden, og den er vakker og praktisk, men
innholdet finner jeg noe ukritisk, bl.a. det du skriver i artikkelen
"Mirakelbillede" af Kristus fra Medjurgorje - eller hva? Bare for å nevne
én ting. Si meg: går du på den fotografiske bløffen? I så fall skal du vite
at jeg i tenårene var med i en gjeng ivrige amatørfotografer. Vi byde opp
vårt eget mørkerom og skaffet utstyr. Der gikk vi igang med å produsere
falske ufo-bilder. Det var stor moro, og folk som fikk bildene i handa sa
omtrent det samme som du sier i artikkelen din. Det er jo ingen kopi. Det
er et fotografi. Du Simon: Hør her: ethvert fotografi er en kopi av en
negativ. Hva tror du skjer med positivkopien hvis man legger forskjellige
negativer over hverandre? Eller hva tror du skjer hvis man fotograferer ut
av et vindu med riktig objektiv og samtidig sørger for at en
jesus-skikkelse speiler seg i glassruta? Det er spesielt enkelt å få til
når bakgrunnen er hvite skyer. Som på bildet du omtaler i artikkelen. Også
spesielt når det er opprinnelig svart-hvit-bilde. For ikke å si når fargene
er konstruert i etterkant, som på nettsiden.

Jeg skriver dette og spør for å finne ut graden av naivitet. Denne graden
er viktig for du utgir deg også for å kunne undervise om Gud og vitenskap.
Er ditt forhold til vitenskap av samme kvalitet som det du røper i
artikkelen om fotografiet?

mvh Knut en gammel amatørfotograf-skøyer

--
Yours, Knut
http://home.no/shalom
(updated Sep 14 2003)

Mr. D (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 24-09-03 08:47


"Knut Klaveness Heidelberg" <heidelberg@theology.zzn.com> skrev i en
meddelelse news:192xsl8mt9zwa$.1vpr5vao1akuv.dlg@40tude.net...
> On Sun, 21 Sep 2003 19:34:20 +0200, Mr. D wrote:
>
> > Simon Griis
> > www.amen.nu
>
> Jeg har kikket litt på hjemmesiden, og den er vakker og praktisk,

Tak skal du ha, Knut

> men
> innholdet finner jeg noe ukritisk, bl.a. det du skriver i artikkelen
> "Mirakelbillede" af Kristus fra Medjurgorje - eller hva? Bare for å nevne
> én ting. Si meg: går du på den fotografiske bløffen?

Nej, det gør jeg ikke. Jeg er ked af at du har misforstået artiklen. Jeg
syntes ellers selv, at den var skrevet meget klart.

Artiklen er et opgør med disse "foto-beviser", og at jeg nævner, at jeg selv
har fotografier, er kun for at bevise, at de rent faktisk eksisterede lang
tid før Medjurgorje. Artiklen skal altså forstås som aldeles kritisk.

Dette understøttes af, at jeg rent faktisk selv har hele to påståede
originalfotos til at ligge herhjemme, et fra ca. 1985 i farver, og et fra
ca. 1973 i sort/hvid. Hvis du kiggede de links, der hører til artiklen,
ville du også finde, at de henviser til andre kritiske sider.

Artiklen er fra en artikelgruppe med navnet Fup eller Fakta? Indtil videre
er der en enkelt anden artikel her, som gør op med en anden kristen
vandrehistorie, nemlig:
De borede lige lukt i Helvedet
http://www.amen.nu/site/2f_001.htm
Jeg håber at kunne få tid til flere kritiske artikler med en lidt sjov og
spændende indgangsvinkel.

Jeg forstår ikke helt, hvordan misforståelsen opstår. Er der andre, der også
ville misforstå denne artikel, og er der sætninger, der skal laves om, for
at alle kan forstå artikelen ret?

> I så fall skal du vite
> at jeg i tenårene var med i en gjeng ivrige amatørfotografer. Vi byde opp
> vårt eget mørkerom og skaffet utstyr. Der gikk vi igang med å produsere
> falske ufo-bilder. Det var stor moro, og folk som fikk bildene i handa sa
> omtrent det samme som du sier i artikkelen din. Det er jo ingen kopi. Det
> er et fotografi. Du Simon: Hør her: ethvert fotografi er en kopi av en
> negativ.

Det er jeg opmærksom på. Men i en tid, hvor alle billeder stort set er print
fra en PC, koblet op til internettet, var det vigtigt for mig at sige, at de
to billeder ikke blot var noget jeg havde fundet på nettet. De er jo fra
dengang, hvor ikke alle kunne manipulere med billeder via PC-programmer, men
hvor kun ganske få kunne finde ud af at gøre det i et mørkekammer.

> Hva tror du skjer med positivkopien hvis man legger forskjellige
> negativer over hverandre? Eller hva tror du skjer hvis man fotograferer ut
> av et vindu med riktig objektiv og samtidig sørger for at en
> jesus-skikkelse speiler seg i glassruta?

Jeg tror at der sker det, som er sket på Medjugorje billederne

> Jeg skriver dette og spør for å finne ut graden av naivitet.

Det er også fint, Knut. Du skriver også om min Medjurgorjeartikel: "Bare for
å nevne én ting". Vil det sige, at der er flere ting på min side, som gør,
at du i udpræget grad finder mig naiv? Og hvad er det f.eks.?

Jeg har ikke noget imod at være enfoldig, men naiv er nok lige i overkanten

> Denne graden
> er viktig for du utgir deg også for å kunne undervise om Gud og vitenskap.
> Er ditt forhold til vitenskap av samme kvalitet som det du røper i
> artikkelen om fotografiet?

Jeg er stadig ked af, at du dømmer min naivitet ud fra en misforståelse af
min artikel om Medjurgorje, og jeg håber, at det jeg har skrevet her, kan
overbevise dig om, at artiklen rent faktisk er kritisk.

Hvad angår kvaliteten i min undervisning om Gud og videnskab, kan den jo kun
bedømmes ved læsning. Jeg er ikke videnskabsmand, og det er heller ikke
videnskaben først og fremmest, der er i fokus i mine tanker om dette. Det er
teologien.

Galilei sagde, at han ikke tog fejl i hans videnskabelige observationer, men
at Paven derimod læste sin Bibel forkert. Når jeg skriver om Gud og
Videnskab, er det ikke så meget for at analysere videnskabens metoder og
resultater, for det er jeg ikke kompetent til. Men jeg kunne måske sætte
fokus på nogle kristnes måde at læse deres Bibel på, og give dem alternative
tolkningsmuligheder, når det gælder beretningen om skabelsen og protologien.

> mvh Knut en gammel amatørfotograf-skøyer

Mr. D
en gammel amatørfotografikigger

Simon Griis
www.amen.nu



Peter B. Juul (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 24-09-03 10:26

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Jeg forstår ikke helt, hvordan misforståelsen opstår. Er der andre, der også
> ville misforstå denne artikel, og er der sætninger, der skal laves om, for
> at alle kan forstå artikelen ret?

Det har jeg svært ved at forestille mig. Man skal i hvert fald læse
ret overfladisk for ikke at fange pointen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Hver gang jeg har åbnet for DR, stod
The RockBear. ((^)) Flemming Leth og smurte et eller andet
I speak only 0}._.{0 ind i rå linolie."
for myself. O/ \O -Lars Jørgensen, Geek Culture.

Mr. D (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 24-09-03 20:17


"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2pthqedvq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:
>
> Det har jeg svært ved at forestille mig. Man skal i hvert fald læse
> ret overfladisk for ikke at fange pointen.

Fint nok

Mr. D



Peter B. Juul (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 24-09-03 22:26

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> > Det har jeg svært ved at forestille mig. Man skal i hvert fald læse
> > ret overfladisk for ikke at fange pointen.
>
> Fint nok

Og så kan jeg i øvrigt kun give dig medhold i ønsket om flere artikler
i den serie. De er skægge.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.
I speak only 0}._.{0 Thi visseligen, ting tager tid,
for myself. O/ \O men ævl tager evigheder" -Piet Hein

Mr. D (25-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 25-09-03 18:40


"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2n0ctc1zv.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:
>
> > > Det har jeg svært ved at forestille mig. Man skal i hvert fald læse
> > > ret overfladisk for ikke at fange pointen.
> >
> > Fint nok
>
> Og så kan jeg i øvrigt kun give dig medhold i ønsket om flere artikler
> i den serie. De er skægge.

Hehe, ja, der er jo nogle sjove beretninger ind imellem om det ganske
kristne folkefærd. Gud skabte de kristne, som de burde være, men de har så
mange sære ting for.

Men som verden drejer lige nu, går der nok lidt tid, inden jeg igen kan
kaste mig over den mere muntre del af den kristne tro

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



L.Kristi (24-09-2003)
Kommentar
Fra : L.Kristi


Dato : 24-09-03 12:49


"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i melding
news:3f714c61$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Knut Klaveness Heidelberg" <heidelberg@theology.zzn.com> skrev i en
> meddelelse news:192xsl8mt9zwa$.1vpr5vao1akuv.dlg@40tude.net...
> > On Sun, 21 Sep 2003 19:34:20 +0200, Mr. D wrote:


> Jeg forstår ikke helt, hvordan misforståelsen opstår. Er der andre, der
også
> ville misforstå denne artikel, og er der sætninger, der skal laves om, for
> at alle kan forstå artikelen ret?

Artikkelen er klar og tydelig iht til din skepsis og fotoet, - selv for en
fra Norge
Gud Velsigne deg!

> Simon Griis
> www.amen.nu

Gud Velsigne deg!
L:Kristi



Mr. D (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 24-09-03 20:39


"L.Kristi" <gudsord@yahoo.no> skrev i en meddelelse
news:0xfcb.20686$BD3.3743608@juliett.dax.net...
>
> Artikkelen er klar og tydelig iht til din skepsis og fotoet, - selv for en
> fra Norge
> Gud Velsigne deg!

Hi til Norge

Tak for din tilbagemelding. Må Gud også velsigne dig

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Knut Klaveness Heide~ (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Knut Klaveness Heide~


Dato : 24-09-03 09:05

On Wed, 24 Sep 2003 09:46:45 +0200, Mr. D wrote:

>
> "Knut Klaveness Heidelberg" <heidelberg@theology.zzn.com> skrev i en
> meddelelse news:192xsl8mt9zwa$.1vpr5vao1akuv.dlg@40tude.net...
>> On Sun, 21 Sep 2003 19:34:20 +0200, Mr. D wrote:
>>
>>> Simon Griis
>>> www.amen.nu
>>
>> Jeg har kikket litt på hjemmesiden, og den er vakker og praktisk,
>
> Tak skal du ha, Knut
>
>> men
>> innholdet finner jeg noe ukritisk, bl.a. det du skriver i artikkelen
>> "Mirakelbillede" af Kristus fra Medjurgorje - eller hva? Bare for å nevne
>> én ting. Si meg: går du på den fotografiske bløffen?
>
> Nej, det gør jeg ikke. Jeg er ked af at du har misforstået artiklen. Jeg
> syntes ellers selv, at den var skrevet meget klart.

Da beklager jeg innlegget mitt. Kanskje jeg leste forutinntatt.

--
Yours, Knut
http://home.no/shalom
(updated Sep 14 2003)

Knut Klaveness Heide~ (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Knut Klaveness Heide~


Dato : 27-09-03 07:42

On 24 Sep 2003 23:25:56 +0200, Peter B. Juul wrote:

> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:
>
>>> Det har jeg svært ved at forestille mig. Man skal i hvert fald læse
>>> ret overfladisk for ikke at fange pointen.
>>
>> Fint nok
>
> Og så kan jeg i øvrigt kun give dig medhold i ønsket om flere artikler
> i den serie. De er skægge.

Hva betyr "skægge"?
--
Yours, Knut
http://home.no/shalom
(updated Sep 14 2003)

Niels Peter (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels Peter


Dato : 27-09-03 09:05

Knut Klaveness Heidelberg wrote:

> Hva betyr "skægge"?

Jeg kan ikke norsk, men "skæg" kan på dansk betyde det samme som "kul"
på svensk eller "fun" på engelsk.

Niels Peter


Mr. D (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 27-09-03 09:10


"Knut Klaveness Heidelberg" <heidelberg@theology.zzn.com> skrev i en
meddelelse news:jsg5wq0apqo0.1gvjzzqafcj1l.dlg@40tude.net...
> On 24 Sep 2003 23:25:56 +0200, Peter B. Juul wrote:
>
> Hva betyr "skægge"?

Moro

Mr. D



Knut Klaveness Heide~ (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Knut Klaveness Heide~


Dato : 27-09-03 11:15

On Sat, 27 Sep 2003 10:10:25 +0200, Mr. D wrote:

>
> "Knut Klaveness Heidelberg" <heidelberg@theology.zzn.com> skrev i en
> meddelelse news:jsg5wq0apqo0.1gvjzzqafcj1l.dlg@40tude.net...
>> On 24 Sep 2003 23:25:56 +0200, Peter B. Juul wrote:
>>
>> Hva betyr "skægge"?
>
> Moro
>
> Mr. D

OK. Takk for hjelpen til både Nils og deg.
--
Yours, Knut
http://home.no/shalom
(updated Sep 14 2003)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste