Teologi
Fra : Lars Pehrsson

Dato : 19-09-03 21:33

Endnu et citat som jeg synes følger op på den manglende realitetssans
som jeg synes præger religionerne:

   Teologi er ikke, hvad vi ved om Gud men hvad vi ved,
   at vi ikke ved om naturen.
               Elbert Hubbard

Som jeg tidligere har påpeget; hvis der er det mindste hul eller
uklarhed om hvordan noget er opstået, så skynder de kristne sig altid at
sige "det har gud skabt". Hvis det så senere bliver bevist at det ikke
nødvendigvis er skabt af en gud, så finder man bare noget nyt som Gud
har skabt.

Fra : Mr. D

Dato : 20-09-03 11:28

"Lars Pehrsson" <ateist@pehrsson.info> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg synes præger religionerne:
>
> Teologi er ikke, hvad vi ved om Gud men hvad vi ved,

Til dette kunne man så finde et blandt mange citater, der opvejer dit:

Vi må tænke på, at Big Bang teorien om altings begyndelse er et paradoks for
videnskaben. Big Bang er et uoverstigeligt bjerg på størrelse med en
singularitet uden masse og substans. Så længe videnskaben ikke kan komme med
svar, kan vi kun spørge teologien. Nogle har kaldt dette videnskabsmandens
mareridt. Astrofysikeren Robert Jastrow berørte i sin bog "God and the
astronomers" dette mareridt, idet han skrev om videnskabsmanden:

Han har besteget uvidenhedens bjerg, han vil snart stå på den højeste tinde,
og idet han slæber sig over den

sidste sten, bydes han velkommen af en flok

teologer, som har siddet der

i århundreder

Mr. D

Simon Griis

www.amen.nu

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-03 17:45

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> "Lars Pehrsson" <ateist@pehrsson.info> skrev i en meddelelse

"Teologi er idag helt igennem skolastik". Vilhelm Grønbech
(religionshistorieprofessor som Ebbe Kløvedal Reich m.fl. sætter højt