Planet Kolob
Fra : erik larsen

Dato : 11-09-03 19:18

http://nowscape.com/mormon/kolob-hi.htm

her kan du se Mormonernes hjem-planet Kolob

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 11-09-03 19:22

http://nowscape.com/mormons1.htm

se noget mere om mormonerne

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-09-03 21:55

"erik larsen" <erik@larsenstruer.dk> skrev i en meddelelse
> http://nowscape.com/mormon/kolob-hi.htm
>

> her kan du se Mormonernes hjem-planet Kolob

Har du overvejet begrebet Kildekritik i forbindelse
med Internettet?
Fordi noget bliver skrevet på nettet, behøver det jo
ikke nødvendigvis at være sandt. Den side, du refererer
til, er fuld af halve sandheder og andre løgnehistorier.
Men vil du finde skidt - så vælt dig endelig rundt i
det, jeg skal ikke forhindre dig i det.

Mvh.Bodil.

Fra : TBC

Dato : 12-09-03 00:39

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f60e109$0$24723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> til, er fuld af halve sandheder og andre løgnehistorier.
> Men vil du finde skidt - så vælt dig endelig rundt i

Rørende enig. Jeg har dog altid undret mig over hvad der ligger bag Eriks
usympatiske tendens til helt uhæmmet at søge at tilsvine og nedgøre andre. -
Du er langt fra den eneste der har været der, så du har min fulde sympati !
De halve sandheder om andre, blandet med direkte løgne lader til at være den
typiske strategi. Jeg skal ikke kunne dømme i det konkrete tilfælde, men jeg
ved fra andre tilfælde at det har været status.

Tit tror jeg efterhånden bare det er bedst at ignorere ham. Selv kristne har
vel deres trolde (i nyhedsgruppe forstand)

TBC

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 06:38

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> ved fra andre tilfælde at det har været status.

Ærlig talt TBC, skulle du ikke lige sætte dig ind i tingende før du råber om
"løgn lærer", Læren om planeten Kolob er oprindelig fra Mormonerne selv.

Jeg gør kun opmærksom på hvad Mormonerne selv har valgt at tro på.

> Tit tror jeg efterhånden bare det er bedst at ignorere ham. Selv kristne
har
> vel deres trolde (i nyhedsgruppe forstand)

Når du kun sammen med AF kan skrige " løgn lære " efter mig, kan jeg kun
takke

Erik L

Fra : TBC

Dato : 12-09-03 11:04

> [...]
>
> Jeg gør kun opmærksom på hvad Mormonerne selv har valgt at tro på.
>
> Når du kun sammen med AF kan skrige " løgn lære " efter mig, kan jeg kun

Bodil har nu åbenbart også prøvet turen, hun skriver jo at hun kun kan
genkende den urette beskrivelse af den lære hun tilslutter sig som bestående
af "halve sandheder og andre løgnehistorier". Jeg har flere gange i vores
indbyrdes debatter gjort dig opmærksom på hvor jeg i den forbindelse finder
at dine udsagn har været forfejlede.
___

"Erik, når du forholder dig til definition om hvad andre folk tror, er du
nødt til at benytte deres tros præmis, og ikke din egen forvanskning af
samme, for så går det galt og du fremstiller dig selv som en løgner og en
bagvasker af andre.

Dertil kommer at den dag du lærer det ville du lære at kende empati fremfor
vildfarelse hvad angår dit begreb om *andres* trosopfattelse. Og også først
da
vil du have egentlig mulighed for overhovedet at argumentere imod den. Dine
konklusioner bliver jo simpelt hen ugyldige af sig selv, i og med at præmis
for konklusionerne er ugyldige."
___

I alt retfærdighed trækker jeg til gengæld min udtalelse om dig som Internet
trold tilbage, idet chancen og sandsynligheden er at du faktisk blot taler
efter egen forfejlede overbevisning om andre. Så *den* udtalelse må du
undskylde, men sådan kan det gå idet jeg jo bestemt også er ufuldkommen, og
blev ret forbitret over at se at du tilsyneladende var ved at lave samme
slags uretfærdige kunster igen med endnu et offer.

Tendensen lader desværre til at være at hvis man taler man dig imod, som nu
også Bodil har gjort, så begynder du på den slags, med den slags ondsindede
'smædetråde'

Det syntes jeg godt vi kunne være foruden i gruppen.

TBC

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 12:53

> [...]

nu
> også Bodil har gjort, så begynder du på den slags, med den slags

Helt ærligt, det er ondt af SDH at lære mennesker at tro på en løgn som
f.eks. tilfældet er med planeten kolob og mormon bogens indhold. Jesus siger
det selv Mat 8 v32 og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal
gøre jer frie.«

Mormonernes lære er kun tom snak uden kraft og uden frelse fuld at falsk
lære om Jøder der har rejst til amerika, historie om et land, dets penge,
konger og profeter der levede i et land hvis eksistens aldrig er blevet
bevist. Helt igennem er mormonernes lære fra deres Guld-plader en
udokumenteret og falsk opdigtet historie og religion og ikke andet.

Bevis mig forkert eller stop dine beskyldninger om løgnlære og bagvaskelse.

> Det syntes jeg godt vi kunne være foruden i gruppen.

Hvad er godt for gruppen er at sekter stoppes og kristendommens sandhed
diskuteres.

Erik L

Fra : TBC

Dato : 12-09-03 14:11

> [...]
> udokumenteret og falsk opdigtet historie og religion og ikke andet.
>
> Bevis mig forkert eller stop dine beskyldninger om løgnlære og

Jeg beviser dig forkert hvis jeg finder at det er umagen værd (hvilket er
blevet til undtagelsen, idet du ofte fortsætter upåagtet) i de tilfælde du
taler usandt om min tro, hvilket har været tilfældet tidligere. Bodil må
tage det op i forbindelse med fremsatte usandheder omkring hendes tro, hvis
hun da gider eller bedømmer at det er umagen værd med dig (og det har jeg
som sagt efterhånden fået min tvivl omkring). Det er nemlig *hende* der
kender detaljerne i *hendes* tro, hverken dig eller mig. Og det er netop det
der er --> hele pointen <-- (!!!), men det undrager sig tilsyneladende din
opmærksomhed af besynderlige årsager.

Du mener åbenbart at du kender folks tro bedre end de selv gør. Men det er
jo *åbenlyst* og *indlysende* at det ikke er, eller kan være tilfældet. Og
det da ikke mindre i lyset af alle de gange du i gruppen er blevet anvist at
det du fremsætter om andres tro ikke er hverken repræsentativt, sandt eller
gældende om deres tro. Ganske ligesom det også er gældende i det aktuelle
(men desværre ikke eneste) tilfælde med Bodil.

På hvilken basis mener du at have større kendskab om hvad folks tro går ud
på end de selv har ? ! ?

> Hvad er godt for gruppen er at sekter stoppes og kristendommens sandhed
> diskuteres.

Hvad der er godt for gruppen er en sober og sand debat om forskellige
opfattelser, ikke umotiverede angreb på andres opfattelse på basis af hele
eller halve løgne om samme.

TBC

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 14:16

erik larsen skrev i

> Helt ærligt, det er ondt af SDH at lære mennesker at tro på en løgn

Kan du skelne mellem "lære mennesker at tro på en løgn" og
"forklare og fortælle hvad man tror på"?

Det er vel ikke din opfattelse at brugerne af gruppen herinde
tror på alting de hører, ganske ukritisk? At vi tager ethvert
udsagn til os som lærdom?

> Mormonernes lære er kun tom snak uden kraft og uden frelse

Den sætning siger meget mere om dig end om mormonerne.

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom:
"Undgå at håne folk på grund af deres tro eller mangel på
samme."

> Bevis mig forkert eller stop dine beskyldninger om løgnlære og
> bagvaskelse.

Indlæg, der direkte håner eller latterliggør andre, er uønskede.

> Hvad er godt for gruppen er at sekter stoppes og kristendommens
> sandhed diskuteres.

Dersom du ikke kan finde ud af at udelade hån, så er du et
perfekt eksempel på hvad der ikke er godt for gruppen.

FUT dk.admin.netikette, da det ikke har noget med kristendom
at gøre imho.

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 06:02

> [...]
> til, er fuld af halve sandheder og andre løgnehistorier.
> Men vil du finde skidt - så vælt dig endelig rundt i

Jeg her hørt den historie om Planeten Kolob før internet blev til, jeg er
ikke helt ung

Erik L

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-09-03 00:47

"erik larsen" <erik@larsenstruer.dk> mælte sligt:

>http://nowscape.com/mormon/kolob-hi.htm
>her kan du se Mormonernes hjem-planet Kolob

Du mener ikke, at det er on-topic i gruppen, når mormonerne fortæller om deres
lære, men det er helt fint, når det er dig selv, der fortæller historier om
mormonernes lære?

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Præk evangeliet til alle tider.
Brug om nødvendigt ord."

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 05:59

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:9a22mvo2kfhpeqa2ve9rm46tth5udsjbol@4ax.com...
> [...]
deres
> lære, men det er helt fint, når det er dig selv, der fortæller historier

Du har fulstendigt ret, men da andre bruger mener de er velkomen her på DLK,
så lad os diskutere dem.

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 06:41

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 09:24

erik larsen skrev i <news:3f60bc5a$0$13270$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> her kan du se Mormonernes hjem-planet Kolob

Personligt har jeg det sådan, at for at lære om mormoner vil jeg
foretrækker dem selv som kilde, ligesom jeg syntes det er mere
relevant hvad et Jehovas vidne har at sige om sin tro end en der
ikke er medlem.

Kun når der ikke er nogen af en religion, som tilfældet vist er
med adventisterne, accepterer jeg det næstbedste. Og han er også
meget god til at forklare.

Du er ikke i mine øjne nær den næstbedste informationskilde her-
inde. Jeg betragter den side som jeg i sin tid samlede på "en skør
skør verden" bladene med tohovede mennesker og andre underholdende
computermanipulationer. Dette er bare Frontpage versionen.

Jane

Fra : AF

Dato : 12-09-03 11:08

Jane kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak skrev dette:

[ ... ]
> Kun når der ikke er nogen af en religion, som tilfældet vist er
> med adventisterne, accepterer jeg det næstbedste. Og han er også
> meget god til at forklare.

Jeg er opvokset i et adventisthjem og har stadig en vis tilknytning
til dem

Og adventisternes officielle hjemmeside er http://adventist.dk

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 12:02

AF skrev i <news:bjs5u7$859$1@sunsite.dk>:

> Jeg er opvokset i et adventisthjem og har stadig en vis tilknytning
> til dem

Jeg vil da godt forfremme dig fra det næstbedste *smiler*
ville blot demonstrere en pointe.

Jane
--
der nok skal surfe lidt rundt på hjemmesiden

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 11:59

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
> foretrækker dem selv som kilde, ligesom jeg syntes det er mere
> relevant hvad et Jehovas vidne har at sige om sin tro end en der

Mit indslag er nu heller ikke specielt baseret på dig og hvad du mener er
relevant er ikke specielt min hovedpine

> Kun når der ikke er nogen af en religion, som tilfældet vist er
> med adventisterne, accepterer jeg det næstbedste. Og han er også
> meget god til at forklare.

Mener du Andreas, så lad hem forklare treenigheden, særligt det Åndelige som
Åndsdåben, tungetalen og ander mirakuløs nådegaver Helligånden bringer og
han (med flere) mener er okult.

Det næstbedste frelser ingen.

> [...]
> skør verden" bladene med tohovede mennesker og andre underholdende
> computermanipulationer. Dette er bare Frontpage versionen.

?

Erik L

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 14:19

erik larsen skrev i

> Mener du Andreas, så lad hem forklare treenigheden, særligt det

Jeg "lader" ham forklare hvad han vil. Jeg vil ikke tvinge ham
til noget. Men dersom jeg skulle ønske mig at få uddybet noget
særligt kan jeg godt love dig for det ikke bliver treenigheden
idet jeg ikke finder den interessant på nuværnede tidspunkt.

> Det næstbedste frelser ingen.

Hvem har dog bildt dig ind jeg har som mit mål at blive frelst?
Formålet med den her gruppe er ikke at frelse nogen eller
hinanden.

> ?

Kan ikke beskrive hvor sjove de blade var. Men hvis du tager
X-files og ganger med ti hvad angår undelrige ideer så er du
ved at være der. Frontpage har heller ikke gjort noget godt
for hjemmesider imho.

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 12-09-03 22:50

> [...]
>
> Hvem har dog bildt dig ind jeg har som mit mål at blive frelst?
> Formålet med den her gruppe er ikke at frelse nogen eller

En kristen debat drejer sig vel om frelseren og hans frelsergave, det tror
både sekter , frikirker og folkekirken da på ?

> Kan ikke beskrive hvor sjove de blade var. Men hvis du tager
> X-files og ganger med ti hvad angår undelrige ideer så er du
> ved at være der. Frontpage har heller ikke gjort noget godt
> for hjemmesider imho.

og du vil sende mig til dk.admin.netikette, hvad med du selv kommer med et
kristen indlæg i stedet for at irettesætte andre hele tiden ?

Erik L

Fra : Jane

Dato : 13-09-03 00:17

erik larsen skrev i

> En kristen debat drejer sig vel om frelseren og hans frelsergave, det
> tror både sekter , frikirker og folkekirken da på ?

Da jeg ikke har noget særligt tilhørsforhold til nogen af de
tre skal jeg ikke være den der svarer på hvad de pågældende
tror på. Men uanset hvad de tror på påvirker det ikke mig,
og jeg har stadig ikke noget behov eller ønske om at blive
spor frelst, og jeg kan sagtens finde andet kristent at
debattere end frelse.

> og du vil sende mig til dk.admin.netikette, hvad med du selv kommer
> med et kristen indlæg i stedet for at irettesætte andre hele tiden ?

Hvis du læste nogle af mine indlæg ville du opdage at de
ikke alle handler om irettesættelse. Men du har vist for
travlt med at lade som om du ved bedre end Bodil hvad en
mormon tror på.

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 13-09-03 06:37

> [...]
> og jeg har stadig ikke noget behov eller ønske om at blive
> spor frelst, og jeg kan sagtens finde andet kristent at

Hvordan kan du det, Jesus *ER* Guds Ord, Guds løfter, Guds Gave, Gud Sønnen,
Frelsen, Frelseres, Livet, Lyset, Opstandelsen fra de døde og det Evige liv.
Og Gud Helligånden er her for at undervise os om sandheden og kun for at
tage Jesus fra Gud Faderen og give os frelseren i hvores hjerte.

Men selvføligt kan man som sekterne har gjort selv skrive en tillægsbibel
som ikke er en del af kristendommen, og få folk til at tro på den er *lige*
så kristen som Bibelen.

> Hvis du læste nogle af mine indlæg ville du opdage at de
> ikke alle handler om irettesættelse. Men du har vist for
> travlt med at lade som om du ved bedre end Bodil hvad en
> mormon tror på.

Jeg har elles forstået dit Budskab således; Erik L du må ikke -- Erik L du
skal lade være --

Jeg ved meget om Mormonerne og så har jeg mødt Jesus Personligt og Jesus
sagde til mig, Eril Kender du sandheden kender du også løjneren for Jeg har
åbenbaret ham for dig.

Erik L

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 22:29

erik larsen skrev i

> Hvordan kan du det

Sådan her. Se hvordan jeg gør.

> Jeg ved meget om Mormonerne og så har jeg mødt Jesus Personligt og
> Jesus sagde til mig, Eril Kender du sandheden kender du også løjneren
> for Jeg har åbenbaret ham for dig.

Jeg har engang gået i skole med en der påstopd han fik besøg
fra rummet hver fredag. Jeg har lige siden været ked af at jeg
ikke besøgte ham en fredag for jeg er enormt nysgerrig og ville
meget gerne have vidst om han havde hallucinationer, eller om
der var nogle som tog pis på ham og lod som om de var rumvæsner
eller om han... havde besøg af rumvæsner.
De fortalte ham blandt andet at han skulle spises tang for at
undgå radioaktiv stråling fra vandrør, og han var meget glad
for sølvpapir. Men det er en helt anden historie.

Sagde Jesus noget til dig om at det var din opgave at forfølge
løgneren?

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 15-09-03 06:54

> [...]
> undgå radioaktiv stråling fra vandrør, og han var meget glad
> for sølvpapir. Men det er en helt anden historie.

Hvad har det med DLK at gøre ???

> Sagde Jesus noget til dig om at det var din opgave at forfølge
> løgneren?

Ja,

Men, her på forfølger jeg ikke løgneren jeg bringer den del af deres tro de
ikke selv vil være bekendt at bringe

Erik L

Fra : Jane

Dato : 15-09-03 23:57

erik larsen skrev i

> Hvad har det med DLK at gøre ???

Tja det er da dig som startede med at navngive tråden her efter
en anden planet så må rumvæsner jo høre til i tråden...

> Ja,

Detaljeret hvordan eller måtte du selv om det?

> Men, her på forfølger jeg ikke løgneren jeg bringer den del af deres
> tro de ikke selv vil være bekendt at bringe

Hvad får dig til at tro du ved mere om Bodils tro end hende
selv?

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 16-09-03 11:46

> erik larsen skrev i

> Tja det er da dig som startede med at navngive tråden her efter
> en anden planet så må rumvæsner jo høre til i tråden...

Det er Mormonernes "kristne" tro jeg henviser til og ikke rumvæsner

> Detaljeret hvordan eller måtte du selv om det?

2 Tim 4v2 Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt,
forman, tålmodigt og med stadig undervisning!

> Hvad får dig til at tro du ved mere om Bodils tro end hende
> selv?

Erfaring

Erik L

Fra : TBC

Dato : 17-09-03 02:41

> Erfaring

Lol da, Hvad i alverden får dig da til at tro at du har mere erfaring med at
vide hvad Bodil tror på, end hun selv har erfaring med hvad hun tror på ?

TBC

Fra : erik larsen

Dato : 17-09-03 02:57

> [...]
at
> vide hvad Bodil tror på, end hun selv har erfaring med hvad hun tror på ?

erfaring

Erik L

Fra : TBC

Dato : 17-09-03 13:05

> at
>
> erfaring

Du forstår åbenbart ikke at stoppe, når du er ved at kompromittere dig selv.

....Hvor har du da din påståede erfaring fra ? Kan du læse hendes tanker ?
Tænker du måske ligefrem flere af hendes tanker end hun selv gør ? ...I så
tilfælde findes der medicin som nok kunne være tilrådigt, selv om det ville
befri dig fra din "erfaring" med *andre* menneskers tro.

TBC

Fra : jørgen

Dato : 17-09-03 15:11

> "erik larsen" <erik@larsenstruer.dk> skrev i en meddelelse

> Du forstår åbenbart ikke at stoppe, når du er ved at kompromittere dig
selv.

Det er jo ikke noget nyt.

mvh jørgen.

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 21:02

erik larsen skrev i <news:3f66e9f6$1$13156$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> 2 Tim 4v2 Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt,

Hvis du har fået direkte påbud om det så er der vel ikke noget
som hedder utide?

> Erfaring

Med at være i Bodil?
Med at læse hendes tanker?

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 18-09-03 02:58

> Hvis du har fået direkte påbud om det så er der vel ikke noget
> som hedder utide?

Jo

> Med at være i Bodil?
> Med at læse hendes tanker?

Mine indlæg handler om mormonerne og ikke om Bodil

Erik L

Fra : Jane

Dato : 18-09-03 13:10

erik larsen skrev i

> Jo

Kan du så ikke lige smide din definition at ordet utide?

> Mine indlæg handler om mormonerne og ikke om Bodil

Så du har erfaring med at være mormon?
Hvor længe siden er det da jeg kan se du på nogle punkter
adskiller dig meget fra eksempelvis Bodil.

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 18-09-03 17:35

> erik larsen skrev i

> Kan du så ikke lige smide din definition at ordet utide?

Når noget ikke passer dig lige her og nu !

> Så du har erfaring med at være mormon?

Ja,

> Hvor længe siden er det da jeg kan se du på nogle punkter
> adskiller dig meget fra eksempelvis Bodil.

Håber på alle punkter, jeg prediker ikke en kirke eller en sekt, men Jesus
Kristus Hans død på korset og opstandelse. Får vi del i Jesus død får vi
også del i hans opstandelse og Helligåndens Gave (Rom 6 & ApG 2,38)

Erik L

Fra : Jane

Dato : 18-09-03 18:32

erik larsen skrev i

Tak for definitionen af utide. Jeg havde nok misforstået og
sat det lidt synonym med "når det ikke var passende".

> Ja,

Hvis du en dag skulle få lyst til at dele med os hvorfor
du valgte at holde op med at være mormon, vil jeg syntes
det lyder interessant. I det hele taget hvorfor og hvordan
folk får en tro - da jeg jo ikke selv har haft den oplevelse.

> Håber på alle punkter, jeg prediker ikke en kirke eller en

Bare sådan cirka. Om det er ti eller fyrre år.
Jeg kan forstå at mormon bevægelsen har ændret sig en del
og savner en historisk gennemgang.

Jane

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-09-03 21:33

> erik larsen skrev i
>
> Tak for definitionen af utide. Jeg havde nok misforstået og
> sat det lidt synonym med "når det ikke var passende".

Der kan man bare se, Erik. Har du virkelig
været døbt som medlem af Jesu Kristi Kirke
af Sidste Dages Hellige?

> [...]
> det lyder interessant. I det hele taget hvorfor og hvordan
> folk får en tro - da jeg jo ikke selv har haft den oplevelse.

Ja, det kunne være interessant at høre.

> Bare sådan cirka. Om det er ti eller fyrre år.
> Jeg kan forstå at mormon bevægelsen har ændret sig en del
> og savner en historisk gennemgang.

Til din orientering: der er ikke tale om en bevægelse -
men derimod om en verdenskirke, den kirke, der procentuelt
vokser allermest i hele verden lige for tiden.

Historisk gennemgang:
Vi har udgivet en bog om kirkens historie, den hedder "Vores arv".
Er du interesseret i at få sådan en bog, må du hellere maile
privat til mig.

Mvh.Bodil.

Fra : Jane

Dato : 18-09-03 21:38

Bodil Grove Christensen skrev i <news:3f6a167a$0$24645
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Til din orientering: der er ikke tale om en bevægelse -

Sorry det var ikke for at fornærme jer.
Skal prøve at huske at kalde jer kirke fremover, jeg er
bare så vant til at kirke er en fysisk bygning jeg glemmer
ordet også bruges om andet.

> Historisk gennemgang:
> Vi har udgivet en bog om kirkens historie, den hedder "Vores arv".

Det kunne godt være at jeg engang fik ekstra tid. Findes
den på almindelige biblioteker i så fald eller vil jeg være
nødt til at anskaffe mig den?

Jane

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-09-03 23:04

> [...]
>
> Det kunne godt være at jeg engang fik ekstra tid. Findes
> den på almindelige biblioteker i så fald eller vil jeg være

Det ved jeg faktisk slet ikke, men du kan få en gratis af mig,
hvis du sender en frankeret svarkuvert til mig.

Mvh.Bodil.

Fra : erik larsen

Dato : 19-09-03 23:42

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f6a167a$0$24645$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> Der kan man bare se, Erik. Har du virkelig
> været døbt som medlem af Jesu Kristi Kirke
> af Sidste Dages Hellige?

selvføligt har jeg ikke det, jeg har min sunde fornuft i behold.

Erik L

Fra : erik larsen

Dato : 19-09-03 23:41

> [...]
> det lyder interessant. I det hele taget hvorfor og hvordan
> folk får en tro - da jeg jo ikke selv har haft den oplevelse.

Jeg har ikke været mormon, dels fordi de i min unge dage var racister
mormonerne mente ikke de sorte kunne blive frelst fordi de tilhørte den
trediedel af engleskaren der blev smit ud sammen med Jesus broder Lucifa,
Historien med Guldbladerne der heldig for SDH forsvandt men lyder meget
uvirkeligt, Troen op at en Mormon selv kan blive til en Gud og herske på en
ny planet et for kunstig, Stedfortræder dåben og meget mere som stor i
Mormon bogen. (læs selv)

> Bare sådan cirka. Om det er ti eller fyrre år.
> Jeg kan forstå at mormon bevægelsen har ændret sig en del
> og savner en historisk gennemgang.

mormonerne behøver mere sund fornuft

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-09-03 13:02

> [...]
KLIP!

> Jeg har ikke været mormon,
Klip!

Dermed modsiger du jo dig selv, for du har jo slet
ingen erfaring, som du jo ellers siger.
>dels fordi de i min unge dage var racister

VRØVL!
Vi har aldrig været racister, tvært imod.

> mormonerne mente ikke de sorte kunne blive frelst fordi de tilhørte den
> trediedel af engleskaren der blev smit ud sammen med Jesus broder Lucifa,

ENDNU MERE VRØVL

> [...]
en
> ny planet et for kunstig, Stedfortræder dåben og meget mere som stor i

Hm, tja, bum-bum - eller hvem er det nu lige,
der mangler mere sund fornuft?

God weekend.

Mvh.Bodil.

Fra : Mr. D

Dato : 20-09-03 13:14

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f6c41c1$0$24675$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Lucifa,

> ENDNU MERE VRØVL

Kære Bodil
I stedet for at råbe og skrige, kunne du så ikke give os nysgerrige på
sidelinien den sande historie om mormonerne og de farvede og den del af
engleskaren, som fulgte Lucifer?

....og sammen med dette kunne du måske fortælle lidt om mormonernes forhold
til diverse planeter og kaldet til befolkning, hvis et sådant eksisterer

....og helst ikke den tilpassede politisk-korrekte udgave af idag, men den,
som oprindeligt blev lanceret som en åbenbarelse fra Gud?

Jeg vil selvfølgelig tro dig, om du vil give dig tid til at forklare disse
ting, samt måske henvise til officielle links, der afklarer mormonernes egen
holdning.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-09-03 14:09

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ting, samt måske henvise til officielle links, der afklarer mormonernes

Klip!

Jo, det kunne jeg da godt, hvis jeg troede på, at det
ville tjene noget formål.
Men lad mig citere fra indlægget "Templer", indsendt af TBC,
hvem det så end er - skrevet om Erik Larsen:

> [...]
til
> at udgøre en løgn om andre, som jeg ofte ser dig fremsætte. Tidligere har
> jeg også selv været udsat for sådanne påståeligheder fra din side, hvilket
> jeg var utilfreds med idet du end ikke tog imod de beviser imod din
> fordrejede løgn til indtægt som jeg fremsatte, men blot fortsatte helt,
> komplet og fuldstændigt upåagtet disse.

> Det er også svært utilfredsstillende
> at se at det er et mønster du tilsyneladende fortsætter og spreder ud på
> andre, og endog mener dig ekspert på andres religion selv om det end ikke

Hvis du eller andre ønsker at vide mere, kan I da anskaffe jer et eksemplar
af bogen "Den kostelige Perle", og læse, hvad der står om Kolob i den.
Ved en hurtig gennemlæsning er det på side 42-43 og 45.

For dem, som kan læse engelsk, findes det her:
http://www.zenos.dk/site/kristus/tekst.php?150205

Hvad angår det andet spørgsmål, har jeg ikke nødvendigvis lige noget
på nettet at henvise til, men hvis I gider, kan I da tygge disse tekster
igennem,
og se, om der er noget, I kan bruge:
http://www.zenos.dk/site/kristus/tekst.php?10000

Iøvrigt gider jeg nu ikke anstrenge mig særlig meget, for den tone,
du bruger i dit indlæg, oser jo ikke ligefrem af samarbejdsvilje
og forståelse, tværtimod, læs her:
> ...og helst ikke den tilpassede politisk-korrekte udgave af idag, men den,
> som oprindeligt blev lanceret som en åbenbarelse fra Gud?

Vi har nemlig slet ikke travlt med at være "politisk-korrekte",
men med at følge Mesteren, Jesus Kristus.

Mvh.Bodil.

Fra : AF

Dato : 22-09-03 14:16

Bodil Grove Christensen grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk skrev dette:

[ ... ]
> Vi har nemlig slet ikke travlt med at være "politisk-korrekte",
> men med at følge Mesteren, Jesus Kristus.

Se, det er jo den helt rigtig indstilling at have! - selv om jeg da så
ikke er enig med så forfærdelig meget i jeres teologi, men ingen tvivl
om at I har den rigtige indstilling, og oprigtigt gerne vil følge
Mesteren, Jesus Kristus. Og det er jo så også derfor jeg har fået så
stor respekt for de fra jeres kirke der deltager i denne gruppe.

Jeg har også stor respekt for Simon, selv om han endnu ikke er nået op
til fuld mands modenhed i forståelsen af evangeliet, - men jo mere han
får læst på bl.a. mine hjemmesider, desto større forståelse af den
bibelske sandhed får han med tiden

Fra : Mr. D

Dato : 22-09-03 21:02

"AF" <andreas.falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Bodil Grove Christensen grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk skrev dette:
>
> Jeg har også stor respekt for Simon, selv om han endnu ikke er nået op
> til fuld mands modenhed...

Se, *det* er dansk humor

Mr. D

Fra : AF

Dato : 22-09-03 21:05

Mr. D s-griis@post5DELETE.tele.dk skrev dette:

> Se, *det* er dansk humor

hubs, - ja det må det være!!

og nogen gange er det en fordel at læse hvad jeg mener og ikke hvad
jeg skriver LOL

Fra : Mr. D

Dato : 22-09-03 21:01

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f6ef499$0$24647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Klip!

Det var et noget voldsomt klip

> Jo, det kunne jeg da godt, hvis jeg troede på, at det
> ville tjene noget formål.
> Men lad mig citere fra indlægget "Templer", indsendt af TBC,
> hvem det så end er - skrevet om Erik Larsen...

Men jeg troede det ville tjene et formål. Jeg kommer ind fra sidelinien og
spørger af interesse. Jeg tror da, der er andre end mig, der undrer sig
over, at denne tråd kun handler om åbenbart falske oplysninger på den ene
side og kun skæld-ud over de falske beskyldninger på den anden.

Jeg skal ikke kunne sige, om der i tråden er kommet henvisninger til
officielle sites, der forklarer, hvordan tingene reelt står til, for jeg har
ikke kunnet komme gennem alle de mange indlæg. men jeg har ledt efter det,
og ikke fundet det.

Jeg synes da, at om man ret tidligt i tråden havde henvist rigeligt og med
rund hånd til troværdige sites om emnet, så var der sådan set ikke så meget
mere at komme efter. Så kunne vi alle jo blot gå ind og se, hvorledes det i
virkeligheden stod til.

Så derfor ville det da i høj grad have tjent et formål, om man havde været
seriøs nok til at gøre dette i stedet - og så var vi andre blevet så meget
klogere med det samme.

> til

Jo da, jeg har læst den karakteristik af Erik, men det gør mig ikke klogere
på Kolob.

> [...]
> af bogen "Den kostelige Perle", og læse, hvad der står om Kolob i den.
> Ved en hurtig gennemlæsning er det på side 42-43 og 45.

Jeg har ikke tænkt mig at bruge penge på at finde ud af noget om Kolob.
Derfor spørger jeg i dette forum evt. venligsindede mormoner. Vi kunne jo
alle gå hjem og investere i bøger, der dækkede stort set alle kristne og
ikke-kristne grupper i verden, og så kunne vi samtidig lukke denne
debatgruppe ned. Det ville være meget nemmere, men også meget dyrere.

> For dem, som kan læse engelsk, findes det her:
> http://www.zenos.dk/site/kristus/tekst.php?150205

Se, hvis den var kommet på bordet med det samme, ville jeg ikke engang have
skrevet mit første indlæg. Det gjorde da ikke ondt at være konstruktiv,
eller hva? (Så, nu prikkede jeg så hårdt på tastaturet, at tasten med ?
satte sig fast... lige et øjeblik... Jo, nu skulle det være i orden igen)

Når man på et advokatkontor får en ny lovtekst, følger der som regel et
stort kompendium med, som fortæller, hvordan lovteksten skal tolkes og
forstås. Selvom jeg nu har læst grundlaget for tanken om Kolob, har jeg jo
ingen forudsætninger for at vide, hvad Kolob i det daglige står for hos den
enkelte mormon og i forkyndelsen. Og da jeg åbenbart ikke kan finde
velvillige mormoner i denne gruppe, der er villige til at hjælpe mig til til
yderligere og reel granskning udi dette, er jeg selv gået på nettet for at
finde nogle sider, der kan give mig et dybere indblik. De tre første jeg
finder på google er

http://business.gorge.net/zdkf/kufol/kolit.html
http://nowscape.com/mormon/mormons4.htm
http://institutecw.tripod.com/mormonsinspace.htm

....i mangel af bedre, er dette nu min eneste viden om emnet. Skal jeg være
tilfreds med det, eller er der alternativer?

> Iøvrigt gider jeg nu ikke anstrenge mig særlig meget, for den tone,
> du bruger i dit indlæg, oser jo ikke ligefrem af samarbejdsvilje
> og forståelse, tværtimod, læs her:

Og dit indlæg oser af indetstængt østrog... Jeg mener; du behøver heller
ikke anstrenge dig for min skyld. Hvis der er noget, man ikke gider, så skal
man heller ikke gøre det. Og jeg skal afholde mig fra i fremtiden at spørge
dig om den reelle og faktiske baggrund for nogle af de myter, der findes
omkring mormonismen. Jeg kan også godt nøjes med det, jeg selv har fundet om
Kolob. Selvom jeg nu ville have det bedre, om jeg vidste lidt mere om, hvad
kirken selv siger om emnet.

Men sådan er det jo nu engang. Luther var jødehader, anabaptisterne i
München var voldelige, og den katolske kirkes uhyrligheder i Middelalderen
ville fylde mere end al verdens bøger, hvis de skulle remses op. Det er ren
historie, og så kan man erkende det, eller pynte lidt på det og sige, at det
aldrig har fundet sted, eller at de holdninger aldrig har eksisteret.

Når jeg ind imellem taler med mormoner (gerne over en af deres julesmåkager,
som ingen anden kirke i verden kan gøre bedre), så spørger jeg
selvfølgelig - som alle andre danskere - om bl.a. dette med flerkoneri. Det
er selvfølgelig et obligatorisk spørgsmål. Jeg får ikke andet end et skævt
smil til svar og en let bemærkning i retning af "Ja, det ku´ du li´, men
sådan er det ikke mere". Og det irriterer mig lidt, for jeg kunne godt tænke
mig at vide, hvor, hvordan og hvorfor den første åbenbaring om dette
fremkom, hvilke åndelige konsekvenser den mentes at have, hvilke
fremtidsforventninger i den evige verden, der lå i tanken, hvorfor man bl.a.
i Utah gik ind i den udvikling, der idag har ført til gennemført énkoneri,
og udbrydere, der mener, at den store kirke er i frafald osv. osv.

Jeg har også ved flere lejligheder spurgt, hvad der reelt ligger bag myten
om Satan og hans faldne engle og de farvede. Er det grebet helt ud af den
blå luft? Er der noget om det, som blot bliver misforstået eller fordrejet?
Eller mente man det virkelig engang, dog ikke mere? Jeg har ikke kunnet få
et reelt svar om oprindelig åbenbaring og historie.

Darwin mente, at den moderne videnskab beviste, at kvinder var
mindrebemidlede i forhold til mænd. Sådan er det nu engang, og sådan var
tankegangen på det tidspunkt. Det betyder ikke, at videnskabsmænd af idag
mener det samme. Har mormonerne ændret holdning eller måske ligefrem
åbenbarelse omkring de nævnte emner gennem tiden, eller er de den eneste
kirke i verden, der mente akkurat det samme for 100 år siden som idag?

> Vi har nemlig slet ikke travlt med at være "politisk-korrekte",
> men med at følge Mesteren, Jesus Kristus.

Aint we all?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 23:30

Mr. D skrev i <news:3f6f54c1$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> udvikling, der idag har ført til gennemført énkoneri, og udbrydere,
> der mener, at den store kirke er i frafald osv. osv.

Ja det er også det der er mit formål med at være i gruppen, at lære
om de forskellige kirker og grupperingers baggrunde.

> myten om Satan og hans faldne engle og de farvede. Er det grebet helt
> ud af den blå luft?

Jeg vil også gerne vide det. Jeg har bare ikke hørt om det før jeg
kom hertil, som sagt vidste jeg ikke meget andet om mormoner end
Osmonds filmen afslørede.

Jane

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-09-03 16:12

> [...]
>
> Jeg vil også gerne vide det. Jeg har bare ikke hørt om det før jeg
> kom hertil, som sagt vidste jeg ikke meget andet om mormoner end

Når jeg vælger at svare Jane - og dermed også Simon - så skyldes
det bl.a. din tone, Simon.!

Det er jo ikke grebet ud af luften - men derimod findes det allerede
i GT, så hvis I ellers kunne læse jeres Bibel, kunne I jo selv finde det.
I kan f.eks. læse 1. Mos. 4:15 - og Esajas 14:12-17, som handler om
krigen i Himlen, før verden blev til. Samme historie er bedre beskrevet
i Den kostelige Perle, s. 46, i Abraham 3:24-28, og historien fortsætter
i Moses kap. 4 i samme bog. En tredjedel af ånderne i Himlen valgte
at følge Lucifer i dette oprør mod Gud - de er i dag hans håndlangere
i den åndelige verden. Resten er eller bliver født her på Jorden som
mennesker, som har bestået deres "første prøvestand", nemlig krigen
i Himlen. De har dermed muligheden for at få et legeme af kød og blod
ligesom Faderen har det, og alle vil i opstandelsen gennem Jesu
Kristi opstandelse modtage et herliggjort legeme, der ikke længere
kan dø - og som heller ikke har svagheder af nogen grad, hverken
fysiske eller psykiske.

Desværre findes der ikke noget på nettet fra kirken om dette emne,
så jeg kan ikke skrive noget link til jer. Til gengæld har Dialogcentret
haft meget travlt med at skrive en masse usandheder om dette emne
og os, og selv om vi har sendt dem en korrigeret skrivelse, er det
stadig indholdet i den gamle brochure, vi bliver mødt med.
Jeg har nu været medlem af kirken i 26 år, og har aldrig mødt
nogen form for racisme, tværtimod. Vi har arbejdet overalt på
denne klode, og med alle folkeslag, og ønsker at bringe det glade
budskab om Jesus Kristus til alle - uanset hud- eller hårfarve.

Det samme gælder det andet emne, Kolob, jeg ledte MEGET længe,
før jeg fandt lidt under www.kristus.dk

Og til Simon m.fl.: Vi taler ALDRIG om begrebet Kolob - kan måske
en gang hvert fjerde år i søndagsskolen komme sporadisk forbi det
i forbindelse med lektien, men ellers aldrig.

Vi tror, at Gud har skabt "utallige verdner" - det kan også læses i
"Den kostelige Perle", - som Simon så ganske udmærket kan låne
på bibliotekerne, der er ikke nogen, som behøver at sætte sig i gæld
for det.

Men vi har da ingen fornemmelse om Gud har sat andre mennesker
i universet i vores tid - men sandsynligheden forekommer da - og her
taler jeg lige så meget som fysiklærer. Men det er da yderst interessant,
set fra den sidste synsvinkel.
Det kommer da iøvrigt heller ikke os ved, hvis han skulle have gjort det -
vi har vel alle rigeligt med at leve vort eget liv på denne jord - som
vi engang skal arve - se Bjergprædikenen.

De links, som Simon refererer til, kender jeg ikke noget til,
og ved et hurtigt gennemsyn vil jeg nøjes med at konstatere,
at nørder og andre besynderligheder findes overalt, både
indenfor som udenfor vores kirke. De har ikke belæg i vores
tro i at skrive, som de gør, det er deres egne spekulationer.

Slutteligt: Ang. flerkoneri- så er der en god bog om emnet, skrevet
af Jørgen W. Schmidt: "Mormonernes forsøg med flerkoneri 1843-1890",
udgivet af forlaget Moroni ApS, ISBN nr. 87-997-145-66.
Den kan også lånes på bibliotekerne.

Mvh.Bodil.

Fra : Mr. D

Dato : 23-09-03 21:19

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7062ad$0$24684$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Når jeg vælger at svare Jane - og dermed også Simon - så skyldes
> det bl.a. din tone, Simon.!

Det er betryggende at vide, at der findes nogen i denne ondskabsfulde verden
med retfærdighedssans, der kan dele lige efter fortjeneste.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-09-03 21:40

> [...]
verden
> med retfærdighedssans, der kan dele lige efter fortjeneste.

Ja, det er det jo!
Når man én gang har været lærer i en 1.klasse - så
skulle man gerne kunne det! Dette her er jo ikke så meget
forskelligt fra 1.klasse.

Mvh.Bodil.

Fra : Mr. D

Dato : 24-09-03 21:53

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f720155$0$24705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ja, det er det jo!
> Når man én gang har været lærer i en 1.klasse - så
> skulle man gerne kunne det! Dette her er jo ikke så meget
> forskelligt fra 1.klasse.

Tusjé

Godt gået. Du har det i dig

Mr. D

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 00:20

Bodil Grove Christensen skrev i

> det. I kan f.eks. læse 1. Mos. 4:15 - og Esajas 14:12-17, som handler
> om krigen i Himlen, før verden blev til.

Nu ved jeg ikke om jeg igen misforstå noget med førstnævnte handler
da om noget som er sket i eden, er verden ikke skabt på dette
tidspunkt? Da Kain jo rent biologisk forudsætter at Adam og Eva er
skabt forud kan Gud vel ikke tale til ham før verden er blevet til?

Men jeg kan ikke se at det har noget at gøre med farven på folks
hud? Har du et gæt på hvad det kan være som er misfortolket eller
er det et mysterium for jer også?

> Resten er eller bliver
> født her på Jorden som mennesker, som har bestået deres "første
> prøvestand", nemlig krigen i Himlen.

Har du et gæt på omfanget af hvor mange af de mennesker som lever
på jorden der er lucifers "venner" som har fortrudt og fået en
chance mere, og hvor mange (resten) som er øhmn - hvad skal jeg
kalde dem ny-fødte?

> Slutteligt: Ang. flerkoneri- så er der en god bog om emnet, skrevet

Har jeg skrevet mig bag øret nu. Takker for infoen.
Skal lige på plads mht flytning (så vender jeg tilbage også angående
den mail vi har udvekslet).

Jane

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-09-03 13:53

> [...]
> tidspunkt? Da Kain jo rent biologisk forudsætter at Adam og Eva er
> skabt forud kan Gud vel ikke tale til ham før verden er blevet til?

Det er nok noget af det, som mange ikke helt har fattet.
1. Mosebog kap. 1 handler om den åndelige skabelse -
her omtales f.eks. i vers 27, hvordan Gud skabte mennesket.
I kap. 2 tales igen om menneskets skabelse i vers 7 -
her er der tale om den fysiske skabelse.
Og hvad er så forskellen?
Jo, den åndelige skabelse er i den åndelige, den evige
dimension, hvor vore ånder blev skabt, og det vil sige,
at alt levende indeholder en ånd - uanset om det er planter
eller dyr - eller mennesker.
I den fysiske skabelse er vi i denne dimension, som vi
kender til og lever i her og nu - den er ikke evig, men
derimod dødelig for os alle. Mens vi lever her, er vores
åndelige og dødelige legeme sammenføjet for en tid.
Ved døden adskilles disse igen, og legemet lægges i graven,
hvor det bliver formuldet. Ånden derimod bliver bragt tilbage
til den Gud, som skabte os - til Paradis, om vi har været
gode mennesker - og til Helvede, hvis vi ikke har.

Gennem Kristi opstandelse vil vi alle modtage et legeme
igen, men denne gang et udødeligt legeme, som er herliggjort
og uden fejl og mangler af nogen art - hverken fysisk eller
psykisk - tænk lige lidt over det!

Resten af historien kender du formodentlig?

Men selve historien om Jordens skabelse er meget
bedre beskrevet i bogen "Den kostelige Perle", som
jeg har omtalt flere gange.

> Men jeg kan ikke se at det har noget at gøre med farven på folks
> hud? Har du et gæt på hvad det kan være som er misfortolket eller
> er det et mysterium for jer også?

Læste du ikke i 1. Mosebog kap.4:15, at Gud satte et mærke
på Kain og hans slægt?
Der står lidt mere om det i "Den kostelige Perle" i "Abraham 1:21-27,
hvor den ægyptiske farao - skønt meget retfærdig og vis - pga. sin
afstamning ikke har ret til at bære præstedømmet.
Det er et emne, som jeg trods meget søgning, ikke har kunnet finde
noget særligt om.
I vores "Institut"-materiale (niveau højere end alm.gymnasium) står
en lille smule:
"Lige siden Adams uddeling og til tidernes fyldes uddeling har der været
en gruppe mennesker, som ikke havde tilladelse til at have Guds præste
dømme. Baggrunden for dette ses i Abraham 1: 21-27. Den egentlige
baggrund til at disse mennesker blev nægtet præstedømmet har Herren
holdt skjult, og vi må antage, at han selv vil bekendtgøre den, når han
synes, tiden er inde.
Den 1. juni 1978 åbenbarede Frelseren for præsident Spencer W. Kimball,
at forbandelsen vedrørende retten til præstedømmet, over denne slægtslinie
var ophævet."
Jeg var selv tilstede i kirken den søndag, da det blev bekendtgjort fra
talerstolen,
og det var en overvældende følelse, som kom til os alle - endelig! Nu kunne
alle, uanset slægtslinie modtage præstedømmet og komme i templet.
Jeg tror faktisk ikke, jeg har oplevet større eufori i kirken end netop den
dag.

> [...]
> på jorden der er lucifers "venner" som har fortrudt og fået en
> chance mere, og hvor mange (resten) som er øhmn - hvad skal jeg

Der er ingen af Lucifers venner, som har fortrudt og fået en chance mere,
for de gjorde oprør og blev smidt ud af Himlen alle sammen, ialt omkring
en tredjedel af ånderne - det er faktisk voldsomt mange.
De får aldrig muligheden for at blive født her på Jorden eller andre
steder for den sags skyld, for de har gjort bevidst oprør mod Gud.

Fint nok - du bestemmer.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 18:37

> [...]
> I kap. 2 tales igen om menneskets skabelse i vers 7 -
> her er der tale om den fysiske skabelse.

Det vil jg lige kigge på ved lejlighed. Det er altid spændende
når i herinde kan pege på noget i en tekst man tror man har
læst og så får man øjne på noget nyt. Det er altså forbløffende,
jeg tror også det er med til at gøre Bibelen til en spændende
bog.

> Resten af historien kender du formodentlig?

Jeg tør næsten ikke sige jo, da det jo gang på gang har vist sig
at jeg lige skal have forklaret noget en gang mere.

> Læste du ikke i 1. Mosebog kap.4:15, at Gud satte et mærke
> på Kain og hans slægt?

Åh jeg tænkte igen i vaner. Jeg tænkte på noget i stil med den
prik hinduer har i panden.

Er det det eneste sted i bibelen at der omtales at et folk
mærkes? Kunne det tænkes at "mærkningen" med farve var noget
andet en kains mærket - teoretisk kunne han jo have mærket
Kain ved at gøre dem til blondiner eller rødhårede lige så
vel som at gøre dem mørke i huden?

> Det er et emne, som jeg trods meget søgning, ikke har kunnet finde
> noget særligt om.

Jeg spørger jo bare løs, hvis der er noget som du ikke lige kan
finde svar på behøver du ikke at sætte himmel og jord i bevægelse
for at stille min nysgerrighed, jeg skal nok overleve alligevel,
men det er sødt af dig at du gider.

> egentlige baggrund til at disse mennesker blev nægtet præstedømmet har
> Herren holdt skjult, og vi må antage, at han selv vil bekendtgøre den,
> når han synes, tiden er inde.

Har gud andre små hemmeligheder?

> templet. Jeg tror faktisk ikke, jeg har oplevet større eufori i kirken
> end netop den dag.

Jeg kan godt forstå det må have været en stor oplevelse. Jeg er selv
typen som har mest brug for venner når jeg har oplevet noget godt,
for jeg nyder sådan at dele glæde. Mine venner siger også om mig
at jeg aldrig bliver jaloux eller misundelig, men er god til at glæde
mig på andres vegne. Din glæde over den oplevelse føler jeg næsten
stråler ud af dit indlæg, og jeg bliver automatisk glad fordi jeg får
lov at dele din glæde. Så på en måde har du gjort det til en oplevelse
for mig nu (selvom den oplevelse naturligvis ikke kan sammenlignes med
din oplevelse).

> Der er ingen af Lucifers venner, som har fortrudt og fået en chance
> mere, for de gjorde oprør og blev smidt ud af Himlen alle sammen, ialt

Så tror jeg ikke helt jeg forstod hvem der var der havde bestået deres
første prøvestand?

> De får aldrig muligheden for at blive født her på Jorden eller andre

Er det din tro at man har været "et andet sted" før man bliver født
her på jorden? Jeg kommer til t tænke på en veninde som mistede
et lille barn der blev til en spontan abort. Jeg tænker tit på om
der mon var en "sjæl" i den lille liv der døde eller om det levende
barn hun fik senere var det samme som havde "stået i kø" til at blive
født.

Jane

Fra : Niels Peter

Dato : 25-09-03 19:07

Jane wrote:

> [...]
> der mon var en "sjæl" i den lille liv der døde eller om det levende
> barn hun fik senere var det samme som havde "stået i kø" til at blive

Her skiller vandene nok mellem forskellige slags kristne.
Selv hører jeg til dem, der mener, mennesker er én enhed, og at det, vi
plejer at kalde sjæl, krop, ånd og hvad vi ellers kan finde på, blot er
forskellige synvinkler på denne enhed. Ellers kan jeg ikke se nogen
mening i, at vi er blevet lovet "kødets opstandelse" og ikke blot
sjælens.

Niels Peter

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 19:44

Niels Peter skrev i <news:3f732ec6$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Her skiller vandene nok mellem forskellige slags kristne.

Det gør det jo kun mere spændende. Jeg vil ikke påtvinge nogen
at vi skal være enige.
Det er når vi er forskellige, man lettest ser hvad man selv er.

> Selv hører jeg til dem, der mener, mennesker er én enhed, og at det, vi
> plejer at kalde sjæl, krop, ånd og hvad vi ellers kan finde på, blot er

Hvornår mener du at et menneske er et menneske?

Når ægcellen deler sig første gang eller når barnet trækker sin
første mundfuld luft selvstændigt? Jeg er ikke selv sikker og vil
syntes en snak om liv vil være spændende men håber jeg ikke skaber
en tråd med splid og mudderkastning om for og imod abort.

Jane - der oprigtigt håber på en saglig spændende tråd

Fra : Niels Peter

Dato : 25-09-03 19:48

Jane wrote:

> Hvornår mener du at et menneske er et menneske?
>
> Når ægcellen deler sig første gang eller når barnet trækker sin
> første mundfuld luft selvstændigt? Jeg er ikke selv sikker

Heller ikke jeg ...
Men strengt biologisk set er der vel tale om et nyt individ faktisk fra
det øjeblik, ægget er befrugtet. Tror jeg nok - er ikke biolog af
profession.

> og vil
> syntes en snak om liv vil være spændende men håber jeg ikke skaber
> en tråd med splid og mudderkastning om for og imod abort.
>
> Jane - der oprigtigt håber på en saglig spændende tråd

Det håber jeg også - men dette emne er i den grad egnet til at bringe
sindene i kog ...

Niels Peter

Fra : jørgen

Dato : 25-09-03 22:32

> Hvornår mener du at et menneske er et menneske?
>
> Når ægcellen deler sig første gang eller når barnet trækker sin
> første mundfuld luft selvstændigt?

Kunne man bruge det samme kriterie som man bruger på voksne mennesker,
hjernedødskriteriet, til at skelne liv fra ikke-liv?
Altså noget i stil med at hvis der findes et nervesystem, hvor småt eller
primitivt det end måtte være, og en målelig aktivitet, elektrisk eller
anden, ja, så er der tale om et levende menneske.

mvh jørgen.

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 23:52

jørgen skrev i <news:3f735f5e$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Kunne man bruge det samme kriterie som man bruger på voksne mennesker,
> hjernedødskriteriet, til at skelne liv fra ikke-liv?

Det lyder brugbart, men det jeg tænkte var ikke så meget en
praktisk diskussion, men mere de af skribenterne herinde som
har en tro hvad den siger om emnet - altså noget mere
"uvidenskabeligt" og mere subjektivt.

Altså en begrundelse udfra religion og tro om hvad der er liv
ikke så meget en biologisk og teknisk begrundelse (selv om den
sikkert også kunne være spændende).

Jane

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-09-03 21:37

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

Klip!

> [...]
> andet en kains mærket - teoretisk kunne han jo have mærket
> Kain ved at gøre dem til blondiner eller rødhårede lige så

Ja, teoretisk kan alt jo forekomme -også at de får
syv tæer på den ene fod osv.

> [...]
> finde svar på behøver du ikke at sætte himmel og jord i bevægelse
> for at stille min nysgerrighed, jeg skal nok overleve alligevel,

Jo, det gør jeg da, for så vidt, som jeg kan finde tid til det -
lige nu har jeg nærmest Danmarksrekord i at arbejde.....

> Har gud andre små hemmeligheder?

Der er da i hvert fald et par ting, jeg skal have spurgt Ham
om, når jeg engang mødes med Ham.

> [...]
> din oplevelse).

> Så tror jeg ikke helt jeg forstod hvem der var der havde bestået deres

Alle, som lever nu eller senere på denne Jord, eller som tidligere har
levet på denne Jord - har ganske enkelt bestået deres første prøvestand.
Du og jeg inklusive - og alle de andre i denne ng såmænd! )

> [...]
> der mon var en "sjæl" i den lille liv der døde eller om det levende
> barn hun fik senere var det samme som havde "stået i kø" til at blive

Hvis jeg vidste det, var jeg lige så klog som Vorherre.
Umiddelbart vil jeg ikke tro, at sjælen har været i barnet,
før det bliver født. Dermed vil jeg jo så antage, at den sjæl,
som skulle have haft kroppen, som blev til en abort, vil modtage
en anden krop. Men mon ikke, at Vorherre har vidst på forhånd,
at det lille foster ville gå til grunde? Det tror jeg. Så I det tilfælde
har han nok slet ikke gjort nogen sjæl parat...... (rent tankespind).

Mht. at være et andet sted før fødslen - så er Bibelen fyldt med
henvisninger til denne forudtilværelse, som vi kalder det, denne
åndelig tilstand før vores nuværende fysiske tilværelse.
Læs f.eks. Job 38: 4,7, 21.
Og Ap. Gern. 17:28-29, hvor "Åndernes Fader" omtales -
og at vi alle er af Hans slægt.
Ordsprogenes Bog 8:22-31, specielt vers 30-31, hvor vi omtales
som værende hans fosterbørn og levende i Guds nærhed, da han
skabte Jorden.

Mvh.Bodil.

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 23:48

Bodil Grove Christensen skrev i <news:3f7351e3$0$24675
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Ja, teoretisk kan alt jo forekomme -også at de får
> syv tæer på den ene fod osv.

Hvordan ved i så at mærket er hudfarven og ikke hårfarven?
Fordi der er mere end to hårfarver eller noget andet jeg
ikke har gennemskuet?

> Jo, det gør jeg da, for så vidt, som jeg kan finde tid til det -
> lige nu har jeg nærmest Danmarksrekord i at arbejde.....

Som altid der er ingen hast, du kan sagtens lade mine spørgsmål
ligge længe før du svarer på dem. Der er ikke noget jeg skal
nå. Men af naturlige årsager kommer jeg nok også til at holde
en lille pause snart da flytningen af ihvertfald mit adsl
modem er næsten på trapperne.

> Der er da i hvert fald et par ting, jeg skal have spurgt Ham
> om, når jeg engang mødes med Ham.

Det kunne egentligt også være en spændende tråd. En top fem over
hvilke spørgsmål ville i stille Gud eller Jesus hvis i kunne
spørge om hvad som helst. Men nogle af spørgsmålene ville jo nok
være private og måske ikke egnede til dette forum.

> [...]
prøvestand.
> Du og jeg inklusive - og alle de andre i denne ng såmænd! )

Tror jeg skal granske lidt mere i hvad det er for en prøvestand.
Det lyder nemlig meget interessant.

> Ordsprogenes Bog 8:22-31, specielt vers 30-31, hvor vi omtales
> som værende hans fosterbørn og levende i Guds nærhed, da han
> skabte Jorden.

er den "jeg" den henvises til da os? Jeg syntes det lyder som om
det er Jesus.

Jane

Fra : Jane

Dato : 20-09-03 21:04

erik larsen skrev i

> Jeg har ikke været mormon,

Hvordan mener du at have opnået erfaring med at være mormon
uden at være det?
Har du været besat af en moromn ånd eller hvad?

Jane

Fra : erik larsen

Dato : 21-09-03 21:37

> erik larsen skrev i

> Hvordan mener du at have opnået erfaring med at være mormon
> uden at være det?

fordi de ikke vil drikke the eller kaffe med mig.

> Har du været besat af en moromn ånd eller hvad?

nu er du vist lidt langt bortefra tråden

Erik L

Fra : Jane

Dato : 21-09-03 22:04

erik larsen skrev i <news:3f6e0bf7$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> fordi de ikke vil drikke the eller kaffe med mig.

Så hvis du ikke vil drikke kaffe eller te med mig så har
jeg derved opnået erfaring i din tro og kan udtale mig om
hvad du ved som om jeg er ekspert?

Forventer du at blive taget alvorligt?

> nu er du vist lidt langt bortefra tråden

Jeg ville tro dig mere hvis du havde sagt du havde haft
besøg af mormonske ånder end det med kaffen.

Der er mange mennesker som jeg ikke har drukket kaffe med.

Jane

Fra : TBC

Dato : 22-09-03 05:32

> Så hvis du ikke vil drikke kaffe eller te med mig så har
> jeg derved opnået erfaring i din tro og kan udtale mig om
> hvad du ved som om jeg er ekspert?
>
> Forventer du at blive taget alvorligt?

LOL da )

Det må være det man kalder for teknisk knockout, .....og så dog, for det
minder egentligt også om Judo, hvor man primært har brugt modpartens egen
vægt, tyngde og udfald til at afværge og uskadeliggøre ham.

Ordsprogene 26:5 er ikke fjernt fra mine associationer i forbindelse med
dette tilsyneladende egostyrkende 'kaffeslapperi': "Svar tåben efter hans
dårskab, for at han ikke skal blive vís i sine egne øjne." (NWT); --
"Answer a [self-confident] fool according to his folly, lest he be wise in
his own eyes and conceit" (AMP)

TBC

Fra : erik larsen

Dato : 22-09-03 06:42

>Så hvis du ikke vil drikke kaffe eller te med mig så har
>jeg derved opnået erfaring i din tro og kan udtale mig om
>hvad du ved som om jeg er ekspert?

Jeg har spurgt mormonerne hvorfor de ikke drikker kaffe

>Forventer du at blive taget alvorligt?

Nej det gør jeg ikke og er sådan set lige glad med hvad du tror om
mormonerne og min erfaring me disse.

>Jeg ville tro dig mere hvis du havde sagt du havde haft
>besøg af mormonske ånder end det med kaffen.

Mormoner drikker ikke kaffe af religiøse grunde, spørg selv en

>Der er mange mennesker som jeg ikke har drukket kaffe med.

af religiøse grunde ?

Erik L

Jane

Fra : AF

Dato : 22-09-03 09:47

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> Mormoner drikker ikke kaffe af religiøse grunde, spørg selv en

Kan du komme med et citat fra en officiel mormonkilde, der
dokumenterer din påstand?

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 15:40

erik larsen skrev i

> Jeg har spurgt mormonerne hvorfor de ikke drikker kaffe

Er dit nye svar på hvorfra du har opnået *erfaring i at være
mormon* at du har spurgt mormonerne om kaffe? Har du spurgt
dem alle? Siger deres svar om kaffe så meget at du derudaf
kan udlede at have opnået en reel erfaring?

Hvad kan du så udlede af mig når jeg siger at jeg ikke drikker
kaffe eller the fordi jeg ikke kan lide varme drikke?

> Nej det gør jeg ikke og er sådan set lige glad med hvad du tror om
> mormonerne og min erfaring me disse.

Jeg skal nok komme tilbage med din erfaring "me disse" men
ligenu er jeg interesset i den udtalelse du sagde med at du
havde erfaring i at være mormon.

> Mormoner drikker ikke kaffe af religiøse grunde, spørg selv en

Den sætning gør ikke mig i stand til at sige jeg nu har
opnået erfaring i at være mormon. Den sætter mig højst i
stand til at sige jeg har hørt hvad nogle mormoner mener
om et enkelt lille bitte emne.

> af religiøse grunde ?

Du ved jo jeg ikke har en religion, men rent moralsk ville jeg
da ikke sige ja hvis Anders Fogh eller nazi Johnni inviterede
mig til kaffeslaberads.

Jane

Fra : Niels Peter

Dato : 22-09-03 05:45

Jane wrote:

> Der er mange mennesker som jeg ikke har drukket kaffe med.

Jeg har til gengæld drukket kaffe med nogle unge, mormonske "ældste" -
så må jeg jo være godt hjemme i Jeres lære
Min mor havde på et tidspunkt et par unge mormonske (hedder det sådan?)
mænd som logerende, de var i Danmark for at virke for læren.

Niels Peter
*selvudnævnt til ekspert i mormonsk kaffedrikning*

Fra : erik larsen

Dato : 22-09-03 06:31

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har til gengæld drukket kaffe med nogle unge, mormonske "ældste" -
> så må jeg jo være godt hjemme i Jeres lære

den tror jeg ikke på, en mormon kan ikke være ren inden i, hvis han indtager
the eller kaffe, elles har mormonernes tro forandret sig mere end jeg viste

Jeg har engang kendt en hysterisk mormon frue, der samlignede kaffe med
heroin

Erik L

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 15:42

erik larsen skrev i

> indtager the eller kaffe, elles har mormonernes tro forandret sig mere
> end jeg viste

Hvor mange år siden er det at du vidste?

> Jeg har engang kendt en hysterisk mormon frue, der samlignede kaffe
> med heroin

Jeg har kendt kristne der sammenlignede lakrids med kokain,
men det berettiger mig ikke til at udlede at alle andre kristne
har denne holdning.

Jane
--
selvudnævnt ikke-ekspert i krisntes forhold til lakrids