Dejligt at stå over egoisterne...
Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-03 07:51

"Vor forfængelighed ser gerne, at det vi gør bedst, netop skal gælde for det
der falder os sværest, Dette er oprindelsen til mangen moral". Nietzsche

- hvis man selv er tolerant overfor bøsser, ser man gerne dem der
teoretiserer om at bøsser valgte livsstilen, fordi de måtte give op overfor
at få 1.sorteringskød=piger, som intolerante

- hvis man ikke har fortrængt sin berøringsangst overfor de fremmede, ser
man gerne dem der er lidt mere kritiske som "skabs-nazistiske racister".

- hvis man er ligeglad med pædofile, ser man gerne dem der tager de pædofile
i forsvar som "skabs-pædofile" som bør fordømmes.

- hvis man er god med en hammer, gør man gerne alle problemer til søm

- man gør dyd af en nødvendighed.

Det er ikke et nyt fænomen. På Jesus' tid sagde farisæere "tak Gud at jeg
ikke er som synderne"

På Valdemar Sejrs tid, sagde en dronning på dødslejet, at hendes synd som
hun angrede var "løsthængende, sexet tøj" ("en dronning Dagmars synd"), og
man roste dronningens falskhed som en dyd....

Vi er alle mægtig gode til at bedrage os selv, og kan man ikke finde andre
at føle sig hævet over, så kan man finde en debatør, der stikker næsen lidt
ubeskedent frem og vedtage, at han er en slem og ukristelig egoist.

-----
KAFKA OM SELVBEDRAGET

"Du gør en dyd ud af alt din nødvendighed."
"For det første gør alle det, og for det andet gør netop jeg det ikke. Jeg
lader min nødvendighed blive ved med at være nødvendighed. Jeg tørlægger
ikke sumpene, men lever i deres feberdunster." "Netop det gør du en dyd ud
af.. "Som alle, det har jeg allerede sagt. For øvrigt gør jeg det kun for
din skyld; for at du skal blive ved med at være venlig overfor mig, tager
jeg skade på min sjæl."Kafka , Sene aforismer"

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N