Klargøring til opbevaring
Fra : brobaek

Dato : 21-09-03 02:00

Dette topic har garanteret været oppe 100 gange tidligere, men jeg har ikke
lige kunne finde svar på det hele.

Hvilken dele bør få hvilken behandling inden MC'en stilles i garage vinteren
over ?
Og hvilke dele bør få hvilken behandling når den tages ud igen ?

Jeg kan se, at WD40 ofte er nævnt - skal jeg bare "sprøjte løs over det
hele" eller kan jeg gøre noget bedre for at beskytte MC'en ?
Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så evt.
give hvilke dele ?

Endvidere er kollektor-boksen (den, som samler udstødningerne) temmelig
rusten. Jeg overvejer at give den en mild tur med stål-børste og bagefter
lidt sort brændeovnsmalling - er der nogen bedre forslag ?

Mvh
Martin (CX 500 C)

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 11:46

brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en

> Hvilken dele bør få hvilken behandling inden MC'en stilles i garage
> vinteren over ?

Afhænger fuldstændigt af hvilken lokalitet man opstalder under!
En tør og isoleret garage, der ikke åbnes flere gange dagligt og har en
sjap-våd bil holdende hver nat er et så non-aggressivt miljø som muligt,
hvorfor det ikke skulle være nødvendigt at konservere noget som helst.
Modsat kræver en vinter under en presenning i bunden af en carport nærmest
at modellen bliver pakket 100% ind i Tectyl!!

På DMC's hjemmeside er der under FAQ en ultimativ beskrivelse af
opstaldiningens problematikker og hvorledes man forholder sig i forhold
dertil. Læs den!

Link: www.dmc-org.dk FAQ'en befinder sig blandt "knapperne" ude i venstre
side af skærmbilledet!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 21-09-03 13:06

brobaek wrote:

> Jeg kan se, at WD40 ofte er nævnt - skal jeg bare "sprøjte løs over det
> hele" eller kan jeg gøre noget bedre for at beskytte MC'en ?

Et alternativ er at bruge WD40 til blanke metaldele - minus bremsskiver
som du derfor vikler ind i klar køkkenfilm el.lign. - og vintervoks til
de lakerede og gummidelene - en vintervoks som Motores Protect&Shine 645
er mindre aggressiv end WD40 ifht fx klistermærker etc. Men mange bruger
WD40 til det hele, blot ikke jeg Den nævnte voks fordamper i løbet
af 3-4 måneder, og der er grænser for, hvor tykt et lag du kan lægge på,
så hvis du allerede gør det nu, bør du give den et lag mere om knap 3
mdr. P&S 645 har den fordel i fht WD40, at resterne kan pudses væk til
foråret; du behøver ikke vaske den væk som WD40, selv om det er en
mulighed. Men vådvask er der IMHO ingen grund til at overdrive med, især
ikke for at rense en konserveret cykel.

Havde jeg min i tør garage de 3-4 mdr, ville jeg alligevel give den et
let lag vintervoks, inden jeg lagde et lagen over som støv dække. Så
holder gummidelene sig bedre, og lakken er hurtig at pudse op.

Den vintervoks, du ikke kan få pudset væk fra motoren, fordamper under
let røgudvikling på din første tur, så vælg en vej uden stoplys de
første 20-25 km

> Hvis jeg alligevel skiller det meste af motoren ad, hvad bør jeg så evt.
> give hvilke dele ?

Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.

> Endvidere er kollektor-boksen (den, som samler udstødningerne) temmelig
> rusten. Jeg overvejer at give den en mild tur med stål-børste og bagefter
> lidt sort brændeovnsmalling - er der nogen bedre forslag ?

Der er tidligere nævnt alt fra sort skosværte over ovnsværte / sort
brunering til varmefast maling.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 13:56

> Læg den i syrefri olie som fx våbenolie.

Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på og
gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.

/A

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-09-03 14:18

anders majland <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote:

> Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
> Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på
> og gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.
>
> /A

Hmmm,
var der ikke "nogen" der for et stykke tid siden sagde at der ikke er syre i
olie (ligegyldigt hvilken) idag?

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Richard

Dato : 21-09-03 14:35

Arne Lorenzen wrote:

> Hmmm,
> var der ikke "nogen" der for et stykke tid siden sagde at der ikke er syre i
> olie (ligegyldigt hvilken) idag?

Tværtimode mener jeg at huske et indlæg fra en, der havde haft motordele
liggende i petroleum nogle år, og nu havde motordele fylt med fin
pitting over det hele. Ville selv have regnet petroleum for syrefattigt,
om ikke -frit.

Fra : Richard

Dato : 21-09-03 14:33

anders majland wrote:

> Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?
> Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på og
> gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.

Hvad med de ølkasselignende plastkasser, som fås hos isenkræmmere? - til
mindre ting er opsårne, brugte plastdunke velegnede; en 10l dunk rummer
en hel del af den slag motordele

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 14:37

> Hvad med de ølkasselignende plastkasser, som fås hos isenkræmmere?

De fleste har bærehåndtag. Jeg har brugt "bedrollers" og "bigrollers"
men der bryder sig ikke om skarpe hjørner. Dvs de er ikke solide nok da
det hårde plast nemt springer

> til mindre ting er opsårne, brugte plastdunke velegnede; en 10l dunk
> rummer en hel del af den slag motordele

De lukker bare ikke helt tæt - men det kan en "køkkenfilm" selvfølgelig
hjælp med.

/A - med ca 2,5 aprilia og en nummerplade.

Fra : Armand

Dato : 21-09-03 14:12

anders majland <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en

> Nogen gode ideer til hvor man billigt køber sådan noget ?

Syrefri olie er en reminiscens fra gamle dage hvor olier i alm. ikke var så
rene som idag!
Moderne olier ér syrefri, så brug blot en almindelig motorolie du måtte have
stående, endsige den billigeste du kan finde. Men hvis ellers omgivelserne
er tørre og temperaturen ikke svingende hvor sagerne befinder sig, så kan di
i lang tid klare sig på den oliehinde der sidder på fra driften!!

> Og også gerne ideer til at et "lukket kar" så det ikke drypper ud på og
> gulvet og man ikke får støv mm i stumperne.

Eb simpel plast sættekasse á "5 for en hund" i super eller bygge-markedet!?

--
Armand.

Fra : Eli

Dato : 23-09-03 20:22

I vindinge 4 km uden for roskilde kan du købe det hos noget der hedder Ln
service.
1 ltr koster 70 kr..

Fra : brobaek

Dato : 21-09-03 16:53

Den står i en indendørs kælder-garage, hvor min far dog nok drøner hans bil
ind mere eller mindre dagligt - men garagen er tør og frostfri (5-15
grader).

Armand, dmc-org.dk's beskrivelse er rigtig god.

Ellers vil jeg følge Richards råd med wd40 på blankt metal og voks på lak og
gummi.

Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?

Mvh
Martin

Fra : Richard

Dato : 21-09-03 16:56

brobaek wrote:

> Mht. olien - alm. motorolie er altså okay til formålet ?

Check lige pH-vædien først - jeg er ikke sikker på, at *al* olie i dag
er syrefri; men har heller ikke undersøgt det fornylig. Er våben- eller
konserveringsolie så dyr, når du løber det i portioner større end 50-100
ml ad gangen ???

Fra : brobaek

Dato : 21-09-03 17:11

Ellers tror jeg, at jeg dropper olie-badet. WD40 på det meste bør vel være
nok på en 25 år gammel CX'er når den står rimelig tørt og lunt...

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-09-03 20:39

brobaek <martinnews@browi.dk> wrote:
> Ellers tror jeg, at jeg dropper olie-badet. WD40 på det meste bør vel
> være nok på en 25 år gammel CX'er når den står rimelig tørt og lunt...
>
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

Altså, helt ærligt:
Er der syre i, eller ej?

Og til det andet -
har man en opvarmet garage betragter jeg det som flue#¤%&%& at "fedte den
ind"

Fra : Richard

Dato : 21-09-03 23:10

Arne Lorenzen wrote:

> Altså, helt ærligt:
> Er der syre i, eller ej?

Ja, er der? - jeg mener ja indtil det er bekræftet fra højere sted.

> Og til det andet -
> har man en opvarmet garage betragter jeg det som flue#¤%&%& at "fedte den
> ind"

Det gør jeg altså ikke, der skal ikke ret meget temperaturskift/fugt til
før fx bolte, møtrikker og andre ubeskyttede metaldele korroderer. Men
hver sin holdning

Fra : TA

Dato : 08-10-03 23:44

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> Altså, helt ærligt:
> Er der syre i, eller ej?

Såvidt vides er der bestemt ikke syre i ny motorolie fra forseglet
emballage. Syntetiske olier er i sagens natur sammensat af rene, udvalgte
bestanddele, der bestemmer den færdige olies egenskaber, og de mineralske
olier renses og efterbehandles på forskellig vis (hydrotreatment) for at
fjerne forurening. Efterbehandlingen kan omfatte behandling med svolvsyre,
men i så fald fjernes syren igen.

Syre er uønsket i motorolien og moderne motorolier indeholder da også
syre-neutraliserende additiver, der løbende neutraliserer de syrer, der bla
dannes ved forbrændingen. Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der
modvirker/forhindrer korrosion af metaloverfladerne i motoren.

Vedrørende konservering af motordele indeholder mange syntetiske motor-olier
estere, som pga deres polaritet hæfter godt på metal, men som derfor også
har en tendens til at binde vand. Det kan _måske_ have en betydning ved
opbevaring i fugtige omgivelser. Som andre har nævnt står man sig sikkert
ligeså godt ved at bruge en billigere, tyktflydende mineralsk motorolie
(eventuelt en diesel-motorolie, der indeholder større mængder af de
korrosionsbeskyttende additiver).

--
TA

Fra : Armand

Dato : 09-10-03 15:43

TA <not@active.invalid> skrev i en news:bm23sf$12pm$1@news.cybercity.dk...

> Desuden indeholder olien anti-oxidanter, der modvirker/forhindrer
korrosion af
> metaloverfladerne i motoren.

Øl indeholer også antioxidanter og jeg tror mere på at de er tilsat olien
for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i øllet
for at vi ikke skal ruste op indvendigt!

--
Armand.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-10-03 15:57

> [...]
> for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i øllet
> for at vi ikke skal ruste op indvendigt!

Mnjææææ - det kan nu alligevel godt tænkes. Jeg drikker f.eks. masser af øl
og thé (som også indeholder anti-oxidanter i stor stil), og mine indvolde er
bestemt ikke hverken rustne eller tærede. Jeg salter dog heller ikke så tit.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-03 17:43

> [...]
indvolde er
> bestemt ikke hverken rustne eller tærede. Jeg salter dog heller ikke

Ja, Ranger, og din thé's additiver er jo også tit og ofte stærkt
desinficerende og dybderensende, så dine indvolde må jo være skinnende
som krom efterhånden

Kenneth
R1

Fra : TA

Dato : 11-10-03 01:03

> [...]
> for ikke at den skal blive gammel og harsk-lugtende, end at de er i øllet
> for at vi ikke skal ruste op indvendigt!

Ja ok, det var selvfølgelig en uheldig formulering

Nogle af oliens additiver forhindrer, som du siger, luftens ilt i at gå i
forbindelse med olien (oxidering). Andre additiver forhindrer rust og
korrosion af metal (oxidering), hvilket var relevant ifm konservering. Nogle
gange benævnes begge typer additiver under eet som anti-oxidanter, selvom
det da kan være uheldigt.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 11-10-03 13:57

TA <not@active.invalid> skrev i en news:bm7ha0$ed5$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> forbindelse med olien (oxidering). Andre additiver forhindrer rust og
> korrosion af metal (oxidering) [og] Nogle gange benævnes begge typer

Jup!
Især uheldigt hvis bryggerierne og olieselskaberne benytter samme leverandør

En lille historie om øls antioxidant:
Tidligere benyttedes ascorbinsyre (der også er kendt som C-vitamin), men på
et tidspunkt gik bryggerierne over til et (endnu) billigere kemikalie, og
ikke længe efter løb man ind i en serie tilfælde af skørbug blandt de
ansatte!
Skørbug er forårsaget af C-vitamin mangel, og det viste sig ved dén
lejlighed at et betragteligt antal bryggeriarbejdere i praksis ikke ernærede
sig ved fast føde, og derfor løb ind i skørbug efter at ascorbinsyren blev
fjernet fra øllet

Er man ikke til fast føde, kan jeg på den baggrund anbefale Ceres'
"Havskum", som er bevidst tilsat C-vitamin derved at den er dedikeret en af
Horsens kendte bysbørn: Julius Bering (ham med strædet), hvis afkomme
skyldtes skørbug!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 17:15

Armand wrote:

> Er man ikke til fast føde, kan jeg på den baggrund anbefale Ceres'
> "Havskum"

....og så smager den (iskold) rigtig, rigtig godt, hvis det ér...
Hans (som ikke inta'r alkohol længere)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-03 07:00

> Hvilken dele bør få hvilken behandling inden MC'en stilles i garage
> vinteren over ?
> Og hvilke dele bør få hvilken behandling når den tages ud igen ?

Hej Martin

Jeg ville gøre følgende:

Vask den grundigt, og voks alle lakerede overflader

Fyld benzintanken helt op, eller tøm den helt, fyld 2-4dl motorolie i den,
og ryst godt rundt, så hele tankens overflade er bekædt med motorolie
indvendigt. Tap olien af inden montering om foråret.

Giv alle metaldele et lag WD 40. Husk at affedte bremseskiverne før du tager
den frem om foråret.

Skift olie og filter inden vinteren, så skidt i olien ikke når at bundfælde
sig og evt vand og syrerester i olien ikke står vinteren over.

Pil batteriet ud, og lad det når spændniongen over polerne kommer under
12,3V, eller hver 3-4 uge hvis du ikke har et multimeter.

Drej dækkene hver måned, så den ikke hviler på det samme sted hele tiden.

Tøm svømmehusene, så når du skal starte den igen næste forar får frisk
benzin fra tanken i stedet for benzin fra karburatoren der er blevet doven i
løbet af vinteren.

Pil evt tændrørene ud og give et pust WD40 ind i cylinderne. lad lige
motoren dreje at par omgange, så olien bliver fordelt.

Når den skal ud igen:
Lad batteriet helt op, og monter det. Tøm svømmehusene, hvis ikke du har
gjort det inden opstaldning, chek dæktrykket, og vask din MC ofte, da der
ligger salt i meget lang tid efter sidste saltning.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : brobaek

Dato : 22-09-03 08:05

Fra : brobaek

Dato : 22-09-03 08:08

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

Dough, nu må jeg lære at slippe ctrl når jeg vil lave linjeskift (ctrl +
enter = send message).

Jens, tak for rådene. Lige et enkelt spg.

Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin, amoniak
eller blot vand + sæbe ?

Mvh
Martin

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-09-03 08:19

> Hvordan bør jeg rengøre bremseskiverne for olie ? Med rense-benzin,
> amoniak eller blot vand + sæbe ?

Hej Martin

Jeg ville bruge noget stærkt affedtende så som rensebenzin, acetone eller
lignende alt efter hvad jeg lige har liggende.

Fra : brobaek

Dato : 22-09-03 16:45

Man kan selvfølgelig ikke rigtig ødelægge noget. Tak for svarerne...

Mvh
Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-03 15:14

"brobaek" <martinnews@browi.dk> wrote in message
> "Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

> Man kan selvfølgelig ikke rigtig ødelægge noget. Tak for svarerne...

Næh, ikke andet end miljøet og hjerneceller. Hvad med en gang "grøn"
affedtningsvædske?

Med venlig hilsen og i god mening,
Torben - der også i sin pure ungdom tændte benzinbål på grusfortovet, men
som er blevet klogere - Scheel

Fra : Eli

Dato : 23-09-03 20:20

jeg bruger gerne den væske jeg har i tanken;)

Fra : brobaek

Dato : 23-09-03 21:18

Det er selvfølgelig det nemmeste og billigste - og nu, hvor du siger det,
det mest indlysende

Mvh
Martin