Ung og forsikring ?
Fra : Daniel Munch

Dato : 17-09-03 22:20

Hejsa DFM

Har siddet og ledt nettet tyndt efter hvor jeg kan få forsikret min kommende
MC.

Jeg fylder 21 om få måneder, og regner med at købe en MC i 125/250 klassen.
Evt en Aprilia 250. Men problemet er bare at jeg har ikke fundet et eneste
forsikringsselskab, som ville forsikre den ( ivertfald ikke gennem deres
udregning på hjemmesiden ).

Kender i til nogle forsikringsselskaber der tillader adgang til unge
mc-kørere ?

Hilsen Daniel

P.S. Det er min første MC

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-03 22:27

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> writes:

> [...]
> forsikringsselskab, som ville forsikre den ( ivertfald ikke gennem deres

Er det en RS250 du har kig på? Den er IMHO et skidt valg som første
MC, og jeg kan sagtens forstå at der ikke er nogle
forsikringsselskaber der vil forsikre helt unge kørere på sådan en.

Kig hellere på en Suzuki GSX-R 400 eller lignende. Den kan du dog nok
også kun få ansvarsforsikret, hvis det ikke skal koste helt vildt.

Jeg kører selv på en Bandit 600 som er min første MC købt for et år
siden, og jeg har den endda kaskoforsikret. Jeg har dog opnået den
høje alder af 24 år

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Tubii

Dato : 17-09-03 22:29

Daniel Munch wrote:
> [...]
> ivertfald ikke gennem deres udregning på hjemmesiden ).
>
> Kender i til nogle forsikringsselskaber der tillader adgang til unge

Der er ikke så mange som vil tage unge, man kan da huske
både topdanmark og tryk, da jeg købte min for 1år(GPZ500s) siden som 20årig.
Sådan som jeg har forstået det er Topdanmark vidst billigst med MC,
men det er vidst først efter du har haft en i 3år.
Da den koste ca. 5000 hos topdanmark og 2500kr Tryk.

Så det er bare at gribe telefonen, og en telefonbog, også ringe rundt til de
forskellige og høre hvad de vil have.

/Denis

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-09-03 22:46

> [...]
> med MC,
> men det er vidst først efter du har haft en i 3år.

Det er ikke helt rigtigt. Det svinger utroligt meget, og nogen kan åbentbart
få et bedre tilbud end andre. Mit indtryk er, at det er fåtallet, der kan
spare noget på at have forsikring ved Top, men det kan tilsyneladende finde
sted..

> Så det er bare at gribe telefonen, og en telefonbog, også ringe rundt
> til de forskellige og høre hvad de vil have.

Min erfaring er at man kan spare et godt stykke over halvdelen af præmien
ved at shoppe lidt rundt, så ja... Det er bare med at komme igang.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 17-09-03 22:45

> [...]
> ivertfald ikke gennem deres udregning på hjemmesiden ).
> Kender i til nogle forsikringsselskaber der tillader adgang til unge
----------------------------------
Hmmm...

Jeg er 23 og kører på min første mc som er en 600'er Hårnet... Den er både
kvik og alligevel forhåldsvis billig i forsikring..
-Jeg giver kun 15500 Om året..

Jeg har luret at så snart at der er noget der står "R" på eller det er noget
der har kåber, så går den helt gal med forsikringen!
Hårnet'en har samme motor som cbr 600 og den skulle jeg give ca. 33000 for
om året i forsikring...
-Bindegalt!

--
Med venlig hilsen:

--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-03 22:47

"Oliver Bruchhaus" <hayabusa@tiscali.dk> writes:

> Jeg er 23 og kører på min første mc som er en 600'er Hårnet... Den er både
> kvik og alligevel forhåldsvis billig i forsikring..
> -Jeg giver kun 15500 Om året..

Det synes jeg nu også er dyrt. Jeg giver omkring en tredjedel for min
Bandit. Den er godt nok også lidt billigere, og jeg er forsikret
gennem en gruppeforsikring, men alligevel ...

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Daniel Munch

Dato : 17-09-03 22:59

Hvorfor er en RS 250, dårlig som en første bike ?

Når i snakker om 15000;- osv går jeg ud fra det er med kasko. right !?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-09-03 23:07

"Daniel Munch" <Daniel@Munch.se> writes:

> Hvorfor er en RS 250, dårlig som en første bike ?

Den er meget hidsig, og kørestilen den lægger op til egner sig meget
dårligt til at færdes blandt almindelig trafik. Kort fortalt er det
nok mest en cykel der egner sig til brug på en lukket bane.

Har du prøvet en? Den er totalt død under 8.000 omdrejninger eller
noget i den stil, og så sker der virkelig noget lige pludselig. Da jeg
prøvede en var den ved at gå i stå da jeg koblede til ved 5.000
omdrejninger i 1. gear.

Desuden skal du være opmærksom på at den er dyr at holde kørende, da
motoren ikke holder specielt godt. Jeg mener at have læst om at folk
skifter stempler hver 8.000 km.

Alt i alt er jeg sikker på at der er mange andre cykler du vil være
gladere for, hvis det da ikke ligefrem er baneræs du vil køre.

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-09-03 23:00

> Har siddet og ledt nettet tyndt efter hvor jeg kan få forsikret min
> kommende MC.

Kender det.

> [...]
> ivertfald ikke gennem deres udregning på hjemmesiden ).
>
> Kender i til nogle forsikringsselskaber der tillader adgang til unge

Ikke med kasko
Hvis det er en ansvar er det vist svært at slå GF.

> P.S. Det er min første MC

Så skal du ikke have en RS250, men hvis du er blevet forelsket i den er det
nok svært at overbevise dig om

Siden du nok får MEGET svært ved at få den forsikret, giver det måske sig
selv i den sidste ende
--
mvh. Jacob Larsen - GS500 med ansvar til 2300kr. (1. år hos GF)

Fra : Daniel Munch

Dato : 17-09-03 23:11

Tak for svarene, især dig Jackob Larsen. Lige det jeg ville høre.

Bare nedtur jeg godt kan glemme alt om min RS 250, min gamle RS50 var ellers
SÅ billig

Så vidt jeg kan se på GF's hjemmeside, tager deres beregner ikke ret mange
oplysninger med i den svar. Hvor meget kan jeg regne med den pris den
skriver ? Den ved jo ikke om det er en 250RS eller en GS500 feks !?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-09-03 01:26

Daniel Munch wrote:
> Så vidt jeg kan se på GF's hjemmeside, tager deres beregner ikke ret mange
> oplysninger med i den svar. Hvor meget kan jeg regne med den pris den
> skriver ? Den ved jo ikke om det er en 250RS eller en GS500 feks !?

GF er vist normalt også kun ansvar.. hvilket nok er fint nok med
mindre du regner med at vælte konstant...

// Hans, der har ansvar hos GF på RD350'eren ..
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 18-09-03 08:53

> GF er vist normalt også kun ansvar.. hvilket nok er fint nok med
> mindre du regner med at vælte konstant...

Well - nu kunne det jo også tænkes, at man var nervøs for, at cyklen blev
stjålet :-|

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-09-03 09:04

Henrik Steen Larsen wrote:
> Well - nu kunne det jo også tænkes, at man var nervøs for, at cyklen blev
> stjålet :-|

Nåja .. ansvar+tyveri vil jo nok være rart... men det har jeg så
valgt at droppe alt om da min RD alligevel er så lidt værd.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 18-09-03 08:58

Daniel Munch wrote:
> [...]
> mange oplysninger med i den svar. Hvor meget kan jeg regne med den
> pris den skriver ? Den ved jo ikke om det er en 250RS eller en GS500

Correct me if I'm wrong, men jeg tror at når det drejer sig om ansvar, så er
motorens størrelse det eneste GF ser på: 0-175ccm (meget billigt),
176-999ccm (billigt) og over 999 ccm (farvel). Sådan har jeg i hvert fald
forstået det...
Jeg har min SZR660 ansvarsforsikret hos GF for 2300,- årligt.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 18-09-03 09:19

"Rasmus Neckelmann" wrote in message news:bkboht$k62$1@sunsite.dk...
> [...]
> motorens størrelse det eneste GF ser på: 0-175ccm (meget billigt),
> 176-999ccm (billigt) og over 999 ccm (farvel). Sådan har jeg i hvert fald

Jeg ville bare give dig helt ret... Jeg syntes det lød overdrevet
billigt så jeg ringede lige og snakkede med dem (inden jeg bestilte
forsikringen). Det er åbenbart KUN motorstørrelse de kigger på.... Så min
GSX-R400 har jeg også forsikret for 2.300 kr om i året.... og det er min
første cykel..... (har dog kørt meget på min fars GS500 før den)

Hygge...
Daniel

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-09-03 16:43

> Tak for svarene, især dig Jackob Larsen. Lige det jeg ville høre.
>
> Bare nedtur jeg godt kan glemme alt om min RS 250, min gamle RS50 var
> ellers SÅ billig

Jeg har bl.a. haft en Derbi Senda R, og den var heller ikke ret dyr. Det er
helt en anden snak med hurtige 2-taks mc'ere. De er så pressede, at det
(næsten) er en konstant udfordring at holde dem kørende. Holdbarheden på
250'eren svarer vel til at du sætter et 75ccm polinitun på din RS'er, men
reservedelene kostede flere gange så meget
Dette er i hvert fald mit indtryk.

> [...]
> mange oplysninger med i den svar. Hvor meget kan jeg regne med den
> pris den skriver ? Den ved jo ikke om det er en 250RS eller en GS500

Den pris de skriver er korrekt, for de bruger ikke andre informationer end
dette
Det er en god pris, men jo kun en ansvar. Hvis du tænker på at købe en
dyrere mc kan du overveje fair. De har også mulighed for at få ansvar+tyveri
til en lidt dyrere pris, men dog slet ikke så meget som en rigtig kasko.

Har du prøvet en rigtig motorcykel? Det kan godt være at alle de "små"
maskiner lyder kedelige i forhold til 250'eren, men de er altså langt
hurtigere end den RS'er du er vant til. Du kan spare mange penge på at købe
en mindre maskine og så skal du heller ikke være så bange for at den bliver
stjålet. Mit indtryk er at alle begyndere helst vil smide sig op på en R1'er
og trykke den af, men det er nu langtfra en god idé. Du har selvfølgelig
noget erfaring fra din øvert, så du kan nok godt sætte dig op på noget med
lidt power.

Her er en lille liste af mc'er du kunne overveje, alt efter dit behov:

0-100km/t på 5-6 sek. Begyndermc'er som man ikke bliver trætte af lige med
det samme.
f.eks. XJ600, GS500E, ER5

0-100km/t på 4-5 sek. (Tror jeg) Miniracere, som er ret hurtige og ligner de
rigtigt store lidt mere.
f.eks. 400ccm racerne (den allerede nævnte gsx-r 400)

0-100km/t på 3,5-4,5 sek. De fede maskiner.
yamaha fazer 600, honda hornet 600

Der er selvfølgelig mange flere, men jeg mener disse dækker området ret
godt.

Hvis du ikke kan få noget kaskoforsikret, vil det nok ikke være smart at gå
over den midterste kategori.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : carsten

Dato : 17-09-03 23:23

Jeg kan kun tilslutte mig at man skal undersøge ved ALLE selskaber, for da
jeg købte min i år( GSXF 750) gik det fra 19500,- og helt ned til 2800,- med
fuld kasko uden mulighed for at stige.(ja-ja jeg ved de altid kan opsige
den) men man skal ikke lytte til så mange andre men simpelthen selv
undersøge det da der er mange penge at spare, jeg har min ved tryk, som
ellers er meget dyre, men det var ved dem jeg kunne få den billigst, og lige
til orientering, så er jeg jo også "lidt" ældre (39) Men fat knoglen og få
sparet nogle kroner........
MVH. Carsten

Fra : Emil Gundersen

Dato : 17-09-03 23:34

Hejsa

> [...]
> forsikringsselskab, som ville forsikre den ( ivertfald ikke gennem deres

Jeg har ikke selv prøvet 250'eren, men jeg har haft en RS 125. Den er
rimelig hissig for en begynder, dog er der grænser for hvad 125ccm kan, men
denne er presset til det yderste.
En RS250 er en del hissigere, og er stortset kun egnet til bane brug. Den er
mere eller mindre umulig at køre bykørsel på, da den ingen kræfter har i de
lave omdrejninger, og i de høje omdrejninger har den RIGTIGT mange LIGE
pludseligt! Det svare til at komme kørende på en mc med godt med
omdrejninger og så lige give den en go'dag på koblingen.... (dog uden
nødventigvis at rykke den på baghjulet!) Det får jo omdrejningerne til at
stige kraftigt, og dermed udløse en del ekstra HK på en gang. Ubehageligt
hvis man ikke selv har bedt om det.
Skal det være en Ræser, så kik efter en GSX-R400 eller lign. De er så
billige at du kan køre med Ansvar alene for 2400,- årligt!

> Kender i til nogle forsikringsselskaber der tillader adgang til unge
> mc-kørere ?

Det vil de allesammen hvis du vil betale nok! Ring rundt til alle dem fra
TLF bogen! Der er ingen vej uden om hvis du vil prøve at spare penge. ellers
hvis du er doven, og vil være sikker på at kunne få en forsikring så ring
til Tryg eller TopDk! De vil, men det koster somregl!

Jeg er selv meget ung og har en Kawasaki ZX-6R 636 2003!
Tryg: Helårligt 36.000kr. Der er muliged for stilstands forsikring så du kan
køre ca. 7-8 måneder f.eks, og aflevere pladerne og få det resterende af
premien til bage! (mange penge!) så kan du have kasko på for omkring 22-24k
vil jeg tro for en "seson".
TopDK Helårligt(9måneder, men betalter aligevel 1år) 37.000kr

Alleandre ville ikke en gang give en pris på kasko!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R

Fra : Bo

Dato : 18-09-03 10:59

> Jeg er selv meget ung og har en Kawasaki ZX-6R 636 2003!
> Tryg: Helårligt 36.000kr. Der er muliged for stilstands forsikring

ja husk endelig at høre om dette. codan har det også, og man
opbevarer selv pladerne, ( så man tager dem reelt ik af ).
og får 1 års stilstands forsikring gir jeg 1000,- på min gsxR750'99
så der får man sku lidt rabat, og stiger i ancinnitet også!

bo-gsxR som er stilstandsforsikret nu og indtil april.

Fra : Mads Stetter

Dato : 18-09-03 06:38

Daniel Munch wrote:
> Hejsa DFM
>
> Hilsen Daniel
>
> P.S. Det er min første MC

Hej Daniel..

Fedt at du skal til at have MC

Jeg har lige en gammel post om RS250 som du kan læse. den er skrevet af en
af rotterne herinde!

Jeg Citerer:

--------------------

Jo så er det sikkert fra 98 han mener, det er for en kammerat der kikker
> efter en 98, men det er godt nok som gade cykel han ønsker den, idet han
> mener den vil passe genialt til ham.

Spørg ham hvad han specielt er interesseret i at vide,køreegenskaberne
er intet mindre end fremragende til sportslig kørsel,men den er meget
livlig,og ikke en cykel der hjælper en urutineret pilot,men tværtimod
forstærker de fejl vedkommende måtte lave.Bremserne er totalt
overdimensioneret til gadekørsel og bider....hårdt.Den er dyr i
service og ikke cykel der bare kører,skal man have optimal performance
skal man også være over den og super holdbar kvalli er det
ikke,specielt motoren er på flere punkter svag,især
udstødningsventilerne kan være et problem - tjek eller beting et køb
af at de er iorden,det er dyrt når de knækker.Cyklen er omtrent så tæt
på en racercykel man kan komme uden helt at være det,de samme ting der
gør den superunderholdende på en bane,bliver en belastning i
dagligdagen hvis man bruger den til andet end weekendsblasts.
Kørestillingen er ret ekstrem,den er rigtig tørstig og selvom 98+
modellen er lige knap så peaky som 95-97 og faktisk har lidt
mellemområde så er det alliwl en ret død skovsnegl under 8.000 hvor
motoren vågner op til dåd.Meget få kan reelt sige at de har behov for
og kan udnytte en RS250 på gaden og dem der har burde måske overveje
at få licens.Af samme grund,fordi cyklen lægger op til race har den
desværre også lokket flere i uføre,når de forsøger at holde stilen.En
ting kan man dog ikke tage fra den.....den er simpelthen så
underholdende som få andre,men prisen kan være høj - de fleste står
sig nok bedst ved en fire-and-forget dieselfærgetakter til
gaden,Prilleren derimod er mere en point-and-shoot cykel - perfekt
til TD's eller regelret race.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

---------------

Held og lykke med det hvis du springer ud i det.. Ingen tvivl om at det er
den fedeste cykel når den kører selvom det måske ikke er den bedste
begyndercykel!

MVH Mads Stetter
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=10

Fra : Bo

Dato : 18-09-03 10:51

> Har siddet og ledt nettet tyndt efter hvor jeg kan få forsikret min
kommende
> MC.

find alle de selskaber du kan på nettet, og RING så til dem.
og hør lige ogås om du ikk kan få det lidt billigere hvis du
samler resten af dine forsikringer der også.
obs. ikk alle person ulykkes forsikringer dækker mc kørsel
men skal vælges til som xtra.

jeg gav 5.000 i ansv. hos fair.dk for min første mc vfr750.
og kender en der gav 8500 i kasko for en ny gs500 og 18 år.
hos top d.

bo-gsxR

Fra : S.G

Dato : 18-09-03 12:30

GF forskring vil ihvertflad gerne ansvar.

Fra : Daniel Munch

Dato : 18-09-03 21:40

Wow det må jeg virkelig sige, virkelig flot respons !!

Tak for alle svarene, det gav meget at tænke over, og er vel egentlig kommet
til lidt af en konklution.

Jeg blev meget forskrækket i starten da jeg først nævnte Rs'ern, for som jeg
kunne forstå på jer var det en meget dårlig begyndercykel. Primært af 2
grunde.

1. Den var meget dyr i forsikring.

( Her går jeg ud fra i mener i kasko right? For efter jeg har spurgt om GF's
prismåler lyder det til prisen den opgiver er reel nok. Og det lyder da ikke
så galt. Ret mig endelig. Desuden hørte jeg en sige man kunne få en ansvar +
tyveri hos et andet selskab for kun lidt flere penge. Håber ikke det var
fair, der skal man nemlig være over en hvis alder for at komme ind. )

2. Den var dyr at vedligeholde.

( Har hørt at det største problem med 250'ern er ventilerne der knækker
efter ca 15k, og så smadrer cylinder og det der er værere. Det problem må da
være til at læse for rimelige penge!? En anden sagde at 250'ern har
holdbarhed som en tunet RS50. Hmm det nægter jeg altså næsten at tro. Kan
ikke passe at et annerkendt mærke som Aprilia, laver så noget crap for at
sige det lige ud. Selvfølgelig slider man nok motoren mere på den lille
hidsige 2-takter end man gør på de større 4-takter'ere, men regner heller
ikke med at skulle køre europa rundt på den. Den skal udelukkende være til
nydelse. )

Hvordan er mine argumenter ? Ret mig endelig, har ledt nettet tyndt i flere
nætter nu efter info. Men er jo stadig noget grøn på det område her.

Hilsen Daniel

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 18-09-03 22:24

> [...]
jeg
> kunne forstå på jer var det en meget dårlig begyndercykel. Primært af 2

snip

> [...]
> ikke med at skulle køre europa rundt på den. Den skal udelukkende være til

Det med vedligeholdet skyldes vist især, at den er ret hårdt pumpet.
Kraftigt vedligehold og hyppig udskiftning af stumper kommer man vist ikke
udenom.

3. - argumentet du også bør holde dig for øje...

Cyklen er besværlig at køre på. Forstået således at kræfterne ligger i et
ret snævert område af omdrejningsfeltet.
Desuden har jeg hørt, at reservedele til Aprillia ofte lang tid undervejs -
især relevant hvis du f.eks. er uheldig at lægge cyklen ned...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-09-03 22:31

> [...]
> man kunne få en ansvar + tyveri hos et andet selskab for kun lidt
> flere penge. Håber ikke det var fair, der skal man nemlig være over

Det var netop fair. Jeg har selv taget deres "test" på nettet (dog ikke med
en RS250'er) og jeg kunne godt få en forsikring. (Jeg er 23 år).

> [...]
> på de større 4-takter'ere, men regner heller ikke med at skulle køre
> europa rundt på den. Den skal udelukkende være til nydelse. )

Det er desværre ikke en nydelse, hvis den går i stykker eller er meget
anstrengede at køre på. Jeg har fået nok at at rep'e mc'er hele tiden.
Derfor kører jeg Suzuki

Jeg holder nu på, at det med holdbarheden er rigtigt i forbindelse med de
reservedele og det besvær det koster at have en RS250. Mc'en holder måske
længere end øverten, men du får jo også langt hurtigere rullet nogle km på
den, da den er lidt kvikkere, så rent tidsmæssigt skal den nok serviceres
lige så tit.

*Citat fra Jacob Bunk Nielsen:*
"Desuden skal du være opmærksom på at den er dyr at holde kørende, da
motoren ikke holder specielt godt. Jeg mener at have læst om at folk
skifter stempler hver 8.000 km."
*Citat slut*

Det er vel faktisk lige så tit som en tunet øvert, og ret meget dyrere.
Generelt er RS 250'eren jo ikke lavet til meget andet end banekørsel, så det
er ikke meningen, den skal være specielt holdbar. Den skal bare være
sindsygt hurtig og det er den også

--
mvh. Jacob Larsen - GS500