Anbefalinger til tyveri-sikring
Fra : TheHobbit

Dato : 17-09-03 10:25

Hvilke anbefalinger kan der gives til at sikre/beskytte sin MC mod tyveri??
(CBR600 F3v)

1. Kasko er jo en form for passiv-tyverisikring men desværre udelukket da
det på ca. 2 år vil koste mere end en tilsvarende mc uden afgift. (+ man får
kun 80% af værdien!)
2. Sædet kan ikke åbnes (uden værktøj) så det kan være problematisk at
medbringe det helt store udstyr (med mindre man altid har en rygsæk med
sig...)
3. MC-Alarm? Virker det efter hensigten - hvis ja - hvilke mærker kan
anbefales?

Meget gerne kommentare fra folk der HAR fået stjålet deres MC:
Hvilken MC var det?
Hvor stod den?
Hvad kunne havde være gjort anderledes?

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 10:34

Start med at skifte til et selskab der ikke har 20% selvrisiko ved
tyveri. Det er der ikke nogen bilister der vil akceptere så hvorfor skal
vi det med en mc ?

(Jeg er hos GF)

> Meget gerne kommentare fra folk der HAR fået stjålet deres MC:

Jeg har min endnu ....

> Hvad kunne havde være gjort anderledes?

og det skyldes kun at den var låst fast til noget solidt gadeinventar,og
at de var blevet forstyrede inden de blev færdig med at klippe kæden
over (De var 90% igennem og skivebremselåsen var fjernet) ....

(Jeg har næsten været udsat for et tyveriforsøg om året, og det har
kostet rep på ledningsnet (de troede at de kunne afbryde alarmen ved at
flå i det tilgængelige ledningsnet), en udstødning og flere låse samt en
bremseskive)

Skivebremselåse til en under en tusse er ikke en skid værd - de kan alt
for nemt brækkes op. En kraftig bøjlelås og en _solid_ kæde er nok en
god start. En god bøjlelås kan ikke nemt brydes op og kæden til
gadeinventaret gør det også besværligt at køre den væk på et skateboard
eller lignende....

En alarm vil selvfølgelig stresse tyvene lidt, men den er egenligt kun
noget værd hvis du selv kan høre den da alle andre bare vil vende sig om
på den anden side for at sove videre mens de bander alarmen langt væk

/A

Fra : TheHobbit

Dato : 17-09-03 10:52

[cut]
> Start med at skifte til et selskab der ikke har 20% selvrisiko ved
> tyveri. Det er der ikke nogen bilister der vil akceptere så hvorfor
> skal vi det med en mc ?
> (Jeg er hos GF)

Hvilken MC har du?

Hvad giver du i forsikring? ( hvor gammel er du.... )

> [...]
> kostet rep på ledningsnet (de troede at de kunne afbryde alarmen ved
> at flå i det tilgængelige ledningsnet), en udstødning og flere låse

[cut]
> /A

Hvor har den været parkeret da forsøgene er fundet sted?

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 12:15

> Hvilken MC har du?
> Hvad giver du i forsikring? ( hvor gammel er du.... )

150ccm og jeg er over 30 og har 5 års ancienitet og giver 1100kr for en
kasko incl vinter. GF er specielt billig for "knallerter" på maks
175ccm - Men når man husker at de ikke har 20% selvrisiko ved tyveri
tror jeg også at de er konkurrencedygtige på "alm" mc'er

> Hvor har den været parkeret da forsøgene er fundet sted?

Valby, Kbh - Hvis du kigger en uge tilbage i gruppen er der blevet
stkålet en magen til i rødovre der kun var låst med skrivebremselås (og
styrlås)

/A

Fra : TheHobbit

Dato : 17-09-03 14:02

anders majland wrote:

> [...]
> 175ccm - Men når man husker at de ikke har 20% selvrisiko ved tyveri
> tror jeg også at de er konkurrencedygtige på "alm" mc'er
Personligt er jeg 26 bliver dog 27 inden forsikringes skal træde ikraft -
men det er jo stadig under 30 og kan derfor ikke få kasko i GF.
[snip fra gf-forsikring.dk] Ejer/bruger skal være fyldt 30 år [/snip]

Min Knallert500 (GS500E) kan forsikres for 4200,- /år med kasko i Tryg
(selvom jeg er under 30) - den pris kan CBR'en ikke være med på - og der er
problemets kerne i forhold til kasko.

> Valby, Kbh - Hvis du kigger en uge tilbage i gruppen er der blevet
> stkålet en magen til i rødovre der kun var låst med skrivebremselås
> (og styrlås)
Jeg tænkte ikke kun på hvilken by men mere "sted" - a. villaområde, b. egen
bopæl (etagebyggeri i den indre by), c. på en gård osv osv

> /A

/S

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 14:11

> Jeg tænkte ikke kun på hvilken by men mere "sted" - a. villaområde,
> b. egen bopæl (etagebyggeri i den indre by), c. på en gård osv osv

På gaden ud mod ring2 (der er trafikeret hele døgnet og hvor der er
gadebelysning.)

Den der blev stjålet forleden var i en have ved et rækkehus i rødovre

/A

Fra : TheHobbit

Dato : 17-09-03 14:46

anders majland wrote:
> På gaden ud mod ring2 (der er trafikeret hele døgnet og hvor der er
> gadebelysning.)
> Den der blev stjålet forleden var i en have ved et rækkehus i rødovre
>
> /A

Tja, det beviser jo desværre bare ens bange anelser - nemlig at de fuc...re
ikke skyer nogen midler for at få fat på andre folks egendele.

/Stephan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-09-03 14:18

"Men når man husker at de ikke har 20% selvrisiko ved tyveri tror jeg også
at de er konkurrencedygtige på "alm" mc'er"

Det er de. Min far har lige fået et tilbud fra GF på sin VFR. Mener det var
ca. 6000,-/år han kunne spare i forhold til TopDK. Og ja, han er elite og
har vist været det i rigtig mange år
Top ville vist have omkring 10kkr/år og så med 20% i selvrisiko ved tyveri.
Det kalder jeg tyveri

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 17-09-03 16:58

> [...]
> noget værd hvis du selv kan høre den da alle andre bare vil vende sig om
> på den anden side for at sove videre mens de bander alarmen langt væk
------------------------------
Jeg har en lidt voldsom alarm på min Hornet, der har 2 vejs
kommunikation...
Dvs. at hvis der er nogen der piller ved den mens at jeg ikke er der vil
min fjernbetjening bippe og vibrere.. Og rækkevidden på systemet er på
helt op til 1,5 km.. Så der er virkeligt noget der virker.. -Og så kan den
larme!

Oliver Bruchhaus.

Fra : TheHobbit

Dato : 18-09-03 10:55

Oliver Bruchhaus wrote:
> Jeg har en lidt voldsom alarm på min Hornet, der har 2 vejs
> kommunikation...

Lyder som det HELT rigtige!!

Hvad kan du fortælle om den alarm - mærke - pris - købt hvor?

Fra : Dennis Riis

Dato : 17-09-03 10:41

Hej

> Hvilke anbefalinger kan der gives til at sikre/beskytte sin MC mod
tyveri??
> (CBR600 F3v)

Det er svært at svare på. Da jeg købte min MC var det primært fordi jeg lige
havde fået stjålet en EU scooter, pist væk var den pludselig en morgen

Når min MC er parkeret for natten, står den lige uden for vinduet. Den er
låst fast med en Abus Granite kæde til en betonstolpe, der er en skivelås på
+ alarm. Desuden er der et "garage-dækken" over den.
Jeg mener selv, at dét er ret sikkert. Bl.a. fordi det er temmelig svært,
bare at tage dækkenet af, uden at alarmen går i gang.

Hvis den skal parkeres længere end den tid en indkøbstur tager, har jeg
altid kædelåsen med. Det er rigtig at det er træls at skulle have en
taske/topboks med for at kunne have kæden, men på den anden side er det mere
træls at komme ud og opdage, at MC'en er væk.

Hvis den blot skal parkeres kort tid plejer jeg at nøjes med skivelåsen
(+alarm selvfølgelig). Skivelåsen har den fordel, at den kan være i en
jakkelomme.

Min alarm er en M+S fra louis.de til 50 euro. Man kan sagtens få dem dyrere,
men den virker upåklageligt. Eneste minus er at jeg synes at lydstyrken godt
kunne være noget højere.

Mvh Dennis Riis
Suzuki Bandit 400

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 17-09-03 11:04

Hejsa

"Dennis Riis" <driis@mobilixnet.dk> wrote in message

> Hvis den blot skal parkeres kort tid plejer jeg at nøjes med skivelåsen
> (+alarm selvfølgelig). Skivelåsen har den fordel, at den kan være i en
> jakkelomme.

Blot et observation.. har du ikke et rum du kan smide skivelåsen i på MC'en
istedet ?..

Kom blot til at tænke på hvad der kunne ske i forbindelse med et uheld hvis
du har skivelåsen i en lomme eller tilsvarende (på kroppen)..

-steffen
med 14 dage i sengen endnu
(og måske en anelse paranoid overfor Fiat Ducato'er

Fra : TheHobbit

Dato : 17-09-03 11:16

Steffen Rasmussen wrote:

> Blot et observation.. har du ikke et rum du kan smide skivelåsen i på
> MC'en istedet ?..
Det kan den nok - men så skal der laves noget specielt til den - som jeg
skrev i mit indlæg: "2. Sædet kan ikke åbnes (uden værktøj) så det kan være
> [...]

> Kom blot til at tænke på hvad der kunne ske i forbindelse med et
> uheld hvis du har skivelåsen i en lomme eller tilsvarende (på
Det snakker vi ikke om.... som udgangspunkt er vi usårlige indtil andet er
bevist :-|

> -steffen

/Stephan

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-09-03 11:23

TheHobbit wrote:

> [...]
> det kan være problematisk at medbringe det helt store udstyr (med
> mindre man altid har en rygsæk med sig...)"

Ellers så køb de dér specielle Abus skivebremselåse hvor man kan få en
decideret låse-holder som låsen kan monteres i når man kører. Ganske smart.
Wheeler har en - han kan sikkert det korrekte navn på den ... wheeler?

--
Tony
Fazer 1000 (Med org. Yamaha Cyclelok-alarm og stor Abus Granite kæde +

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-09-03 11:27

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> writes:

> [...]
> skrev i mit indlæg: "2. Sædet kan ikke åbnes (uden værktøj) så det kan
> være problematisk at medbringe det helt store udstyr (med mindre man

En rygsæk er også en dårlig ide hvis vi endelige skal pedante
Til min skivebremselå fulgte der en lille taske med et handy velcro bånd
på bagsiden, så i princippet kan den sættes et bekvemt eksternt sted på
cyklen. Jeg synes så det er grimt, så jeg har den i "bagagerummet".

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Dennis Riis

Dato : 17-09-03 11:50

> Blot et observation.. har du ikke et rum du kan smide skivelåsen i på
MC'en
> istedet ?..

Næh, min model er desværre helt uden rum eller noget til opbevaring. Men
hvis jeg har topboks på, ligger låsen selvfølgelig deri. Det er bare ikke
altid man gider at have topboks med, bare for at have plads til en skivelås.

> Kom blot til at tænke på hvad der kunne ske i forbindelse med et uheld
hvis
> du har skivelåsen i en lomme eller tilsvarende (på kroppen)..

Hmm, god pointe. Måske man skulle købe en af de der skivelås - holdere hos
louis.de

Mvh Dennis Riis

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 18-09-03 09:10

"Dennis Riis" <driis@mobilixnet.dk> wrote:

>Det er bare ikke
>altid man gider at have topboks med, bare for at have plads til en skivelås.
Til min Kryptonite skivebremselås fulgte der en lille taske med, som
kan bindes fast et sted på motorcyklen
(http://lok.kan.dk/Kryptonite_bag.jpg). Jeg har sat den på holderen
til mine H&B sidetasker.

Til gengæld har tasken skiftet funktion, så den nu indeholder et par
plader til sidestøttebenet. Skivebremsen har fået plads på mine
sidetasker, som jeg næsten altid har med alligevel.
(http://lok.kan.dk/Kryptonite_lock.jpg).

Eller en lille taske som 21002140 hos http://www.hein-gericke.de

--
Kåre

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-03 10:45

> Hvilke anbefalinger kan der gives til at sikre/beskytte sin MC mod
> tyveri?? (CBR600 F3v)

Hej Stephan

Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser at
mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
ville kigge på Abus låse hos www.louis.de Jeg vil fraråde Abus billigmærke
Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
brug!

Jeg vil anbefale to ting:

Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til. Abus laver en
sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro hos
Louis samt holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro også hos Louis.
Så vil den være let at komme til og chancen for at du bruger den hver gang
stiger betragteligt. En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil
beskrive her, da alle mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være
med at skrive det her! Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en
skivebremselås som eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør
du husker du har skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de
sidder så tæt på kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt
før du opdager du har skivebremselås på. Finten med at parkere op mod
noget så du er nød til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du
har glemt skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 17.00rpm foran 1.G
pigerne er også godt.

Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv: Det
er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet end tåbelige knallerttyve
kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide cyklen ind i.
Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan modstå en
vinkelsliber!

Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
10001827 til 115Euro igen hos Louis).Grunden til jeg synes den er fed er at
normale kæder er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget.
Bliver kæden lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig.
Man lægger kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store
ring. Man har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden
som nu ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås
som trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den
til en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt,
men det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
med. Tyve er ikke dumme. De gode tyve forbereder sig i forvejen, og har det
værktøj med der skal til for at bryde netop dine låse op. Derfor er det en
god ide at stille cyklen af vejen, så man ikke kan se den fra vejen. Rigtig
gode tyve bruger "agenter" som f.eks. postbude eller skraldemænd til at
lokalisere emner oplagte til at stjæle.

En god alarm og startspærre er også en fin ting. De koster ca. 1000kr hos
Louis.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-09-03 11:24

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

[snip lang forklaring]

Thank god for copy-paste

Den kan kun læses alt for lidt!

--
Tony

Fra : TheHobbit

Dato : 17-09-03 11:45

Tony Lorentzen wrote:

> Thank god for copy-paste
>
> Den kan kun læses alt for lidt!

Ja, jeg kunne selvfølgeligt bare have søgt på:

Google/grupper: "bager group:dk.fritid.motorcykel"

Så havde jeg jo haft adgang til "J.J. Bager's MC leksikon"

/Stephan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-03 12:35

> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Thank god for copy-paste

Der bliver alligevel spurgt om det samme hver uge, så hvorfor bøvle med at
skrive noget nyt, når man nu har skrevet sin udførlige holdning til emnet
tidligere. Jeg læser dog altid breven igennem igen, og retter dem til så de
bliver relevantesamt blived med at finde stavefejl selv efter 5. postning

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 17-09-03 12:40

Hejsa

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

> [...]
de
> bliver relevantesamt blived med at finde stavefejl selv efter 5. postning

Sådan lidt i stil med <blived> = bliver ved eller noget i den stil

hehehe

Sorry.. kunne ikke helt lade være..

-steffen

Fra : HardKaare

Dato : 17-09-03 23:15

[cut]
> [...]
hos
> Louis samt holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro også hos Louis.

Ja, da! Selvfølgelig kan man da få en holder til Granit 39! De påstod ellers
det modsatte hos Sejr i Århus (ja, det undrer ikke), så jeg har lavet
sindrige tegninger over hvordan jeg skulle lave konstruktionen her til
vinter. Men nej nej, 130 kr med fragt hos Louis!

Skidegodt, men nu må jeg jo se om jeg kan finde på noget andet at lave til
vinter

--
:: HardKaare
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=289

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 18-09-03 01:33

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
[ABUS]
> sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro
hos

Har du en idé om hvad forskellen er på fx Granit Victory 39 og Granit
Quick - i brug og sikkerhed?

> stiger betragteligt. En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke
vil
[...]
> Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:

Jeg har faktisk netop kigget lidt på den Abus kæde du nævner, 10001827. Men
som jeg læser beskrivelsen af kæden slutter den netop i en skivelås (Granit
Victory 39) - er det et problem i forbindelse med det "skivelås-trick" du
nævner længere oppe?

> Bliver kæden lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med
sig.

der er vel som regel lidt plads under sædet - men kæder fylder selvfølgeligt
også godt op.

> som nu ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås
> som trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre
den

Bøjlelås/kæde så hjulet er "låst fast" til stellet + en skivelås.. er
skivelåsen så stadig "nytteløs" overfor de professionelle eller er jeg helt
gal mht. skivelåsenes mangler?

> gode tyve bruger "agenter" som f.eks. postbude eller skraldemænd til at
> lokalisere emner oplagte til at stjæle.

man fristes til at kalde dem møgsvin.. godt min står i garage bag en stor
aflåst gitterport.

> Mojn

Eksil-jyde?

mvh. Erik, erik @ boersting . dk
Suzuki GSF 600 Bandit.. som jeg forhåbentligt må køre på fra fredag kl.
11.15

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-09-03 08:09

> Har du en idé om hvad forskellen er på fx Granit Victory 39 og Granit
> Quick - i brug og sikkerhed?

Æh. De har begge niveau 15 i sikkerhed fra Abus, så jeg vil tro at de er
sådan ca lige svære at bryde op. Med hensyn til brug, så burde de være op
til dig hvad du vil have. Quick'en kan også bruges som hængeslås og andre
opgaver, tilgengæld vejer den meget mere end en Victrory 39. Bemærk at begge
modeller kan være svære at bruge på nogle modeller, så vægl en du er sikker
på kan monteres.

> Jeg har faktisk netop kigget lidt på den Abus kæde du nævner,
> 10001827. Men som jeg læser beskrivelsen af kæden slutter den
> netop i en skivelås

Man behøver jo ikke montere låsen i skivebremsen, eller man kan montere en
bøjle i enden i stedet, eller man kan lægge loop enden på kæden om MC'en og
fastankre skivebremselåsen til noget i stedet.

> Bøjlelås/kæde så hjulet er "låst fast" til stellet + en skivelås.. er
> skivelåsen så stadig "nytteløs" overfor de professionelle eller er
> jeg helt gal mht. skivelåsenes mangler?

Jo flere låse der er på cykelen, jo mere besværligt er det at stjæle den.
Sæt du bare en skivebremselås på den også. Min eneste pointe er at man ikke
må stole på den som den eneste låseløsning.

> Eksil-jyde?
Jep. Har boet i KBH siden 1995.

Fra : Erik Børsting Hansen

Dato : 18-09-03 10:28

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

[Granit Victory/Quick]
> modeller kan være svære at bruge på nogle modeller, så vægl en du er sikker
> på kan monteres.

Nok ikke en skidt idé. Men louis har jo rimelige retur muligheder hvis det
går helt galt.
Men er der nogen der har erfaringer på en Bandit (600N) de vil dele?

[Abus kæde]
> Man behøver jo ikke montere låsen i skivebremsen, eller man kan montere en
> bøjle i enden i stedet, eller man kan lægge loop enden på kæden om MC'en og
> fastankre skivebremselåsen til noget i stedet.

du siger jo noget der.. et lille loop omkring stellet skulle vel være
muligt.

[skivelås = usikker?]
> Jo flere låse der er på cykelen, jo mere besværligt er det at stjæle den.

lyder ikke helt urimeligt.
De helt billige skivebremselåse de har ved fx Louis ser nu ikke ud af
meget, nøglerne ligner noget man brugte i harddisk skuffer den gang de var
hotte..

> Sæt du bare en skivebremselås på den også. Min eneste pointe er at man ikke
> må stole på den som den eneste låseløsning.

Roger. Tak for rådene.

> Jep. Har boet i KBH siden 1995.

Må jeg kondolere.

mvh, Erik

Fra : anders majland

Dato : 18-09-03 10:31

> lyder ikke helt urimeligt.
> De helt billige skivebremselåse de har ved fx Louis ser nu ikke ud af
> meget, nøglerne ligner noget man brugte i harddisk skuffer den gang
> de var hotte..

Ja og i england advarer de direkte imod dem da der er "universal"
værktøj i omløb der kan låse dem op. Men de billige i f.eks buffo serien
kan også bare brækkes af da de er lavet i et elendigt materiale....

/A

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 18-09-03 09:20

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote:

>En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil
>beskrive her
Men det må være noget sværere, hvis man bruger en lås som GRANIT
Victory 39XXL, der går gennem begge bremseskiver(?)

>Man har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden
>som nu ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås
Og hvis man monterer det hele, så kæden ikke ligger på jorden, så er
den også sværere at bearbejde med store hamre el.lign.

--
Kåre

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-09-03 19:19

> Hvilke anbefalinger kan der gives til at sikre/beskytte sin MC mod
tyveri??

Det vigtigste skridt er nok at låse selve stellet (ikke hjulene) fast til en
"permanent installation" (fx. en gadelygte, et solidt metalhegn, eller
lignende.)

Glem alt om den type låse som kun forhindrer hjulene i at dreje rundt. Glem
alt om at låse et af hjulene fast, hvis det stadigt er muligt at afmontere
hjulet.

Regn med at tyvene (3 budybilder typer) kommer kørende i en stjålet
varevogn, og lige løfter din MC op på et "skateboard" og kører den ind i
varevognen med skateboardet og en rampe.

Et "hestedækken" kan mindske fristelsen, da uprofessionelle tyve ikke
fristes af en "fed mc" hvis den er tildækket.

En MC-tyverialarm kan måske nå at vække dig (eller påtrække din eller andres
opmærksomhed), men hvad hjælper det at nedskrive nummerpladen på den stjålne
varevogn som lige kørte væk med din motorcykel.

En bedre løsning er en aflåst garage med en alarm som er koblet op til en
vagt central. Men selv i dette tilfælde gælder stadig ovenstående
retningslinier for fastlåsning.

(Ovenstående informationer er fundet ved søgning på nettet, og ved brug af
common-sense.)

P.S. Vinkelslibere, motorsave, autogen skærebrændere og lignende
transportabelt håndværktøj er tilgængeligt i almindelig handel for få penge,
så du kan aldrig forhindre/udelukke risikoen for at din MC bliver stjålet.

Mvh.
Jesper

Fra : Ole Hansen

Dato : 18-09-03 14:59

> [...]

> det på ca. 2 år vil koste mere end en tilsvarende mc uden afgift. (+ man får

Men det hjælper jo desværre ikke rigtig, hvis der er en eller anden
der er rendt sin vej med din cykel.. Så skal der jo betales afgift
igen! (Det er svært at bygge en cykel op på et stel i fantasi-stål :)
)

> Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99

--
Ole Hansen

Fra : TheHobbit

Dato : 18-09-03 15:28

Ole Hansen wrote:
> Men det hjælper jo desværre ikke rigtig, hvis der er en eller anden
> der er rendt sin vej med din cykel.. Så skal der jo betales afgift
> igen! (Det er svært at bygge en cykel op på et stel i fantasi-stål :)

Du har simplethen skåret HELT ind til benet og fundet frem til min bagtanke
med dette indlæg - nemlig at UNDGÅ at det skulle ske!

/stephan

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-09-03 08:24

> Du har simplethen skåret HELT ind til benet og fundet frem til min bagtanke
> med dette indlæg - nemlig at UNDGÅ at det skulle ske!

Tro mig, jeg har haft samme overvejelser som dig! Altså bare tulle
rundt med ansvar og så hive en tysker hjem skulle uheldet ske.. Men
tyveri var/er min værste frygt! At man smider den i et sving, fordi
der er glat eller man selv er et fjols, tjah.. Men hvis der er en, der
render med den!

Fair tilbyder i øvrigt tyveri-forsikring uden kasko..

--
Ole Hansen
SV650S '00

Fra : anders majland

Dato : 19-09-03 18:30

> Fair tilbyder i øvrigt tyveri-forsikring uden kasko..

Men de er ofte ligesådyre som en fuld kasko ...

/A