Køb og genopbygning af GSX-R 600 fra Tyskl~
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-09-03 08:06

Davs alle

Jeg går og pønser lidt på, at finde mig en større og federe mc i perfekt
stand til ingen penge!
Jeg har kigget rundt på nettet og fundet en GSX-R 600 på en tysk side, som
er skadet og skal genopbygges. Den har, at dømme efter billederne, kørt
frontalt ind i noget, hvorved forgaflen er smadret og ligeledes en en stor
del af kåbedelene.
Det er en tysk forhandler, der skriver, at den ikke er totaltskadet, hvilket
man selvfølgelig vil undersøge nærmere i tilfælde af køb.
Motoren har rullet 17.500 km, og sælger forlanger 1.800 Euro svarende til
13-14.000 kr.
Nå, men hvilke faldgrubber kan der være i forbindelse med et sådant køb?
Hvor meget kan det evt. løbe op i at bygge den op, hvis man ser bort fra
kåbedelene. (Kender en _genial_ auto-lakker ret godt, så jeg kun skal betale
for materialer excl. moms.)
Sidst men ikke mindst - hvordan vil man kunne slippe med den mindst mulige
afgift, og er der nogle forslag til prisen på afgiften for denne maskine?

Billederne af dyret kan ses i news:dk.binaer.motor

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 17-09-03 08:38

Du kan søge i toldskat's database og se om der er blevet vurderet en
lignende maskine:
www.toldskat.dk > Borger > motor > Registreringsafgift og vurderinger af
brugte motorkøretøjer > vurderinger.

Før du handler *bør* du få sælger til at sende en kopi af farzeugschein.
Med den kan du hos din lokale told og skatte region få beregnet depositum
for afgiften.
Det skulle gardere for de værste overraskelser.

/henrik

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-09-03 08:43

Henrik Bruhn wrote:
> [...]
> beregnet depositum for afgiften.
> Det skulle gardere for de værste overraskelser.

______________________________

Jeps, jeg har også luret på deres side, men det er jo formegentlig
ikke-skadedet motorcykler, da afgiften ligger på 45-50 kkr for en sådan
model. Hvis afgiften bliver det samme på den cykel jeg pt. kigger på, er det
røveri, da der jo er alvorlige og ret kostbare skader på den. Hvordan ser
man som synsmand på det? :o/

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 17-09-03 09:22

> [...]
det
> røveri, da der jo er alvorlige og ret kostbare skader på den. Hvordan ser

Synsmænd går ud fra, hvad cyklen vil koste hos en forhandler. :-\
Jeg tror ikke, du kan få den vurderet i skadet tilstand.
Depositum beregnes alene ud fra model, årgeng og km. Du kan sikkert få
reduceret
afgiften i den endelige vurdering fordi cyklen HAR været skadet.

/henrik

Fra : brobaek

Dato : 17-09-03 09:45

Jeg er enig i, at skaden kun vil reducere afgiften i begrænset omfang - og
der kan ikke beregnes afgift på en skadet MC (da den jo skal være synet før
du kan få beregnet afgift). Du kan jo overveje, at købe en gammel model med
mange km. på bagen etc. få den vurderet, bytte motor og andre ikke-beskadede
dele ud med den næsten totalskadede MC og sælge evt. overskydne rester /
beholde som reservedel. Det er hovedsagelig årgang og km. som påvirker
afgiften - ridser og skader kan trække ned, men i begrænset omfang.

Om dette projekt så vil være billigere end at købe en tilsvarende brugt ved
jeg ikke... Du skal være sikker på, at du virkelig gør et godt køb ved at
købe den. Uden at kende priserne på GSX-R vil jeg undre mig, hvis en
forhandler ikke forlanger den pris maskinen er værd.

Mvh
Martin

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-09-03 15:04

Henrik Bruhn wrote:

> [...]
> reduceret
> afgiften i den endelige vurdering fordi cyklen HAR været skadet.

_______________________________

Vil det sige, at hvis jeg møder til syn på en cykel, som sikkerheds- og
synsmæssigt er i orden, men tilgengæld er grim og smadret i kåben osv, så
vil synsmanden ikke trække skadespriserne fra i den samlede bedømmelse?

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Henrik Bruhn

Dato : 17-09-03 15:17

> Vil det sige, at hvis jeg møder til syn på en cykel, som sikkerheds- og
> synsmæssigt er i orden, men tilgengæld er grim og smadret i kåben osv, så
> vil synsmanden ikke trække skadespriserne fra i den samlede bedømmelse?

En smadret kåbe er vel ikke lovlig. Den kradser lidt på ryggen :)
Men ellers skal den være så grim som muligt.
Så kan du sikkert få noget af depositummet tilbage igen ved den endelige
vurdering.

Man skal være ret sikker på at man ikke har en masse arbejde -
og til gengæld får en mc, der kunne købes billigere i dk.

/henrik

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-09-03 08:46

Psycho Cowboy wrote:

> Billederne af dyret kan ses i news:dk.binaer.motor

Nu skal jeg passe på med at tage munden for fuld, da de ikke vises i
gruppen, selvom de er sendt...

Billederne kan derfor nu ses på min side:
http://home1.stofanet.dk/jc-yamaha/gixxer/index.htm

Fra : Cwinn

Dato : 17-09-03 09:05

Psycho Cowboy wrote:

> [...]

> afgift, og er der nogle forslag til prisen på afgiften for denne maskine?

Pas på! Min makker havde en skade der lignede den her meget. Han havde
kørt frontalt ind i en bil med ca 35 km/t og der var stellet blevet 6 cm
kortere. Skaden blev takseret til 92.000. Så selvom han siger den ikke er
total skadet kan stellet godt være fucked.

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-09-03 09:56

Cwinn wrote:

> [...]
> kortere. Skaden blev takseret til 92.000. Så selvom han siger den ikke er
> total skadet kan stellet godt være fucked.

6 CM KORTERE!?!?!
Hvad var det for en motorcykel?

--
/Rune

Fra : Cwinn

Dato : 17-09-03 14:31

Rune Larsen wrote:

> 6 CM KORTERE!?!?!
> Hvad var det for en motorcykel?

ZX6R 99´

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-09-03 16:10

Cwinn wrote:

> ZX6R 99´

Hm. Den har da et rimeligt kraftigt alu-stel. Hvor var den bøjet så meget?

--
/Rune

Fra : Cwinn

Dato : 18-09-03 08:46

Rune Larsen wrote:

> Hm. Den har da et rimeligt kraftigt alu-stel. Hvor var den bøjet så meget?

Aner det ikke. Den blev sat ned til rydbergsmc som konstaterede at den var
blevet 6 cm mindre. Har også billeder af den hvis det var noget der kunne
friste.

Fra : Rune Larsen

Dato : 18-09-03 09:26

Cwinn wrote:

> Aner det ikke. Den blev sat ned til rydbergsmc som konstaterede at den var
> blevet 6 cm mindre. Har også billeder af den hvis det var noget der kunne
> friste.

Joh, smid dem evt. i dk.binaer.motor

--
/Rune